Det er nok helt sikkert en tanke bak det å benytte to bassrefleksporter på forskjellige plasser, om det er smart skal jeg ikke uttale meg om. Men de behøver ikke å være avstemt til samme frekvens, og hva skjer om du plugger den fremre porten ifht å plugge den under? Vanskelig å høre forskjell kanskje...........
Elementvalget og kassekonstruksjonen burde absolutt holde mål til godlyd uten å bli slitsomme, her er det bare å ta tiden til hjelp og tweake deg frem til en løsning som funker i ditt rom, og som passer dine preferanser. Om et år eller to pleier de fleste "nybegynnere" å være sånn noenlunde i mål (nei jeg tuller ikke, og det er ikke negativt ment!)
Nevnt mange ganger nå, men en frekvensmåling vil fort gi deg svar på om det er noe helt innlydende galt fatt (noe jeg betviler)
Ang bassen tror jeg dette like gjerne kan være en smule overdreven BSC som følge av at du har plassert de nær bakvegg. Står de nær hjørner også?
Er rommet moderne og dermed altfor lite dempet, kan som nevnt en BBC dip være påkrevet for å roe ned overskuddet fra refleksjoner.
Selv bruker jeg en Behringer ECM-8000 tilkoblet et M-Audio Mobile Pre USB lydkort. Billig løsning som samtidig er 100% transportabel og enkel i bruk idet lydkortet kun benytter strøm fra USB og har mikrofon pre og phantom power til mik innebygget.
Sammen med Arta kan du kjapt ta målinger som både viser deg frekvensgang fra høyttaleren, frekvensgang inkl rommet, CSD som kan påvise "ringing", og ikke minst impedansen, som kjapt viser deg avstemmingen til bassrefleksen. Forvrengning kan også måles, men gir fort litt større utfordringer rent måleteknisk hvis man vil ha resultater som er sammenlignbare med andres.
Arta er også genialt i det du kan måle "on the fly" mens du flytter/vinkler høyttalere, flytter lytteposisjon, plugger bassporter etc etc.
Sett i gang!