Ombygging av DIY 3-veis.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    SannaX skrev:
    Nå kan jeg ikke huske om du har nevnt det tidligere, men har du målt akustikken i rommet ditt? Måler du noe når du forandrer ting i delfilteret eller tar du det på ørene?
    Hvis du ikke måler hverken rom eller høytaler er jeg redd du famler i blinde...
    Høytalerene er lekre de, og det er synd om du selger før du har gjort det du kan :)
    Jeg har vel tatt det på ørene til nå, men er klar over at målinger må til.

Lurte litt på hva folk mente om dette med å ha mellomtone og bass i samme kammer, da det tydeligvis fungerer i andre konstruksjoner som nok er mer gjennomtenkt.

F.eks Von Sweikert VR2 bruker dette, som jo er mye mer utprøvd og også en annen kabinettype. Transmissjonslinje. Det er en annen type konstruksjon men likevel, de står i et udelt kammer.

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/floorstanding/von-schweikert-vr2/page-1

Likevel bassen må frem og ved å minske volumet tror jeg den vil ta et steg i riktig retning. Plottet det inn i Linearteams WinISD Pro simulerer virkningen ved å gi mellomtonen ca.10 liter.

Får ta en runde å se etter noe rimelig måleutstyr igjen, ser det ut til. Det virker ikke som noen i Trondheim har noe utstyr å låne bort en liten stund i allefall. Er vel kanskje ikke så mange som driver på med slikt.

Får ta det derifra. :)

T

timc

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Lurte litt på hva folk mente om dette med å ha mellomtone og bass i samme kammer, da det tydeligvis fungerer i andre konstruksjoner som nok er mer gjennomtenkt.

Hvilke?

Tenker du på 2.5veis systemer? Det bli i såfall en helt annen situasjon.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror VR-2 er en 2 eller 2.5-veis,og enig med timc at det nok blir et litt annet forhold.
    Slik dine er oppbyggd tror jeg ikke jeg hadde fjernet skilleveggen,tror lufttrykket fra bassen skaper for mye trøbbel for mellomtonen på den måten.
    Tror det finnes få 3 veis konstruksjoner som deler kammer for bass og mellomtone.

Mvh
    Rune

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    timc skrev:
    BanjoArrne skrev:

Hvilke?

Tenker du på 2.5veis systemer? Det bli i såfall en helt annen situasjon.
    Ja, det blir vel det. :)

Rune S skrev:
    Tror VR-2 er en 2 eller 2.5-veis,og enig med timc at det nok blir et litt annet forhold.
    Slik dine er oppbyggd tror jeg ikke jeg hadde fjernet skilleveggen,tror lufttrykket fra bassen skaper for mye trøbbel for mellomtonen på den måten.
    Tror det finnes få 3 veis konstruksjoner som deler kammer for bass og mellomtone.

Mvh
    Rune
    Ja, det er nok slik, Rune.
    VR-2 er 2,5 veis, så da blir det vel ikke helt det samme. VR-2 har heller ikke helt like elementer ,derfor skulle jeg tro det er vanskelig å unngå at de påvirker hverandre i en eller annen form så lenge de står i samme kammer? Men de brukte god tid på å utvikle dette slik jeg leste det og jeg kan vel uansett ikke sammenligne meg med dette fremragende merket,hehe. :)
    Men det er kanskje ikke så relevant likevel lenger, da det blir endret i mine nå, der det tyeligvis er et større problem.

Den platen som sto i fra før her, var ikke helt tett og lå ikke i flukt med kabinettet i kantene, så den måtte vel skiftes likevel. Skal innom et snekkerverksted å få kappet nye i morgen. Mal for vinkel har jeg i de gamle bunnplatene.
    Jeg prøvde jo dette etter oppfordring, men det gjaldt med det forrige elementet som sto i og det hadde en kraftigere konstruksjon uten at jeg skal begi meg noe mer ut i det.
    Jeg har ikke nevneverdig peiling på slikt men trer som regel inn i nytt terreng med et åpent sinn fremfor å fordømme og ha mistro til det så lenge det kan være noe i dét å prøve det ut. I allefall i HiFi-sammenheng.

