Forstår ikke hva du mener med et innlegg som dette her. Det blir bare for dumt.LMC skrev:jøss!
virker som om tåka er i ferd med å lette i Gardermoen området ;D
jævla med flystøy da, så hørselen er det vel kanskje så som så med :
mvh
Leif
Har en AN 300B liggende, men i deler i påvente av gjenoppbygging. Tester gjerne dine amper. Bor på Kløfta så det er ikke lange veien fra deg.H.R skrev:10 minutter - såpass ja. Det burde vel selv jeg klare å få til ;D
Om du ikke har 300b amper liggende så har jeg et par som du kan teste med liggende å slenge.
hvor ble det av humoren oppi alt dette?H.R skrev:Forstår ikke hva du mener med et innlegg som dette her. Det blir bare for dumt.LMC skrev:jøss!
virker som om tåka er i ferd med å lette i Gardermoen området ;D
jævla med flystøy da, så hørselen er det vel kanskje så som så med :
mvh
Leif
Skåååål Morten!madman skrev:Flotte høyttalere ! Skååål !
Hilsen -m på skuta
Det er verre en det. Driver med fysisk arbeide noe som jeg virkelig HATER. Sement er no dritt. Forskaling er hakket verre og jeg må gjøre begge delerpengesluk skrev:Tror jaggu H.R. sliter med pre-menstruelle spenninger - flere hundre volt etter humøret å dømme ;D ;D
Da føler jeg med deg. Sement er slitsomt, Verre enn å bygge Onken!H.R skrev:Det er verre en det. Driver med fysisk arbeide noe som jeg virkelig HATER. Sement er no dritt. Forskaling er hakket verre og jeg må gjøre begge delerpengesluk skrev:Tror jaggu H.R. sliter med pre-menstruelle spenninger - flere hundre volt etter humøret å dømme ;D ;D
Jaggu, jeg får ta meg en kaffetur en dag. ;Dmadman skrev:Og foresten Birger, du glemte koppen din
-m
Akkurat nå deler jeg både horn og bass på 500 Hz.BHO skrev:Hvor har du tenkt å dele kasse mot horn?
Ja, jeg er godt fornøyd med resultatet så takk for hjelpassm skrev:Ble dritt-tøffe dissa knut , tunge svinepelser av noen kasser når det bygges i 27mm kryssfiner....
det ble litt "justering" av platene , samt litt styr for å få tak i rest-plater , men alt i alt har vel byggetiden vært "grei" ser man hva som har gått med på effektiv tid.
Dette er store ting , å sette sammen så store kasser i en normal leilighet ved bruk av kjøkken som arbeidssted er alltid en utfordring , det hyggelige er jo at det er kort vei til bruker-sted ;D
Litt kledsel innvendig , og en bra poweramp som kanlevere nok havre til bassene , så trur jeg dette blir knall.
Drivern spiller lett , og uanstrengt.
Knut , du er en røver på internkabling......![]()
Mvh Espen
aair skrev:Jeg har både limt og brukt treskruer. 5 x 50 mm treskruer rund baut, bortsett fra i hylleportene der det er brukt 4 x 40 mm for å feste disse. Alt i henhold til L'Audiophiles beskrivelser. Jeg brukte Cascol polyuretan trelim. Sitter som bare det, men flatene må vætes før sammenføyning. Polyuretanlim trekker seg ikke sammen slik vanlig snekkerlim gjør. Oppskummes og flyter bedre utover der det er ujevnheter.
Takk for det. Legger ut flere bilder bare jeg får tatt dem.65finger skrev:Kul tråd og prosjekt. Ser frem til mere![]()
Behersker du google-norsk ;Dvega65 skrev:Skulle De slumpe til å ha en oversettelse av artikkelen fra l'au ?
Fortrinnsvis på et språk en ukultivert enkel sjel behersker ?
Vi snakker om at PU-limet flyter bedre utover enn vanlig snekkerlim der sistnevnte har den egenskapen at det trekker seg sammen. Uansett hvor bra platene er kappet så vil det alltids kunne oppstå ørsmå ujevnheter når man monterer sammen kassa. Da er min erfaring at det er bedre med lim som flyter utover og tetter ujevnhetene. Vi snakker jo ikke om at limet ekspanderer i en slik grad at det må skruer til for å holde alt sammen på plass.J.J skrev:aair skrev:Jeg har både limt og brukt treskruer. 5 x 50 mm treskruer rund baut, bortsett fra i hylleportene der det er brukt 4 x 40 mm for å feste disse. Alt i henhold til L'Audiophiles beskrivelser. Jeg brukte Cascol polyuretan trelim. Sitter som bare det, men flatene må vætes før sammenføyning. Polyuretanlim trekker seg ikke sammen slik vanlig snekkerlim gjør. Oppskummes og flyter bedre utover der det er ujevnheter.
Med slikt lim så MÅ en bruke skruer - fordi det ekspanderer - HELT feil lim IMO.
Hvis det er så store ujevnheter så er jo grunnarbeide feil (noe jeg ikke tror i dette tilfellet).
Hvor mye det ekspanderer har jo selvfølgelig med hvor mye lim en bruker. Men det vil (siden det ekspanderer) ikke bli fullt så tett som hvittlim. Og det blir heller ikke videre stivt - noe som er bra for et kabinett. Skruer er igrunn heller ikke bra, men mulig en annen diskusjon.aair skrev:Vi snakker om at PU-limet flyter bedre utover enn vanlig snekkerlim der sistnevnte har den egenskapen at det trekker seg sammen. Uansett hvor bra platene er kappet så vil det alltids kunne oppstå ørsmå ujevnheter når man monterer sammen kassa. Da er min erfaring at det er bedre med lim som flyter utover og tetter ujevnhetene. Vi snakker jo ikke om at limet ekspanderer i en slik grad at det må skruer til for å holde alt sammen på plass.J.J skrev:aair skrev:Jeg har både limt og brukt treskruer. 5 x 50 mm treskruer rund baut, bortsett fra i hylleportene der det er brukt 4 x 40 mm for å feste disse. Alt i henhold til L'Audiophiles beskrivelser. Jeg brukte Cascol polyuretan trelim. Sitter som bare det, men flatene må vætes før sammenføyning. Polyuretanlim trekker seg ikke sammen slik vanlig snekkerlim gjør. Oppskummes og flyter bedre utover der det er ujevnheter.
Med slikt lim så MÅ en bruke skruer - fordi det ekspanderer - HELT feil lim IMO.
Hvis det er så store ujevnheter så er jo grunnarbeide feil (noe jeg ikke tror i dette tilfellet).
Med skruer og PU-lim så blir det både stivt og sterkt når det samtidig er satt under press med tvinger, slik det er gjort på mine ht. I ujevnhetene vil PU-limet ese litt ut og forhindrer luftlommer mellom lim og grunnmaterialet.J.J skrev:Hvor mye det ekspanderer har jo selvfølgelig med hvor mye lim en bruker. Men det vil (siden det ekspanderer) ikke bli fullt så tett som hvittlim. Og det blir heller ikke videre stivt - noe som er bra for et kabinett. Skruer er igrunn heller ikke bra, men mulig en annen diskusjon.
Når en bygger et kabinett så vil en ha det stivt - med skruer så blir det bare - sterkt. Og det er definitivt ikke noe bilstereo subb du har lagd.
Allerede på 70-tallet var det bygget mange tusen Onken bare i Japan. Har vist seg som et kompromiss som fungerer meget bra.J.J skrev:Sant ska sies: et spennende prosjekt - og konseptet må være et flott "kompromiss" - som enhver konstruksjon er.
Noe jeg sikkert kommer til å ha på " to do" lista mi fremover i livet ;D
Trodde en kunne komme med ytringer når tråden ligger under DIY og utvikling - og ikke en hjemme hos tråd.aair skrev:Ytterligere diskusjon om skruer og lim vedkommer ikke denne tråden.
Kort forklart. Hva er forskjellen på Onken og bassrefleks?aair skrev:Allerede på 70-tallet var det bygget mange tusen Onken bare i Japan. Har vist seg som et kompromiss som fungerer meget bra.J.J skrev:Sant ska sies: et spennende prosjekt - og konseptet må være et flott "kompromiss" - som enhver konstruksjon er.
Noe jeg sikkert kommer til å ha på " to do" lista mi fremover i livet ;D