T
BanjoArrne skrev:Jeg har ikke gjort noe utregninger på komponentene som står i paralell heller.Hvordan gjør man dette?
Jeg er ikke i tvil om at det er mye bra her.Derfor ville jeg heller ikke ødelegge filteret,men bare endre litt hvis det var mulig uten å rive hele filteret fra hverandre.Prøve for å høre om det kunne bli bedre der jeg synes det ikke stemmer.FAB skrev:Det ser ok ut.
Med så "enkle" elementer så er dette et `mer enn godt nok filter`
Har ikke gått nærmere inn på verdier i henhold til følsomhet osv,
men RS vet nok hva han driver med.
Jeg hadde vel kanskje gjort diskant-delen til 12db, + en spenningsdeler?
For å runde ta toppen bitte littegrann.
Men det har ikke så veldig mye å si på lyden på de høyere frekvensene,
men det beskytter diskanten litt bedre.
Nyttige linker, men de forutsetter basis elektronikkunnskap synes jeg. Rent praktisk så er det greit.FAB skrev:Her har du litt nyttig enkel lesing.
Har brukt det selv, fungerer utmerket.
http://www.mamut.net/dynabel/HT_BOK_3.PDF
http://www.danskaudioteknik.dk/
tips og ideer
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline
Takk for tipset,FAB.FAB skrev:Her har du litt nyttig enkel lesing.
Har brukt det selv, fungerer utmerket.
http://www.mamut.net/dynabel/HT_BOK_3.PDF
http://www.danskaudioteknik.dk/
tips og ideer
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline
Synes innlegget ditt er akkurat passe salt jeg.Audiodidakt skrev:Jeg har ikke lest hele tråden så dere får ta kommentarene mine med en klype salt:
- forbedringer på kabinett (stag osv) --> kjør på
- eksperimentering med dempemateriale osv --> kjør på
- endre delefilter --> vel... identifiser først hva du ikke liker. Jeg ville i første omgang tatt en måling og evt. korrigert signal inn via audiolense eller annen for å få ønsket "global" frekvensrespons før jeg hadde startet med å "rote rundt" med endrede delefrekvenser osv.
Pen høyttaler!
Eg er ikkje nokon ekspert, men eg trur det er denne du er ute etter:BanjoArrne skrev:Jeg har ikke gjort noe utregninger på komponentene som står i paralell heller.Hvordan gjør man dette?
Ok.Får prøve å få til det når jeg har fått satt dem sammen igjen.timc skrev:Som jeg også har sagt ørten ganger.
Lytt på mellomtonen i nærfelt med de andre elementer utkoblet, for å være sikker på at det faktisk er høyttaleren som er problemet, og ikke rommet.
Biblioteket har bøker.
Det jeg la ut er ikke en måling. Bare en simulering av spenningsresponsen til filteret med resisitive laster. Valgte noen som virket fornuftige. Størrelsen på den ukjente spolen vil gjøre stort utslag, så umulig å konkludere med noe uten vite størrelsen på den. Den bestemmer avrullingen oppover.
-Tim
Det er kanskje noen i «nabolaget» som kan ha et passende LCR-meter på lur?BanjoArrne skrev:En slik skulle jeg vel hatt:
http://www.mamut.net/dynabel/subdet408.htm
Er ikke mange målerne som kan måle mh(induktans).
Ja,hvem vet.KJ skrev:Det er kanskje noen i «nabolaget» som kan ha et passende LCR-meter på lur?BanjoArrne skrev:En slik skulle jeg vel hatt:
http://www.mamut.net/dynabel/subdet408.htm
Er ikke mange målerne som kan måle mh(induktans).
mvh
KJ
Hmm, kan si meg litt enig der hvis det er en seas 6.5" b/m.BanjoArrne skrev:Ikke det enkleste å telle tvinninger,da jeg ikke med sikkerhet kan si at det heller ikke er gjort noe med den "lille" 6 kvadrat-trafoen heller.De kan jo være modfisert begge to.
Det er jo ikke i bassen problemet som er størst ligger.Der er det vel bare litt avstivning og demping som må til.Og det trenger ikke være mye heller.Man vil jo bevare dynamikk,dynamisk kontrast,åpenhet og akustikk.Balanse er vel det rette ordet.
Går det ikke utfra delefilteret til diskanten se hvor det er delt der?