Ja ja, ingen katastrofe. Det er bare å prøve med plate igjen nå da. Det var tydeligvis ikke mange som hadde prøvd eller hadde noen formeninger rundt det å kjøre åpen løsning der heller, så da er det vel utprøvd og forkastet for en god stund siden.

Det som virker lovende er at jeg ikke lenger hører den betoningen i øvre mellomtone/nedre diskant. Den er borte,eller kanksje heller, noe er kommet tilbake. Kanskje det var en slik Vienna-dip der? Ikke vet jeg. Noe var det i allefall. ::)

Det kan være at når jeg setter inn skillevegg igjen, vil en del også rette seg opp litt i dette misforholdet mellom bass og mellomtone igjen.

Simulert viser grafen under at bassen begynner falle av allerede veldig tidlig når kabinettet er på den nåværende størrelsen.

[attach#]

[attach#]

Når jeg fjerner 10 liter som skal brukes til mellomtonen vil sannsynligvis bassen heves litt og kanskje ikke føles like tilbaketrukken lenger. Noe vil skje i allefall.

[attach#]

[attach#]

Jeg har tenkt å kjøpe måleutstyr så jeg får noen skikkelige svar her. Jeg vet ikke om det lydkortet jeg fant frem er det som egner seg best men det fungerer vel slik de fleste gjør regner jeg med og det gjorde også meget gode resultater i en gruppetest. I og med at jeg også har kjøpt meg bassgitar så tenkte jeg bruke det i den retning etterpå så blir det to fluer i en smekk og ikke bare liggende når jeg en gang blir ferdig med disse høyttalerene. :)

Jeg har også fått anbefalt fra Dynabel og sette inn en kraftigere spole til mellomtonen så den blir noe mer dempet og kanskje litt mer motstand i diskanten om det trengs. Dette blir ikke gjort før jeg har målt, slik at jeg får se mer konkret hva som er bra og ikke.

Spennende saker. :)

Ps. Fortsatt like fornøyd med Bastanisene ? :)

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    På hvilken avstand og hvor skal man måle høyttalere, uten å ta med rommet for mye?

Er Holmimpulse et ok program å bruke og er det noen som vet hvilke innstillinger som er riktige når man skal måle, eller er det bare å finne rett posisjon og starte målingene?

Vedlegg

T

timc

Gjest
    Holmimpulse er greit. Les bruksanvisningen. Er litt å sette seg inn i.

Plasseringsmessig bør du sette mic så nærme som mulig, men forstsatt så langt fra at du får med korrekt summering dersom du skal måle hele høyttaleren. Bruk MLS påtrykk.

Dersom du bare måler ett av elementene, er det godt nok at du er på en avstand og ett tidsvindu som får med eventuellt baffelstep.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    timc skrev:
    Holmimpulse er greit. Les bruksanvisningen. Er litt å sette seg inn i.

Plasseringsmessig bør du sette mic så nærme som mulig, men forstsatt så langt fra at du får med korrekt summering dersom du skal måle hele høyttaleren. Bruk MLS påtrykk.

Dersom du bare måler ett av elementene, er det godt nok at du er på en avstand og ett tidsvindu som får med eventuellt baffelstep.
    Ja det var litt å sette seg inn i her, men det går vel greit håper jeg.

Tenkte prøve måle hele høyttaleren. Er frekvensresponsen og fasen jeg er litt interessert i å finne ut av nå.

Forstår ikke enda det du sier om MLS og baffelstep, men regner med det ikke skulle være en medfødt egenskap, så jeg får ta det etter hvert.

Tror jeg skal få satt inn skilleplate mellom bass og mellomtonen før jeg måler. Tar sin tid før jeg får utstyret uansett så da rekker jeg vel det.

Det ble ikke mye til resultat med mic fra et headset plugget rett i laptoppen i allefall, så godt lydkort og en riktig mic gjør seg vel.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da har jeg endelig fått satt inn skilleplaten mellom bass og mellomtone i kabinettet. Har gått litt sent dette, men det gjorde sitt.

Hva skjedde:

-Mellomtonen ble krispere, renere og mer detaljert.
    -Alt ble klarere.
    -Bassen ble strammere, mer definert og riktigere på både kvantitet og kvalitet.
    -Hele høyttaleren spiller mer potent og sammenhengende.

Den låter veldig bra nå og ikke langt fra komplett føler jeg.

Men det har skjedd noe annet som jeg ikke helt skjønner meg på:

Mellomtonen kan til tider virker veldig nasal og skarp på en del opptak i et vist frekvensområde. Blir den komprimert? Er det for lite kammer? Det er rundt 10 liter brutto.
    Kammeret er nå helt tett og jeg begynte å mistenke at det kunne ligge noe der i og med at mellomtoneelementet ikke har noe lufting i det hele tatt nå. Delingen skjer ved 5Khz opp og 200Hz nedover.

Hvordan kan dette ha seg? Den var ikke slik før jeg satte inn platen, selv om den da også var litt frampå i øvre mellomtone.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Brukte et frekvensregister jeg fant på nett og sjekket litt hvordan det lå an. Det høres temmelig klart ut som det er en hevning rundt 4-6 Khz. Jeg står i en litt liten spole i serie med mellomtonen på 0,25mh. Da kan det godt hende den kraftigere spolen jeg har liggende som er på 1mh vil gjøre susen. Det er jo 1. ordens hele veien her.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    BanjoArrne skrev:
    Da har jeg endelig fått satt inn skilleplaten mellom bass og mellomtone i kabinettet. Har gått litt sent dette, men det gjorde sitt.

Hva skjedde:

-Mellomtonen ble krispere, renere og mer detaljert.
    -Alt ble klarere.
    -Bassen ble strammere, mer definert og riktigere på både kvantitet og kvalitet.
    -Hele høyttaleren spiller mer potent og sammenhengende.

Den låter veldig bra nå og ikke langt fra komplett føler jeg.

Men det har skjedd noe annet som jeg ikke helt skjønner meg på:

Mellomtonen kan til tider virker veldig nasal og skarp på en del opptak i et vist frekvensområde. Blir den komprimert? Er det for lite kammer? Det er rundt 10 liter brutto.
    Kammeret er nå helt tett og jeg begynte å mistenke at det kunne ligge noe der i og med at mellomtoneelementet ikke har noe lufting i det hele tatt nå. Delingen skjer ved 5Khz opp og 200Hz nedover.

Hvordan kan dette ha seg? Den var ikke slik før jeg satte inn platen, selv om den da også var litt frampå i øvre mellomtone.
    Spennende :)

Vil tro at når mellomtonen gjekk fra lite motstand til å jobbe mot et tett kammer så vil det gå litt utover hvordan den gjengir lavere frekvenser,altså kanskje den nå får et litt lavere nivå i sitt nedre register,dermed blir det øvre området litt mer fremtredende enn før. Kanskje,litt gjetning fra min side ::)

Kan lite om delefilter ,men her har du kanskje en liten indikasjon på ca ca delefrekvenser ved diverse verdier :
    http://www.mamut.net/dynabel/DELEFILTERKOMP-2008.PDF
    Kan se ut som du kommer veldig langt ned i delefrekvens med en 1mH spole kontra 0.25mH ,men det skader da ikke å prøve :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Rune S skrev:
    Spennende :)

Vil tro at når mellomtonen gjekk fra lite motstand til å jobbe mot et tett kammer så vil det gå litt utover hvordan den gjengir lavere frekvenser,altså kanskje den nå får et litt lavere nivå i sitt nedre register,dermed blir det øvre området litt mer fremtredende enn før. Kanskje,litt gjetning fra min side ::)

Kan lite om delefilter ,men her har du kanskje en liten indikasjon på ca ca delefrekvenser ved diverse verdier :
    http://www.mamut.net/dynabel/DELEFILTERKOMP-2008.PDF
    Kan se ut som du kommer veldig langt ned i delefrekvens med en 1mH spole kontra 0.25mH ,men det skader da ikke å prøve :)
    Hei igjen, Rune. :)

Nå begynner det å bli skikkelig spennende, ja!

