En Onken-kasse er egentlig bare en bassrefleks-konstruksjon med en spesiell avstemming og en egen utforming av portene. Det opprinnelige "Onken-alignement'et" er en 4-ordens Butterworth-avstemming (BB4) med Vb = 6.4 * VAS * Qt^2 and Fb = 0.4 * Fs/Qt. Spesielt er også at portarealet er spesifiert til å være +/- likt med membranarealet, og at portene er arrangert som vertikale hylleporter på hver side av frontplaten.HEL skrev:Så Onken låter ikke annerledes enn andre bassrefleks kasser med porten foran bortsett fra at de ser kule ut?
Tviler overhodet ikke på at Onken kan spille meget bra.bambadoo skrev:Mine spiller ihvertfall veldig flott. ...
bambadoo skrev:Mine spiller ihvertfall veldig flott. Ble først testet i bassrefleks løsning men det ble ikke bra... Om mye tid brukt til tuning av bassrefleks etc. hadde gitt et like godt resultat er godt mulig.
Akkurat dette må du gjerne forklare litt nærmere. Hvorfor det?pengesluk skrev:.... og kobler langt bedre til rommet enn en standard bassrefleksløsning.....
Og det sier du som ikke lagde kasser til basseksjonen dinpengesluk skrev:Always looking for a shortcut...
Da så. Nemlig. 8)pengesluk skrev:Standard som i "hifi-standard", Grelv ;D ;D ;D Ikke som i standard high-eff sytems...
Dette stemmer nok ikke helt. Allerede i 1961 publiserte Thiele sine data for trykkammer og bassreflekskasser. Dette arbeidet var tuftet på Novaks arbeider fra 1958. I 1973 publiserte Small en rekke artikler basert på Thieles tidligere arbeider og Bensons publikasjoner i årene 1968-1972. Der Benson brukte dataprogrammer, der brukte Small analoge simuleringer. T/S-parametere kan man få ut ved å benytte en signalgenerator, et voltmeter og noen motstander + diverse beregninger.grelv skrev:Det er verd å huske på at Onken-teorien ble utviklet i en tid da man hverken hadde et konsept for t/s-parametre eller enkle verktøy for data-simulering å støtte seg til.
Dette er jo riktig, men jeg tror neppe at t/s-parametre var i alminnelig bruk for design av bassreflekskasser på tidlig 70-tall. Det nok noen år før det ble vanlig at produsentene oppga slike data, og simuleringsprogramvare var ennå 10-15 år unna. I praksis tror jeg nok at de første Onken-konstruksjonene ( i likhet med de aller fleste konstruksjonene fra den tiden) ikke ble tunet gjennom t/s-tabeller, men gjennom målinger og lyttetester. Koizumi's konsept var ment å skulle matche horn: gi høy virkningsgrad og båndbredde ned til 40 Hz sammen med datidens rørforsterkere (med høy utgangsimpedans). Og slikt sett er det jo et vellykket konsept, som bl.a. viste at en kunne endre/ justere mange ulike parametre (inkludert kildeimpedans) og oppnå gode resultater med andre bassrefleks-"alignements" enn de (av Small) strengt definerte C4, B4 eller QB3.aair skrev:Dette stemmer nok ikke helt. Allerede i 1961 publiserte Thiele sine data for trykkammer og bassreflekskasser. Dette arbeidet var tuftet på Novaks arbeider fra 1958. I 1973 publiserte Small en rekke artikler basert på Thieles tidligere arbeider og Bensons publikasjoner i årene 1968-1972......
Er imponert over Fostex driveren, samle Onken nå så blir det "hvilket horn man skal velge tenke boks etterpå".pengesluk skrev:Hehe... time vill sjåvv, Milenko, men du har jo alt fått en forsmak, på de driverne jeg anbefalte..?? Rimelig sikker på at du klarer å sparke liv i de bassene også, og de burde ikke være problematiske å integrere med horna. Mulig selve horna er litt snaue, men det har vi åtgjerder for, driverne kan takle større horn. Men alt til sin tid - få smelt sammen kassene nå så blir det morro!
Forøvrig er det ikke så lett å beskrive lyd når man er på besøk på denne måten, det blir lett intetsigende floskler og nerde-hifiuttrykk![]()
![]()
Takk for besøket, ja. Vaffel-bestikkelsen virket, ser jegpengesluk skrev:Dagens sosiale aktivitet; besøk hos formannen for inspeksjon av hornkonstruksjon og høre på ferdig (vel, ferdig NOK) høyttalersystem bestående av Altec GPA 16" i Onkens velkjente kabinett, samt Altec GPA store 390-serie driver påmontert de ikke helt ubetydningsløse JMLC-200 horna fra AutoTech. Nesten en meter i diameter...
Justert for små-løen preamp, alderstegen CD og litt annet småsnask må jeg si at den godeste aair nok er på rett vei her. Stram, flott bass med den velkjente "growl" som kun elementer av denne klasse har, ingen hørbare dips/peaks i frekvensen, og ikke minst fritt for resonanser. Det er så deilig å høre slik bass, så oppløst og luftig og bare tilstede og definerbar uansett instrumenter. En suveren og selvfølgelig match til slik bass er nevnte driver og horn. Samme lydkarakteristikk og kvaliteter, selv med filter og komponenter på "klaske sammen for å prøve" stadiet.
Vokal som står spikrakt foran deg, Bremnes![]()
drar pusten så det rasler i truseinnlegget, trommer cymbaler smeller & freser, luft, luft, luft - hele tiden masse luft rundt hvert instrument og hver musiker... Det låter bra i hele rommet inkl. mellom og bak høytt. - det spiller som ville faen selv på kjøkkenet, ikke en gang på dass låter det dritt!! Cannonball Adderley er igjen blant oss...
Allerede en vinner denne riggen, og når de andre mindre tingene kommer på plass så blir dette kanonlyd. Vel verdt bryet skulle jeg mene...
En ubetinget seier for det musikalske. Hatten av for aair som har gamblet på noen råd her og der..
Jeg er godt fornøyd så langt. Vi får helt sikkert til et besøk bare du finner frem i provinsenGrumpy skrev:Det var fantastiske tilbakemeldinger du får Knut. Iherdighet lønner seg
Det er det på tide at jeg tar frem kartet og realiserer en tur utenfor bygrensa.
- Du og Espen står på ønskelista.
Bare å surre noe alufolie rundt brakka så er skjæra der før du får sagt bling!!aair skrev:Jeg er godt fornøyd så langt. Vi får helt sikkert til et besøk bare du finner frem i provinsenGrumpy skrev:Det var fantastiske tilbakemeldinger du får Knut. Iherdighet lønner seg
Det er det på tide at jeg tar frem kartet og realiserer en tur utenfor bygrensa.
- Du og Espen står på ønskelista.
![]()
Foreløpig er det en provisorisk løsning der hornet er boltet fast i en vertikal avstiver som igjen er skrudd fast i en horisontal plate. Denne plata har to vinkeljern i bakkant som hviler/henger mot bakplata på Onken-kassa.Nido skrev:Hvilken krybbeløsning for hornet har du valgt?