Slik jeg har fått til svar med en delefilterkalkulator er det 1. ordens lavpassfilteret til diskanten satt til 4Khz,men er usikker på om det er rett.
Det var det jeg i allefall fikk til svar da jeg plottet inn 6ohm som er impedansen på SS-9700,med deling på 4000hz og 6db/oktav 1.0rdens.Da fikk jeg oppgitt 6,625uf for diskanten,som stemmer med verdien som er i delefilteret på mine høyttalere.Det var på denne sidens kalkulator.
http://ccs.exl.info/calc_cr.html
Om dette stemmer,er ikke det å presse mellomtonen temmelig hardt selv om den har ekstra magnet?
Vil jo tro elementets oppbrytning gjør seg gjeldende her.Og da er det ikke rart om jeg oppfatter det slik jeg gjør(pågående og hardt til tider med stemmer/instrumenter som blir tynne og sammenpresset.).Men på en annen side,er det riktig det jeg fikk til svar på kalkulatoren?Er det ikke det så er jo problemet av annen årsak,men den stikker dypere i så fall.
Forstår det slik RS selv forklarte meg,at motstandene som står i paralell i diskantens delefilter (tot. 2.27Ohm) kunn demper volumet på diskanten med rundt 1db.Så de skal vel ikke være av stor betydning for selve delingen .De kunne jeg også fjerne om jeg følte det manglet litt i overtonene.
Jeg bare spekulerer,men ville det ikke vært bedre om mellomtonen ble delt noe rundt 2500hz i stedet,godt innen for elementets limit?
Nope, det er den samlede impedansen som teller (i ytterste konsekvens inkl kildeimpedansen i forsterkeriet + kabelatur etc), om mostanden er på den ene eller andre siden betyr ingen ting, hverken for delefrekvens eller for effektavsetting (sistnevnte med et veldig lite unntak for dielektrisk absorbsjon/tap), så lenge hele molevitten er seriekoblet.timc skrev:Når det gjelder motstanden så stemmer det at den demper diskanten, men den gjør det ved å heve impedansen til diskantsystemet. Ved å sette den forran kondensatoren kan delefrekvensen fortsatt kalkuleres med 6ohm. Bakdelen er at alle frekvenser går gjennom motstanden, og dermed avsettes mer effekt. Om det har betydning på en diskant tviler jeg på.
-Tim
Jeg er jo litt skeptisk til å endre i filteret.Det virker som om flere har erfart at om de endrer på en verdi i delefilteret så har de opplevd å får et problem en annen plass.Er det virkelig så vanskelig å balansere et filter?FAB skrev:Hmm, kan si meg litt enig der hvis det er en seas 6.5" b/m.BanjoArrne skrev:Ikke det enkleste å telle tvinninger,da jeg ikke med sikkerhet kan si at det heller ikke er gjort noe med den "lille" 6 kvadrat-trafoen heller.De kan jo være modfisert begge to.
Det er jo ikke i bassen problemet som er størst ligger.Der er det vel bare litt avstivning og demping som må til.Og det trenger ikke være mye heller.Man vil jo bevare dynamikk,dynamisk kontrast,åpenhet og akustikk.Balanse er vel det rette ordet.
Går det ikke utfra delefilteret til diskanten se hvor det er delt der?
Slik jeg har fått til svar med en delefilterkalkulator er det 1. ordens lavpassfilteret til diskanten satt til 4Khz,men er usikker på om det er rett.
Det var det jeg i allefall fikk til svar da jeg plottet inn 6ohm som er impedansen på SS-9700,med deling på 4000hz og 6db/oktav 1.0rdens.Da fikk jeg oppgitt 6,625uf for diskanten,som stemmer med verdien som er i delefilteret på mine høyttalere.Det var på denne sidens kalkulator.
http://ccs.exl.info/calc_cr.html
Om dette stemmer,er ikke det å presse mellomtonen temmelig hardt selv om den har ekstra magnet?
Vil jo tro elementets oppbrytning gjør seg gjeldende her.Og da er det ikke rart om jeg oppfatter det slik jeg gjør(pågående og hardt til tider med stemmer/instrumenter som blir tynne og sammenpresset.).Men på en annen side,er det riktig det jeg fikk til svar på kalkulatoren?Er det ikke det så er jo problemet av annen årsak,men den stikker dypere i så fall.
Forstår det slik RS selv forklarte meg,at motstandene som står i paralell i diskantens delefilter (tot. 2.27Ohm) kunn demper volumet på diskanten med rundt 1db.Så de skal vel ikke være av stor betydning for selve delingen .De kunne jeg også fjerne om jeg følte det manglet litt i overtonene.
Jeg bare spekulerer,men ville det ikke vært bedre om mellomtonen ble delt noe rundt 2500hz i stedet,godt innen for elementets limit?
Synes 4000hz er litt vel høyt for en mellomtone av den størrelsen.
Men hvis det er feks seas cb17 rcy/p, så er den anbefalt opp til 4000hz.
Den scanspeak diskanten kan deles mye lavere uten problemer.
Det kan være du får litt mindre gjalling fra mellomtonene ved å dele
litt lavere. Det er jo bare å prøve å la ørene bestemme.
Elektronikken du bruker, matching, rommet osv
har også stor innvirkning på dette omerådet.
http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0571_cb17rcyp.pdf
Men vil den ikke da kanksje oppfattes som mindre luftig/åpen når den er dempet slik?timc skrev:Når det gjelder motstanden så stemmer det at den demper diskanten, men den gjør det ved å heve impedansen til diskantsystemet. Ved å sette den forran kondensatoren kan delefrekvensen fortsatt kalkuleres med 6ohm. Bakdelen er at alle frekvenser går gjennom motstanden, og dermed avsettes mer effekt. Om det har betydning på en diskant tviler jeg på.
-Tim
Den totale verdien av motstandene og den totale verdien av kondensatorene står koblet i serie(?),men Motstandene er for seg koblet i paralell og likens kondensatorene,om det var det du mente.KJ skrev:Nope, det er den samlede impedansen som teller (i ytterste konsekvens inkl kildeimpedansen i forsterkeriet + kabelatur etc), om mostanden er på den ene eller andre siden betyr ingen ting, hverken for delefrekvens eller for effektavsetting (sistnevnte med et veldig lite unntak for dielektrisk absorbsjon/tap), så lenge hele molevitten er seriekoblet.timc skrev:Når det gjelder motstanden så stemmer det at den demper diskanten, men den gjør det ved å heve impedansen til diskantsystemet. Ved å sette den forran kondensatoren kan delefrekvensen fortsatt kalkuleres med 6ohm. Bakdelen er at alle frekvenser går gjennom motstanden, og dermed avsettes mer effekt. Om det har betydning på en diskant tviler jeg på.
-Tim
mvh
KJ
KJ skrev:Nope, det er den samlede impedansen som teller (i ytterste konsekvens inkl kildeimpedansen i forsterkeriet + kabelatur etc), om mostanden er på den ene eller andre siden betyr ingen ting, hverken for delefrekvens eller for effektavsetting (sistnevnte med et veldig lite unntak for dielektrisk absorbsjon/tap), så lenge hele molevitten er seriekoblet.timc skrev:Når det gjelder motstanden så stemmer det at den demper diskanten, men den gjør det ved å heve impedansen til diskantsystemet. Ved å sette den forran kondensatoren kan delefrekvensen fortsatt kalkuleres med 6ohm. Bakdelen er at alle frekvenser går gjennom motstanden, og dermed avsettes mer effekt. Om det har betydning på en diskant tviler jeg på.
-Tim
mvh
KJ
BanjoArrne skrev:Er det virkelig så vanskelig å balansere et filter?
Ikke med hensyn til effekt, kun med hensyn til spenning, strømmen igjennom motsanden begrenses av høypassfilteret.timc skrev:...
MEN biten om motstanden og hva som skjer gjennom den stemmer. Det er ikke mye effekt som avsetter ekstra, men du vil måle hele signalet gjennom motstanden dersom den står først.
...
Er det uavhengig av om motstanden står før eller etter kondensatoren-/-e?KJ skrev:strømmen igjennom motsanden begrenses av høypassfilteret.
mvh
KJ
KJ skrev:Ikke med hensyn til effekt, kun med hensyn til spenning, strømmen igjennom motsanden begrenses av høypassfilteret.timc skrev:...
MEN biten om motstanden og hva som skjer gjennom den stemmer. Det er ikke mye effekt som avsetter ekstra, men du vil måle hele signalet gjennom motstanden dersom den står først.
...
mvh
KJ
BanjoArrne skrev:Er det uavhengig av om motstanden står før eller etter kondensatoren-/-e?KJ skrev:strømmen igjennom motsanden begrenses av høypassfilteret.
mvh
KJ