Takker for hyggelig vertskap.
Skeptisk tok jeg turen til Kløfta for å besøke aair. Skepsisen min lå ikke i å besøke aair, ei heller å høre på hans høyttalere, men å høre McIntosh MA7000 i et oppsett som burde ha ganske mange av de samme egenskapene som jeg forkastet MA7000 i. Skepsisen forsvant ikke umiddelbart for Sluket hadde dradd med seg et par skiver som hadde kommet i posten i dag og den første låten oppfylte den skepsisen jeg hadde. Dette var flatt og kjedelig. En sånn jazz genre som ikke greip meg overhode. Tenkte i mitt stille sinn - dette er MA7000 som er årsaken til.
Deretter så ble det taktskifte gitt for de neste skiver ut var noe jazz greier som jeg ikke kan navnet på. Langt utenfor mine musikalske preferanser, men gudfader hvordan det låt. Det fikk foten til å gå ikke bare gå men gå i takt med musikken og innså at jeg hadde ikke viljekraft til å stoppe den fra å gå heller. Det fortsatte og det gikk mer og mer opp for meg hva jeg hørte og dette er bra. En kvikk fin, hurtig og tørr bass, en mellomtone som var så suggererende at man ble dradd inn i musikkens intensitet og hadde lite lyst til å dra derifra. Lydbildet var preget av ro samtidig som at det oste av intensivitet og tilstedeværelse og ikke minst spilleglede! I tillegg så var det tyst når det skal være tyst.
Sluket maste om Bremnes som han hadde fått høre der tidligere. Fikk høre at det var gammelt Bremnes og måtte ikke forveksles med den nye Bremnes vel samma faen dette oppsette spiller med autoritet og tilstedeværelse og glemte helt å mislike Bremnes som er en artist jeg ikke har brukt mye tid på i mitt liv.
Dette oppsettet er relativt nytt forsterker er ikke spilt inn overhode elementene har sikkert en del før de kan kalles innspilte. Høyttalere er ikke ferdig mekket og delefilter er ikke helt sammenskrudd, men det kunne ha lurt meg - Dette grisebanker det meste av det jeg har hørt tidligere i alle fall på jazz som vi hørte mest på. Aair spiller visst slik musikk til daglig så dette var ikke for å plage publikum overhode. Jeg fikk beskjed om å ta med egen musikk noe jeg selvsagt ignorerte. Gleder meg virkelig på Aairs vegner her for han har god grunn til å være fornøyd med det som er gjort her og jeg ville ikke gått på jakt etter ny forsterker ei heller tanke på å bytte høyttalere eller andre endringer her. Det trengs ikke. Har faktisk bare hørt ett oppsett som håndterer denne musikken bedre og det var ikke så langt fra ikea på Furuset, men til forskjell fra det andre oppsettet så er dette betalbart for en større andel av oss. Neste gang (for jeg håper det blir en neste gang) så skal jeg se til å ta med meg noe av egen musikk som jeg valgte og ikke bry meg om denne gangen ikke for å vurdere anlegget, mer for å høre den musikken jeg primært spiller i et annet godt anlegg.
At MA7000 fungerer så bra på Kløfta og så til de grader dårlig her forteller vel bare at det meste dreier seg om match og mismatch. Så om man tror man har svaret på hvordan ting låter - så vet man bare hvordan det fungerer i det oppsettet man har hørt det.
Takk for meg