Ombygging av DIY 3-veis.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg fikk det ikke helt til med bruk av skjemaet der heller.Er nok en god del å forstå og sette seg inn i,men skal nok få greie på det etter hvert.Kan legge ut skissen til så lenge i allefall.Spolene/Trafoene er vel i serie slik jeg har forstått.Vet dette ikke er optimalt tegnet,men slik ser det ut når det er koblet opp inne i høyttalerne.Jeg har ikke gjort noe utregninger på komponentene som står i paralell heller.Hvordan gjør man dette?

Skjønner dere noe ut i fra det jeg har tegnet opp her ?

Hvor er det delt for de forskjellige elementene?

Edit:Viser til siste utlagte skisse av delefilteret.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Slik prøvde jeg tegne opp,men jeg er usikker på om det er riktige symboler,verdier osv.Det er mer oversiktlig om jeg får til det på den måten,helt klart.Er dette rett eller feil tegnet opp?

Edit:Viser til siste utlagte skisse av delefilteret.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Det ser ok ut.

Med så "enkle" elementer så er dette et `mer enn godt nok filter`
    Har ikke gått nærmere inn på verdier i henhold til følsomhet osv,
    men RS vet nok hva han driver med.
    Jeg hadde vel kanskje gjort diskant-delen til 12db, + en spenningsdeler?
    For å runde ta toppen bitte littegrann.
    Men det har ikke så veldig mye å si på lyden på de høyere frekvensene,
    men det beskytter diskanten litt bedre.

T

timc

Gjest
    Spenningsrespons.

Spole for mellomtone satt til 500uH. Denne bestemmer avrullingen til mellomtonen, og det ville vært greit å vite reell verdi.

Vedlegg

T

timc

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Jeg har ikke gjort noe utregninger på komponentene som står i paralell heller.Hvordan gjør man dette?

Hvor mange ganger må jeg si at du må lese litt selv. Det er DITT prosjekt.

-Tim

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    FAB skrev:
    Det ser ok ut.

Med så "enkle" elementer så er dette et `mer enn godt nok filter`
    Har ikke gått nærmere inn på verdier i henhold til følsomhet osv,
    men RS vet nok hva han driver med.
    Jeg hadde vel kanskje gjort diskant-delen til 12db, + en spenningsdeler?
    For å runde ta toppen bitte littegrann.
    Men det har ikke så veldig mye å si på lyden på de høyere frekvensene,
    men det beskytter diskanten litt bedre.
    Jeg er ikke i tvil om at det er mye bra her.Derfor ville jeg heller ikke ødelegge filteret,men bare endre litt hvis det var mulig uten å rive hele filteret fra hverandre.Prøve for å høre om det kunne bli bedre der jeg synes det ikke stemmer.

Mener filteret i seg selv virker å være godt sammensatt.Delene som er brukt er gode.Monteringen inne i høyttalerne er vel det jeg faktisk er minst fornøyd med...
    Komponentene i filtrene alene ville kostet 4000,- om jeg skulle kjøpe det i dag,derfor er det jo synd om en ikke skulle bruke det.Det er kvalitetskomponenter,ikke overkill men godt over pàr vil jeg si.

Jeg er bare ikke helt fornøyd med hvordan høyttalerne oppfører seg i øvre mellomtone eller der omkring.Jeg er egentlig litt usikker på hvor det faktiske problemet ligger,men noe er det.Det er også en mangel av lettflytenhet til tider,stemmer spesielt kan ofte låte litt sammenpresset og mindre åpne og luftige uten at jeg vet helt hvorfor og kan adressere problemet.Bassen er innhul og kassene er ikke dempet i særlig grad så de "synger med" alt for mye vil jeg si.Her er det jo lett å gjøre noen uskyldige inngrep med akustilux,asfaltplater,avstivning o.l.Ikke dempe ihjel,men prøve seg litt frem.Det er kommet i posten i dag,sammen med demperinger til elementene,for de var det ikke fra før.

Nå vet jeg ikke så mye om oppbyggingen av filteret annet enn at det er brukt 1.ordens og impedanskorreksjonskretser.Sier det sikkert feil,men noe i den duren.

Lesing skal bli,Tim.

Jeg har bare ikke funnet noen sider som forteller meg hva som skjer med verdier når man setter i serie,paralell
    osv,men bare hvilke verdier som brukes til det ene og det andre.

Hva sier målingene dine her?Er det ok?

Skal sjekke ut denne foliespolen litt nærmere,men jeg mener å huske det ikke stod noe på den lenger.Kanskje modifsiert?

Guit sendte meg en grunnleggende læreartikkel om filtre og den leser jeg på nå.Jeg vet ikke helt hvor relevant det blir for det her,men leser det nå likevel.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har ikke lest hele tråden så dere får ta kommentarene mine med en klype salt:

- forbedringer på kabinett (stag osv) --> kjør på
    - eksperimentering med dempemateriale osv --> kjør på
    - endre delefilter --> vel... identifiser først hva du ikke liker. Jeg ville i første omgang tatt en måling og evt. korrigert signal inn via audiolense eller annen for å få ønsket "global" frekvensrespons før jeg hadde startet med å "rote rundt" med endrede delefrekvenser osv.

Pen høyttaler!

T

timc

Gjest
    Som jeg også har sagt ørten ganger.

Lytt på mellomtonen i nærfelt med de andre elementer utkoblet, for å være sikker på at det faktisk er høyttaleren som er problemet, og ikke rommet.

Biblioteket har bøker.

Det jeg la ut er ikke en måling. Bare en simulering av spenningsresponsen til filteret med resisitive laster. Valgte noen som virket fornuftige. Størrelsen på den ukjente spolen vil gjøre stort utslag, så umulig å konkludere med noe uten vite størrelsen på den. Den bestemmer avrullingen oppover.

-Tim

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    FAB skrev:
    Takk for tipset,FAB.
    Jeg har lastet ned WinLsd Pro,den fungerer fint men programmet tar ikke med alle andre parametre som kanksje skulle vært medkalkulert.Det gir likevel en pekepinn og er artig å leke litt med.

De andre linkene så gode ut de også,skal leses grundigere etter hvert.

OL stjeler mye tid nå til dags,men det ser ut til at det er svenskenes tur i år.Har ikke akkurat klaffet for oss i Vancouver.

Får rusle meg en tur på posten nå, å hente pakken min fra dynabel. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Audiodidakt skrev:
    Jeg har ikke lest hele tråden så dere får ta kommentarene mine med en klype salt:

- forbedringer på kabinett (stag osv) --> kjør på
    - eksperimentering med dempemateriale osv --> kjør på
    - endre delefilter --> vel... identifiser først hva du ikke liker. Jeg ville i første omgang tatt en måling og evt. korrigert signal inn via audiolense eller annen for å få ønsket "global" frekvensrespons før jeg hadde startet med å "rote rundt" med endrede delefrekvenser osv.

Pen høyttaler!
    Synes innlegget ditt er akkurat passe salt jeg. :)
    Har ikke gjort noe endringer i Delefilteret jeg,men vi får se etter hvert.Som jeg tidligere har nevnt så setter jeg den for tiden bare sammen på en mer praktisk og bedre måte så de kan åpnes og lukkes uten å ødelegge gjenger.Bunnplaten blir skiftet fra 25mm MDF som var skrudd i stykker(det er nok brukt litt mye håndmakt her imo,kanskje skrudd opp og igjen en del også?), til 38mm Eik,laget skruer selv med god anleggsflate og messinghoder.Boltet fast stålskinner og limt dem med sika til kabinettets bunn.Disse har oppgjengede hull til feste for bunnplaten(8 skruehull i stål kontra 4 rett i treet slik det før var.) .På listene legges det dempelist for å unngå vibrasjoner mellom bunnplaten og kabinettet.Jeg kutter ut den nedoverfyrte porten.Jeg tenkte prøve noen annet enn diffusorer av pappkassepapp og sikaflex og gamle plommerøde/gråstripete og skitne vegg-til-vegg teppebiter med itråkket tyggis(!?) på,som har hardt underlag som lett kan vibrere sammen med kabinettplatene og lage støy.Delefilteret dinglet som en drueklase på innsiden og dette skal nå monteres på plater i stedet,for å få dem festet ordentlig.Jeg har jobbet mye med disse høyttalerne i det siste.Men fremdeles holder jeg på med den første.Jeg synes man skal ha samme inntrykk når man ser inni en høyttaler som når man ser utenpå den,spesiellt når den er såpass pen som det jeg synes denne høyttaleren er.Jeg prøver hardt på å få det til å bli så bra som jeg evner og jeg får som jeg har nevnt tidligere god hjelp. :)

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    BanjoArrne skrev:
    Jeg har ikke gjort noe utregninger på komponentene som står i paralell heller.Hvordan gjør man dette?
    Eg er ikkje nokon ekspert, men eg trur det er denne du er ute etter:

1/Rparalell=1/R1+1/R2+1/R3 osv

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Der ja! :D

Takk skal dere ha.Nå forsto jeg bedre.

Skal få dette inn i delefilter-skissen nå,med riktige verdier.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    timc skrev:
    Som jeg også har sagt ørten ganger.

Lytt på mellomtonen i nærfelt med de andre elementer utkoblet, for å være sikker på at det faktisk er høyttaleren som er problemet, og ikke rommet.

Biblioteket har bøker.

Det jeg la ut er ikke en måling. Bare en simulering av spenningsresponsen til filteret med resisitive laster. Valgte noen som virket fornuftige. Størrelsen på den ukjente spolen vil gjøre stort utslag, så umulig å konkludere med noe uten vite størrelsen på den. Den bestemmer avrullingen oppover.

-Tim
    Ok.Får prøve å få til det når jeg har fått satt dem sammen igjen.

Skulle kanskje tatt meg en tur på biblioteket ja.Der er det jo mye bra lese til hjelp for så mangt.

forstår at det kunn er en simulering,men om den viser at det er delt rundt f.eks 4Khz så vil vel ikke det reelle resultatet være på jordet i forhold til det,eller kan det faktisk det?

Ja det var den spolen....jeg skal se om jeg finner noen bilder av den.

T

timc

Gjest
    Kan ikke se på spolen hvor stor den er.

Impedansen til elementet vil bestemme delefrekvensen. Jeg tror jeg brukte 6ohm. på mellomtonene.

-Tim

T

timc

Gjest
    Dersom ikke noen vet det, og det ikke står, så ja.

Du kan jo eventuelt gjøre ett forsøk på å estimere hvor mange vindinger det er.

-Tim

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ikke det enkleste å telle tvinninger,da jeg ikke med sikkerhet kan si at det heller ikke er gjort noe med den "lille" 6 kvadrat-trafoen heller.De kan jo være modfisert begge to.

Det er jo ikke i bassen problemet som er størst ligger.Der er det vel bare litt avstivning og demping som må til.Og det trenger ikke være mye heller.Man vil jo bevare dynamikk,dynamisk kontrast,åpenhet og akustikk.Balanse er vel det rette ordet.

Går det ikke utfra delefilteret til diskanten se hvor det er delt der?
    Slik jeg har fått til svar med en delefilterkalkulator er det 1. ordens lavpassfilteret til diskanten satt til 4Khz,men er usikker på om det er rett.

Det var det jeg i allefall fikk til svar da jeg plottet inn 6ohm som er impedansen på SS-9700,med deling på 4000hz og 6db/oktav 1.0rdens.Da fikk jeg oppgitt 6,625uf for diskanten,som stemmer med verdien som er i delefilteret på mine høyttalere.Det var på denne sidens kalkulator.

http://ccs.exl.info/calc_cr.html

Om dette stemmer,er ikke det å presse mellomtonen temmelig hardt selv om den har ekstra magnet?
    Vil jo tro elementets oppbrytning gjør seg gjeldende her.Og da er det ikke rart om jeg oppfatter det slik jeg gjør(pågående og hardt til tider med stemmer/instrumenter som blir tynne og sammenpresset.).Men på en annen side,er det riktig det jeg fikk til svar på kalkulatoren?Er det ikke det så er jo problemet av annen årsak,men den stikker dypere i så fall.

Forstår det slik RS selv forklarte meg,at motstandene som står i paralell i diskantens delefilter (tot. 2.27Ohm) kunn demper volumet på diskanten med rundt 1db.Så de skal vel ikke være av stor betydning for selve delingen .De kunne jeg også fjerne om jeg følte det manglet litt i overtonene.

Jeg bare spekulerer,men ville det ikke vært bedre om mellomtonen ble delt noe rundt 2500hz i stedet,godt innen for elementets limit?

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    BanjoArrne skrev:
    Ikke det enkleste å telle tvinninger,da jeg ikke med sikkerhet kan si at det heller ikke er gjort noe med den "lille" 6 kvadrat-trafoen heller.De kan jo være modfisert begge to.

Det er jo ikke i bassen problemet som er størst ligger.Der er det vel bare litt avstivning og demping som må til.Og det trenger ikke være mye heller.Man vil jo bevare dynamikk,dynamisk kontrast,åpenhet og akustikk.Balanse er vel det rette ordet.

Slik jeg har fått til svar med en delefilterkalkulator er det 1. ordens lavpassfilteret til diskanten satt til 4Khz,men er usikker på om det er rett.

Det var det jeg i allefall fikk til svar da jeg plottet inn 6ohm som er impedansen på SS-9700,med deling på 4000hz og 6db/oktav 1.0rdens.Da fikk jeg oppgitt 6,625uf for diskanten,som stemmer med verdien som er i delefilteret på mine høyttalere.Det var på denne sidens kalkulator.

Om dette stemmer,er ikke det å presse mellomtonen temmelig hardt selv om den har ekstra magnet?
    Vil jo tro elementets oppbrytning gjør seg gjeldende her.Og da er det ikke rart om jeg oppfatter det slik jeg gjør(pågående og hardt til tider med stemmer/instrumenter som blir tynne og sammenpresset.).Men på en annen side,er det riktig det jeg fikk til svar på kalkulatoren?Er det ikke det så er jo problemet av annen årsak,men den stikker dypere i så fall.

Forstår det slik RS selv forklarte meg,at motstandene som står i paralell i diskantens delefilter (tot. 2.27Ohm) kunn demper volumet på diskanten med rundt 1db.Så de skal vel ikke være av stor betydning for selve delingen .De kunne jeg også fjerne om jeg følte det manglet litt i overtonene.

Jeg bare spekulerer,men ville det ikke vært bedre om mellomtonen ble delt noe rundt 2500hz i stedet,godt innen for elementets limit?
    Hmm, kan si meg litt enig der hvis det er en seas 6.5" b/m.
    Synes 4000hz er litt vel høyt for en mellomtone av den størrelsen.
    Databladet til Seas G17 REX/P sier anbefalt opp til 3000hz

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0648_g17rexp.pdf

Den scanspeak diskanten kan deles mye lavere uten problemer.
    Det kan være du får litt mindre gjalling fra mellomtonene ved å dele
    litt lavere. Prøve seg frem med litt dempeull osv.
    Det er jo bare å prøve å la ørene bestemme.
    Elektronikken du bruker, matching, rommet,
    har også stor innvirkning på dette omerådet.

T

timc

Gjest
    Når det gjelder motstanden så stemmer det at den demper diskanten, men den gjør det ved å heve impedansen til diskantsystemet. Ved å sette den forran kondensatoren kan delefrekvensen fortsatt kalkuleres med 6ohm. Bakdelen er at alle frekvenser går gjennom motstanden, og dermed avsettes mer effekt. Om det har betydning på en diskant tviler jeg på.

-Tim

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.736
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Når det gjelder motstanden så stemmer det at den demper diskanten, men den gjør det ved å heve impedansen til diskantsystemet. Ved å sette den forran kondensatoren kan delefrekvensen fortsatt kalkuleres med 6ohm. Bakdelen er at alle frekvenser går gjennom motstanden, og dermed avsettes mer effekt. Om det har betydning på en diskant tviler jeg på.

-Tim
    Nope, det er den samlede impedansen som teller (i ytterste konsekvens inkl kildeimpedansen i forsterkeriet + kabelatur etc), om mostanden er på den ene eller andre siden betyr ingen ting, hverken for delefrekvens eller for effektavsetting (sistnevnte med et veldig lite unntak for dielektrisk absorbsjon/tap), så lenge hele molevitten er seriekoblet.

mvh
    KJ

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    FAB skrev:
    BanjoArrne skrev:

Hmm, kan si meg litt enig der hvis det er en seas 6.5" b/m.
    Synes 4000hz er litt vel høyt for en mellomtone av den størrelsen.
    Men hvis det er feks seas cb17 rcy/p, så er den anbefalt opp til 4000hz.
    Den scanspeak diskanten kan deles mye lavere uten problemer.
    Det kan være du får litt mindre gjalling fra mellomtonene ved å dele
    litt lavere. Det er jo bare å prøve å la ørene bestemme.
    Elektronikken du bruker, matching, rommet osv
    har også stor innvirkning på dette omerådet.

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0571_cb17rcyp.pdf
    Jeg er jo litt skeptisk til å endre i filteret.Det virker som om flere har erfart at om de endrer på en verdi i delefilteret så har de opplevd å får et problem en annen plass.Er det virkelig så vanskelig å balansere et filter?
    Skal jeg endre for delingen i mellomtonen så må jeg jo også endre for delingen i diskanten for riktig overlapping.Hvordan reagerer så mellomtonelementet på at jeg deler lavere i overgangen til diskanten.Vil det ha invirkning på delingen til bassen,siden mellomtoneelementet nå jobber i en kortere frekvensvidde osv.?

En annen ting jeg har tenkt på.Går det ikke å prøve et annet element som f.eks:
    http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=247
    Her er det elemtentet jeg har nå:
    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0648_g17rexp.pdf

Polypropylen skal jo være et av de membranmaterialene som er gode mtp oppbrytning.Stemmer ikke det?

Slik jeg selv har erfart liker jeg gjengivelsen til Papp/papir-baserte elementer best til øvre mellomtone/mellomtone og der omkring,men ser ikke ut til at det er noen som lages lenger av SEAS som kan matche det elementet jeg nå har nærmere enn det jeg linket over.

Er det noe som tilsier at det skulle bli helt kræsj eller kan dette gå?Verdt å prøve?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    timc skrev:

-Tim
    Men vil den ikke da kanksje oppfattes som mindre luftig/åpen når den er dempet slik?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    KJ skrev:
    timc skrev:

-Tim
    Nope, det er den samlede impedansen som teller (i ytterste konsekvens inkl kildeimpedansen i forsterkeriet + kabelatur etc), om mostanden er på den ene eller andre siden betyr ingen ting, hverken for delefrekvens eller for effektavsetting (sistnevnte med et veldig lite unntak for dielektrisk absorbsjon/tap), så lenge hele molevitten er seriekoblet.

mvh
    KJ
    Den totale verdien av motstandene og den totale verdien av kondensatorene står koblet i serie(?),men Motstandene er for seg koblet i paralell og likens kondensatorene,om det var det du mente.

T

timc

Gjest
    KJ skrev:
    timc skrev:

-Tim

mvh
    KJ

Pft....du har helt rett så klart. Gikk litt fort mens jeg var på jobb.

MEN biten om motstanden og hva som skjer gjennom den stemmer. Det er ikke mye effekt som avsetter ekstra, men du vil måle hele signalet gjennom motstanden dersom den står først.

-Tim

T

timc

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Er det virkelig så vanskelig å balansere et filter?

Ja. Dette er også noe jeg har fortalt deg ørten ganger. Dette blir siste.

-Tim

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.736
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    ...
    MEN biten om motstanden og hva som skjer gjennom den stemmer. Det er ikke mye effekt som avsetter ekstra, men du vil måle hele signalet gjennom motstanden dersom den står først.
    ...
    Ikke med hensyn til effekt, kun med hensyn til spenning, strømmen igjennom motsanden begrenses av høypassfilteret.

mvh
    KJ

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    KJ skrev:
    strømmen igjennom motsanden begrenses av høypassfilteret.

mvh
    KJ
    Er det uavhengig av om motstanden står før eller etter kondensatoren-/-e?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Lekte litt med WinISD.

Dette er simulert respons for bass-elementet,kassen og porten slik høyttalerne blir når de er montert sammen igjen.

Er dette en god kurve ?

Vedlegg

T

timc

Gjest
    KJ skrev:
    timc skrev:
    ...
    ...
    Ikke med hensyn til effekt, kun med hensyn til spenning, strømmen igjennom motsanden begrenses av høypassfilteret.

mvh
    KJ

Stort sett ja. (vi er nok enige egentlig) Litt blir det likevel i praksis. Hørbart? Aner ikke. Men hvorfor ta sjangser ;) Dersom motstanden ikke behøver å se spenningendringer så la den slippe.

-Tim

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn