Opera-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.362
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Denne boksen vurderes som julegave til en jeg trives godt med:



    Jeg har ikke hørt disse innspillingene før, såvidt jeg kan huske.
    Sikkert et greit kjøp, men er det noen som mener det finnes bedre tilsvarende?
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Link til utsalgssted?

    Apropos opera: hørte på NRK P2 kulturnyheter i dag og en kort anmeldelse av Rossinis "Barbereren...." som nå er på Operaen scene 2. Jeg er et tolerant menneske, men denne regien virket ikke helt i min gate.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.134
    Antall liker
    10.067
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror kanskje at René Jacobs' innspillinger på Harmonia Mundi er bedre, men den Gardinerboksen er et godt kjøp. Gode innspillinger som er vel verdt en lytt eller to.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    Link til utsalgssted?

    Apropos opera: hørte på NRK P2 kulturnyheter i dag og en kort anmeldelse av Rossinis "Barbereren...." som nå er på Operaen scene 2. Jeg er et tolerant menneske, men denne regien virket ikke helt i min gate.
    Stilen heter vel Eurotrash og har ødelagt mange operaoppsettinger. Jeg synes at operafremføringer skal få lov å være historiske dokumenter, riktignok har de sin eksistensberettigelse i at de forteller "evige sannheter" men den intelligente lytter/seer er fullt i stand til å trekke de parallellene selv.

    Regissørens fokus på å modernisere fortellingen er en hån mot tilskuernes intelligens og bidrar bare til å sette regissøren i fokus like mye som den bidrar til å modernisere operaens budskap. Operaer dreier seg ikke om regissører, uansett hvor smertefullt det må være for oppblåste regissører å høre, men om komponist, librettist og musikere.

    Ønsker regissøren å være i fokus, så får han/hun lære seg å synge.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    otare skrev:
    Jeg tror kanskje at René Jacobs' innspillinger på Harmonia Mundi er bedre, men den Gardinerboksen er et godt kjøp. Gode innspillinger som er vel verdt en lytt eller to.
    De utdragene jeg har hørt av René Jacobs' innspilling av Tryllefløyten fra 2010 gav mersmak. Han har spilt inn Mozarts Singspiel nærmest som et musikalsk radioteater, og det snakkes der det opprinnelig var ment å snakkes.

    Mitt inntrykk er at René Jacobs' innspillinger av Mozarts Singspiel er egnet for de som synes at en del operafremførelser og -innspillinger kan bli for "operatiske".

    Er ovennevnte Gardinerboks "operatisk"?

    NRK har forøvrig (flere ganger?) sendt en fin (klassisk) oppsetning av Figaros bryllup fra Metropolitan Opera. Jeg antar at den kan kjøpes på DVD eller blu-ray, og kanskje også CD.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    NRK har forøvrig (flere ganger?) sendt en fin (klassisk) oppsetning av Figaros bryllup fra Metropolitan Opera. Jeg antar at den kan kjøpes på DVD eller blu-ray, og kanskje også CD.
    Min hukommelse sviktet dessverre. Det var Rossinis (NRK har skrevet Puccini) Barberen i Sevilla. Jeg likte forestillingen.

    Det ser ut til å være denne oppsetningen fra 24.03.2007.
    • http://www.pbs.org/wnet/gperf/episodes/gp-at-the-met-the-barber-of-seville/introduction/301/
    • http://www.imdb.com/title/tt1050461/






    [... Jeg tror hele serien er tilgjengelig ...]

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne unge mannen, husker hva god støtte er....

    [video]http://www.dump.com/operaworthy/[/video]
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    2.012
    Sted
    Sortland
    Kanskje ikke så mye trallala, men er man tolmodig (og evt modig) får man store opplevelser i rikt monn:

    greek1.jpg


    Mark-Anthony Turnage: Greek

    som forøvrig er en tvist på myten om Ødipus.

    Annet moderne snack er disse:

    Stravinsky: Oedipus Rex
    Adés: Powder Her Face
    Reich: The Cave (litt sær)
    Glass: Aknathen (litt sær den og, men den letteste av Glass' operaer - denne svinger som fy!)

    (Ingen av disse er spillt inn så fryktelig mange ganger, så det trenger man ikke bekymre seg så mye for.)

    Ser at 'The Rough Guide To Opera' er anbefalt tidligere - det kan jeg skrive under på; den er uvurderlig når man famler i blinde.

    Denne er også fin -

    (går jeg ut ifra, jeg har en eldre versjon og den var en kjempegrei introduksjon)

    Ellers er jo denne grei når man syns temaet blir fascinerende

    - tidligere 'The Viking Opera Guide'. Har slått ihjel mange vinterkvelder med den!
     

    Hovmod

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    34
    Denne karen har sterke meninger: BEST SOUNDING RECORDINGS

    Den beste måten å finne ut om han vet hva han snakker om, tenker jeg, er å prøve selv.
    I hylla sto den, jo, så jeg hører på verdens fineste opera-opptak, ifølge en fyr på internett. :)

    12222190973_6ab66cc2d9_z.jpg


    Det låter jo aldeles fint, altså.
    Jeg har aldri hørt denne operaen før, og koser meg voldsomt.
    :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.362
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Opera er underholdning for folket.

    Og sånn skal det gjøres:
    Bravo, maestro!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn