timc skrev:
BanjoArrne skrev:
Lurte litt på hva folk mente om dette med å ha mellomtone og bass i samme kammer, da det tydeligvis fungerer i andre konstruksjoner som nok er mer gjennomtenkt.
Hvilke?
Tenker du på 2.5veis systemer? Det bli i såfall en helt annen situasjon.
Ja, det blir vel det.
Rune S skrev:
Tror VR-2 er en 2 eller 2.5-veis,og enig med timc at det nok blir et litt annet forhold.
Slik dine er oppbyggd tror jeg ikke jeg hadde fjernet skilleveggen,tror lufttrykket fra bassen skaper for mye trøbbel for mellomtonen på den måten.
Tror det finnes få 3 veis konstruksjoner som deler kammer for bass og mellomtone.
Mvh
Rune
Ja, det er nok slik, Rune.
VR-2 er 2,5 veis, så da blir det vel ikke helt det samme. VR-2 har heller ikke helt like elementer ,derfor skulle jeg tro det er vanskelig å unngå at de påvirker hverandre i en eller annen form så lenge de står i samme kammer? Men de brukte god tid på å utvikle dette slik jeg leste det og jeg kan vel uansett ikke sammenligne meg med dette fremragende merket,hehe.
Men det er kanskje ikke så relevant likevel lenger, da det blir endret i mine nå, der det tyeligvis er et større problem.
Den platen som sto i fra før her, var ikke helt tett og lå ikke i flukt med kabinettet i kantene, så den måtte vel skiftes likevel. Skal innom et snekkerverksted å få kappet nye i morgen. Mal for vinkel har jeg i de gamle bunnplatene.
Jeg prøvde jo dette etter oppfordring, men det gjaldt med det forrige elementet som sto i og det hadde en kraftigere konstruksjon uten at jeg skal begi meg noe mer ut i det.
Jeg har ikke nevneverdig peiling på slikt men trer som regel inn i nytt terreng med et åpent sinn fremfor å fordømme og ha mistro til det så lenge det kan være
noe i dét å prøve det ut. I allefall i HiFi-sammenheng.
Ja ja, ingen katastrofe. Det er bare å prøve med plate igjen nå da. Det var tydeligvis ikke mange som hadde prøvd eller hadde noen formeninger rundt det å kjøre åpen løsning der heller, så da er det vel utprøvd og forkastet for en god stund siden.
Det som virker lovende er at jeg ikke lenger hører den betoningen i øvre mellomtone/nedre diskant. Den er borte,eller kanksje heller, noe er kommet tilbake. Kanskje det var en slik Vienna-dip der? Ikke vet jeg. Noe var det i allefall. :
Det kan være at når jeg setter inn skillevegg igjen, vil en del også rette seg opp litt i dette misforholdet mellom bass og mellomtone igjen.
Simulert viser grafen under at bassen begynner falle av allerede veldig tidlig når kabinettet er på den nåværende størrelsen.
[attach#]
[attach#]
Når jeg fjerner 10 liter som skal brukes til mellomtonen vil sannsynligvis bassen heves litt og kanskje ikke føles like tilbaketrukken lenger. Noe vil skje i allefall.
[attach#]
[attach#]
Jeg har tenkt å kjøpe måleutstyr så jeg får noen skikkelige svar her. Jeg vet ikke om det lydkortet jeg fant frem er det som egner seg best men det fungerer vel slik de fleste gjør regner jeg med og det gjorde også meget gode resultater i en gruppetest. I og med at jeg også har kjøpt meg bassgitar så tenkte jeg bruke det i den retning etterpå så blir det to fluer i en smekk og ikke bare liggende når jeg en gang blir ferdig med disse høyttalerene.
Jeg har også fått anbefalt fra Dynabel og sette inn en kraftigere spole til mellomtonen så den blir noe mer dempet og kanskje litt mer motstand i diskanten om det trengs. Dette blir ikke gjort før jeg har målt, slik at jeg får se mer konkret hva som er bra og ikke.
Spennende saker.
Ps. Fortsatt like fornøyd med Bastanisene ?