OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt stille her nå....har ikke helt gitt opp enda....men kommer til å bruke litt tid til å få dette til å spille tilnærmet optimalt. Og mens jeg leser at Trompeten justerer på 0,1dB - så synes jeg det er vanskelig nok å høre forskjell på over10 ganger så store endringer!

Har snudd fasen på topp og mellombasshorn, men har vel ikke merket all verden endring der - så det tyder vel på at Audiolense uansett korrigerte dette.
    Så har det kommet ny versjon av Audiolense, med en del nye muligheter....skal på seminar til helgen, så forhåpentlig så lærer jeg litt mer om dette da.

Men har gjort en endring på DBA. Når jeg begynte å se på impulsmålingene - så ser jeg ganske tydelig at det kommer en motfasepuls fra bakveggen. Og jeg greier ikke helt å justere denne bort. Så nå har jeg lagt inn lavpass på ca 45Hz, på bakveggen - så da får jeg tatt vekk kansseleringen jeg har mellom 25 og 50Hz, også ser impulsen grei ut. Men DBA prosjektet trenger mer tid, og trolig også mer ekspertise enn det jeg har for tiden.

Også har jeg jobbet mye med target igjen - utrolig vanskelig å finne balansen mellom ren/åpen lyd (Som man får med rett og relativt flat kurve), skikkelig trøkk og funamenet i bunnen (Som man får med løft i bassen) og livetrøkk/friskeht på gitar/trommer som man får med mye energi i 100 till 1000Hz kanskje....jeg har ikke funnet ut av det ennå.

Må vel snart ha noen på lytting igjen for å liten kommentar på kursen....

mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du bilde av targetkurve som du benytter nå?
    Jeg lover å komme på besøk en gang! :)

• Liker
    Reaksjoner: OMF

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.317
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg å!:)
    Er litt nysgjerrig på hvilke kurver du har lyttet deg igjennom til nå. Personlig ser det ut til at det foretrekkes en rimelig flat kurve ned til 150hz, 2 db opp til 80hz og så 4 db hele veien ned i dypet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Bx - spiller anbefaler en nesten flat target. Dette spiller utrolig åpent og gjennomsiktig, og låter veldig ekte, nøytralt og riktig. Men, blir veldig bassfattig da....Men er man feks vant til å spille på ML CLS eller noe slikt, så vil nok dette høres veldig riktig ut.

Target - Bernt.jpg

Jeg prøvde også en variant med å tilte kurven litt mer, men synes fortsatt at det blir lite bass, også forsvinner mye av "live sounden" dersom man tilter for mye.....

Target - Bernt - mer bass.jpg

Så jeg har i grunn endt opp med en target omtrent som før.....men denne er hele tiden under justering.....

Target - OMF.jpg

Edit: En liten kommentar - responsen ukorrigert er såpass jevn nå, at simulert respons i Audiolense følger target hele veien.

Mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville absolutt foretrukket den nederste! :)

Så skal jeg prøve med et innspill i all vennlighet.
    Jeg kjenner ikke 2451/2384, men du har det litt på samme måte som meg og spiller med stort horn og storformatdriver hele veien opp.
    Vil tro ditt horn/driver kanskje gjør seg litt bedre i de øvre frekvenser enn mitt uten at jeg veit.

Jeg kjører target med fall 7dB fra 1k til 20k.
    Det ser da omtrent slik ut:
    Targetcurve.jpg

Jeg klarer holde target frem til 7k, fra der ligger jeg litt under, må evt bruke mye EQ for å holde nivå oppe.
    2360/2446 låter ikke bra om det blir presset for mye i de øvre frekvenser. Det har jeg prøvd.
    Resultat er at det låter bittelitt "ullent" da jeg ikke klarer holde target.

Dette er bare et innspill på hvordan jeg synest det låter ok hos meg.
    Ingen eksperter har vert innom for å lytte på det, så kan vere rampende gale det jeg hører på.... :)
    Du kan teste med så mye fall i toppen for å se om du liker det, i tilfelle ikke er det bare å forkaste det ;)

PS! Jeg er farget av å ha spilt med fulltoner i flere år så er blitt følsom for skarpe diskanter.. :)

Mvh
    oks

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Mer enn 7dB fall fra 1kHz og opp høres veldig dødt ut i toppen for min del.

Jeg bruker selvsagt en del EQ over 5Khz, men det er jo på ingen måte noe stress for driveren - den jobber fortsatt bare innne for en liten brøkdel av kapasiteten sin.

Men jeg har i grunn 2 ledige kanaler på DACn, 2 ledige kanaler med Hypex Ncore, så det er lett å prøve en dedikert diskant dersom jeg skulle ønske det. Men jeg heller faktisk mer mot en "ambient diskant" enn ren diskant.

mvh
    OMF

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er nok merket med å like det mørkt, skal jeg ikke legge skjul på :)
    Spiller no denne forbanna rockemusikken ;)

Var bare et innspill, du veit best hva du liker!

Var det be eller aquaplas membran du hadde?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har Be Truextent!

Her er et bilde som viser målersponsen i Audiolense i mellombassen!

Grønt er DBA systemet og rødt og blått er høyre og venstre mellombasshorn!

Deler på 100Hz og 750Hz.

Mvh
    OMF

mellombass.jpg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ble et lærerikt seminar om Audiolense i helgen....flere gode tips til å komme seg litt nærmere målet der.

Men - det ble sådd en liten tanke som ikke er relatert til Audiolense...burde jeg prøvd med en dedikert diskant...? Og i si fall hvilken..?

Mvh
    OMF

Vis vedlegget 429339

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Det er jo pros & cons med å legge til en diskant i 8-10k KHz området som jeg regner med du tenker på, og det kan godt hende at du i ditt anlegg med dine preferanser vil foretrekke dette. Det spørs jo hvor høyt du legger lista og hvor mye du tenker å bruke, en rimelig inngangsbillett kan jo være JBL 2404/2405 - men skal du først teste skikkelig hva en god diskant kan tilføre kan det jo være lurt å gå all inn med feks TAD ET-703?

• Liker

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.954
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja de er det jo ingen andre som ser etter....:rolleyes:

• Liker

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som et innspill.
    Jeg skal teste med coax BMS i 2360.
    Hvordan det blir veit jeg ikke helt enda.

Ser BMS lager coax med 1,5" exit, veit ikke om det passer men....
    Ikke veit jeg heller hvordan det vil fungere.

Overview

Fordel er vel noe punktkidegreier :)

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - jeg har funnet en bug ja. Jeg skjønner ikke helt hvor det skjer, men når jeg i går hadde litt bedre tid til å sette meg ned å se på DBA systemet, oppdaget jeg at gain på frontene var 20dB lavere enn bakveggen, og når jeg fikk korrigert det, så falt ting relativt kjapt på plass. Er nok fortsatt litt å hente, men det blir ikke med det første.

Nå må jeg uansett til med ny runde voicing.

Her er dagens sluttresultat:

Frekvensrespons - med litt fallende target så trenger ikke denne mye korreksjon.
    frekvensrespons.jpg

Impuls
    Dette ble så bra jeg fikk det.

impuls.jpg

Group delay - har ikke så mye erfaring med den, men synes jo dette ser bra ut i forhold til en del andre kurver jeg har sett

Group Delay.jpg

Vannfall - her ser man jo noen romnoder som jeg skal jobbe litt med.
    vannfall.jpg

Spektrogram ser vel også bra ut! Her ser man jo begynnelsen på vinduene mine som rister på 18Hz.
    Spektrogram.jpg

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    Her lukter det fuggel lang vei, OMF!

• Liker

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ser jo bra ut det her :). Jeg ville forøvrig ofret litt av jevnheten i frekvensrespons, og heller fokusert på at vannfallet ble så bra som mulig. Frekvensrespons kan uansett rattes inn med eq om tidsdomenet er på stell. De resonansene i området 40-60hz er nok ganske hørbare vil jeg tro, og de burde være fullt mulige å bli mye bedre ved å treffe perfekt på dba systemet.

Men ser absolutt ikke ille ut nå!

• Liker

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, det er fortsatt noe å hente, men tror kanskje de resonansene er romrelatert. Den største ryggen ligger vel på omtrent 2 x vinduresonans.

Nå blir det nok uansett fokus på andre deler av lyden fremover.

Mvh
    OMF

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.954
    Torget vurderinger
    1
    .. oppdaget jeg at gain på frontene var 20dB lavere enn bakveggen..
    Fasinerende at det kan være mulig med så stort avvik uten at det er åpenbart at noe er feil. Tvert imot har jeg forstått at de fleste mener dette spilte veldig bra? Uansett er nok dette en situasjon som de fleste vil kjenne seg igjen i og viser igjen hvor viktig det er å måle og tolke målingene korrekt. Kan du fortelle litt mer om hvordan lyden endret seg?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.283
    Sted
    Østfold
    Jeg begynner å lure på om ristingen i glassrutene dine ikke er en resonans i glasset, men en konsekvens av en romresonans.

Seigmann

Medlem
    Ble medlem
    02.06.2016
    Antall liker
    6
    Jeg ville prøvd og dempet hardt inne i vinduer hvis disse bygger inn i veggen. Slike resonanser i vinduet ødelegger for dbaet.
    Alt som flexer og gir etter vil skape problemer. Mulig du rett å slett må stive av vinduene siden det ligger så lavt i frekvens. Eller plugge de med en stor massiv trekloss og tette rundt :cool:

Her hos meg har jeg litt etterklang på 30hz. Det er en tynn frontvegg som resonerer ved denne frekvensen.

Jeg hadde også mye problemer rundt 100 hz og oppover pga resonanser i et vindu på bakveggen. Når jeg fylte hele dette med demping forsvant alt og dbaet fungerte perfekt opp til 150hz.

Rommet må ligne mest mulig på en perfekt rektangulær armert betong bunker med slette vegger. Da fungerer det perfekt.

Har du flater eller innbygninger i veggen som resonerer så vil det gi ujvenheter i planbølgen så det ikke treffer med delayen som du har satt, men det vil fungere på frekvenser der du ikke har disse resonansene.

Dette tror jeg fordi jeg klarte og ratte bort noen av resonansene til en hvis grad med og endre på delay og nivå, men da stemte ingen ting av det andre.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    .. oppdaget jeg at gain på frontene var 20dB lavere enn bakveggen..
    Fasinerende at det kan være mulig med så stort avvik uten at det er åpenbart at noe er feil. Tvert imot har jeg forstått at de fleste mener dette spilte veldig bra? Uansett er nok dette en situasjon som de fleste vil kjenne seg igjen i og viser igjen hvor viktig det er å måle og tolke målingene korrekt. Kan du fortelle litt mer om hvordan lyden endret seg?
    Dette er jo det som er litt artig.

Nå skal det sies at jeg har det ganske travelt - så en typisk "jobbeøkt" med stereon er at jeg har fått en ide i løpet av de siste dagene...som jeg jobber litt med i hodet, også når barna i huset er lagt, så sniker jeg med ned i kjelleren, kobler/justerer det jeg har tenkt - kjører en ny måling og korreksjon, ser litt på resultatene hører litt musikk også går det gjerne noen dager før neste anledning byr seg. I tillegg er jeg litt rusten på datateknikken og målinger, så det hender jeg roter litt også!

Selv om det høres ut som ting er helt på hodet her - så er ikke alt så dramatisk som det høres. Jeg fant jo nylig ut at alle JBL driverne (Mellombass og topp) var koblet i motfase - men det er jo en ting som Audiolense sjekker og korrigerer for - så det har ikke hatt noen betydning. Det kan jo snarere være et triks for de som bruker forsterkere med felles strømforsyning - og snu fasen på den ene basskanalen, slik at de trekker strøm i ulike halvperiode.

At det har vært noe feil med DBA oppsettet har jeg i grunn visst hele tiden. Målingene har ikke vært slik de skal være og jeg har liksom ikke funnet helt ut av det. Jeg synes også det har manglet dynamikk/punch i bassen, og har også savnet litt den "roen/tyngden" man får når dypbassen sitter.

Men også her har nok Audiolense ryddet opp mye....siden lyden under 100Hz i liten grad kan retningsbestemmes - så har Audiolense bare korrigert det som har kommet - og resultatet har blitt greit nok.

Men - det har abolutt skjedd noe nå - når DBA opplegget begynner å funke. Nå begynner lyden å bli slik jeg ser for meg den i hodet.

Også jobber jeg litt rotete med dette - så når jeg har gjort en endring som gir annen lyd, så ratter jeg meg ofte litt bort med target før litt etter litt ratter meg inn igjen....

Får muligens en tredjepartskontroll på mandag...det blir spennende!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg begynner å lure på om ristingen i glassrutene dine ikke er en resonans i glasset, men en konsekvens av en romresonans.
    Hvorfor tror du det....?

Frekvensen tilsvarer vel 9,4 meter - og rommet er vel 8 x 6,5 meter. Og DBA fungerer jo bedre jo lengre ned i frekvens det kommer - fordi da blir rommets avvike fra perfekt kube relativt sett mindre?

I tillegg har jeg kjørt sveip - og kjent at vinduene rister som bare det...?
    Se forøvrig #1563 og #1612

Mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    I serien syke simuleringer....

omf step.png

Simulert step respons høyre og venstre høyttaler med DBA i bassen - sammen med target.

Dette er basert på en korreksjonsprosedyre som kan fungere i det virkelige liv.

• Liker

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Da kommer noen lytteinntrykk fra meg!

Jeg var så heldig å få en lyttesession hos OMF i går kveld. Forrige gang jeg var hos OMF var for ca. et år siden, da han vurderte å selge hornriggen, og jeg vurderte å kjøpe den. Det ble verken salg eller kjøp den gangen, men det ble i hvert fall en lyttesession! Det lyttebesøket var første gang jeg hørte en stor og gjennomarbeidet hornrigg. Jeg husker fortsatt hvordan jeg nesten ble slått i bakken, så imponert var jeg... Holografien og lydbildet var så stort og mektig.

Siden den gang har OMF gjort en del endringer og forbedringer, og blant annet installert nye drivere i topphornet (tror jeg?) og et kickass DBA-system for bassen. På den annen side har jeg hørt ganske mange oppsett i året som har gått, har blitt mer klar over mine egne preferanser, og har nok blitt litt mer kresen. Så jeg var litt spent på hvordan jeg ville reagere på lydbildet denne gangen.

Og, bare for å si det med en gang: Jeg synes fortsatt det høres helt rått ut. Hatten av. Bass-systemet er jo ganske ekstremt, og alt sammen spiller utrolig homogent, klart og flott. Jeg skal ikke en gang late som om jeg har en akustisk hukommelse som tillater sammenlikning med hvordan det var sist gang jeg var der. Men jeg tror at bassen er enda mer solid og på plass nå. OMF har vært usikker på targetkurve og balanse i lydbildet. Jeg synes det hørtes veldig balansert og fint ut slik det er nå. Jeg tenkte aldri at "nå er det for mye bass" eller "nå er det for lite bass".

Men det som grunnleggende imponerer meg så mye med oppsettet til OMF, er omtrent det samme nå som da: Den store, mektige og rolige holografien - og det skarpe innblikket man får inn i opptaksrommet eller "scenen" som opptaket tegner opp. Jeg opplever at OMF sitt oppsett i stor grad tar hans eget rom ut av regningen - man ser inn i et annet rom, der noe foregår. Og dette rommet man ser inn i er STORT! I tillegg forandrer dette andre rommet seg, avhengig av hva som finnes på opptaket. Jeg tipper at denne effekten skyldes tre-fire ting: At det er horn som er veldig direktive, at rommet er akustikkbehandlet, at bassen er homogen og ikke maskerer andre ting, og at audiolense bidrar til at refleksjoner i liten grad forstyrrer

Samtidig hadde vi en interessant diskusjon om nettopp dette. Som sagt har nok mine preferanser forandret seg litt i året som har gått - eller rettere sagt har jeg blitt mer klar over mine egne preferanser. Oppsettet til OMF gir en illusjon av å se inn i et annet rom der det foregår musikk. Men det gir ikke meg illusjonen av at musikerne står og spiller i rommet der man er. Det tror jeg har med spredningsmønsteret på horna, og kanskje med kombinasjonen av akustikkbehandling og audiolense? Jeg er usikker. Men hvis noen spilte på et flygel rett mellom der horna står, ville det hørtes ut på en annen måte. Lyden ville da ha spredd seg rundt i hele rommet på en annen måte.

Men hvis man skal gjengi dette med høyttalere, må man ha andre løsninger. Den mest ekstreme løsningen blir jo rundstrålere. Men det vil antakelig gjøre at alt høres mer likt ut - man får ikke i samme grad et innblikk i alle de unike scenene og opptaksrommene som finnes på ulike opptak. Og kanskje har dette også noe med romkorreksjonen å gjøre, at noe av den naturlige romakustikken kan bli borte? Som jeg skrev i "Issues i DSP"-tråden før i dag: Jeg synes det er denne type avveininger man kan/bør diskutere i forbindelse med romkorreksjon. Det kan være at romkorreksjon kan gjøre at man i større grad får innblikk i opptaksrommet. Men kanskje mister man da litt av følelsen av at musikerne er i samme rom som en selv? Bare litt spekulasjon herfra.

Mesteparten av tiden hørte vi på audiolense-settingen som OMF har jobbet seg fram til. Mot slutten fikk jeg leke meg litt med ulike settinger, på opptak jeg kjenner godt. Dessverre hadde vi ikke så mye tid igjen, siden kjæresten min hadde mast på at jeg ikke måtte komme hjem sent... :) Men jeg fikk sammenliknet to settinger: Fullkorreksjon i Audiolense, som altså korrigerer fase og tid, og en ren frekvenskorreksjon. Hvis jeg har forstått det riktig så benytter den rene frekvenskorreksjonen seg bare av IIR-filtre, mens den andre benytter FIR-filtre?

Uansett: Min erfaring er at den beste måten å si noe om lydforskjeller er å bruke veldig enkle opptak. Jo mer komplekst det blir, jo vanskeligere blir det for hjernen min. Derfor hørte jeg om og om igjen på låta "I do" av Solveig Slettahjel. Den består nesten bare av piano og vokal. Forskjellen her var ikke dramatisk, det er viktig å understreke. Jeg måtte bytte flere ganger fram og tilbake for å bli trygg på hva jeg syntes forskjellene var. Pluss at det jo var seende lytting, der jeg visste hva jeg lyttet til. Dessuten var det som om volumet eller lydenergien var forskjellig. Den fullkorrigerte versjonen opplevdes høyere, selv om lyden skulle være den samme i følge Jriver (en enkel test med desibel-måleren på min iPhone tydet også på at den fullkorrigerte versjonen hadde litt mer volum).

Når de forbeholdene er tatt: Jeg opplevde etter en del bytting frem og tilbake at den settingen som bare hadde korreksjon i frekvensdomenet hadde noe med seg som var mer naturlig enn settingen som var fullkorrigert. Det er litt vanskelig å sette ord på det... men noe var det - tror jeg. I den fullkorrrigerte versjonen var det som om de ulike delene av lydbildet hang litt dårligere sammen, og var litt mindre koherente. Selv om det kanskje høres rart ut at jeg sier det sånn. I tillegg var det som om det var en eller annen "glans" i stemmen til Slettahjel og i pianoklangen som jeg ikke opplevde som helt naturlig. Den versjonen som bare var frekvenskorrigert, derimot, opplevde jeg som helt avslappet og naturlig.

Jeg vil som sagt ta en del forbehold her. Jeg synes ikke forskjellene var dramatiske - jeg måtte lytte relativt nøye for å bli klar over det jeg tror var forskjellene. Volumet var heller ikke helt likt tror jeg (selv om man kanskje skulle tro at det ville være til fordel for den fullkorrigerte versjonen). Dessuten var det seende og ikke blind lytting, og det kan derfor være at mine lytteinntrykk blir preget av mine forventninger. Og det gjaldt bare ett enkelt kutt. Jeg tror likevel at jeg på dette kuttet med Solveig Slettahjel foretrakk å bare korrigere i frekvensdomenet. Men tilbake til det jeg skrev over: Kanskje fører det til andre trade-offs, for eksempel når det gjelder skarphet og definisjon i stereobildet, dersom man ikke korrigerer for tid og fase? Hva vet jeg :) Og med dagens versjon av audiolense har man jo mulighet til å prøve seg fram, og man kan nøye seg med ren frekvenskorreksjon hvis man synes at tids- og fasekorreksjon innfører noe kunstig.

Okkesom: nok en gang var det en stor lytteopplevelse å få komme og lytte til oppsettet ditt, OMF! Dette oppsettet gir et nesten unikt innblikk i opptaket, og tegner opp musikalske scener på en måte som rett og slett er fabelaktig. Pluss at det både er hyggelig og interessant å snakke med deg. Både nå og sist gang jeg var hos deg dro jeg hjem og hadde lært mye om hifi.

Jeg er vel litt misunnelig, må jeg innrømme, og kan bare håpe at jeg selv en gang får mulighet til å realisere hifi-drømmene mine på samme måte som du har gjort... Lykke til på veien videre med det som gjenstår av ratting!

mvh Olav

EDIT: Og pokker heller, når skal jeg lære meg å skrive litt kortere? ;)

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    Interessant med en så grundig tilbakemelding Olav2,

Det er sånt som gjør at jeg skulle ønske at jeg hadde flere grunner til å dra til Bergen...

Men: begge deler var FIR korreksjon... sannsynligvis med samme detaljgrad og target om jeg kjenner OMF rett. Så forskjellen du hørte hadde nok med TTD å gjøre.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    I serien syke simuleringer....

Vis vedlegget 431193

Simulert step respons høyre og venstre høyttaler med DBA i bassen - sammen med target.

Dette er basert på en korreksjonsprosedyre som kan fungere i det virkelige liv.

Var lite kommentarer på denne. Targeten er nok et stykke unna det som låter best. Jeg lager ganske vilkårlige greier når jeg skal sjekke hvordan ting fungerer.

Men et anlegg som kan produsere en sånn stepresponse er sjelden vare. Tror kanskje Audiolense også fortjener litt kreditt der. Jeg har aldri sett simuleringer som er i nærheten!

Jeg tror at OMF kommer til å få sykt bra lyd når han får finstilt kalibreringen. Men han trenger å finne rett target...

• Liker

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Først en liten takk til Bernt for simulering – siden du har sett litt på målingen, har du noen anbefaling på tidsvinduer og slikt…?

Så til lyttebesøket til Olav i går. Jeg hadde i grunn håper at Olav ville ta seg en tur, siden han har lyttet til en del oppsett den siste tiden, og jeg oppfatter at han har en objektiv tilnærming til lyd, som kan gi verdifulle tilbakemeldinger til oss som sitter og ratter hjemme.

Jeg opplevde for første gang tekniske utfordringer i går også – ikke mer alvorlig enn at PC skjermen ikke lot seg slå på, så vi spilte kun med fjernkontroll. Men jeg hadde ikke helt kontroll på hva vi spilte på, men har sjekket nå i kveld – og det vi spilte på var det vi trodde i går, og lyden var som den skulle være.

Jeg skal ikke kommentere så mye det du skriver annet enn at jeg er i det store og hele enig i det du skriver, og at en av tingene jeg setter mest pris på med musikk (Og da også mitt oppsett) er å kunne oppleve de ulike akustiske scenene som de ulike innspillingene har.

Det med romklang/klang VS presisjon/sort bakgrunn har nok lite med Audiolense og horn å gjøre – det er meg, og det har jeg i grunn hatt i alle mine oppsett siden Avanti III der jeg bodde før.

Litt av grunnen til at jeg ville ha inn et par eksterne ører er at jeg akkurat nå er i en situasjon hvor alt flyter. Jeg har nettopp fått DBA til å funke og den nye Audiolense oppfører seg ikke helt slik den gamle gjorde, og da er på en måte alt i spill:
    • Delefrekvenser
    • Target kruve
    • Tidsvinduer på korreksjon
    • Skal jeg velge frekvens eller full TTD
    • Hva med minimum fase filter
    • Hva med minimum fase target
    • Hva med TTD per driver
    • Hva med partial correction – og fra hvillke frekvens

Kort sagt har jeg per i dag ingen av disse variablene som gitt….derfor er det greit å få inn noen som sørger for at man ikke ratter seg helt bort!

Jeg er vel ikke enig i at det lønner seg å høre bare enkle opptak for å vurdere lydforskjeller – jeg bruker gjerne en håndfull låter med ulike karakter. Jeg sjekket samme låt i dag, med de ulike korreksjonene, og foretrakk også «Player 3» (som var kun frekvens), men så spilte jeg Hotel California – og der manglet jo hele bassfundamentet, så jeg vet ikke helt hva som har skjedd der. Men target var i hvert fall ikke lik – selv om jeg trodde det. Og det var heller ingen liten forskjell i klangbalanse.

Mvh
    OMF

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    Jeg har en tanke ift din skruing av lyd, OMF.

En ting jeg ser på simuleringene er at de ufiltrerte simuleringene har ganske mye energi "oppover" i forhold til de filtrerte. Mye mer enn vanlig.

Jeg tror det kan være verdt et par forsøk å kjøre korreksjon med ufiltrerte simuleringer, og samtidig forsøke å lage en target som flater ut toppen av kamfilteret på de ufiltrerte simuleringene. Det blir i så fall en litt mindre pen og glatt target enn jeg normalt vil anbefale. Prøve å få toppen av kamfilteret til å ha et jevnt forløp. Det er ikke umulig at det også har innvirkning på det du opplever i de lavere frekvenser.

• Liker

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fin lesning Olav! Morsomt å lese hjemme hos reportasjer.
    Tenkte litt på ankepunktene om musikere i rommet med Audiolense som forklaringsmodell. Hadde inntrykk at du mente musikerene var i rommet her, men det er proppet fullt med Audiolense det også. :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    TrompetN,

Jeg tror OMF vil ha stort utbytte om du tar en kikk på målinger av anlegget hans, simulerer litt og gjør deg noen tanker. Ja, jeg også for den saks skyld. De ufiltrerte simuleringene tyder på et behov for litt spesiell target design...

Hvis han har lyst og du har tid....

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.283
    Sted
    Østfold
    Da kommer noen lytteinntrykk fra meg!

........

EDIT: Og pokker heller, når skal jeg lære meg å skrive litt kortere? ;)
    De som er interessert får da finne seg i å lese såpass!

Meget interessant lesing. Jeg skal etter planen en tur til OMF i overskuelig fremtid, og det høres ut til at jeg kan glede meg. Jeg kjenner jo preferansene hans fra litt tid tilbake, og jeg er spent på å høre hvilken retning det har gått siden jeg var hos ham sist for en del år siden.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte litt på ankepunktene om musikere i rommet med Audiolense som forklaringsmodell. Hadde inntrykk at du mente musikerene var i rommet her, men det er proppet fullt med Audiolense det også. :)
    Det er helt riktig, TrompetN! Hos deg opplevde jeg jo et helt annet type lydbilde :) Så jeg mener jo ikke at det er audiolense som sådan - men kanskje heller hvilken type korreksjon man gjør, sammen med spredningsmønster, lytteposisjon, rom, osv? Og det er vel heller ikke et "ankepunkt". Jeg tror nok at OMF antakelig har ønsket å oppnå noe sånt, der det egne rommet i stor grad forsvinner. Jeg håper nok for min del å oppnå en slags mellomting, der man fortsatt får godt innblikk i opptaksrommet, men der man likevel får en følelse av at det er i ens eget rom det skjer. Men jeg tror det er en trade-off her, og det dreier seg i stor grad om preferanser tror jeg. Vil man ha ekstremt mye av det ene, får man mindre av det andre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    TrompetN,

Jeg tror OMF vil ha stort utbytte om du tar en kikk på målinger av anlegget hans, simulerer litt og gjør deg noen tanker. Ja, jeg også for den saks skyld. De ufiltrerte simuleringene tyder på et behov for litt spesiell target design...

Hvis han har lyst og du har tid....
    Det ville vært interessesant så det gjør jeg gjerne. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det er helt riktig, TrompetN! Hos deg opplevde jeg jo et helt annet type lydbilde :) Så jeg mener jo ikke at det er audiolense som sådan - men kanskje heller hvilken type korreksjon man gjør, sammen med spredningsmønster, lytteposisjon, rom, osv? Og det er vel heller ikke et "ankepunkt". Jeg tror nok at OMF antakelig har ønsket å oppnå noe sånt, der det egne rommet i stor grad forsvinner. Jeg håper nok for min del å oppnå en slags mellomting, der man fortsatt får godt innblikk i opptaksrommet, men der man likevel får en følelse av at det er i ens eget rom det skjer. Men jeg tror det er en trade-off her, og det dreier seg i stor grad om preferanser tror jeg. Vil man ha ekstremt mye av det ene, får man mindre av det andre.
    Enig. Tror det er lett å glemme at lyd er lyd. Det er alltid summen av lyden i rommet som gir lydbildet sin form og størrelse. Bestandelene er alltid de samme og hvis vektingen er ulik blir lyden også ulik. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en tanke ift din skruing av lyd, OMF.

En ting jeg ser på simuleringene er at de ufiltrerte simuleringene har ganske mye energi "oppover" i forhold til de filtrerte. Mye mer enn vanlig.

Jeg tror det kan være verdt et par forsøk å kjøre korreksjon med ufiltrerte simuleringer, og samtidig forsøke å lage en target som flater ut toppen av kamfilteret på de ufiltrerte simuleringene. Det blir i så fall en litt mindre pen og glatt target enn jeg normalt vil anbefale. Prøve å få toppen av kamfilteret til å ha et jevnt forløp. Det er ikke umulig at det også har innvirkning på det du opplever i de lavere frekvenser.
    Jeg er klar for å prøve det meste jeg, men jeg skjønner ikke helt hva du mener her...?

Ellers synes jeg Olav beskriver godt lydbildet slik det er (og slik jeg vil ha det) at man sitter og ser inn i et rom, snarere enn å være i rommet. Det har i grunn vært et prosjekt siden jeg fikk horn - og få lydbildet litt bakover, og ikke midt i trynet.

Mvh
    OMF

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.954
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    problemet er ofte at jeg ønsker å være i rommet på feks small scale jazz, og se inn i rommet på store orkesterverk etc
    mye avgjøres seff av mikking og mastring...
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn