Ombygging av DIY 3-veis.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    En åpen tanke...

Ville det være en enkel operasjon å skifte ut nåværende mellomtone.:

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0648_g17rexp.pdf

Med:

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=247

?

Altså,er det mulig å finne en mellomtone med større arbeidsområde oppover i frekvens slik som denne over,som passer godt i inn i filteret som det står,eller må man endre på dette ved et eventuelt elementskifte?

Denne polypropylene-membranen virker jo være temmelig lik den som står i mine fra før,både på papiret og konstruksjonsmessig men de har et arbeidsområde som går 1000hz høyere.

Kan det være verd å prøve ut ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sånn apropos - du bør montere spolene så de står 90 grader i forhold til hverandre (om mulig), for å minimalisere påvirkningen mellom de.

Johan-Kr

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg nevnte dette litt tidligere i tråden,Fenalaar.Takk for tipset/påminnelsen uansett.Ser ut til å være viktig det der.Tror det går greit å vri litt på foliespolen.Værre hadde det dog vært med mundorf-trafoen. ;D

Her er linken jeg postet tidligere:

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

T

timc

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    En åpen tanke...

Ville det være en enkel operasjon å skifte ut nåværende mellomtone.:

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0648_g17rexp.pdf

Med:

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=247

?

Altså,er det mulig å finne en mellomtone med større arbeidsområde oppover i frekvens slik som denne over,som passer godt i inn i filteret som det står,eller må man endre på dette ved et eventuelt elementskifte?

Denne polypropylene-membranen virker jo være temmelig lik den som står i mine fra før,både på papiret og konstruksjonsmessig men de har et arbeidsområde som går 1000hz høyere.

Kan det være verd å prøve ut ?

Hvordan får du disse to til å se like ut?????

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Er de så ulike da? :-\

Jeg ser jo at det er en del forksjeller på databladet men også en del likeheter.

Hvilke spesifikasjoner er det viktig stemmer overens om man kunne tenkt seg prøve å bytte ut mellomtonen i såfall,og hva er det som er for forskjellig ved disse over her som gjør at du stusser ved eksempelet jeg la frem ?

Har godt av en forklaring.Er jo amatør på dette området,Tim. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Viser seg at en av de nye 40mm bunnplatene i eik som jeg laget har slått seg. :(

Trodde ikke det skulle skje med såpass tykk stavlimt Eik.

Noen som ha tips til hvordan man kan får den til å rette seg? :-\

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Men vil jeg ha vann på dem nå da,Andreas?

De er jo ikke smurt enda heller .Kanskje olje da gjør seg bedre?

De skal jo smøres uansett.

En annen ting er vel at det kanskje var for fuktig der de stod.De var ikke slik fra begynnelsen så det har nok noe med luftfuktigheten der å gjøre.Trodde ikke det var så fuktig der,men det behøvdes tydeligvis
    ikke mye og eika var visst tørst.
    Burde ha tenkt meg i det.
    Jeg har nå tatt dem med inn så de får ligge i romtemperatur og tørrere luft en stund.
    Kanksje det fungerer med litt tørke?
    Håper det virker i allefall.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Virker som det hadde god effekt av å ta opp platene å legge dem inne.Den har allerede rettet seg litt. :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    BanjoArrne skrev:
    Men vil jeg ha vann på dem nå da,Andreas?

De er jo ikke smurt enda heller .Kanskje olje da gjør seg bedre?
    Har bare begrenset erfaring med dette så kanskje du skulle spørre på et snekkerverksted eller slikt om de ikke tørker seg så rette som du trenger dem.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ser ikke ut til at det retter seg helt uten å legge dem i press.Det er forresten blitt mye bedre. :)
    Får skru dem til HT rett etter oljing.Kan hende de gir etter litt da.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Da ble det en liten pause ser det ut til.I mellomtiden har jeg bestemt meg for å prøve en annen mellomtone som kan deles lengre opp slik at diskanten blir avlastet mer.

Setter inn W6-658i fra Tang Band og deler ved 5Khz oppover og 200Hz nedover.

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w6-658i.htm

Dynabel har virkelig reale og hjelpsomme karer hos seg.Takk for god kundebehandling og veiledning rettes den veien. :)

Delefilteret blir nå slik:

[attach#]

Blir spennende å prøve. :)

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bygde jo bokser til eksterne delefiltre men ble ikke aktuelle å bruke da det tok for mye plass(brukte mye tid på ingenting,men litt artig var det jo å lage noe uansett.).Nå blir delefiltrene montert inni,hvilket gjør det en del enklere å montere høyttalerne sammen,så litt pluss er det jo. :)

Lagde ferdig terminaler og plater i dag.

Slik ble disse.

[attach#]

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Driver å monterer delefilter.
    Har ikke loddet til terminalene enda men det meste er klart for lodding både der og på elementene nå.

[attach#]

Vedlegg

T

timc

Gjest
    Hehe...Ser akkurat ut som når jeg selv prøver prototype filter det der. :)

Regner med Generalen er ett EMI filter.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Hvilken funksjon har den snusboksen i filteret der? Jeg regner med at den står i serie med diskanten? ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    timc skrev:
    Hehe...Ser akkurat ut som når jeg selv prøver prototype filter det der. :)

Regner med Generalen er ett EMI filter.
    Det er en prototype.

Generalen er der for å vise størrelsen på filteret.

T

timc

Gjest
    Fullt klar over at det er en prototype.

Snusen, var en spøk.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ok. :)

Hehe,jeg skjønte det var en spøk men jeg var for trøtt til å spøke med på det tidpunktet (02:53),så det ble kjedelig fakta i stedet. ::)

En annen ting er vel at jeg har litt tro på at om man sprer filteret litt inne kabinettet slik jeg har gjort her så unngår jeg at verdiene i komponentene blir så lett påvirket av hverandre.Derfor kan det like gjerne hende at det blir stående slik om det fungerer godt.Loddingene er solide og komponentene er festet godt. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BanjoArrne skrev:
    En annen ting er vel at jeg har litt tro på at om man sprer filteret litt inne kabinettet slik jeg har gjort her så unngår jeg at verdiene i komponentene blir så lett påvirket av hverandre.Derfor kan det like gjerne hende at det blir stående slik om det fungerer godt.Loddingene er solide og komponentene er festet godt. :)
    Det kan være et poeng. I så fall er det viktigste å få spolene så langt fra hverandre som mulig, og plassere dem vinkelrett i forhold til hverandre (slik du har gjort på prototypen - aksene peker i forskjellige retninger) ettersom dette er de komponentene som vil gi mest crosstalk.
    http://www.parts-express.com/projectshowcase/xover/xover.html#inductor

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Asbjørn skrev:
    Det kan være et poeng. I så fall er det viktigste å få spolene så langt fra hverandre som mulig, og plassere dem vinkelrett i forhold til hverandre (slik du har gjort på prototypen - aksene peker i forskjellige retninger) ettersom dette er de komponentene som vil gi mest crosstalk.
    http://www.parts-express.com/projectshowcase/xover/xover.html#inductor
    Ja,jeg prøvde å plassere spolene ganske langt fra hverandre.Kunne kanskje vært enda litt lengre mellom dem,men det hadde litt med loddingen til terminalene å gjøre som gjorde at det ble slik nå.

Jeg leste på Denne siden til Troel Gravesen angående det,der det viser hvordan spoler og kondensatorer påvirker hverandre.

Fin link for monteringsveiledning forresten,Asbjørn.

Finnes det måter å skjerme spoler fra hverandre?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    ...og nå ser jeg at jeg burde vridd luftspolen 90 grader slik at den sto vendt mot Mundorf-trafoen.Noe måtte jeg jo overse. ::)

Skulle vel helst vært slik som vist i 6 og 7,som skal være den beste måten å sette dem i forhold til hverandre:

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Johei! :D

Da fikk jeg hjem høyttalerne, etter mye om og men og et år senere. Tiden flyr!

Jeg har gjort noen grep på den.

-Rensket opp for diffusorer(tenker lage nye) og gammelt alternativt dempemateriale inne i høyttaleren og dempet innvendig med akustilux(kunn et lag).

-Snekret bokser m.t.p. eksternt delefilter,som det ikke ble noe av til syvende og sist (der gikk det mye tid) . ::)

-Byttet ut mellomtone til en som kunne deles høyere.

-Skiftet delefilter-komponenter for rett deling i så måte.(200Hz og 5000Hz)

-Kappet,pusset og slipt nye bunnplater i 40mm Eik uten ekstra bassreflexport slik det var før.

-Kappet,filt,gjenget opp og montert festeskinner med skruer og sikaflex til bunnplater og laget skruer til disse med messinghoder og gjengestag.

-Delefilter loddet på ny og festet solid og riktig i forhold til komponenter .

-Skiftet internkabel til Nordost Wyrewizard Spellbinder(mellomtone og diskant) og N W DreamCaster(bass).

-Demperinger ble brukt mellom HT-elementer og kabinett. Dette var ikke det fra før.

-Skiftet terminaler og lagde egne av Lexan og separate plugger.

-Lagde ben i eik som jeg lakkerte sort (men jeg ser dem ikke da de kom såpass langt under kabinetten).Nå svever de. :)

Første lytt var litt blandet, fordi mellomtonen var veldig hard og komprimert oppover. Ikke så rart kanskje, siden mellomtone,internkabling og kondiser var skiftet ut. Da må det nok til litt innspilling. Likevel hørte jeg godt at det var gode kvaliteter til stede.

Noen inntrykk ca. 20 timer senere :

Mye har skjedd! Overraskende! :D

Bassen var nøytral og ikke overdreven (denne var ikke dårlig fra før heller). Stram og klar. Var kanskje litt vant med Patos sin imponator-pukkel der nede, da jeg nesten syntes den virket tilbakelent med det første. Det har allerede rettet seg og jeg finner den mer nøytrale og tighte bassen både velkommen og bedre . Går skikkelig dypt på en ærlig måte. Rommet blir ikke rystet på samme måten nå, den bare dykker ned til godt under 30Hz med en klar og dyp gjengivelse. Kjempefornøyd.

Mellomtonen har åpnet seg betraktelig,nesten så man kunne høre det fra skive til skive etter hvert.Gjennomsiktig og klar.Veldig detaljert virker den også. Jeg hører også akustikk på skiver jeg ikke viste det var slikt på.
    Der er Hegelen meget god også må jeg si. Disse to sammen ser ut til å gi en gjengivelse som er svært gjennomsiktig og oppløst.Piano er meget karakterfullt med snert og fin klang. Stemmer og speseilt kvinnestemmer låter mer oppløst og åpent nå, selv om jeg hører at det trengs mer innspilling så den åpner seg mer opp mot diskanten enda.

Diskantområdet virket veldig nøytralt uten noe ekstra fremtreden luftighet og gnist helt i toppen. Akkurat passe slik at man kunne høre det som skulle høres. Ren,klar,luftig og oppløst uten å skrike. Hører f.eks meget godt hvordan forskjellige anslag på en symbal lyder.

Ellers har jeg inntrykk av at de formidler stemingen i musikken meget godt og det var snert i dem samt et skikkelig bunndrag i dem om man gir på litt med musikk som tåler litt guffe uten å sette trommehinner i selvsving. Hegel H1 SE gjorde seg meget godt sammen med dem. Det ble åpent,gjennomsiktig og rent og detaljer kom frem nesten som en selvfølge. Lydbildet virker stødig og vokalen står godt spikret der den skal være.Engasjerende,artikulert og livlig med god tyngde. Blir mye kos fremover. :)

Gleder meg til de utvikler seg mer !

Nå har jeg ikke bedrevet noen form for målinger, men kunn byttet deler etter egne ideer og gode råd fra Dynabel. Virkelig dyktige karer der. Tusen takk til dem og til Rune S som solgte meg de pene Pyramidene.Sist men ikke minst stor takk til min far, som med rett utstyr tilgjengelig og en kyndig hjelpende hånd hjalp meg få dette gjennomført.

Jeg må ha hatt litt flaks med at det lyder såpass godt som jeg synes så langt, for i mine ører virker det veldig lovende.

Dette var skikkelig artig! :D

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Bærre lækkert!! :)
    Veldig glad for å høre at du ser ut til å få samme glede av de som jeg hadde!
    Og tror du er i ferd med å oppdage gleden og det interesante ved DIY,det å kunne tilpasse lyd til sitt eget rom og oppsett,der det desverre ikke finnes 2 som låter identisk og rommet har nok mye mer å si enn jeg liker......
    Som vi snakket om så var det litt vanskelig for meg å forstå hva du savnet i lyden i utgangspunktet,for jeg synes høytalerene var enormt godt voicet,R.Solhaug er en av de smarteste høytalerkonstruktører jeg vet om og da sammenligner jeg med alt jeg kjenner til av gode høytalere. Men det er jo bare desverre slik at en god høytaler kan låte veldig forskjellig fra rom til rom,og matchen med resten av utstyret.Tror inntrykket ditt av høytaleren ville vert litt annerledes i utgangspunktet viss du for eksempel prøvde med en god Electrocompaniet forsterker som desse høytalere hovedsaklig er voicet opppimot,men nå har du muligens endt opp med en like god løsning,og det sannsynligvis en god del billigere enn ved å skifte forsterkeri og elektronikk :)
    Det meste av de geniale trekkene ved konstruksjonen er også inntakt,og du har muligens også gjort den litt mer lik Solhaugs 4-veis på den måten at den originale diskanten kan deles litt høyere som Reidar mener gir den enda mer ro og uanstrengthet :)

Ivertfall artig at ting faller på plass ! og det er også en av de vakreste høytalere jeg har sett !! Tror jeg skal se meg om etter 3cm eik viss jeg skal satse videre på mine Bastanis i åpen baffel 8)

Nydelig med det racket i eik? foresten ! Hvor fekk du tak i platene ?

Mvh
    Rune

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Rune S skrev:
    Bærre lækkert!! :)
    Veldig glad for å høre at du ser ut til å få samme glede av de som jeg hadde!
    Og tror du er i ferd med å oppdage gleden og det interesante ved DIY,det å kunne tilpasse lyd til sitt eget rom og oppsett,der det desverre ikke finnes 2 som låter identisk og rommet har nok mye mer å si enn jeg liker......
    Som vi snakket om så var det litt vanskelig for meg å forstå hva du savnet i lyden i utgangspunktet,for jeg synes høytalerene var enormt godt voicet,R.Solhaug er en av de smarteste høytalerkonstruktører jeg vet om og da sammenligner jeg med alt jeg kjenner til av gode høytalere. Men det er jo bare desverre slik at en god høytaler kan låte veldig forskjellig fra rom til rom,og matchen med resten av utstyret.Tror inntrykket ditt av høytaleren ville vert litt annerledes i utgangspunktet viss du for eksempel prøvde med en god Electrocompaniet forsterker som desse høytalere hovedsaklig er voicet opppimot,men nå har du muligens endt opp med en like god løsning,og det sannsynligvis en god del billigere enn ved å skifte forsterkeri og elektronikk :)
    Det meste av de geniale trekkene ved konstruksjonen er også inntakt,og du har muligens også gjort den litt mer lik Solhaugs 4-veis på den måten at den originale diskanten kan deles litt høyere som Reidar mener gir den enda mer ro og uanstrengthet :)

Ivertfall artig at ting faller på plass ! og det er også en av de vakreste høytalere jeg har sett !! Tror jeg skal se meg om etter 3cm eik viss jeg skal satse videre på mine Bastanis i åpen baffel 8)

Mvh
    Rune
    Hei, Rune! :)

Ja, dette var virkelig artig!

De var ikke jo helt borte da jeg kjøpte dem heller. De hadde mange kvaliteter slik som du beskrev den gang også. Det kan nok tyde mye på at rommet og matching hadde mye å si. Om jeg hadde drevet dem med likt utstyr som de ble voicet mot så hadde historien sikkert blitt en annen ja. Er likevel glad jeg gjorde som jeg gjorde, for jeg synes det lover veldig bra.

Rommets betydning har jeg selv også fått erfare kan drepe et enkelt anleggs gode gjengivelse fra et rom til et annet. Det nåværende rommet/stua er jeg veldig fornøyd med, da det virker lett å få til det meste her, uten noe tiltak som helst. Nekter å flytte herfra. :)

Slik jeg ser det virker det som R.S. har tenkt i retning av det enkle og effektive som ofte gjør seg veldig bra og fungerer utmerket i HiFi-sammenheng. Delefilteret i disse er ikke veldig komplisert men heller enkelt og det virker smart, for det har nok sitt å si for sluttresultatet. Selve høyttaleren hadde hverken avstivning eller mye demping men fungerte merkverdig godt på den måten. Nå har jeg skiftet ut litt og prøvd med Akustilux i stedet for diffusorer og mattebiter, men diffusorer tenkte jeg lage i ettertid da jeg har tro på at det også kan virke inn positivt.
    Siden rommet/stua virker ganske godt dempet, ville jeg ikke dempe for mye inne i kabinettene. Derfor er det kunn ett lag i dem. Jeg kan i allefall love at de ikke låter tamt eller ullent. Slik jeg har nevnt virker de å ha en enorm evne nå, til å gjengi akustikken på opptak. Noen ganger blir jeg bare sittende å le(ukontrollerbar ekstase? :) ) fordi de gjengir så mye jeg ikke har hørt på visse skiver tidligere. De er musikalske og kjappe med både snert og meget god tyngde. Jeg har tro på at dette kan være er en høyttalere jeg kan leve med. :)

R.S. tipset meg om muligheten for et ekstra element. Det skulle implementeres for å laste av mellom 6,5" og diskanten, men jeg hadde ikke lyst til å gjøre noe med det utvendige utseende på dem fordi jeg synes de er så utrolig pene slik de er. Slik kom jeg inn på tanken senere om å finne et element som kunne deles høyere og således gi diskanten en lettere oppgave.
    Takker R.S. for at det ledet dit i så måte, da det har vist seg å hjelpe veldig. Tror det ble en god løsning. :)

Nydelig med det racket i eik? foresten ! Hvor fekk du tak i platene ?

Jo takk, er fornøyd med racket. :)
    Kunne tenkt å bare frese kanten på toppen avrundet, så den står mer i stil med høyttalernes rundere kanter.
    Platene til racket (Eik ja) kjøpte jeg på Ikea. Distansene er i rustfritt stål, vistnok kjøkkenunderstell opprinnelig tror jeg, men med litt fantasi så ble de medlemmer i et stereorack.
    Virket som om platene har litt lett for å slå seg om det kommer til bare litt fukt, så det kan være lurt å slipe dem og sette dem inn med olje etter kjøp om aktuelt.
    Eik er i mine øyne også nydelig skue med sin gylne,varme brunfarge og flotte spill i treverket. Vet du forresten hvem som bygde kabinettene til pyramidene? Hadde vært artig å vite, for det er så pent/godt utført. :)

Bastanis virker som et meget interresant og spennende prosjekt, helt klart. Ganske store saker dette, og låter sikkert deretter . Her er et par snutter med noen. Får intrykk av at dette låter meget bra.Oppløst,åpent,detaljert,gjennomsiktig,musikalsk m.m og meg en meget fin gjengivelse av kontrabass virker det som! Er jo ikke sammenlignbart med å faktisk lytte på et slikt oppsett,men et hint gir det da i allefall. Hadde ikke hatt noe imot å høre på dette nei. :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Regner med de nye elementene og delefilterkomponenter har utviklet seg litt siste uken ?

Synd nermeste Ikea er så langt unna,men jeg får snoke litt på bygg og bo butikker i området her.Jeg skal først prøve å beise de kryssfiner platene jeg har til Bastanisene for å se om det er noe en kan leve med.Utfordringen med heltre er jo som du sier at det er mer levende og har lettere for å slå seg.
    De eike kabinettene til 3-veisene er et nydelig skue ja,fantastisk håndverk ! Vet ikke hvem som gjorde det,men tror det er han som også har bygget kabinettene til 4-veisen til Solhaug, som også er utrolig vakre! http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,37953.0.html

Du beskriver igrunnen Bastanisene ganske så godt vil jeg si ! :)
    Jeg har alltid hevdet at man kan høre mer egenskaper enn hva man skulle tro gjennom slike snutter og også gjennom for eksempel mobiltelefoner.

Håper du blir mer og mer fornøyd med høytalerene ! Du kan også etterhvert tilpasse lyden ved å teste forskjellige typer kondiser o.l. ,men så langt jeg har hørt så er de kondisene R.Solhaug har valgt i utgangspunktet noe av de mest transparente og usynlige jeg vet om.

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Rune S skrev:
    Regner med de nye elementene og delefilterkomponenter har utviklet seg litt siste uken ?
    Ja, her har det løsnet en hel del oppover. Mellomtonen er mye mer uanstrengt og mindre rotete kan man si, som om detaljer og musikere får mer rom og ro rundt seg. Ellers er de samme kvalitetene til stede som nevnt tidligere.

Rune S skrev:
    Synd nermeste Ikea er så langt unna,men jeg får snoke litt på bygg og bo butikker i området her.Jeg skal først prøve å beise de kryssfiner platene jeg har til Bastanisene for å se om det er noe en kan leve med.Utfordringen med heltre er jo som du sier at det er mer levende og har lettere for å slå seg.
    De eike kabinettene til 3-veisene er et nydelig skue ja,fantastisk håndverk ! Vet ikke hvem som gjorde det,men tror det er han som også har bygget kabinettene til 4-veisen til Solhaug, som også er utrolig vakre!
    Får du til bra resultat med eik så blir det i allefall lekkert. Du kan sikkert få meget bra resultat med kryssfinéren også.
    De eikeplatene som selges på Ikea er kanskje ikke de mest egnede til bafler. Litt smag og behag, men jeg synes de blir litt vel brio-aktige(byggekloss-mønster). Da er det kanskje mer ønsket med hel-lengder i treverket. Kunn et synspunkt.

Du får legge ut et par bilder av dine Bastanis etter hvert. Spennende saker må jeg si. Har selv også veldig tro på slike hybridkonstruksjoner som tar frem de gode sidene fra flere foskjellige filosofier innen høyttalerbygging.

Dipol mellomtone er noe av det beste jeg har hørt i allefall. Så uanstrengt, så nært, åpent, stort og gjennomsiktig at man lett blir trollbundet og rørt når stemmer man lytter til så lett når inn i sjelen uten antydninger til slør og grenser mellom den som hører på og de som spiller opp. Virkelig beundringsverdig må jeg si.

RS sine 4-veis er meget pene de og. Den som laget dem og mine er en sann og dyktig håndtverker som fortjener mye ros for sitt arbeide. Låter sikkert meget disse bra også. :)

Rune S skrev:
    Du beskriver igrunnen Bastanisene ganske så godt vil jeg si ! :)
    Jeg har alltid hevdet at man kan høre mer egenskaper enn hva man skulle tro gjennom slike snutter og også gjennom for eksempel mobiltelefoner.
    Har ikke prøvd med mobiltelefon og min er nok for dårlig til slikt, hehe, men slike Tube-snutter synes jeg er greie å bruke til å få et lite inntrykk i allefall. Bruker headset i så måte. Det låter i hvertfall ikke værre i virkeligheten. Snutter hjelper med å få en oppfatning av hvilke egenskaper som bor i den elektronikken og de høyttalerene det måtte gjelde. Om det er energisk, klart, åpent eller detaljert kan man jo høre, så lenge opptakene er gode nok til å gi en noenlunde rettferdig vurdering. Når man ikke har mulighet til å fare land og strand rundt for å lytte på alt av hifi-godsaker som fins og som kunne være aktuelt å prøve i oppsettet, så får man tillate seg å være litt oppfinnsom mener jeg. :)

Rune S skrev:
    Håper du blir mer og mer fornøyd med høytalerene ! Du kan også etterhvert tilpasse lyden ved å teste forskjellige typer kondiser o.l. ,men så langt jeg har hørt så er de kondisene R.Solhaug har valgt i utgangspunktet noe av de mest transparente og usynlige jeg vet om.

Takk for det.
    Ja, jeg får håpe høyttalerne er kommet for å bli. Er noen grep jeg kan gjøre enda for å forbedre ytterligere tror jeg. Å bruke samme kondis i mellomtonens deling oppover som i resten av delefilteret tror jeg er en av grepene jeg tar videre. Kan virke som du har litt rett angående kondisen jeg putta inn der. Det tenderer helle litt mot det analytiske.
    Ellers blir det å lage diffusorer, men er ikke sikker på hvilket materiale som egner seg best der. Bør sikkert være mest mulig dødt det óg.
    Kan sikkert også stive av kabinettet, men er litt skeptisk til hvordan resonanser forflytter seg. Nå er jo resonansene nede i bassen der den gir minst hørbare ufinheter. Men stiver jeg av der kan vel dette forflytte seg oppover i frekvens slik jeg har forstått, og gi en mye styggere betoning som blir mye værre å høre på. Kanskje det går an å sette på klemmer av noe salg på kabinettene å høre hvordan det utarter seg etter som man setter dem på forskellige punkter?

Noen tips hvordan avstiving kan gjøres på en god måte?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har ingen erfaring med avstiving av kabinetter,og syntest vel kanskje at de der 3cm eikeplatene i pyramideform er stivt nok,men du kan sikkert få hørbare forskjeler med å eksperimentere. Det aller meste resonerer tror jeg,så du flytter nok bare resonansfrekvenser som du sier,og selv tror jeg at jeg liker litt "treresonansfarge" i lyden :)

Diffusorer tror jeg bare er fantasien som setter grenser for hva du kan prøve,og jeg likte meget godt hvordan Reidar hadde løst det. Også det å tenke oppbrytninger tror jeg kan vere lurt uten at jeg har testet det i praksis,velge ulik løsning på motsatte flater.
    Her har du litt tanker fra en av mine favoritt høytalerkonstruktører som kanskje kan gi litt inspirasjon : http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=233
    Han røper jo ikke så mye,men tanken om å bruke flere lag med materiale som alle bidrar ulikt virker fornuftig.

Er enig i at de Ikea platene kanskje blir litt byggekloss som baffel.Har en kompis som styrer en av landets mest avanserte CNC maskiner og de har blant annet laget endel av utsmykningene til hytta til Røkke 8) ,så jeg tror nok jeg må prøve å overtale han.
    De hadde blant annet eik. Men tror faktisk det kan bli veldig bra resultat med fin kryssfiner og olje,lakk eller beis.Skal prøve med burmateak oljebeis på de jeg har nå bare for å sjekke om det er noe som kan bli bra.

Bruker du Solen MKP på mellomtone og diskant nå?
    Her er noen andre Reidar anbefaler : http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7143 ,men tror han mente de var veldig like Solen.
    Selv skal jeg prøve begge som koblingskondis i DAC for å høre hvordan de er imot for eksempel Audio Note kobber papir i olje.
    Sålangt har jeg oppfattet Solen i høytalere som veldig balansert,gjennomsiktige og naturlig oppløst,ikke noe som stikker seg ut.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Takk for gode tips. Skal jeg se nærmere på. :)

Har ikke byttet til Solen i delingen oppover for mellomtonen(eneste som ikke er samme merke som før, De hadde ikke verdien i Solen før men ser ut som de har det igjen nå), men det skal jeg nok snart. Føler det er litt for analytisk og det kunne vært glattere i det området. Kanskje Solen gjør noe med det... ::)

Audyn-Cap som du linker til står i diskanten. Virker å fungere meget godt.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    I og med at elementene ikke er frest inn i baffelen, kan det da være lønnsomt å legge på filt rundt dem?

Noen med synspunkter på dette?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg driver og vurderer hvilke endringer jeg skal gjøre i delefilteret eller med høyttalerne generelt nå. Tenkte spørre om det er noen som har innvendinger og kunnskap, basert litt på grafene til elementene og hvordan delefilteret ser ut i dag.

Etter å ha levd med den en stund nå synes jeg nemlig den er litt frempå i mellomtonen. Diskanten virker behagelig og uanstrengt. Bassen er stram men litt ute av "step" og nok for tilbakelent i forhold til mellomtonen føler jeg.som om klangen ikke kommer helt ut av kassene. Hva kan gjøres?

Jeg har fått tips om å øke dimensjonen på luftspolen for mellomtonen til 1mh for å dempe den ned litt og likeledes sette inn noe mer motstand til diskanten. Kan dette hjelpe?
    Det er litt vanskelig og adressere dette problemet. Jeg fikk jo også forklart noe lignende som "siden baffelen er svært smal ved mellomtonen, kan den fyldigheten som skulle vært i mellomtonen stikke av rundt kabinettet i steden." Det hadde i allefall ikke jeg kommet på.

Er det volumet i kassene som er for stort for bassen(rundt 60 liter)(Vas for bassenhet er: 85Ltr)? Tenkte jeg kunne prøve sette inn noe som kan minne om en kileform i veggene, både for avstivning og for å "stjele" volum og kanskje få frem bassen mer på den måten. Er det mulig? Beklager dårlig tegning. ::)

[attach#]

Delefrekvensen er på 200Hz og 5Khz.

Diskanten:
    ScanSpeak SS9700:

TECHNICAL DATA:
    Sensitivity 2.83V/1M 89.5dB
    Free air resonance Fs 500 Hz
    DC resistance 4.7 W
    V.C. inductance 0.01 mH
    Power 225W@2.8kHz
    Effective cone area 8.5 cm2
    V.C. diameter 28 mm
    V.C. height -
    Air gap height -

Lin. & max. excursion ±0.4/ ±1.5 mm
    Air gap flux density -
    BL 3.5 Tm
    Moving mass incl. air 0.45 g
    Net weight 0.7 kg

TangBand W6-658:

DIAPHRAGM MTL PPM
    SURROUND MTL Rubber
    NOMINAL IMPEDANCE 8 W
    DCR IMPEDANCE 6 W
    SENSITIVITY 1W/1m 89 dB
    FREQUENCY RESPONSE 45-10K Hz
    FREE AIR RESONANCE 45 Hz
    VOICE COIL DIAMETER 25.4 mm
    AIR GAP HEIGHT 6 mm
    RATED POWER INPUT 30 W
    MAXIMUM POWER INPUT 60 W
    FORCE FACTOR, BL 6.32 TM
    MAGNET WEIGHT (16oz) 451 g
    MOVING MASS 10.98 g
    FERRO FLUID ENHANCED No
    SUSPENSION COMPL. 1017 uMN-1
    EFFEC.PISTON AREA 0.014 M2
    Levc 0.118 mH
    Zo 58 ohm
    X-max 4.10 mm
    Vas 28.31 Litr.
    Qts 0.44
    Qms 4.49
    Qes 0.49

Vifa Poly Woofer P21WO-39-08

Bass:

Vifa P21WO-39-08:

Electrical Data
    Nominal Impedance Zn 8 ohm
    DC Resistance Re 5.5 ohm
    Voice Coil Inductance Le 1 mH

TS Parameters
    Resonance Frequency fs 26 Hz
    Mechanical Q factor QMS 2.38
    Electrical Q factor QES 0.44
    Total Q factor Qts 0.37
    Force Factor Bl 8.5 Tm
    Moving Mass Mms 32 g
    Effective Piston Area sd 235 cm^2
    Equivalent Volume Vas 85 ltrs
    Sensitivity 2.83V/1m 88 dB

Jeg har en snutt med disse også. Om de som gidder tar på headset med god bassrespons så er det mulig å få et hint av hvordan de låter med en liten rakker av en Rotel på 30 Watt i rompa. :)
    Lyden er desverre veldig lav og jeg måtte spille temmelig høyt her for at det skulle bli hørbart nok via et kompaktkamera. Men det jeg kjenner igjen her er jo den tørre, stramme og dype bassen. Energisk og punchy spillestil, den detaljerte og klare mellomtonen og oppløste diskanten. Noe annet er litt vanskelig og fortelle noe om. Det er kanskje mulig å høre at de er litt frempå oppover. Men nå er denne Rotelen litt lys den retningen også. Kanskje ikke til mye hjelp dette men et forsøk er det vel verd.

Noen i Trondheim som har noe enkelt måleutstyr de kanskje vil kan låne meg et par dager? :)

Vedlegg

T

timc

Gjest
    Prøv å koble om, slik at filteret for mellomtonen, kommer etter Lavpassdelen for bassen. Så kobler du diskantfilteret, inn etter lavpassdelen for mellomtonene, men forran høypassdelen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Kan du skisse det for meg? Jeg er ikke sikker på om jeg forsto deg her.

Jeg må sikkert til med måleutstyr nå. Kommer sikkert ikke langt uten her.

Mon tro om noen i Trondheimregionen hadde noe slikt på lur som de kunne avse i et par dager....

Noen? ::) hjæælp! :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ok, det hjalp. Takk for linken. :)

Mitt filter er slik:

Men hadde mest sannsynlig fungert bedre slik:

T

timc

Gjest
    Det er viktig å ikke slenge ut disse figurene ukritisk. Som det står i linken, og som jeg skrev i PM. Om du "trenger" den nederste koblingen avhenger av avstanden mellom HP flankene i filteret.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Noen som har noe formening om hva som vil være forskjellen mellom å ha bassen og mellomtonen i samme kammer og i hvert sitt kammer?

Her er står de i samme kammer, altså ikke noe skillevegg. Når jeg spiller musikk som er "flytende" så legger jeg ikke merke til noe ufint og det låter veldig åpent og flott utenom den noe tilbaketrukne bassen som burde tatt et par steg frem, men på basskraftig musikk som er mer punchy så rotes mellomtonen til oppover. Kan dette ha noen sammenheng. At bassens utsving påvirker vandringen til mellomtoneelementet?

La disse ut for salg da jeg ærlig nok er litt oppgitt, men jeg har igjen en liten slump tro på at jeg kan få til dette om jeg bare gjør de rette grepene. Ønsker i allefall kunne si at jeg gjorde mitt for at de skulle bli bra, så kan hende slipper jeg å tenke "enn hvis" i ettertid kanskje. ::)

Ser også at bassen kommer opp mer om mellomtonen stjeler ca.10 liter fra de ellers rundt 60 litrene kassa er på. Kanskje bassen da vil bli mer riktig i forhold til mellomtonen og at mellomtonen ikke blir så frampå i et lukket kabinett(beveger seg mindre) som i et stort nesten åpen kabinett slik den står nå i forhold til den frekvensområde(200Hz-5Khz)?

Setter pris på råd og tips, da jeg virkelig har lyst til å gi dem et forsøk til. :)

T

timc

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Noen som har noe formening om hva som vil være forskjellen mellom å ha bassen og mellomtonen i samme kammer og i hvert sitt kammer?

Her er står de i samme kammer, altså ikke noe skillevegg. Når jeg spiller musikk som er "flytende" så legger jeg ikke merke til noe ufint og det låter veldig åpent og flott utenom den noe tilbaketrukne bassen som burde tatt et par steg frem, men på basskraftig musikk som er mer punchy så rotes mellomtonen til oppover. Kan dette ha noen sammenheng. At bassens utsving påvirker vandringen til mellomtoneelementet?
    Trodde vi hadde diskutert dette til døde, opptil flere ganger........................Fysikken har ikke endret seg.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan jeg ikke huske om du har nevnt det tidligere, men har du målt akustikken i rommet ditt? Måler du noe når du forandrer ting i delfilteret eller tar du det på ørene?
    Hvis du ikke måler hverken rom eller høytaler er jeg redd du famler i blinde...
    Høytalerene er lekre de, og det er synd om du selger før du har gjort det du kan :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn