Johei!
Da fikk jeg hjem høyttalerne, etter mye om og men og et år senere. Tiden flyr!
Jeg har gjort noen grep på den.
-Rensket opp for diffusorer(tenker lage nye) og gammelt alternativt dempemateriale inne i høyttaleren og dempet innvendig med akustilux(kunn et lag).
-Snekret bokser m.t.p. eksternt delefilter,som det ikke ble noe av til syvende og sist (der gikk det mye tid) . :
-Byttet ut mellomtone til en som kunne deles høyere.
-Skiftet delefilter-komponenter for rett deling i så måte.(200Hz og 5000Hz)
-Kappet,pusset og slipt nye bunnplater i 40mm Eik uten ekstra bassreflexport slik det var før.
-Kappet,filt,gjenget opp og montert festeskinner med skruer og sikaflex til bunnplater og laget skruer til disse med messinghoder og gjengestag.
-Delefilter loddet på ny og festet solid og riktig i forhold til komponenter .
-Skiftet internkabel til Nordost Wyrewizard Spellbinder(mellomtone og diskant) og N W DreamCaster(bass).
-Demperinger ble brukt mellom HT-elementer og kabinett. Dette var ikke det fra før.
-Skiftet terminaler og lagde egne av Lexan og separate plugger.
-Lagde ben i eik som jeg lakkerte sort (men jeg ser dem ikke da de kom såpass langt under kabinetten).Nå svever de.
Første lytt var litt blandet, fordi mellomtonen var veldig hard og komprimert oppover. Ikke så rart kanskje, siden mellomtone,internkabling og kondiser var skiftet ut. Da må det nok til litt innspilling. Likevel hørte jeg godt at det var gode kvaliteter til stede.
Noen inntrykk ca. 20 timer senere :
Mye har skjedd! Overraskende!
Bassen var nøytral og ikke overdreven (denne var ikke dårlig fra før heller). Stram og klar. Var kanskje litt vant med Patos sin imponator-pukkel der nede, da jeg nesten syntes den virket tilbakelent med det første. Det har allerede rettet seg og jeg finner den mer nøytrale og tighte bassen både velkommen og bedre . Går skikkelig dypt på en ærlig måte. Rommet blir ikke rystet på samme måten nå, den bare dykker ned til godt under 30Hz med en klar og dyp gjengivelse. Kjempefornøyd.
Mellomtonen har åpnet seg betraktelig,nesten så man kunne høre det fra skive til skive etter hvert.Gjennomsiktig og klar.Veldig detaljert virker den også. Jeg hører også akustikk på skiver jeg ikke viste det var slikt på.
Der er Hegelen meget god også må jeg si. Disse to sammen ser ut til å gi en gjengivelse som er svært gjennomsiktig og oppløst.Piano er meget karakterfullt med snert og fin klang. Stemmer og speseilt kvinnestemmer låter mer oppløst og åpent nå, selv om jeg hører at det trengs mer innspilling så den åpner seg mer opp mot diskanten enda.
Diskantområdet virket veldig nøytralt uten noe ekstra fremtreden luftighet og gnist helt i toppen. Akkurat passe slik at man kunne høre det som skulle høres. Ren,klar,luftig og oppløst uten å skrike. Hører f.eks meget godt hvordan forskjellige anslag på en symbal lyder.
Ellers har jeg inntrykk av at de formidler stemingen i musikken meget godt og det var snert i dem samt et skikkelig bunndrag i dem om man gir på litt med musikk som tåler litt guffe uten å sette trommehinner i selvsving. Hegel H1 SE gjorde seg meget godt sammen med dem. Det ble åpent,gjennomsiktig og rent og detaljer kom frem nesten som en selvfølge. Lydbildet virker stødig og vokalen står godt spikret der den skal være.Engasjerende,artikulert og livlig med god tyngde. Blir mye kos fremover.
Gleder meg til de utvikler seg mer !
Nå har jeg ikke bedrevet noen form for målinger, men kunn byttet deler etter egne ideer og gode råd fra Dynabel. Virkelig dyktige karer der. Tusen takk til dem og til Rune S som solgte meg de pene Pyramidene.Sist men ikke minst stor takk til min far, som med rett utstyr tilgjengelig og en kyndig hjelpende hånd hjalp meg få dette gjennomført.
Jeg må ha hatt litt flaks med at det lyder såpass godt som jeg synes så langt, for i mine ører virker det veldig lovende.
Dette var skikkelig artig!