Ombygging av DIY 3-veis.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ok, da har jeg så gjort.

Har koblet til utstyret og lagt inn driver for lydkortet samt koblet på mic`en og lagt til kalibreringsfilen i Audiolense.
    Kalibreringfilen fungerte som den skulle etter navneskiftet til .cal. Den kunne jeg hente frem i View Mic Calibration nå. Toppers! :)

[attach #]

Videre, er det riktig å gå inn på kontrollpanel og sette både lyd UT og INN over på det eksterne lydkortet slik at alt skjer via dette?

[attach#]

Greit å vite, for i så fall trenger jeg en lang RCA-RCA kabel fra forsterker og inn på Roland kortet. Har bare RCA til minijack her nå som jeg har brukt fra mic ut på laptop og inn til forsterkeren.

Ser også at kortet støtter ASIO. Der er det justert slik nå (sikkert default):

[attach#]

Noe jeg bør endre der?

Er det noe annet jeg bør tenke på eller gjøre inne på Audiolense før jeg kan måle i morgen?

Tenkte måle en enkelt HT i nærfelt.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Tror du skal slå av asio direkt monitor. Dette kan være lyd fra inngang til utgang. I så fall blir det måling med positiv feedback. Jeg har sett noen slike....

Jeg synes kalibreringsfila di ser litt suspekt ut. Tilstedeværelsen av lokale fluktuasjoner likner mer på rompåvirkning enn mikrofonrespons. Gode kalibreringer pleier å være mye glattere i kantene. Men det kan jo hende at målingen allikevel er representativ for mikrofonen. Tror uansett du bør ekstrapolere en eller to verdier under 20 Hz i kalibreringsfila. I hvert fall hvis du skal lage full range høyttalere. Kurven så litt rart ut når den flata ut der nede.

Edit: Ved nærmere ettertanke så ligger jo dette innenfor et snevert interval - men jeg tror fortsatt du kan pynte på kalibreringsfila nedentil.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da skal jeg slå av Asio Direct Monitor.

Jeg har nok ikke noe greie på hvordan slike kalibreringsfiler skal se ut, så det er fint man har kyndige personer som har peiling på slikt. :)

Mic`en kostet jo bare 600,- så man kan vel ikke forvente all verden heller. Håper likevel den kan gi et greit måleresultat.

Har fått i nytt stativ nå og kjøper noen kabler på Clas Ohlson etterpå, så får jeg se om jeg får målt noe senere i kveld. Det er for fint vær til å være inne, så det bærer ut i sola nå. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Koblet og klar nå. :)

-Hvordan skal mic`en peke?

Har justert den slik at den peker loddrett oppover nå, midt på mellomtonen en meter unna.Blir det riktig?

-Skal volumet på input og output stå på maks på lydkortet?

Alt virker fungere, men lurer litt på disse punktene, samt om jeg må gjøre noen endringer inne på Audiolense for nærfeltmåling.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Fikk godkjent prøveresultat nå da jeg kjørte input og output på fullt i lydkortet, men fremdeles får jeg denne rampe-lignende frekvenskurven. Får lyst til å ta en "Rock`n roll to Fakie" når jeg ser den. Ser jo helt sprøtt ut... :).... ::)

[attach#]

[attach#]

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Vel det var det jeg fikk til idag.....ikke så mye med andre ord, men det var nå en start.

Jeg prøvde å måle et annet par høyttalere jeg har men fikk samme rare frekvenskurve der også så det kan ikke være høyttalerne i realitet som låter slik i allefall (det hadde jeg ikke inntrykk av heller). Her er noe som ikke stemmer helt, men jeg finner vel ut av det etter hvert.

Nytt forsøk i morgen.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Her har mikrofonen sannsynligvis ikke bidratt med noe som helst. Dette er ren støy. Pass på at det er samsvar mellom hvor du kopler til mikrofonen og hvilken inngang du har valgt i målevindudet.

Litt overraskende at den målingen passerte kvalitetskontrollen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Måling av DIY 3-veis.

Ja, det må jeg si, Bx. Tror jeg får stå for ansvaret der. Pen støykurve da? ::)

Trodde nesten at alt var i skjønneste u-orden en vending, til jeg "målte" et par andre masseproduserte HT og fikk samme resultat der.

Jeg lurte nemlig aldri så lite på hvorfor 48V-dioden ikke lyste på lydkortet under veis.... 8)

Det gikk litt fort unna så jeg hadde ikke funnet eller sett den knøttlille bryteren på undersiden av lydkortet som må være satt til ON for å kunne drive mic`en med 48V Phantom-power...! Det har nok ikke blitt fanget noe lyd i det hele tatt med Dayton EMM-6. Skompomling sa du? Det er meg det. ;)

Da kan jeg vel forvente et litt annet resultat i morgen.

Tråden får vel tåle noen avvik underveis og må herved stemples:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Flott stempel! ;D

Det er prosesseringen av "målingen" som gjør at du får dette støybildet. Ettersom målessveipet øker logaritmisk i frekvens blir det mindre energi per Hz oppover i oktavene. Følgelig må signalet også forsterkes logaritmisk når alt pakkes sammen til en impulsrespons. Det betyr at bildet viser for mye støy i diskanten i forhold til i bassen. Den 50 Hz peaken er nok ekte nok, men den finner man igjen i de fleste måleoppsett tror jeg. Den vil nok ligge et godt stykke under 0 dB når det blir en ordentlig måling her. Oppover i frekvens er det jo et ganske rent forløp på toppen av kammen, og det tyder på at du i hvert fall ikke har høyfrekvent fresing i systemet.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Det ble en annerledes måling nå, helt klart. Nå stemte det litt mer med hva jeg selv har oppfattet. :D

Må egentlig vente til senere på kvelden for å få tatt en mer riktig måling her, da det er så mye trafikkstøy og slikt midt på dagen her. Klarte likevel ikke vente med å få testet om ting virket, så her er en ny måling.
    Den ble godkjent på en litt annen måte nå.... :)

Målt der høyttaleren står til vanlig tett på frontvegg, med mikrofon 1 meter ifra og midt på mellomtonen, ser det slik ut.

[attach#]

For meg så ser den ikke så værst ut, men jeg vet veldig lite om dette. Ikke umulig å fikse litt på i allefall, skulle jeg tro.

Jeg har ventet med å bytte spolen som var planlagt, til jeg fikk målt. Har to forskjellige her. En på 0,47mh og en på 1mh. Tror det blir drøyt og sette inn 1mh her nå, slik også Rune S nevnte. Ser jo ut som overlappingen fra mellomtone til diskant er grei, men det er for mye nivå i mellomtonen opp til delingspunktet. Kunne jo nesten tenkt meg å dra ned hele mellomtonen litt. Delingen skjer ved 200 og 5000Hz.

Bassen er jeg ikke sikker på. Jeg har syntes at den manglet noe i mellombassen men vet ikke helt. Har ikke pyntet på kalibreringsfilen nedenfor 20Hz enda slik du nevnte, Bx, så det er vel derfor den ser slik ut der. Blir ikke det bare ren gjetting da?

Hva sier denne målingen?

Skal kjøre noen nye sveip senere i kveld. Artig å være igang i allefall. :)

Edit: Paint greide bytte på hvilket bilde som skulle lagres og lagret utklippsrestene, så jeg fikk ikke med godkjenningen, men kan ta den med senere i kveld.

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Audiodidakt skrev:
    Aha- kanskje jeg også har kalibreringsfil på nettet, skal sjekke.

Lykke til!

Skriv gjerne noen linjer om fremgangsmåten din når du foretar måling, oppsett, software, innstilling av lyd osv; jeg forsøkte meg noen få minutter da jeg fikk utstyret men det ble "så der".
    Måten jeg har gått fram på så lang er følgenede:

-La inn driver som fulgte med lydkort.

-Koblet lydkort med USB. Deretter RCA fra output på lydkort til en inngang på stereoforsterker. Mic koblet med XLR fra Phantom uttak på lykortet. (Kobler lydkort fra og til med pc og forsterker henholdsvis i hvilemodus og avslått, da det ble anbefalt i manualen til Roland-korte for å unngå skade på kretser ved mulig overspenning o.l. ved til og frakobling mens utstyret er på.)

-Stilte lyd ut og inn i kontrolpanel slik at lydkortet gjør begge deler.

[attach#]

-La inn filen for kalibreringen til Dayton EMM-6 i audiolense etter å ha gjort om navnet til .Cal i stedet for .txt. Om du ikke fant en slik fil på nett til din mic men har den i papirform så skriv den bare akkurat slik som de er å finne på nett i wordpad og lagre den. Døp den om til .Cal etterpå og den bør fungere.

[attach#]

Slik ser min kalibreringsfil ut:

Dayton EMM-6 Calibration File

-På lydkortet er både input og output stilt på maks her. Vet ikke om det er rett men det virker fungere. Bruker forsterkeren til å finne rett volum. Startet veldig lavt og prøvde meg fram til jeg fant passelig nivå.

Ellers er sample rate stilt til 48khz.

Bruker ellers et Supreme mikrofonstativ av billigste sort (399,- på 4Sound), men det fungerer helt greit synes jeg. Holderen som fulgte med Dayton Mic`en passet også der, så det var positivt.

Målinger er utført som nevnt i foregående innlegg.

Skal ta en måling på 3 meter og en i sweetspot av begge HT etterpå. Blir sikkert en merkelig kurve, da den ene HT står nær et hjørne mens den andre har en åpning inn til et annet rom ved siden av. Helt symmetrisk blir det i allefall ikke. :)

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Det ser ut som det er for lite energi i nedre mellomtone og mellombassen. Hvis du er heldig så låter det ekstremt åpent og dynamisk, men kanskje litt lite kjøtt og blod. Kanskje slik at opptakene får et snev av utendørsakustikk. Dog kan det være litt vanskelig av og til å slå fast hvordan en viss måling slår ut rent psykoakustisk.

Jeg tror det kan være verdt bryet å forsøke å dempe mellomtonen noen dB.

Bakgrunnsstøyen mens du målte kan ha slått ut på impulsresponsen men har neppe gjort nevneverdig utslag på den kurven vi ser her.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Det ser ut som du har en delvis kansellering i deling MT-diskant. En invertert diskant vil muligens fungere bedre.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bx skrev:
    Det ser ut som det er for lite energi i nedre mellomtone og mellombassen. Hvis du er heldig så låter det ekstremt åpent og dynamisk, men kanskje litt lite kjøtt og blod. Kanskje slik at opptakene får et snev av utendørsakustikk. Dog kan det være litt vanskelig av og til å slå fast hvordan en viss måling slår ut rent psykoakustisk.

Jeg tror det kan være verdt bryet å forsøke å dempe mellomtonen noen dB.

Bakgrunnsstøyen mens du målte kan ha slått ut på impulsresponsen men har neppe gjort nevneverdig utslag på den kurven vi ser her.
    Den låter litt sånn kan jeg si: Den mangler litt kjøtt på benet, låter veldig åpent og energisk, men litt for frampå og litt "tynn" oppover. Solid og kraftfull nederst i bunnen men mangler trøkk i mellombassen. Stemmer kan låte litt tynt. Spesielt kvinnestemmer. På visse opptak nesten litt nasalt.

Ny måling tatt på 3 meters avstand med høyttaleren trekt ut et lite stykke fra frontvegg.

[attach#]

[attach#]

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bx skrev:
    Det ser ut som du har en delvis kansellering i deling MT-diskant. En invertert diskant vil muligens fungere bedre.
    Mener du lodde om polene ved elementet da eller?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Noe sånt, ja. Men etter å ha sett den neste målingen på 3 meters avstand så tror jeg ikke du trenger det. Kanselleringen skyldtes nok kort avstand til høyttaleren samt at du hadde mikrofonen i mellomtonehøyde. Jeg tipper at midt mellom senter mellomtone og senter diskant er den rette målehøyde for MT + diskant.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Takker for god innføring BanjoArne

Håper jeg får tid til litt kvalitetstid med mic'en min i sommer :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bx skrev:
    Noe sånt, ja. Men etter å ha sett den neste målingen på 3 meters avstand så tror jeg ikke du trenger det. Kanselleringen skyldtes nok kort avstand til høyttaleren samt at du hadde mikrofonen i mellomtonehøyde. Jeg tipper at midt mellom senter mellomtone og senter diskant er den rette målehøyde for MT + diskant.
    Du har vel rett kan jeg tenke meg, Bx. :)

Måleresultatet endret seg litt når jeg fikk mikrofonen på den avstanden.

Ellers har jeg hatt inntrykk av at mellombassen alltid har vært slik den er nå, med litt for lite nivå. Et eller annet tiltak i bassregisteret (som jeg ikke er helt sikker på hva skulle være enda ) samt en litt kraftigere spole i serie med mellomtonen kan kanskje være det som skal til for å få den enda nærmere enda bedre gjengivelse.?

Ellers litt tanker:
    Er det mye å gå fra 0,25mh(starter fra 5Khz med 6db/oktav) til 0,47(starter på 2,7Khz med 6db/oktav) som jeg har liggende her?
    Ville kanskje få en dip der istedet. Kanskje en attenuator på -5db hadde hjulpet bedre?Ser jo nesten ut til at hele mellomtoneregisteret ligger litt over både bass og diskant, så å dempe hele mellomtonen kan kanskje være en bedre løsning?

Tar gjerne imot tips her. :)

PS! Trafoen i bassen ligger på rundt 6,5mh(viklet av) og ikke 0,65 slik jeg skrev tidligere. Ellers ville det vært det samme som en deling fra rundt 2Khz og ikke 200Hz som nok er det rikitige.

Delefrekvensen er på 200Hz og 5Khz. Diskanten starter deling ved 6Khz nedover og mellomtonen ved 5000hz oppover. Det er kanskje litt tett med hensyn til at dette er en paralellmontert 1. ordens filterløsning med impedanskorreksjonskretser. Så kan hende hadde det vært bedre med en spole på f.eks 0.33mh(starter delingen ved 3,9Khz oppover for mellomtonen)?

Delefilteret ser pr. dags dato slik ut.

Diskanten:
    ScanSpeak SS9700:

TECHNICAL DATA:
    Sensitivity 2.83V/1M 89.5dB
    Free air resonance Fs 500 Hz
    DC resistance 4.7 W
    V.C. inductance 0.01 mH
    Power 225W@2.8kHz
    Effective cone area 8.5 cm2
    V.C. diameter 28 mm
    V.C. height -
    Air gap height -

Lin. & max. excursion ±0.4/ ±1.5 mm
    Air gap flux density -
    BL 3.5 Tm
    Moving mass incl. air 0.45 g
    Net weight 0.7 kg

TangBand W6-658:

DIAPHRAGM MTL PPM
    SURROUND MTL Rubber
    NOMINAL IMPEDANCE 8 W
    DCR IMPEDANCE 6 W
    SENSITIVITY 1W/1m 89 dB
    FREQUENCY RESPONSE 45-10K Hz
    FREE AIR RESONANCE 45 Hz
    VOICE COIL DIAMETER 25.4 mm
    AIR GAP HEIGHT 6 mm
    RATED POWER INPUT 30 W
    MAXIMUM POWER INPUT 60 W
    FORCE FACTOR, BL 6.32 TM
    MAGNET WEIGHT (16oz) 451 g
    MOVING MASS 10.98 g
    FERRO FLUID ENHANCED No
    SUSPENSION COMPL. 1017 uMN-1
    EFFEC.PISTON AREA 0.014 M2
    Levc 0.118 mH
    Zo 58 ohm
    X-max 4.10 mm
    Vas 28.31 Litr.
    Qts 0.44
    Qms 4.49
    Qes 0.49

Vifa Poly Woofer P21WO-39-08

Bass:

Vifa P21WO-39-08:

Electrical Data
    Nominal Impedance Zn 8 ohm
    DC Resistance Re 5.5 ohm
    Voice Coil Inductance Le 1 mH

TS Parameters
    Resonance Frequency fs 26 Hz
    Mechanical Q factor QMS 2.38
    Electrical Q factor QES 0.44
    Total Q factor Qts 0.37
    Force Factor Bl 8.5 Tm
    Moving Mass Mms 32 g
    Effective Piston Area sd 235 cm^2
    Equivalent Volume Vas 85 ltrs
    Sensitivity 2.83V/1m 88 dB

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Audiodidakt skrev:
    Takker for god innføring BanjoArne

Håper jeg får tid til litt kvalitetstid med mic'en min i sommer :)
    Bare hyggelig om det kunne være til noe hjelp. Artig å måle og modde litt selv også. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da var sommeren over og nå tenkte jeg prøve litt på ny, men jeg tror jeg trenger litt råd her så jeg gjentar meg selv likegodt. Mulig jeg skulle henvendt meg til DIY-Audio med dette i stedet.

BanjoArrne skrev:
    Ellers litt tanker:
    Er det mye å gå fra 0,25mh(starter fra 5Khz med 6db/oktav) til 0,47(starter på 2,7Khz med 6db/oktav) som jeg har liggende her?
    Ville kanskje få en dip der istedet. Kanskje en attenuator på -5db hadde hjulpet bedre?Ser jo nesten ut til at hele mellomtoneregisteret ligger litt over både bass og diskant, så å dempe hele mellomtonen kan kanskje være en bedre løsning?

Tar gjerne imot tips her.

PS! Trafoen i bassen ligger på rundt 6,5mh(viklet av) og ikke 0,65 slik jeg skrev tidligere. Ellers ville det vært det samme som en deling fra rundt 2Khz og ikke 200Hz som nok er det rikitige.

Delefrekvensen er på 200Hz og 5Khz. Diskanten starter deling ved 6Khz nedover og mellomtonen ved 5000hz oppover. Det er kanskje litt tett med hensyn til at dette er en paralellmontert 1. ordens filterløsning med impedanskorreksjonskretser. Så kan hende hadde det vært bedre med en spole på f.eks 0.33mh(starter delingen ved 3,9Khz oppover for mellomtonen)?

Delefilteret ser pr. dags dato slik ut.

Diskanten:
    ScanSpeak SS9700:

TECHNICAL DATA:
    Sensitivity 2.83V/1M 89.5dB
    Free air resonance Fs 500 Hz
    DC resistance 4.7 W
    V.C. inductance 0.01 mH
    Power 225W@2.8kHz
    Effective cone area 8.5 cm2
    V.C. diameter 28 mm
    V.C. height -
    Air gap height -

Lin. & max. excursion ±0.4/ ±1.5 mm
    Air gap flux density -
    BL 3.5 Tm
    Moving mass incl. air 0.45 g
    Net weight 0.7 kg

TangBand W6-658:

DIAPHRAGM MTL PPM
    SURROUND MTL Rubber
    NOMINAL IMPEDANCE 8 W
    DCR IMPEDANCE 6 W
    SENSITIVITY 1W/1m 89 dB
    FREQUENCY RESPONSE 45-10K Hz
    FREE AIR RESONANCE 45 Hz
    VOICE COIL DIAMETER 25.4 mm
    AIR GAP HEIGHT 6 mm
    RATED POWER INPUT 30 W
    MAXIMUM POWER INPUT 60 W
    FORCE FACTOR, BL 6.32 TM
    MAGNET WEIGHT (16oz) 451 g
    MOVING MASS 10.98 g
    FERRO FLUID ENHANCED No
    SUSPENSION COMPL. 1017 uMN-1
    EFFEC.PISTON AREA 0.014 M2
    Levc 0.118 mH
    Zo 58 ohm
    X-max 4.10 mm
    Vas 28.31 Litr.
    Qts 0.44
    Qms 4.49
    Qes 0.49

Vifa Poly Woofer P21WO-39-08

Bass:

Vifa P21WO-39-08:

Electrical Data
    Nominal Impedance Zn 8 ohm
    DC Resistance Re 5.5 ohm
    Voice Coil Inductance Le 1 mH

TS Parameters
    Resonance Frequency fs 26 Hz
    Mechanical Q factor QMS 2.38
    Electrical Q factor QES 0.44
    Total Q factor Qts 0.37
    Force Factor Bl 8.5 Tm
    Moving Mass Mms 32 g
    Effective Piston Area sd 235 cm^2
    Equivalent Volume Vas 85 ltrs
    Sensitivity 2.83V/1m 88 dB

Noen som ser for seg hva som kan være lurt å gjøre i forhold til lytteinntrykkene og målingene jeg har gjort meg så langt?

Kan det bli for mye demping for mellomtonen? Den har jo ingen lufting slik jeg har sett andre mellomtoner ha mellom membran og faseplugg. Her er den festet til membranen. Er det da en såkalt "falsk" faseplugg? Slik blir i allefall kammeret helt tett og det har gjort noe med gjengivelsen i det området, både positivt og negativt.
    Den er strammere men også litt slankere og frempåheten i øvre mellomtone gjør seg mer gjeldende nå enn før. Noe må jeg gjøre.

Har fått tak i "sukkerbiter" for å evt. prøve meg fram med forskjellige verdier på spoler før jeg lodder endelige filter ferdig denne gangen. Det er ikke så mye som må rettes på heller i mine ører så dette blir nok toppers etter hvert.

Men som sagt, noen som har en idè rundt hva som kan gjøres her for å få denne høyttaleren på rett kjøl?

ssnht

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    du kan legge mer dempemtriale i mellomtone kammeret ,etter min mening ,så kan man ikke dempe for mye,pleier selv å fintune sånt.
    prøv også med en mindre kondis på diskanten, det vil sikkert hjelpe en del, feks 2,3- 2,7,og 3 uf

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Takk for responsen, ssnht.

Ser ut til at jeg går for å prøve en annen mellomtone. Satser på at det blir bra.

Edit:

....Blir likevel så jeg prøver gjøre noen tiltak med elementene som står i pr. dags dato ser det ut til. Fikk noen råd fra Dynabel da jeg skulle til å bestille de nye mellomtonene.
    Høyttalerne ligger nede for telling på stuegulvet, klar for litt modding. Heldigvis ser det ut til at jeg slipper å ta ut hele delefilteret da høyttalernes bunn er avtagbar og gir akkurat nok rom til å lodde om inne i høyttaleren. Var så lur å feste delefilteret til høyttalerene godt og loddet skikkelig så det skulle være så å si umulig å få det ut uten å måtte klippe det fritt... :p :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da har en ny spole tatt plass i filteret.
    Gikk fra 0,25mH til 1mH i serie med mellomtonen. Trodde det skulle bli vel mye, men etter hva jeg hører så har ikke den gjort noe riv ruskende galt i allefall. Får gi det noen dager og ta en ny måling etter hvert.

[attach#]

[attach#]

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Jeg tror du har vunnet et par dB i den kritiske nedre mellomtonen med delefilter-endringen.

Men det ser ut som du fortsatt mangler grovt regnet 5-8 dB i området 100 Hz - 1 kHz. Det tilsvarer grovt regnet ett ekstre mellomtone-element, parallellkoplet med det gamle ...

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bx skrev:
    Jeg tror du har vunnet et par dB i den kritiske nedre mellomtonen med delefilter-endringen.

Men det ser ut som du fortsatt mangler grovt regnet 5-8 dB i området 100 Hz - 1 kHz. Det tilsvarer grovt regnet ett ekstre mellomtone-element, parallellkoplet med det gamle ...
    Det er nok noe som skurrer litt enda, ja. Men det kan nok fikses.

Bassen er i allefall tørr og stram, men det låter litt slankt nedover fremdeles. Ikke så rart og jeg kan relatere til det jeg hører når jeg ser målingene, men det låter også bra på den måten at det ikke er noe boom-bass å spore. Den er ren, tørr og har en fin klang men skulle vært fremhevet noe.
    Mellomtonen har blitt litt fyldigere men har mistet litt krisp og overtonestruktur, noe som nok har med delingen for diskanten å gjøre. Den er ikke justert etter mellomtonen enda. Står bare 3,3uF der og jeg tenker prøve med 4,7uF. Har til 6,6uF, men tror det blir litt mye så jeg får bestille et par og kanskje noen motstander også.

Det som jeg spekulerer over er søkket ved 700Hz og den påfølgende hevingen fra 1 til 2-3Khz i målingene jeg gjorde nå.

Fortsettelse følger definitivt.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Ujevnhetene som dukker opp i frekvensresponsen målt på 1m som du nevner, er nok fase feil mellom elementene.
    Flytter du micen opp eller ned vil du nok se at dette endres.

Kan du ta en måling på 1m med gating (tidsvindu)?
    Og evnt i sweetspot med f.eks 1/6 oct smoothing.

Har du Arta Software?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Har Arta. Enkelt å bruke?

Kan godt ta en slik måling i morgen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Hvor legger jeg inn kalibreringsfilen til mic`en i Arta?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn