Ombygging av DIY 3-veis.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    Ommbygging av DIY 3-veis.

Har du testet høyttaleren i andre rom? Har du vurdert om kanskje hele prinsippet med oppoverrettet baffel er en uting hos deg.

Eller kanskje hele greia ikke er bedre?

Første jeg ville prøvd var å dempe/difusere ned førsterefleksjon fra tak.

-Tim

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

norcad skrev:
    Uten måleutstyr blir dette å famle i blinde
    Enig. En grov måling av frekvensgangen i rommet ville gi oss litt å gå på. Det ville vært enda bedre med mer detaljerte målinger av amplitude, fase, forvrengning, utklingningstider, osv, men da må du skaffe deg en del utstyr.

En løsning kunne være å skaffe seg en DEQX, enten PDC2.6P eller HDP3, sånn at du hadde full kontroll over delefrekvenser, frekvensgang og fase i alle drivere. Eventuelt en laptop med Audiolense hvis du er så moderne at du spiller musikken fra harddisk. Sammen med en liten stabel klasse-D-forsterkere gir det deg muligheten til å kjøre tingene aktivt med eksakt den responsen du vil ha, samtidig med at du får en viss målekapasitet på kjøpet.

Generelt er det ikke helt lett å designe en høyttaler fra scratch. Du vil trenge simuleringsprogrammer (jeg bruker BassBox) og måleutstyr, og likevel vil du bli nødt til å finjustere delefilteret ved lytting. Hvis du velger å bygge nytt, ville jeg foreslå å starte med et kit, eksempelvis dette:
    http://www.tangenavdesign.com/html/inconcert_duke.html
    Dynamikken burde i det minste bli ganske bra. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

norcad skrev:
    Hvis øvre mellomtone er problemet, hvorfor da tune bassen?
    Blir de mindre anstrengte om du plugger det ene bassrefleksrøret?

Vil sånn for å tippe heller tro problemet ligger i forvrengningskomponenter eller spredningsmønsteret, kanskje aller helst overgangen mellom mellomtone og diskant.

Har du forsøkt å dempe førsterefleksjonene i rommet?
    Hr du mulighet til å legge inn en BBC dip ved 3-4khz? Bruk en pc som kilde og innstaller en eq til avspilleren.

Bassen er et annet problem som kunn dreier seg om bassen.

Ikke greit å finne hva og hvorfor uten måleutstyr nei. :-\

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

timc skrev:
    Har du testet høyttaleren i andre rom? Har du vurdert om kanskje hele prinsippet med oppoverrettet baffel er en uting hos deg.

Eller kanskje hele greia ikke er bedre?

Første jeg ville prøvd var å dempe/difusere ned førsterefleksjon fra tak.

-Tim
    Oppoverrettet baffel kan godt være et problem her,da jeg sitter 4,5 meter fra høyttalerne.

Høyttalerne har en del kvaliteter som er gode vil jeg si.Faktisk er det lite negativt og si om dem ellers.Og kan hende i et annet rom og annen lytteposisjon ville de spillt som bare det.

Takhøyden her er 2,85....

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

asbjbo skrev:
    norcad skrev:
    Enig. En grov måling av frekvensgangen i rommet ville gi oss litt å gå på. Det ville vært enda bedre med mer detaljerte målinger av amplitude, fase, forvrengning, utklingningstider, osv, men da må du skaffe deg en del utstyr.

En løsning kunne være å skaffe seg en DEQX, enten PDC2.6P eller HDP3, sånn at du hadde full kontroll over delefrekvenser, frekvensgang og fase i alle drivere. Eventuelt en laptop med Audiolense hvis du er så moderne at du spiller musikken fra harddisk. Sammen med en liten stabel klasse-D-forsterkere gir det deg muligheten til å kjøre tingene aktivt med eksakt den responsen du vil ha, samtidig med at du får en viss målekapasitet på kjøpet.

Generelt er det ikke helt lett å designe en høyttaler fra scratch. Du vil trenge simuleringsprogrammer (jeg bruker BassBox) og måleutstyr, og likevel vil du bli nødt til å finjustere delefilteret ved lytting. Hvis du velger å bygge nytt, ville jeg foreslå å starte med et kit, eksempelvis dette:
    http://www.tangenavdesign.com/html/inconcert_duke.html
    Dynamikken burde i det minste bli ganske bra. :)
    Bruker CD og Vinyl enn så lenge her.
    Dyrt for slikt måleutstyr?

.....Det hadde nok sikkert vært lettere å begynne med noe nytt som er enklere å få til i dette rommet.Men nå har jeg disse her og de er ikke lettsolgte heller da de ikke er av slike "kjendismerker" som B&W,Dali,Dynaudio,Klipsch,JBL osv. . serfor ser jeg på en måte ingen vei utenom.Jeg får prøve gjøre noe med dem.Får jeg dem ikke til så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med dem.

Planen var egentlig å få tak i et par gode høyttalere nå som jeg kunne slå meg til ro med,da jeg har gått lei av for mye tid brukt på anlegg i stedet for å lytte til musikk som en helhet.Føler ikke jeg har noe igjen av å lytte til enkelte egenskaper lenger.Jeg vil bare høre musikken slik den lyder best i mine ører som en helhet.Ja,noen vil vel si at jeg fint må finne meg i å lytte til egenskaper da de er en del av musikken og anlegget man har,men jeg mener man kan lytte på forskjellige måter og også sette sammen et anlegg med forskjellig mål.Og for meg er det målet der man hører på helheten og glemmer enkeltprestajoner fra anlegget,som teller.Setter man sammen et for pirkete(veldig detaljert) anlegg så blir det fort pirkete lytting også,da man fort kan få et avslørende og nådeløst anlegg slik.Man er jo heldig om man klarer begge deler.Men det er en vanskelig balansegang der tror jeg.

Får se hva det blir til her da.....

Ja,disse InConcert Duke 300B ser interessante ut de.Hadde vært aktuelle om jeg skulle bygge noe,helt klart. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Minimumskravet til måleutstyr er et håndholdt dB-meter (eksempelvis en Velleman fra nettbutikken på www.dynabel.no til 414 kr. Se under "Tilbehør" og deretter "Måleutstyr".) Med en slik, en test-CD med ulike frekvensområder (for eksempel Stereophiles Test CD 3), en blyant og litt papir kommer du ganske langt.

Skal du være mer fancy, kan en ECM8000 målemikk fra Behringer og ARTA programvare være en rimelig løsning, sammen med et godt lydkort (f eks M-Audio Fast Track Pro), et mikrofonstativ, en laptop og litt kabling.

Jeg får prøve gjøre noe med dem. Får jeg dem ikke til så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med dem.
    Nei, si det. Men spørsmålet er hva du eventuelt behøver å gjøre med dem, altså hvilket problem som trenger en løsning. Det er ikke noe vanskelig å prøve med andre elementer, plugge eller forlenge porter, lime filt på kabinettet, osv, men sjansen for å treffe blink på måfå er tilnærmet null. Det blir derimot ganske dyrt i lengden, når du bytter elementer for fjerde eller femte gang.

Ellers er jeg litt nysgjerrig: Hvem konstruerte disse høyttalerne til å begynne med? Er det en refleksport for mellomtonen og en for bassen, eller to porter (i forskjellig retning ???) for bassen? Finnes det noen tegninger som viser hvordan de ser ut inni? Målinger eller simuleringer? Hvilke elementer er det som sitter i nå?

Høyttalertråden i min signatur var forøvrig et forsøk på å pønske ut en rimelig bra høyttaler fra scratch. Fikk kjørt meg litt på alle kryssende hensyn og kompromisser, ja, og ennå har jeg ikke fått bygget dem sånn at jeg vet om det vil funke.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

Jeg får ta en titt på måleutstyr tenker jeg.Virket da ikke så dyrt. :)

Jeg trodde dere visste hvem det var som har laget disse jeg.Men disse er vel ikke nevnt like mye som 4-veisene hans,som nok sikkert er flere hakk bedre enn disse.

Det er Reidar Solhaug som står bak disse,så er det sagt.

Mellomtonen og diskanten er i lukket kabinett og bassdelen har to porter.En i bunn og en i front,altså i forskjellige retninger.Det er den i bunnen som tydeligvis står for mesteparten av bassen.For med denne plugget igjen så blir bassen verken dyp eller kraftfull.Der kom tanken inn på å tune den fremste porten(enten forstørre åpningen og/eller forkorte røret.)Der må jeg først finne ut hva som må gjøres.

Men det er jo som sagt i øvre mellomtone/diskant det største problemet ligger.Mellomtonen er i glassfiber og er egentlig gul(http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0647_g17rep.pdf eller http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0648_g17rexp.pdf).Her er jeg ikke sikker.Kan disse gjøre noe med øvre frekvenser?Har ikke skrudd ut noen av de øverste elementene da jeg er redd ledningene skal rive seg av.De er såpass tykke å stive at de nesten truer med å rive av terminalene på elementene.I allefall på bass elementene ser det litt sånn ut.De kunne kanskje vært lagt opp litt mer omhyggelig.Dette er vel det jeg først og fremst må gjøre noe med.Sette sammen delefilteret på Lexanplater og legge opp internkablingen ordentlig.

Diskanten er en Scanspeak SS9700 og bassene er ser det ut til er en vifa av denne typen:

Data:
    VIFA 8" POLY WOOFER

Mineral filled poly’ cone. Rubber surround. Magnesium basket.
    Long throw, low distortion, ventilated motor system.p21wo-39-08
    Very smooth frequency response down to 25Hz. Premium Q.
    Pwr 80Wrms (120Wnom)
    Coil 40mmØ
    1mH
    Zo 8 ohm (5.5ohm dc)
    Mag 698g 113mmØ
    A² 235cm²
    Fs 26Hz
    Fr 25®2000Hz
    Sens’ 88dB
    Qms 2.38
    Qes 0.44
    Qts 0.37
    Vas 85L

Kunne tenkt meg å bare ha bassporten pekende framover,siden jeg må ha de så nær bakvegg og heller gjøre dette hullet større eller røret kortere eller begge deler for å få det til.Jeg vet ikke hva som må til enda,men finner det vel ut etter hvert.

I delefilterene er det kobberfoliespole,6mm2 rundkobberspole
    (lakkisolert?) fra mundorf og store MKP kondensatorer(de strørste er på 33uF der tre stk. er serikoblet)
    .
    Små Audyn Cap type:KP-SN 100 V samt intertechnik motstander(hvite og ser ut som de er laget i krus).

Videre er det festet ekstra magneter på bass og mellomtone-elementene,det leste jeg meg til mest sannsynlig å være for magnetisk skjerming.Men jeg er ikke helt sikker her.

Slik stod det i allefall forklart:
    There are two popular methods currently used to reduce the stray magnetic fields around a speaker. The first involves placing a driver’s magnet system in a magnetically conductive assembly that effectively limits the magnetic field to within the assembly. This type of structure can properly be referred to as a "shielded" structure. The second and equally popular method uses an additional magnet on the back of the woofer or tweeter to bend the existing stray field back in on itself. This arrangement is sometimes called a "bucking magnet" configuration; it involves no shielding whatsoever. Occasionally, both methods are incorporated into a single speaker's design. No matter the method, the effect, as far as our discussion here is concerned, is the same: a significant reduction in the intensity of a speaker’s stray magnetic field.

Nok å henge fingrene i etter hvert ser det ut til. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

OK, da skjønner jeg litt mer. Det virker ikke som "tykkere internkabling" er svaret. Been there, done that. ;)

To porter i ulike retninger er litt odde. Uten å vite sikkert, ville jeg trodd de må være avstemt til samme frekvens for å fungere. En bassreflekskasse setter opp en resonans gjennom røret eller rørene. Hvis du plugger det ene røret, vil du halvere svingemassen og endre resonansfrekvensen. Det er ganske enkelt å simulere hvordan dette endrer seg med ulike valg av kassevolum og refleksrør. Du trenger Thiele-Small-parametrene for elementet (den listen av tall som du nettopp viste), innvendig volum i kassen og størrelsen på refleksrøret/rørene, og eventuelt hvor mye dempemateriale det er i kassen. Det finnes et antall simuleringsprogrammer som kan brukes til dette, eksempelvis BassBox eller et gratisprogram som dette eller fra denne listen. Du bør leke litt med ulike kombinasjoner av kassevolum og rørdimensjoner for å få en følelse for hvordan disse henger sammen. Mindre areal og lengre rør gir dypere resonansfrekvens. Eksempelvis vil ett 8 cm rør på 22 cm gi omtrent samme resultat som to 8 cm rør på 47 cm. Det, i en kasse rundt 70 liter, ville gi deg et -3 dB-punkt rett under 30 Hz med dette basselementet. Den praktiske begrensningen ligger ofte i at et smalt rør gir pustelyder, og at et tilstrekkelig grovt rør for å unngå dette må være så langt at det ikke lenger får plass i kassen.

Men hovedproblemet virker som det er knyttet til overgangen mellomtone/diskant. Kanskje nivåene er matchet feil, eller kanskje elementene summerer seg på en eller annen snodig måte? De Seas-elementene ser ikke ut til å ha spesielt harde oppbrytningsfenomener i øvre mellomtone - de er jo aldeles tamme sammenlignet med Excelene mine. En kjapp frekvensmåling burde gi deg en pekepinn på hva som foregår.

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3

Jeg hadde noen 3-veis Focal høyttalere med en lignende "hardhet" i øvre mellomtone slik du beskriver. Målinger i Audiolense viste ganske raskt hva som var problemet. Fra 1-5 kHz steg nivået ca. 8 dB, og etter å ha laget et korreksjonsfilter basert på en flat target ble det som om jeg hadde fått meg nye høyttalere. Hardheten var med ett borte. Støtter derfor forslaget om å gjøre en eller annen form for måling av frekvensresponsen for å komme til bunns i problemstillingen.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22

Det er nok helt sikkert en tanke bak det å benytte to bassrefleksporter på forskjellige plasser, om det er smart skal jeg ikke uttale meg om. Men de behøver ikke å være avstemt til samme frekvens, og hva skjer om du plugger den fremre porten ifht å plugge den under? Vanskelig å høre forskjell kanskje...........

Elementvalget og kassekonstruksjonen burde absolutt holde mål til godlyd uten å bli slitsomme, her er det bare å ta tiden til hjelp og tweake deg frem til en løsning som funker i ditt rom, og som passer dine preferanser. Om et år eller to pleier de fleste "nybegynnere" å være sånn noenlunde i mål (nei jeg tuller ikke, og det er ikke negativt ment!)

Nevnt mange ganger nå, men en frekvensmåling vil fort gi deg svar på om det er noe helt innlydende galt fatt (noe jeg betviler)
    Ang bassen tror jeg dette like gjerne kan være en smule overdreven BSC som følge av at du har plassert de nær bakvegg. Står de nær hjørner også?
    Er rommet moderne og dermed altfor lite dempet, kan som nevnt en BBC dip være påkrevet for å roe ned overskuddet fra refleksjoner.

Selv bruker jeg en Behringer ECM-8000 tilkoblet et M-Audio Mobile Pre USB lydkort. Billig løsning som samtidig er 100% transportabel og enkel i bruk idet lydkortet kun benytter strøm fra USB og har mikrofon pre og phantom power til mik innebygget.
    Sammen med Arta kan du kjapt ta målinger som både viser deg frekvensgang fra høyttaleren, frekvensgang inkl rommet, CSD som kan påvise "ringing", og ikke minst impedansen, som kjapt viser deg avstemmingen til bassrefleksen. Forvrengning kan også måles, men gir fort litt større utfordringer rent måleteknisk hvis man vil ha resultater som er sammenlignbare med andres.

Arta er også genialt i det du kan måle "on the fly" mens du flytter/vinkler høyttalere, flytter lytteposisjon, plugger bassporter etc etc.

Sett i gang! :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

asbjbo skrev:
    OK, da skjønner jeg litt mer. Det virker ikke som "tykkere internkabling" er svaret. Been there, done that. ;)

To porter i ulike retninger er litt odde. Uten å vite sikkert, ville jeg trodd de må være avstemt til samme frekvens for å fungere. En bassreflekskasse setter opp en resonans gjennom røret eller rørene. Hvis du plugger det ene røret, vil du halvere svingemassen og endre resonansfrekvensen. Det er ganske enkelt å simulere hvordan dette endrer seg med ulike valg av kassevolum og refleksrør. Du trenger Thiele-Small-parametrene for elementet (den listen av tall som du nettopp viste), innvendig volum i kassen og størrelsen på refleksrøret/rørene, og eventuelt hvor mye dempemateriale det er i kassen. Det finnes et antall simuleringsprogrammer som kan brukes til dette, eksempelvis BassBox eller et gratisprogram som dette eller fra denne listen. Du bør leke litt med ulike kombinasjoner av kassevolum og rørdimensjoner for å få en følelse for hvordan disse henger sammen. Mindre areal og lengre rør gir dypere resonansfrekvens. Eksempelvis vil ett 8 cm rør på 22 cm gi omtrent samme resultat som to 8 cm rør på 47 cm. Det, i en kasse rundt 70 liter, ville gi deg et -3 dB-punkt rett under 30 Hz med dette basselementet. Den praktiske begrensningen ligger ofte i at et smalt rør gir pustelyder, og at et tilstrekkelig grovt rør for å unngå dette må være så langt at det ikke lenger får plass i kassen.

Men hovedproblemet virker som det er knyttet til overgangen mellomtone/diskant. Kanskje nivåene er matchet feil, eller kanskje elementene summerer seg på en eller annen snodig måte? De Seas-elementene ser ikke ut til å ha spesielt harde oppbrytningsfenomener i øvre mellomtone - de er jo aldeles tamme sammenlignet med Excelene mine. En kjapp frekvensmåling burde gi deg en pekepinn på hva som foregår.
    Den skal i allefall kobles opp på nytt,med plater til delefiltrene osv.

Jeg er ikke helt bombersikker på volumet i kassene minus rør,delefilter og elementer.Her må jeg nok bare måle på innsiden for å finne rett.

Vet noen formelen til utregning av volum for firesidet pyrmide som har flat topp (Trapezoid)?

Angående det du skriver om bassrefleks...Vil det da si at jeg kanskje ha to rør?
    Eller at det røret som står i front,om jeg kunn tenkte ha framovervendt må endre tykkelse for å spille likt som disse to tilsammen gjør.Må nok måle frekvensen disse rørene er avstemt til.Tror det er ganske gjennomtenkt fra før,for den virker temmelig godt avstemt.
    Et spørsmål jeg fikk for meg:Kan det da være derfor høyttalerprodusenter har valgt dobbel bassport f.eks foran?Slik får de et totalt sett grovere bassportvolum,men vil unngå kanskje flere problemstillinger på denne måten enn med f.eks en diger bassport?Kan det ha noe å si for stramheten i bassen?Kirksaeter har gjort det slik på sine høyttalere ser jeg.Hørte på en Prisma 200 her en dag.En rimelig og litt eldre sak dette,men den hadde bemerkelsesverdig jevn,stram og punchy bassgang uten boom.Totalt sett ikke helt i toppen av lygjengivelse med hensyn til mellomtone og diskant,men bassen var flott.Veldig nøytral og uten noe store utsvningninger generelt.
    Spørsmålet er kan det være noe i dette med å bruke to porter?

Programmene du linket til var ganske interessante og kjekke å bruke.Disse kan jeg nok sikkert få god hjelp fra.Takker så meget.

Når det kommer til mellomtoneelementet så synes jeg også at de ser ut til å ha en fin responskurve som ikke byr på særlig problemer.Dynabel skriver jo at de skal ha meget god mellomomtonegjengivelse,så da kan det godt hende det ligger noe i det.Elementskifte har jeg ikke som noen førstepri uansett.Sikkert mulig å tune litt her.

Det som er u-unngåelig i denne sammengang er måling.

Er Radio Shack Analog bra?Mange som bruker denne ser det ut til.Eller er den du nevnte like god?

En test av denne:
    http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/media/koya2811.pdf

Om denne er ok,bestiller jeg en i dag.

Finnes det noen program der man kan fylle inn de tall mann får fra målinger?

T

timc

Gjest
    Demoutgaven av LSPCAD

Fullfunksjonell, men du kan ikke lagre/eksportere

-Tim

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

norcad skrev:
    Det er nok helt sikkert en tanke bak det å benytte to bassrefleksporter på forskjellige plasser, om det er smart skal jeg ikke uttale meg om. Men de behøver ikke å være avstemt til samme frekvens, og hva skjer om du plugger den fremre porten ifht å plugge den under? Vanskelig å høre forskjell kanskje...........

Elementvalget og kassekonstruksjonen burde absolutt holde mål til godlyd uten å bli slitsomme, her er det bare å ta tiden til hjelp og tweake deg frem til en løsning som funker i ditt rom, og som passer dine preferanser. Om et år eller to pleier de fleste "nybegynnere" å være sånn noenlunde i mål (nei jeg tuller ikke, og det er ikke negativt ment!)

Nevnt mange ganger nå, men en frekvensmåling vil fort gi deg svar på om det er noe helt innlydende galt fatt (noe jeg betviler)
    Ang bassen tror jeg dette like gjerne kan være en smule overdreven BSC som følge av at du har plassert de nær bakvegg. Står de nær hjørner også?
    Er rommet moderne og dermed altfor lite dempet, kan som nevnt en BBC dip være påkrevet for å roe ned overskuddet fra refleksjoner.

Selv bruker jeg en Behringer ECM-8000 tilkoblet et M-Audio Mobile Pre USB lydkort. Billig løsning som samtidig er 100% transportabel og enkel i bruk idet lydkortet kun benytter strøm fra USB og har mikrofon pre og phantom power til mik innebygget.
    Sammen med Arta kan du kjapt ta målinger som både viser deg frekvensgang fra høyttaleren, frekvensgang inkl rommet, CSD som kan påvise "ringing", og ikke minst impedansen, som kjapt viser deg avstemmingen til bassrefleksen. Forvrengning kan også måles, men gir fort litt større utfordringer rent måleteknisk hvis man vil ha resultater som er sammenlignbare med andres.

Arta er også genialt i det du kan måle "on the fly" mens du flytter/vinkler høyttalere, flytter lytteposisjon, plugger bassporter etc etc.

Sett i gang! :)

Må vel ganske enkelt måle alt for å finne hvilke forskjeller det er.Mener inntrykket jeg satt igjen med av disse to portene er at de gir forskjellig virkning i bassen.

Rommet er ikke akkurat hypermoderne.Her er vegg-til-vegg teppe,absorberende fremfor reklekterende vegger,lange tunge gardiner ved vinudene og høyt oppunder taket (2,85m).

Er det noen som selger M-Audio lydkortet i Norge?Ble litt usikker på målutstyrsvalg nå......

Kanskje jeg burde kjøpe noe ordentlig når jeg først trenger det.... ::)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    En Radioschack eller andre dB målere er greie for en kjapp måling i sweetspot, men vil fort komme til kort og/eller skape usikkerhet når man kommer til "finmåling" av elementer, delefilter og ikke minst manglende mulighet for impedansmåling.

Du får det du trenger for 2-2500kr, og når prosjektet er ferdig har det fortsatt en salgsverdi på brukten.

Jeg bestillte mitt lydkort hos den lokale musikk/PA butikken. De fleste fører M-Audio.
    Ellers så vet jeg Ljudia har det. Mener jeg betalte ca 1400.-

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Har du hørt med konstruktøren hva han måtte mene om mulige endringer for å få dem til å spille bedre i rommet ditt?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Arne med banjoen kjøpte desse av meg nylig og jeg kjøpte de av R.Solhaug for en 6-7 år siden.For meg er dette en av de best balanserte høytalere jeg har hørt,så som vi har snakket om på telefon Banjoarne så er det vanskelig å vite hvor problemområdet er for deg, ivertfall uten å selv ha hørt det i ditt rom.Tror som sagt målinger vil vere det eneste som i tilfelle kan gi en pekepinn på et eventuellt problemområde.I utgagngspunktet mener jeg høytaleren ikke har noen dip eller peak,men jeg har ikke målt de selv,kun brukt mine subjektive ører :) En ting jeg lurer litt på er om kanskje noen av de forferdelig stive kablene opp til mellomtone og diskant kan vere nummeret før de brekker av i loddinger ? Jeg holder med Reidar i den lydmessige grunnen til at de er brukt,men jeg liker ikke måten de vil stresse et loddepunkt,det er også veldig lett å ikke få tilstrekkelig god nok varme når man skal varme opp så mye kobber.Loddingene kan se bra ut,men de kan lett rykkes løs når de står slik i spenn over tid,spessielt viss det er en delvis kaldlodding.

Tror man kan se vekk fra spekulasjoner om feilkonstruksjon :) ,selv om høytalerbygging også dreier seg om kompromisser og voicing fra start til mål.Reidar har voicet høytaleren opp imot sitt rom og sine komponenter,blant annet Electrocompaniet(riktignok kraftig moddet ;) ) ,og alle komponenter har serpreg som man voicer oppimot,men jeg har hørt denne høytaleren i 4 forskjeligge rom med tilsvarende 4 ulike oppsett,og den har alltid imponert meg med sin fine balanse og sin evne til å get out of the way og gjøre meg opptatt av musikken.
    For de som har hørt R.Solhaugs 4-veis så vet man at Reidar VIRKELIG kan sitt fag!

Tror førsteprioriteter bør vere å få til en måling av høytalerene,kanskje prøve de i et annet rom,sjekke alle loddinger, osv.
    Håper ting ordner seg ! :)

Er det kanskje noen i Trondheim som har transportabelt måleutstyr som har lyst å dra det med seg og se en vakker høytaler ? :)

Mvh
    Rune

L

Lars.N

Gjest
    Lite tips fyll på sakte men sikkert med saueull til bassen holder kjeft nok, hvordan er med demper materiale ellers i ht?

Det blir jo ikke helt som konstruktør hadde tenkt seg men det kan hende de passer bedre etterpå til rom / plassering de har fått.

Mvh

Laban

T

timc

Gjest
    Rune S skrev:
    Er det kanskje noen i Trondheim som har transportabelt måleutstyr som har lyst å dra det med seg og se en vakker høytaler ? :)

Mvh
    Rune

BA får sende meg en PM om noe slikt er av interesse.

-Tim

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

BanjoArrne skrev:
    Vet noen formelen til utregning av volum for firesidet pyrmide som har flat topp (Trapezoid)?
    Ja, egypterne visste det en gang i verden, og de var så hjelpsomme at de skrev det ned på papyrus for oss:
    http://www.mathpages.com/home/kmath189/kmath189.htm

Tror det er ganske gjennomtenkt fra før,for den virker temmelig godt avstemt.
    Et spørsmål jeg fikk for meg:Kan det da være derfor høyttalerprodusenter har valgt dobbel bassport f.eks foran?Slik får de et totalt sett grovere bassportvolum,men vil unngå kanskje flere problemstillinger på denne måten enn med f.eks en diger bassport?
    Du kan trygt gå ut fra at R.S. kan sine ting, så jeg vil bli overrasket om det er noe grunnleggende feil i hvordan basskassen er avstemt. Avveiningen mellom en eller flere porter (gitt samme resonansfrekvens) er i Avdelingen for de Finere Detaljer, men har med sånt som laminær vs turbulent gjennomstrømning å gjøre.

Er Radio Shack Analog bra?Mange som bruker denne ser det ut til.Eller er den du nevnte like god?
    Radio Shack er det mest brukte. Jeg har ikke erfaring verken med den eller Vellemann, så jeg har egentlig ikke noe å tilføre om hvor bra de er. Jeg bruker et TES 1350, men har også orntli' måleutstyr med Behringer mikk, M-audio lydkort og ARTA. Har dessverre ikke hatt tid til å lære meg å bruke det fullt ut ennå, men det må jeg gjøre før neste høyttalerprosjekt!

For å lage grafer etc kommer du langt med Microsoft Excel eller tilsvarende regnearkprogram fra Open Office.

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    Har ikkje finlest heile trden, men om problemet er den bassporten som fyrer nedover, har du prøvd forskjellige bein for å justere avstanden frå porten ned til golvet. Det kan ha litt å sei for bassresponsen vel?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Rune S skrev:
    Arne med banjoen kjøpte desse av meg nylig og jeg kjøpte de av R.Solhaug for en 6-7 år siden.For meg er dette en av de best balanserte høytalere jeg har hørt,så som vi har snakket om på telefon Banjoarne så er det vanskelig å vite hvor problemområdet er for deg, ivertfall uten å selv ha hørt det i ditt rom.Tror som sagt målinger vil vere det eneste som i tilfelle kan gi en pekepinn på et eventuellt problemområde.I utgagngspunktet mener jeg høytaleren ikke har noen dip eller peak,men jeg har ikke målt de selv,kun brukt mine subjektive ører :) En ting jeg lurer litt på er om kanskje noen av de forferdelig stive kablene opp til mellomtone og diskant kan vere nummeret før de brekker av i loddinger ? Jeg holder med Reidar i den lydmessige grunnen til at de er brukt,men jeg liker ikke måten de vil stresse et loddepunkt,det er også veldig lett å ikke få tilstrekkelig god nok varme når man skal varme opp så mye kobber.Loddingene kan se bra ut,men de kan lett rykkes løs når de står slik i spenn over tid,spessielt viss det er en delvis kaldlodding.
    Hei,Rune.Ja solgte meg disse nydelige Pyramidene,som jeg desverre har fått plynder med.Det får så være .Man er da vel løsningsorientert nok til å finne på noe her skulle man tro.
    Tiltakene som du nevner her er det første jeg tar tak i.Ikke å bygge nytt delefilter,skifte ut elementer o.s.v.
    Det ville bare være dumt å gå så drastisk til verks på noe så gjennomtenkt,for det tror jeg de er.

Rune S skrev:
    Tror man kan se vekk fra spekulasjoner om feilkonstruksjon :) ,selv om høytalerbygging også dreier seg om kompromisser og voicing fra start til mål.Reidar har voicet høytaleren opp imot sitt rom og sine komponenter,blant annet Electrocompaniet(riktignok kraftig moddet ;) ) ,og alle komponenter har serpreg som man voicer oppimot,men jeg har hørt denne høytaleren i 4 forskjeligge rom med tilsvarende 4 ulike oppsett,og den har alltid imponert meg med sin fine balanse og sin evne til å get out of the way og gjøre meg opptatt av musikken.
    For de som har hørt R.Solhaugs 4-veis så vet man at Reidar VIRKELIG kan sitt fag!
    Enig med du. :)

Rune S skrev:
    Tror førsteprioriteter bør vere å få til en måling av høytalerene,kanskje prøve de i et annet rom,sjekke alle loddinger, osv.
    Håper ting ordner seg ! :)

Jeg får kanksje prøvd dem en annen plass når jeg skal montere opp delefilteret på nytt.Da får jeg i allefall hørt hvordan de spiller i et annet rom med annen lytteavstand og innredning osv.

Hadde vært kjempehyggelig om noen hadde orket å ta en kjapp måling av frekvensrespons og lignende i allefall.
    Ellers tror jeg nok jeg kommer til å kjøpe med måleutstyr selv etter hvert her.De som tilbyr slike tjenester for penger tar ofte like mye som et komplett og OK utstyr koster.Da har jeg jo til senere også.Kan jo fort bli mer om man først setter foten innenfor. Det er jo både spennende og interessant med GDS(gjør-det-selv). :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    laban skrev:
    Lite tips fyll på sakte men sikkert med saueull til bassen holder kjeft nok, hvordan er med demper materiale ellers i ht?

Det blir jo ikke helt som konstruktør hadde tenkt seg men det kan hende de passer bedre etterpå til rom / plassering de har fått.

Mvh

Laban
    Minimalt dempet,men det synes jeg fungerer aldeles utmerket.Akustikken disse høyttalerne gjengir er flott.
    Dempe ihjel,...nei takk. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

yoshi_78 skrev:
    Jeg hadde noen 3-veis Focal høyttalere med en lignende "hardhet" i øvre mellomtone slik du beskriver. Målinger i Audiolense viste ganske raskt hva som var problemet. Fra 1-5 kHz steg nivået ca. 8 dB, og etter å ha laget et korreksjonsfilter basert på en flat target ble det som om jeg hadde fått meg nye høyttalere. Hardheten var med ett borte. Støtter derfor forslaget om å gjøre en eller annen form for måling av frekvensresponsen for å komme til bunns i problemstillingen.
    Fint det løste seg for deg.Vi får se hvilke svar jeg får ved måling.....

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

asbjbo skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Ja, egypterne visste det en gang i verden, og de var så hjelpsomme at de skrev det ned på papyrus for oss:
    http://www.mathpages.com/home/kmath189/kmath189.htm

Tror det er ganske gjennomtenkt fra før,for den virker temmelig godt avstemt.
    Et spørsmål jeg fikk for meg:Kan det da være derfor høyttalerprodusenter har valgt dobbel bassport f.eks foran?Slik får de et totalt sett grovere bassportvolum,men vil unngå kanskje flere problemstillinger på denne måten enn med f.eks en diger bassport?
    Du kan trygt gå ut fra at R.S. kan sine ting, så jeg vil bli overrasket om det er noe grunnleggende feil i hvordan basskassen er avstemt. Avveiningen mellom en eller flere porter (gitt samme resonansfrekvens) er i Avdelingen for de Finere Detaljer, men har med sånt som laminær vs turbulent gjennomstrømning å gjøre.

Radio Shack er det mest brukte. Jeg har ikke erfaring verken med den eller Vellemann, så jeg har egentlig ikke noe å tilføre om hvor bra de er. Jeg bruker et TES 1350, men har også orntli' måleutstyr med Behringer mikk, M-audio lydkort og ARTA. Har dessverre ikke hatt tid til å lære meg å bruke det fullt ut ennå, men det må jeg gjøre før neste høyttalerprosjekt!

For å lage grafer etc kommer du langt med Microsoft Excel eller tilsvarende regnearkprogram fra Open Office.
    Takk!Russern var også heldig som fikk kjøpe den. :)
    Greide selvfølgelig å måle lengden på siden istedet for høyden på selve basskassen,dum som jeg er.Her skulle det jo være høyden fra senter topp til senter bunn jeg skulle ha.Må vel opp med dem igjen.Men jeg har da et ca. mål.
    +- 50 liter tror jeg basskassen er alene.Ikke så viktig akkurat nå da.først må jeg montere opp delefilteret skikkelig og få lagt opp kabler på en forsvarlig måte.

R.Solhaug kan sine ting,helt klart.Det høres da utvilsom godt gjennom disse høyttalerne også selv om jeg har litt problemer med dem.Det er heller ikke han jeg skylder på angående problemet jeg har.

Virker ikke som de er helt like disse refleksrørene,men det er heller ikke store forskjeller på hverken lengde eller tykkelse.....

Er det virkelig så vanskelig å sette seg inn i disse måleprogrammene altså.... :-\
    Håper det ikke er for vanskelig da. ::)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

BanjoArrne skrev:
    Er det virkelig så vanskelig å sette seg inn i disse måleprogrammene altså.... :-\
    Håper det ikke er for vanskelig da. ::)
    Neida, men det er ikke helt opplagt, heller. Jeg har manglet litt tid og motivasjon, men regner med at jeg vil finne ut av det på ganske kort tid når jeg finner de to tingene.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hva med å montere en slave i bunn ? Det kan vel stramme opp bassen en del, og man kan justere tuning ved å justere vekten.
    Gå da helst opp en størrelse i forholdt til bassen som skal drive slaven. 10" bass og 12" slave.

T

timc

Gjest
    Leikis. skrev:
    Hva med å montere en slave i bunn ? Det kan vel stramme opp bassen en del, og man kan justere tuning ved å justere vekten.
    Gå da helst opp en størrelse i forholdt til bassen som skal drive slaven. 10" bass og 12" slave.
    Hvorfor er dette en god ide?

-Tim

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Mener å huske at jeg ikke har sagt at bassen var slapp. ::)
    Har ikke sagt så mye om den egentlig.
    Den er ikke slapp i så fall.Den er balansert,stram og kjapp.Men porten i bunnen skaper litt problemer m.h.t plassering(room-gain).Derfor lurte jeg på om den kunne flyttes til front eller tettes igjen for så gjøre den i front lengre e.l. ? Det å bare tette den i bunnen funket ikke.Da mistet bassen tydelighet og sammenheng.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    timc skrev:
    Leikis. skrev:
    Hvorfor er dette en god ide?

-Tim
    Hmm, jeg trodde han slet med litt slapp romle bass, jeg får vel lese litt bedre neste gang ::)
    Så tenkte at en slave i stedet for port ville stramme den opp litt. Opplever slave som en bedre løsning en lukket eller portet kasse.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da er jeg igang med første del i allefall.Det vil si ny bunnplate og gode fester til denne,så den tåler noen runder av- og på-skruing.Litt modifisering invendig i kassene og montering av delefilter på en praktisk måte , slik at det kan modifiseres enklere ved behov.

Har ikke kommet så langt enda med dette.Demontering av delefilter og elementer.Litt skraping av gammel sikaflex og fjerning av gammelt dempematriale og innvendig sliping. . .Er i gang med festelister i 8mm stål som blir festet med sikaflex og gjennomgående skruer som er blitt forsenket.Listene skal gjenges opp til feste for bunnplaten slik at denne kan skrues opp og igjen en del uten at det blir noe slitasje på jengene i særlig grad.På denne listen kommer det gummilist for 1. Å slippe skru til så forferdelig da denne vil legge press mellom bunnplate og fester 2.for å tette skikkelig 3.For å unngå vibrasjoner o.l.

Må legge til at jeg har en snill og dyktig far som jeg er uendelig stor takk skyldig for alt han bidrar med av hjelp,verktøy,kunnskap og generell praktisk kompetanse.

Godt å være i gang.Dette blir spennende.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Hei :) Har du ingen mulighet til å prøve annen plassering av høytalerne? Trur ikkje æ ville endra på noe før det va prøvd.Spes siden forrige eier ikkje har opplevd noen slike problemer.Blir vel litt feil å endre på noe for å kompensere for feil som sannsynligvis kommer av plassering ::) Fine kasser det der forøvrig ;)

mvh Filip

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Hei!
    Her blir ikke gjort store forandringer med det første,ingen fare.
    Det meste blir bare satt sammen på en mer praktisk og solid måte.Er jo dumt å endre noe i særlig grad før man vet hva som er der til å løses.Jeg har kunn gjort noen endringer etter anbefaling fra R.S selv som jeg syntes hørtes spennende ut.Det meste blir altså slik det var fra før.

Deretter må jeg nok kjøpe meg måleutstyr som kan fortelle meg hvordan det hele henger sammen.

Når det kommer til plassering så er det prøvd ut ganske mange forskjellige plasseringer,selv om jeg nok må ha dem slik de fleste HT har stått plassert hos meg.Det vil si nær bakvegg med i overkant 3 meters mellomrom.Det har heller ikke fungert noe særlig bedre lengre ut på gulvet(bassen ble litt for tynn for min smak) eller nærmere hverandre(mye rot i lydbildet). Så ser man bort fra det lille jeg har hengt meg opp i synes de fungerer godt slik de vil stå,men da må det kanskje litt tweaking til.Ikke mye,men litt.De vil stå i stua hos oss der det ikke er rom for høyttalere midt på gulvet,det er jo forståelig.

Kan hende jeg heller skulle hatt Duke InConcert 300B i stedet,som er laget for slik plassering og lytteposisjon som jeg bruker.Men nå har jeg disse og vil gi dem en sjans.Det er de verd.

Ja,høyttalerne er virkelig nydelige å se til og er godt laget.Den som nå enn har laget disse kassene har virkelig godt håndlag.De er og i samme tresort som min hjemmelagede stereobenk.Solid Eik.Liker sånt. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    1.Hvor ville det være en vanlig å dele de elementene som jeg sitter med her?
    2.hvordan ville i såfall et slik delefilter sett ut?

Synes det er litt vanskelig å forstå verdiene på komponentene i delefilteret som står i høyttalerne her fra før.Har ikke sunket inn helt dette med,"i serie","i paralell",polaritet,fase osv. enda.

3.Finnes det noen kalkulator på nett som kan fortelle hvordan dette filteret jeg nå har fungerer,der man kan plotte inn verdiene på komponentene å se hvordan det er delt?

Spør av voksende nysgjerrighet,da jeg fremdeles ikke har noe klart svar i det hele tatt på hvor elementene i høyttalerne er delt.

4.Hva vil verdien bli når to kondensatorer på 3,3uf er koblet i paralell?
    5.Hva vil verdien bli når 3 motstander på 6,8ohm er koblet i paralell?

Diskant:

Scan-speak 9700:
    Specs
    Electrical Data
    Nominal Impedance Zn 6 ohm
    DC Resistance Re 4.7 ohm
    Voice Coil Inductance Le 0.01 mH

TS Parameters
    Resonance Frequency fs 500 Hz
    Force Factor Bl 3.5 Tm
    Moving Mass Mms 0.45 g
    Effective Piston Area sd 8.5 cm^2

Sensitivity 2.83V/1m 89.5 dB

Power Handling
    100h RMS noise test IEC 225 W

Voice Coil and Magnet Parameters
    Voice Coil Diameter 28 mm
    Linear Excursion +/- 0.4 mm
    Max mech. excursion +/- 1.5 mm

Mellomtone:

Seas G17REX/P:
    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0648_g17rexp.pdf

Bass:

Vifa P21WO-39-08:

Electrical Data
    Nominal Impedance Zn 8 ohm
    DC Resistance Re 5.5 ohm
    Voice Coil Inductance Le 1 mH

TS Parameters
    Resonance Frequency fs 26 Hz
    Mechanical Q factor QMS 2.38
    Electrical Q factor QES 0.44
    Total Q factor Qts 0.37
    Force Factor Bl 8.5 Tm
    Moving Mass Mms 32 g
    Effective Piston Area sd 235 cm^2
    Equivalent Volume Vas 85 ltrs
    Sensitivity 2.83V/1m 88 dB

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.203
    Torget vurderinger
    2
    Med litt usikkerhet så har jeg tatt bort de 3 siste innleggene.

Her ble det vel en diskusjon som ikke har noen på plass på åpent forum, og for å hindre videre diskusjon valgte jeg å ta dem bort.

Mvh
    Høvdingen

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Høvdingen skrev:
    Med litt usikkerhet så har jeg tatt bort de 3 siste innleggene.

Her ble det vel en diskusjon som ikke har noen på plass på åpent forum, og for å hindre videre diskusjon valgte jeg å ta dem bort.

Mvh
    Høvdingen
    Takk for det.Jeg skulle vel akkurat til å foreslå det samme.Godt forkjøp du kom i der,H.

Jeg tok litt av her,men synes ikke den drakten kledde meg i det hele tatt.Trodde det skulle smake godt å elte utav seg litt fråde da randen var nådd...

....Beklager,jeg tok feil. :(

Jeg kan tilgi R.S. Han er da en kompetent kar han.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg skulle gjerne visst hvordan man tegner et delefilter med de forskjellige tegn o.l.

finnes det noen nettside der slikt er forklart.Hvordan man tegner inn for kondiser i serie,paralell,motstander,spoler,trafoer ja alt dette?

Slik kan jeg få laget en mer forståelig skisse av delefilteret så de som har mer teknisk innsikt enn meg kan lese den bedre.Den skissen jeg idag har er ikke noe særlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn