Onken 360

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    jøss!
    virker som om tåka er i ferd med å lette i Gardermoen området ;D
    jævla med flystøy da, så hørselen er det vel kanskje så som så med ::)
    mvh
    Leif
    Forstår ikke hva du mener med et innlegg som dette her. Det blir bare for dumt.

A

aair

Gjest
    H.R skrev:
    10 minutter - såpass ja. Det burde vel selv jeg klare å få til ;D
    Om du ikke har 300b amper liggende så har jeg et par som du kan teste med liggende å slenge.
    Har en AN 300B liggende, men i deler i påvente av gjenoppbygging. Tester gjerne dine amper. Bor på Kløfta så det er ikke lange veien fra deg.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Grattis.....ser flott ut aair!
    Tipper du får det til å spille bra også.

A

aair

Gjest
    Takker! Lydmessig låter det lovende, men jeg må nok inn med egne amper til bassene for å få til "trøkket". Skal teste en 300B med stivt power ila uka.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hvor har du tenkt å dele kasse mot horn?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.173
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    H.R skrev:
    LMC skrev:
    jøss!
    virker som om tåka er i ferd med å lette i Gardermoen området ;D
    jævla med flystøy da, så hørselen er det vel kanskje så som så med ::)
    mvh
    Leif
    Forstår ikke hva du mener med et innlegg som dette her. Det blir bare for dumt.
    hvor ble det av humoren oppi alt dette?
    skal ikke gjenta seg
    beklager
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Tror jaggu H.R. sliter med pre-menstruelle spenninger - flere hundre volt etter humøret å dømme ;D ;D

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Flotte høyttalere ! Skååål !
    Hilsen -m på skuta

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    I helsike - våken enda? Ikke falt overende i XO-tåka?? Tror jaggu jeg tar meg en tur!!

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    madman skrev:
    Flotte høyttalere ! Skååål !
    Hilsen -m på skuta
    Skåååål Morten!
    Regner med du har det som fortjent. ;D

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ikkeno tåke her, stjerneklart !
    Og velkommen, nesten en liter Gaustatoppen XO, good stuff.
    -m

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    Tror jaggu H.R. sliter med pre-menstruelle spenninger - flere hundre volt etter humøret å dømme ;D ;D
    Det er verre en det. Driver med fysisk arbeide noe som jeg virkelig HATER. Sement er no dritt. Forskaling er hakket verre og jeg må gjøre begge deler

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Og foresten Birger, du glemte koppen din
    -m

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    H.R skrev:
    pengesluk skrev:
    Det er verre en det. Driver med fysisk arbeide noe som jeg virkelig HATER. Sement er no dritt. Forskaling er hakket verre og jeg må gjøre begge deler
    Da føler jeg med deg. Sement er slitsomt, Verre enn å bygge Onken!

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    madman skrev:
    Og foresten Birger, du glemte koppen din
    -m
    Jaggu, jeg får ta meg en kaffetur en dag. ;D
    Gaustatoppen er prøvekjørt på toten.....Nikko overlot en til alliansens slitne sjeler. ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ble dritt-tøffe dissa knut , tunge svinepelser av noen kasser når det bygges i 27mm kryssfiner....

det ble litt "justering" av platene , samt litt styr for å få tak i rest-plater , men alt i alt har vel byggetiden vært "grei" ser man hva som har gått med på effektiv tid.

Dette er store ting , å sette sammen så store kasser i en normal leilighet ved bruk av kjøkken som arbeidssted er alltid en utfordring , det hyggelige er jo at det er kort vei til bruker-sted ;D

Litt kledsel innvendig , og en bra poweramp som kanlevere nok havre til bassene , så trur jeg dette blir knall.

Drivern spiller lett , og uanstrengt.

Knut , du er en røver på internkabling...... :D :D

Mvh Espen

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.109
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med resultatet.
    Hvor mye veier de?
    Hva er følsomhheten ?
    Og hvordan varierer impedansen med frekvens ?
    Hvor mye guffe trenger de for å spille optimalt?
    Gidder du å ta noen flere bilder så vi får sett'n bedre ?

A

aair

Gjest
    1. Ca. 100 kilo pr. side, dvs. 60 kilo kabinett og 40 kilo med basselement, driver og horn.
    2. Tipper følsomheten ligger på rundt 100 dB.
    3. Vet ikke.
    4. Vet ikke helt ennå, men jobber med saken.
    5. Det gidder jeg når jeg får tid.

A

aair

Gjest
    ssm skrev:
    Ble dritt-tøffe dissa knut , tunge svinepelser av noen kasser når det bygges i 27mm kryssfiner....

det ble litt "justering" av platene , samt litt styr for å få tak i rest-plater , men alt i alt har vel byggetiden vært "grei" ser man hva som har gått med på effektiv tid.

Dette er store ting , å sette sammen så store kasser i en normal leilighet ved bruk av kjøkken som arbeidssted er alltid en utfordring , det hyggelige er jo at det er kort vei til bruker-sted ;D

Litt kledsel innvendig , og en bra poweramp som kanlevere nok havre til bassene , så trur jeg dette blir knall.

Drivern spiller lett , og uanstrengt.

Knut , du er en røver på internkabling...... :D :D

Mvh Espen
    Ja, jeg er godt fornøyd med resultatet så takk for hjelpa :) Som jeg har sagt tidligere så bør to mann klare å montere kabinettene på en 2 - 3 dager om man jobber kontinuerlig, men fordrer selvsagt at man på forhånd har kappet materialene nøyaktig.

Nå gjenstår det å finne 6 mm sorte bolter til å feste bakplate med, få satt på filt på veggene, montere innvendig avstiver og internkabling. Skal lage litt andre krybber til hornene. Avstanden fra gulv til senter på horndriveren er 110 cm så jeg tror jeg dropper hjul enn så lenge, men har montert filtknotter så det går an å få fløtta på ht.

Når det gjelder amper så må det nok prøves litt forskjellig. Har tilbud om å få testet en 300b i toppen og en chipamp i bunn, samt en potent 250 Watt McIntosh-amp.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har du bare limt eller brukt skruer også...
    Vurderer å lime i tilegg til å bruke skruer på innsiden der det ikke vil vises...
    Er det en grei plan eller er det best å bare lime?

A

aair

Gjest
    Jeg har både limt og brukt treskruer. 5 x 50 mm treskruer rund baut, bortsett fra i hylleportene der det er brukt 4 x 40 mm for å feste disse. Alt i henhold til L'Audiophiles beskrivelser. Jeg brukte Cascol polyuretan trelim. Sitter som bare det, men flatene må vætes før sammenføyning. Polyuretanlim trekker seg ikke sammen slik vanlig snekkerlim gjør. Oppskummes og flyter bedre utover der det er ujevnheter.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.109
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Skulle De slumpe til å ha en oversettelse av artikkelen fra l'au ?
    Fortrinnsvis på et språk en ukultivert enkel sjel behersker ?

J

J.J

Gjest
    aair skrev:
    Jeg har både limt og brukt treskruer. 5 x 50 mm treskruer rund baut, bortsett fra i hylleportene der det er brukt 4 x 40 mm for å feste disse. Alt i henhold til L'Audiophiles beskrivelser. Jeg brukte Cascol polyuretan trelim. Sitter som bare det, men flatene må vætes før sammenføyning. Polyuretanlim trekker seg ikke sammen slik vanlig snekkerlim gjør. Oppskummes og flyter bedre utover der det er ujevnheter.

Med slikt lim så MÅ en bruke skruer - fordi det ekspanderer - HELT feil lim IMO.

Hvis det er så store ujevnheter så er jo grunnarbeide feil (noe jeg ikke tror i dette tilfellet).

A

aair

Gjest
    J.J skrev:
    aair skrev:

Med slikt lim så MÅ en bruke skruer - fordi det ekspanderer - HELT feil lim IMO.

Hvis det er så store ujevnheter så er jo grunnarbeide feil (noe jeg ikke tror i dette tilfellet).
    Vi snakker om at PU-limet flyter bedre utover enn vanlig snekkerlim der sistnevnte har den egenskapen at det trekker seg sammen. Uansett hvor bra platene er kappet så vil det alltids kunne oppstå ørsmå ujevnheter når man monterer sammen kassa. Da er min erfaring at det er bedre med lim som flyter utover og tetter ujevnhetene. Vi snakker jo ikke om at limet ekspanderer i en slik grad at det må skruer til for å holde alt sammen på plass.

J

J.J

Gjest
    aair skrev:
    J.J skrev:
    aair skrev:

Vi snakker om at PU-limet flyter bedre utover enn vanlig snekkerlim der sistnevnte har den egenskapen at det trekker seg sammen. Uansett hvor bra platene er kappet så vil det alltids kunne oppstå ørsmå ujevnheter når man monterer sammen kassa. Da er min erfaring at det er bedre med lim som flyter utover og tetter ujevnhetene. Vi snakker jo ikke om at limet ekspanderer i en slik grad at det må skruer til for å holde alt sammen på plass.
    Hvor mye det ekspanderer har jo selvfølgelig med hvor mye lim en bruker. Men det vil (siden det ekspanderer) ikke bli fullt så tett som hvittlim. Og det blir heller ikke videre stivt - noe som er bra for et kabinett. Skruer er igrunn heller ikke bra, men mulig en annen diskusjon.

Når en bygger et kabinett så vil en ha det stivt - med skruer så blir det bare - sterkt. Og det er definitivt ikke noe bilstereo subb du har lagd.

Nå høres jeg ut som en morragretten j...l - men har limt såpass mye (siden jeg har jobbet med det) at jeg kan ihvertfall litt om det. ;)

Mvh
    Jan Robert

J

J.J

Gjest
    Sant ska sies: et spennende prosjekt - og konseptet må være et flott "kompromiss" - som enhver konstruksjon er.

Noe jeg sikkert kommer til å ha på " to do" lista mi fremover i livet ;D

A

aair

Gjest
    J.J skrev:
    Hvor mye det ekspanderer har jo selvfølgelig med hvor mye lim en bruker. Men det vil (siden det ekspanderer) ikke bli fullt så tett som hvittlim. Og det blir heller ikke videre stivt - noe som er bra for et kabinett. Skruer er igrunn heller ikke bra, men mulig en annen diskusjon.

Når en bygger et kabinett så vil en ha det stivt - med skruer så blir det bare - sterkt. Og det er definitivt ikke noe bilstereo subb du har lagd.
    Med skruer og PU-lim så blir det både stivt og sterkt når det samtidig er satt under press med tvinger, slik det er gjort på mine ht. I ujevnhetene vil PU-limet ese litt ut og forhindrer luftlommer mellom lim og grunnmaterialet.

Jeg måtte forresten fjerne den ene frontbaffelen pga. uhell. Krabba opp i kassa og hoppet opp og ned som en gal for å få baffelen løsnet fra limet, men den rikket seg ikke. Så klatret jeg opp på kanten av høyttalern og med mine 100 kg ++ tok jeg et vertikalt kick drop ned på baffelen. Etter tre hopp løsnet plata endelig - altså en sterk limfuge uten bruk av skruer.

Jeg har valgt å holde meg tro mot Hiragas konstruksjon så får andre bruke hva de selv lyster. Ytterligere diskusjon om skruer og lim vedkommer ikke denne tråden.

A

aair

Gjest
    J.J skrev:
    Sant ska sies: et spennende prosjekt - og konseptet må være et flott "kompromiss" - som enhver konstruksjon er.

Allerede på 70-tallet var det bygget mange tusen Onken bare i Japan. Har vist seg som et kompromiss som fungerer meget bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    I svarte - du skulle overlatt hoppinga til Espen - hadde ikke trengt å ta fart en gang!!

Eller til meg... - jeg hadde bare KJEFTA plata løs 8) 8) 8)

Men nå må vi ha noen bilder her!!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ja til flere bilder :)
    Platekapperen mente at det skulle ikke være mange tiende dels millimeter feil hvertfall, får se om jeg får begynt montering i løpet av uka. Er travelt for tiden med to små og kona som er på div kurs og foreldresamtaler osv. til alle døgnets tider...

J

J.J

Gjest
    aair skrev:
    Ytterligere diskusjon om skruer og lim vedkommer ikke denne tråden.
    Trodde en kunne komme med ytringer når tråden ligger under DIY og utvikling - og ikke en hjemme hos tråd.

Beklager

/JR

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    aair skrev:
    J.J skrev:

Allerede på 70-tallet var det bygget mange tusen Onken bare i Japan. Har vist seg som et kompromiss som fungerer meget bra.
    Kort forklart. Hva er forskjellen på Onken og bassrefleks?

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Her svarer en av autoritetene (GM) på Onken i en tråd på DiyAudio.

Preiter:
    Just being curious here. Can anyone explain why an Onken is different from any other ported box?

GM:
    Its industrial chic style. I mean if you use a single large vent = to the same total vent area in a same net Vb placed ~ next to the driver in a similarly braced cab you'd be hard pressed to hear any difference between the two that couldn't be resolved with some fine tuning of the single large vent and why it's what I recommend from a performance POV.

Samtidig så er jo dette gutter som har bygd og hørt flere Onkens, og de hadde vel neppe giddi, hvis det ikke var bra...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn