M
maestro
Gjest
Ingen her har nevnt Verdis "La Traviata" med Ileana Cotrubas - dir. Carlos Kleiber. Det er referanseinnspillingen og langt mer sentral (synes jeg) enn mange andre Verdi-operaer.
En virkelig god tralalata det der. Flott farge på DGG-boksen også (mintgrønn)maestro skrev:Ingen her har nevnt Verdis "La Traviata" med Ileana Cotrubas - dir. Carlos Kleiber. Det er referanseinnspillingen og langt mer sentral (synes jeg) enn mange andre Verdi-operaer.
Skal jeg gjette, så er det fordi Muti har Ghiaurov som Zaccaria, og Gardelli Gobbi som Nabucodonosor?SvErD skrev:Hei, lurer på en ting.... er fersk og uvitende ang. opera (og det meste ellers...), men har i det siste vært igjennom en 10-15 operaer, alle av Verdi, en del Mozart, Puccini + div, for å finne ut om det er noe for meg. Er kun ute etter det musikalske, teater fenger ikke stor her i gården.
Har funnet en del enkelt stykker innimellom i noen av de operaene jeg har hørt som jeg liker godt, men bare EN som jeg synes er helt fantastisk hele veien og den er ikke nevnt her i denne tråden ??? og det er Verdi's Nabucco. Syns så og si alle sangene/låtene (hva heter det i opera) er virkelig flott å høre på.
Jeg har den i to versjoner; Gardelli og Muti.
Noen som føler for å prøve å forklare hvorfor den skårer så høyt hos meg mens alle de andre bare er greit nok?
mvh
Hvordan er disse fremførelsene? Er det noen av disse innspillingene som er nær referansekvalitet? Det er ikke så ofte Bøhm-Ringen nevnes blant de aller beste. Skal den ikke være litt i hurtigste laget? Det er vel Solti, Karajan, Krauss og Keilberth som regjerer dette domentet. Men hva med Bøhm's andre Wagner-innspillinger?otare skrev:Titt litt på denne
Dette må han ikke brenne inne med - spesielt Puccini-boksen (Tebaldi og mye Bergonzi) - alle Wagnerinnspillingene der har jeg fra før.
Jeg har Bøhms ring komplett på LP (en rød, strietapetsert flott boks forresten); uten at det er det som snurrer mest her, så er jeg glad i alle jegotare skrev:Valkyrien i Böhms Ring er fantastisk.
Jeg liker Karajan i Ringullet, Böhm i Valkyrien, og Solti i de 2 siste.
Hvordan er sangerne i Bøhm-ringen? Og hvordan er hans andre Wagner-innspillinger? Jeg er nysgjerrig på Ringen til Rudolf Kempe fra Covent Garden fra 1957 (mono) som blir utgitt på Testament i disse dager. Jeg tror Kempe's lyriske tilnærming til Wagner kan passe meg meget godt her, men først må jeg lese noen kritikker på denne.otare skrev:Valkyrien i Böhms Ring er fantastisk. Det er en nerve og nærhet i denne som er helt uovertruffen. Liker Böhms litt raske tempi. Wälse-ropet i 2. akt gir meg frysninger.
Jeg liker Karajan i Ringullet (Loge i denne er helt utrolig), Böhm i Valkyrien, og Solti i de 2 siste.
Jeg har lånt denne på biblioteket, og da er det jo gjerne noe "skipping" på et par spor. Derfor har jeg også sett litt etter den, men jeg har heller ikke funnet den under mva-grensa. Dette er en radio-innspilling i studio, og Arts Archive utgaven går for å være den beste remastringen så langt. Den har vært ut og inn av katalogen - nærmere diskutert her:Vidar P skrev:Hot Seller til $47.49 på cduniverse. Noen plasser den havner under mva-grensa?
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6607560&style=classical
Kanskje vil du like noen av de andre Wagner-operaene med Kubelik også da?
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6386826&style=classical
Mvh Vidar P