En ting er sikkert og det er at jeg ikke gir dem opp så lett nå. Liker dem bedre og bedre etter hvert som rett grep blir gjort.

Om jeg skulle solgt dem så hadde jeg sikkert tapt ytterligere noen lapper på det samt at jeg hadde brukt 9k på PSB Image T6 som jeg hadde planer om en vending. Det blir en del i merutgift(for meg i alle fall). Legger de 9K i forsterker i stedet. :)

Spekulerer litt på hva som bør være inne i mellomtonekammeret av dempemateriale også. Ikke mye regner jeg med da det er nesten som å kakke i en solid treblokk der oppe nå, men et par tips har jeg fått fra Reidar som skal inn.

Bassdelen fant jeg ut ikke trenger særlig avstivning eller mer dempemasse da den ble temmelig tight etter jeg satte inn skilleplaten. Var nok heller bassen som ble liggende inni kammeret å romle før, da kabinettet var for stort.

Jeg tror det kan ligge noe i det du sier ang. mellomtonen før og etter skillevegg, Rune. Litt gjetting må vel til og jeg har ikke særlig med peil selv. Lærer under veis. :) . Men mellomtonen var mindre teksturert, detaljert og også løsere før. Den er i allefall mye renere og holder seg slik selv på temmelig høyt nivå. Har mye å vinne på en kraftigere og bedre forsterker tenker jeg.

Synes 1mh virker mye selv. På 1mh starter delingen for dette elementet ved 1,25Khz og når delingen er ment rundt 5Khz så vet jeg ikke helt hvordan dette vil arte seg, men det var Dynabel jeg snakket med da også og de forklarte meg hvordan det kunne fungere. Skrur spolene med sukkerbit og prøver meg fram.
    Jeg fant ut at jeg har to stk. spoler på 0,47mh her også, så jeg prøver disse først. :)

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er i hvertfall ikke for lite dette volumet. Qb kommer på rundt o,48. Så du får høy demping her. Halparten av volumet ha hvert tilstrekkelig. Det går greit, men du får dårligere transientgjengivelse. Men resonansfrekvensen blir mere gunstig i forhold til delefrekvensen(200Hz) ved ca. 10 liters volum, da du har 6db filter.Bruker du foliespole i båndpassfilteret? mvh.Guit

10 og 5l volum

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Hei, Guit.

Takk for at du tok deg tid til å fylle inn elementet i et slikt program. Når jeg myser litt ser det ut til at det er det forrige elementet som sto i høyttalerne du har lagt inn data på. For å kunne dele høyere og avlaste diskanten satte jeg inne et annet.

Jeg bruker nå dette elementet.

TangBand W6-658:

DIAPHRAGM MTL PPM
    SURROUND MTL Rubber
    NOMINAL IMPEDANCE 8 W
    DCR IMPEDANCE 6 W
    SENSITIVITY 1W/1m 89 dB
    FREQUENCY RESPONSE 45-10K Hz
    FREE AIR RESONANCE 45 Hz
    VOICE COIL DIAMETER 25.4 mm
    AIR GAP HEIGHT 6 mm
    RATED POWER INPUT 30 W
    MAXIMUM POWER INPUT 60 W
    FORCE FACTOR, BL 6.32 TM
    MAGNET WEIGHT (16oz) 451 g
    MOVING MASS 10.98 g
    FERRO FLUID ENHANCED No
    SUSPENSION COMPL. 1017 uMN-1
    EFFEC.PISTON AREA 0.014 M2
    Levc 0.118 mH
    Zo 58 ohm
    X-max 4.10 mm
    Vas 28.31 Litr.
    Qts 0.44
    Qms 4.49
    Qes 0.49

Regner med det elementet blir litt annerledes på det programmet du brukte. Volumverdien for kabinettet til mellomtone/diskant er 10 liter før jeg trekker ifra det elementene "stjeler" av plass, så da blir det litt mindre netto.

Bruker rundtråd luftspole i mellomtonen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Har bestilt Behringer ECM 8000 målemikk og kjøper et rimelig stativ til den samt Roland Edirol UA-FX4 lydkort nå. Må man så må man. Da skal jeg vel kunne komme litt nærmere et svar og en løsning om litt. Poster målinger her etter hvert, når jeg kommer igang. :)

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Guit skrev:
    Det er i hvertfall ikke for lite dette volumet. Qb kommer på rundt o,48. Så du får høy demping her. Halparten av volumet ha hvert tilstrekkelig. Det går greit, men du får dårligere transientgjengivelse.
    Høy dempning rundt 0.50 gir vel bedre transientgjengivelse enn lav så vidt jeg har lest.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Hvordan det nye elementet oppfører seg hadde vært spennende å se i allefall.

Det får jeg vel snart, siden jeg bestilte Roland Cakewalk UA-4FXCW i dag. Både lydkort og mic på vei nå.

Håper det ikke er for mye krøll med å få dette opp å gå.

Er det mulig å måle i stereo eller burde jeg måle en høyttaler av gangen? Har en Rotel her som har balansejustering, men den er litt svak for disse høyttalerne da den er på bare 30watt.

Noen gratis måleprogram som er enklere/bedre enn andre å ta i bruk?

Har Arta og Holm Impuls fra før.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    Audiolense demoen er grei å måle med. Da får du også en ganske omfattende kvalitetssikring av målingen.

Du finner noen analyser der som du neppe finner andre steder. Og så kan du eksportere IR til f.eks. REW for å gjøre analyser som du ikke finner i Audiolense.

Ettersom du ikke skal lage en kommersiell høyttaler anbefaler jeg deg å legge hovedvekt på målinger fra en realistisk lytteposisjon.

Vær også obs på at det kan være tildels betydelige frekvensavvik i en ukalibrert behringer mikrofon. Ideelt sett burde du fått denne kalibrert om du skal lykkes 100% med diskanten.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Takk for tips, Bx. Skal sjekke ut Audiolense.

Hvem kan kalibrere mic`en for meg i så fall? Dyrt? Nå er det ikke diskanten jeg føler jeg har problemer med så kanskje det da ikke har så mye å si?

Ja, jeg lurte litt på dette med hvor jeg skal måle fra og jeg kan godt måle i lyttepossisjon også.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    BanjoArrne skrev:
    Takk for tips, Bx. Skal sjekke ut Audiolense.

Hvem kan kalibrere mic`en for meg i så fall? Dyrt? Nå er det ikke diskanten jeg føler jeg har problemer med så kanskje det da ikke har så mye å si?

Ja, jeg lurte litt på dette med hvor jeg skal måle fra og jeg kan godt måle i lyttepossisjon også.
    Når de første målingene dukker opp på skjermen vil du nok se problemer med både diskanten og mye annet :)
    For samme hva ørene har sagt på forhånd så er det veldig vanskelig å ikke henge seg opp i feilene/avvikene man SER.

Det er helt greit å måle i lytteposisjon og med fhv mye glatting av kurvene for å se på nivåmatching av hele høyttaleren, men skal du begynne å lete etter hva evnt problemer stammer fra er nærfelt måling som fjerner rombidraget langt enklere å jobbe med som et utgangspunkt IMO. Sånn sett er diskant/mellomtone fhv enkelt målemessig, mens overgangen bass/mellomtone iblandet baffelstep krever langt mer erfaring.
    Og når man står fast og er småfrustrert over at man ikke finner sammenhengen mellom målingene man ser og lyden man hører er det fort gjort å begynne å tvile på mikrofon, kalibrering og måleoppsettet forøvrig - det skjer de fleste ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Takk for tips. :)

Ja, det kommer vel noen oppgitte feberfantasi-innlegg etter hvert som jeg kommer igang og får se den stygge sannheten som jeg ikke forstår snurten av, Norcad. ;D

Jeg også tror kanskje det er greit å måle nærfelt for å finne feilene i første omgang, men kan selvfølgelig prøve litt av hvert.

Burde jeg heller velge en annen Mic? Er Behringer ECM8000 for dårlig?

Ser Dayton MM6 til rundt samme pris har unik kalibrerings-graf for hver enkelt mic. Er den et bedre kjøp i så måte?

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=390-801

Har åpen bestilling på Behringeren, så jeg kan kjøpe Dayton eller en annen mic om det må til, så lenge det ikke blir for dyrt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    Kan ikke se hvorfor Dayton ikke skulle fungere. Uansett så går det an å sende mikrofoner til www.isemcon.com for kalibrering til en overkommelig pris.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ved siden av meg som et skjærereir ligger det en op-amp krets påmontert en condenser mic og en påbegynt boks til å putte alt sammen i. Mikrofonen skal koples til scopet til analyser av mitt eget anlegg. Jeg blir litt skeptisk til hvorvidt dette har noe for seg når jeg leser øvrige innlegg om temaet.

Sonny

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Man MÅ ikke ha en proff kalibrert mic for å vite sånn noenlunde hva man driver med. En grei metode er jo å sammenligne den mot en kalibrert mic og generere en kalibrerings-fil utfra forskjellen. Kanskje noen av de mer proffe her på sentralen kan være behjelpelige med sånt?

Selv har jeg "kalibrert" min Behringer mic ved å måle en Seas diskant montert i samme baffelstørrelse som Seas benytter og sammenlignet med deres (B.M. Idlands) målinger. De foretar målingene i et ekkofritt rom mens jeg har benyttet gating (tidsvindu) for å fjerne alle refleksjoner etc fra mine målinger. På den måten får man bra resultater ned til 4-500hz.

Jeg har mål på baffel og frekvensplot fra de fleste Seas diskantene fra B.M Idland om det kan være til hjelp.

ECM-8000 har vanligvis veldig små avvik i bassen som jeg ikke ser så viktigheten av, mens de ofte tar av ved 4-6khz eller der omkring. Mitt eksemplar hadde et avvik på +1dB ved 4khz som steg til +5dB ved ca 13khz.

Man må være klar over at høyt i frekvens begynner mange småting og påvirke resultatet, ikke minst vinklingen av mikrofonen og evnt refleksjoner fra mikrofonstativet etc.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da tror jeg at jeg heller bestiller en Dayton MM6 mic siden den jo har kalibreringsfil.

Noen som har brukt Parts Express før? Seriøs side?

ssnht

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    BanjoArrne skrev:
    Da tror jeg at jeg heller bestiller en Dayton MM6 mic siden den jo har kalibreringsfil.

Noen som har brukt Parts Express før? Seriøs side?
    har handlet mye der uten problemer

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Takk for bekreftelse, ssnht. :)

Kom over enda en side som kan være aktuell.

Selger kalibrerte Dayton og Behringer mikrofoner til en overkommelig pris må jeg si.

Cross Spectrum Labs

Leste litt om målinger og salg fra ham i linkene nedenfor. "Anechoic" er vistnok Herb Singleton som er Cross Spectrum Labs.

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=34520&page=1&pp=35

http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/21379-csl-calibrated-emm-6-microphone-sale.html

Vikrer seriøs nok. Får se om jeg bestiller fra ham. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Leste at Herb Singleton nevnte de nyere kalibreringsfilene fra Parts Express for Dayton EMM-6 er blitt bedre så jeg bestilte like godt en rett fra PE.

Fikk pakke på døra fra FedEx i dag, så jeg tenkte ta en lynoppakning. :)

[attach#]

[attach#]

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Lydkortet kom for et par uker siden og det med tilbehør, ser slik ut:

[attach#]

[attach#]

Såh! Da er det vel bare dra en tur på Riff, kjøpe seg et greit stativ, å komme igang. :)

Vedlegg

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har også samme mic + et eksternt lydkort men ikke kommet i gang enda

Hvordan får du "kalibrert" mic'en i forhold til papirutskriften av mic'ens frd?

Skal selv bruke Arta, evt. muligens Holmimpuls

Mvh Gisle

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    svm88 skrev:
    Vil noe slikt fungere som lydkort til målinger(med for eksempel REW)?

http://cgi.ebay.com/Behringer-1204U...ltDomain_0&hash=item53e7db11aa#ht_3463wt_1139
    For å være helt ærlig så vet jeg ikke. Er fersk på området, men om den har de rette utgangene og inngangene mht. tilkobling av mikrofon og pc så skulle man jo gå ut ifra det i allefall, men sikker er jeg ikke. Der tror jeg det er andre som har bedre kompetanse enn meg.

Audiodidakt skrev:
    Jeg har også samme mic + et eksternt lydkort men ikke kommet i gang enda

Hvordan får du "kalibrert" mic'en i forhold til papirutskriften av mic'ens frd?

Skal selv bruke Arta, evt. muligens Holmimpuls

Mvh Gisle
    Har ikke kommet så langt selv engang, Audiodidakt. Men mikrofonen jeg bestilte har nå medfølgende en kalibreringsfil som jeg laster ned på nett etter serienummer fra mikrofonen. Må nesten ta det derfra.

Har selv lastet ned både Arta, Holm Impuls og Audiolense 4.1 Demo. Tenkte prøve Audiolense.

Følger opp etter hvert som jeg kommer igang. :)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Aha- kanskje jeg også har kalibreringsfil på nettet, skal sjekke.

Lykke til!

Skriv gjerne noen linjer om fremgangsmåten din når du foretar måling, oppsett, software, innstilling av lyd osv; jeg forsøkte meg noen få minutter da jeg fikk utstyret men det ble "så der".

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Var å kjøpte et mikrofonstativ hos 4Sound, men det var ødelagt rett fra esken så det ble ikke noe måling i dag.

Var billigste sort men hadde jo forventet at det i allefall skulle fungere et noen ganger før det tok kvelden. ::)

Får bytte det i morgen. :)

Lurer litt selv på hvordan jeg skal få lastet inn kalibreringfilen for mic`en.

Det er jo bare en txt-fil som følger med Dayton EMM-6. Det jeg har funnet ut er at man med REW kan skrive om xxxx.txt-filen til f.eks dayton.cal også bør den laste inn helt fint.

Bx, er det mulig å gjøre dette like enkelt med Audiolense?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    døp om filen *.cal så tipper jeg Audiolense tar den på strak arm.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Noen programmer krever en kalibreringsfil i .cal format, andre i .mic og noen i .frd.
    Dette ser man når man skal legge inn filen, om programmet gjenkjenner den.

En kalibreringsfil er en ren tekstfil som man enkelt kan skrive i Notisblokk om man bare har kalibreringsdata på papir.
    Dataene som skal inn er først frekvens, deretter dB og noen programmer krever en tredje kolonne med fase. Kolonnene blir atskilt med enkelt opprom (space), mens de fleste programmer krever bruk av punktum og ikke komma før desimaler.

Den kan altså se sånn ut:

20.0 -4.3 0 (som betyr 20hz, -4,3dB, 0 grader)
    25.5 -2 0 (som betyr 25,5hz, -2dB, 0 grader)
    30 1 -14 (som betyr 30hz, +1dB, -14 grader)
    OSV.

Lagre deretter filen med ønsket navn og husk å endre .txt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn