Opeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    J.J skrev:
    Vil igrunn anbefale deg og gå igjennom hele backloggen til Opeth - så finner du dine gullkorn på (kanskje) alle platene.
    Det er det som er det flotte med dette bandet - stor variasjon på dem aller fleste skivene - og en vil finne mye en kan like,
    selvom enn ikke er metallhue......
    De har endatil en Roxette-cover
    http://www.youtube.com/watch?v=Av8WDtkCuJg
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Opeth spiller/har spilt death metal og ikke black metal. Hvis ikke det stemmer vet ikke Mikael selv hva de spiller, for dette har han snakket om før.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg vil ikke kariktrisere det jeg har hørt av opseth som verken death eller black metal, en slags prog rock imo
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    ja, prog metal er nok meir passande.
    spesielt death er det ikkje.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    ja, prog metal er nok meir passande.
    spesielt death er det ikkje.
    Det hører med til historien at de har variert stilen ganske betraktelig i en tre-fire-fem perioder,
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Dazed skrev:
    Brasse skrev:
    ja, prog metal er nok meir passande.
    spesielt death er det ikkje.
    Det hører med til historien at de har variert stilen ganske betraktelig i en tre-fire-fem perioder,
    det er sant det, kanskje derfor det er vanskelig å sette de i bås ? prog ser jeg for meg er treffende for min del
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Må ikke krangle om musikk gutter!
    Er det noe som er 100% objektivt, så er det MUSIKK!
    Viss man synes Opeth er black metal, så er det black metal, samma faen hva Mikael Å selv sier. ;D
    Jeg synes diskusjoner om hva som er bra og ikke bra mellom to ulike sjeler er hundre ganger mer patetisk enn svartmetallerne med langt hår og satan kors rundt halsen.
    Liker man musikken så gir man vel blanke i hvordan de fremstår?
    Millioner digger jo U2, med verdens største douchebag som vokalist. Har ingen problemer med og skjønne greia likevel
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Vermin skrev:
    Må ikke krangle om musikk gutter!
    Er det noe som er 100% objektivt, så er det MUSIKK!
    Viss man synes Opeth er black metal, så er det black metal, samma faen hva Mikael Å selv sier. ;D
    Jeg synes diskusjoner om hva som er bra og ikke bra mellom to ulike sjeler er hundre ganger mer patetisk enn svartmetallerne med langt hår og satan kors rundt halsen.
    Liker man musikken så gir man vel blanke i hvordan de fremstår?
    Millioner digger jo U2, med verdens største douchebag som vokalist. Har ingen problemer med og skjønne greia likevel
    Og hvem skrev dette tidligere i tråden? Min dom, liker du ikke skiva er du dust. Fuckin masterpiece det her ;D

    Jeg har tagget dem som progessive death metal ser jeg, så er kanskje ikke så langt unna vireligheten. ;)
     

    Motoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Innlegg
    61
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    1
    Selv omtaler jeg ofte Opeth som prog metall, men føler egentlig det er vanskelig å sette de i noen form for bås. Opeth har en ganske unik "sound" synest jeg, og musikken de spiller er enormt variert. Det jeg spesielt liker er vokalen til Åkerfeldt og det musikktekniske, de er så forbasket dyktige musikere. Når det gjelder growling må man bare se på det som ett instrument. Jeg liker ikke lyden av blokkfløyte, men brukt i den riktige settingen/musikken kan til og med det tolereres :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Motoman skrev:
    Selv omtaler jeg ofte Opeth som prog metall, men føler egentlig det er vanskelig å sette de i noen form for bås. Opeth har en ganske unik "sound" synest jeg, og musikken de spiller er enormt variert. Det jeg spesielt liker er vokalen til Åkerfeldt og det musikktekniske, de er så forbasket dyktige musikere. Når det gjelder growling må man bare se på det som ett instrument. Jeg liker ikke lyden av blokkfløyte, men brukt i den riktige settingen/musikken kan til og med det tolereres :)
    Vel talt unge mann !! :D
     
    N

    nb

    Gjest
    Om jeg måtte putte de i en bås hadde jeg nok ladet på progressiv metal. Men som nevnt, de har et variert reportoar. Jeg fant Karmas bemerkning om at growl-vokal var et diskvalifiseringskriterie som underlig, det er i klasse med "jeg liker akustisk gitar, men kan ikke høre på fuzzgitar".
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    J.J skrev:
    @Karma

    Du blander metalsjangere som det skulle vært lapskaus - jeg syntes det blir "teit" ;)
    Opeth har vel som jeg vet ikke benyttet noen slik symbolikk på noen måte - det at noen bruker growling -
    gjør det ikke til Black Metal av den grunn - og det er ei heller satanisk.




    Mvh
    Jan Robert
    Joda, jeg blander nok ganske mye her. Poenget er at for meg personlig oppfattes growling som et forsøk på å etterligne "styggen selv". Og det synes jeg er "teit"..
    Growlingen får dermed frem mine fordommer og blokkerer for alt det positive som sikkert også finnes.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    prnesse skrev:
    Opeth spiller/har spilt death metal og ikke black metal. Hvis ikke det stemmer vet ikke Mikael selv hva de spiller, for dette har han snakket om før.
    Vel ,da har jeg jo mine ord i behold..
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Har forresten kjøpt denne siste skiven og fått lyttet mer grundig.
    For meg står den frem som et lite mesterverk. Svært dyktige musikere og varierte og spennede komposisjoner. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få et slikt inntrykk av en plate fra Opeth. ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Karma skrev:
    J.J skrev:
    @Karma

    Du blander metalsjangere som det skulle vært lapskaus - jeg syntes det blir "teit" ;)
    Opeth har vel som jeg vet ikke benyttet noen slik symbolikk på noen måte - det at noen bruker growling -
    gjør det ikke til Black Metal av den grunn - og det er ei heller satanisk.


    Mvh
    Jan Robert
    Joda, jeg blander nok ganske mye her. Poenget er at for meg personlig oppfattes growling som et forsøk på å etterligne "styggen selv". Og det synes jeg er "teit"..
    Growlingen får dermed frem mine fordommer og blokkerer for alt det positive som sikkert også finnes.
    Skal ikke dra dette for langt .. men litt kan enn vel ? ;) ;D ;D

    Opera da ?? Det er jo ganske så tilgjort stemme det og ?

    Men igrunn så lar vi det ligge nå ... vi er enige om å være uenige ;) Opeth er variert ifra A til Å - og siste skiva er veldig anderledes - men meget bra !!

    (Growlingen var det som jeg syntes var den vanskeligste delen av metallen når jeg begynte og høre på det - idag så er det bare et verktøy/instrument for å lage en stemning, for meg.)

    Det er det som M.Å. er så sinnssykt dyktig til, å bruke stemmen til å skape den stemningen...


    /JR
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    J.J skrev:
    Det er det som M.Å. er så sinnssykt dyktig til, å bruke stemmen til å skape den stemningen...
    Dessverre virket det fra det han sa på videoen som fulgte med vinylboksen at han var litt ferdig med det for en stund. Blir spennende å se hva de spiller på konserten.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Plata er knallbra! sjanger meg her eller sjanger meg der. det er også de fleste andre Opethskiver...

    Gleder meg til Gojiraplata uansett!
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    J.J skrev:
    Skal ikke dra dette for langt .. men litt kan enn vel ? ;) ;D ;D

    Opera da ?? Det er jo ganske så tilgjort stemme det og ?

    Men igrunn så lar vi det ligge nå ... vi er enige om å være uenige ;) Opeth er variert ifra A til Å - og siste skiva er veldig anderledes - men meget bra !!

    (Growlingen var det som jeg syntes var den vanskeligste delen av metallen når jeg begynte og høre på det - idag så er det bare et verktøy/instrument for å lage en stemning, for meg.)

    Det er det som M.Å. er så sinnssykt dyktig til, å bruke stemmen til å skape den stemningen...


    /JR
    Jeg ser poenget ditt med å bruke stemmen som et instrument for å skape en stemning. Jeg tror mine fordommer mot growling skyldes at denne formen har dominert hos band som forherliggjør pur ondskap og faenskap. Jeg klarer nemligt ikke helt se at det har noen som helst konstruktiv hensikt. For meg fremstår det også som umodent og livsfiendtlig.Får assosiasjoner til tøffere enn toget i puberteten..
    Kan godt hende at jeg på denne måten har dømt Opeth på sviktende grunnlag.
    Men så er det dette med musikk og personlige følelser da..
    Jeg liker IKKE Tom Waits, men elsker Captain Beefheart. Den førstnevnte blir for meg for tilgjort teatralsk, mens den sistnevnte er herlig eksentrisk og unik. For meg altså.. ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Karma skrev:
    J.J skrev:
    Skal ikke dra dette for langt .. men litt kan enn vel ? ;) ;D ;D

    Opera da ?? Det er jo ganske så tilgjort stemme det og ?

    Men igrunn så lar vi det ligge nå ... vi er enige om å være uenige ;) Opeth er variert ifra A til Å - og siste skiva er veldig anderledes - men meget bra !!

    (Growlingen var det som jeg syntes var den vanskeligste delen av metallen når jeg begynte og høre på det - idag så er det bare et verktøy/instrument for å lage en stemning, for meg.)

    Det er det som M.Å. er så sinnssykt dyktig til, å bruke stemmen til å skape den stemningen...


    /JR
    Jeg ser poenget ditt med å bruke stemmen som et instrument for å skape en stemning. Jeg tror mine fordommer mot growling skyldes at denne formen har dominert hos band som forherliggjør pur ondskap og faenskap. Jeg klarer nemligt ikke helt se at det har noen som helst konstruktiv hensikt. For meg fremstår det også som umodent og livsfiendtlig.Får assosiasjoner til tøffere enn toget i puberteten..
    Kan godt hende at jeg på denne måten har dømt Opeth på sviktende grunnlag.
    Men så er det dette med musikk og personlige følelser da..
    Jeg liker IKKE Tom Waits, men elsker Captain Beefheart. Den førstnevnte blir for meg for tilgjort teatralsk, mens den sistnevnte er herlig eksentrisk og unik. For meg altså.. ;D
    Håper at den nye skiva til Opeth - gjør at du får lyst til å utforske mer av bandet !! :D
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    prnesse skrev:
    Opeth spiller/har spilt death metal og ikke black metal. Hvis ikke det stemmer vet ikke Mikael selv hva de spiller, for dette har han snakket om før.
    Vel ,da har jeg jo mine ord i behold..

    Javel? Det må ha gått meg hus forbi.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Nye skiva har fått noen runder. (Ikke fått vinylen enda, men digital funker)
    Til tross for endel softspots hvor det hele er ekstremt Wilsonifisert til det kvalmende har albumet absolutt noen gode sider.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.727
    Antall liker
    1.222
    Sted
    Siggerud
    Er ca halvveis ut i skiva, første gjennomlytting. Jeg liker det, så langt.
     

    Hamsun

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.05.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    7
    Hørte raskt igjennom og må si dette låt veldig tamt og uinteressant til dem å være. Veldig skuffet over utviklingen ved de siste to albumene.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.020
    Antall liker
    2.010
    Sted
    Sortland
    Syns den var knall etter en gjennomlytt. Og en naturlig progresjon fra 'Heritage'.

    (Skal vel være PROGresjon...:rolleyes: ) Men det er klart at det er et stykke fra 'Still Life', ikke riktig så hardt,
    selv om man lett hører at den er en forløper.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Har hørt igjennom plata en del ganger i kveld og syntes dette var veldig bra.
    Et helstøpt album uten dårlige låter. Dette er også bedre enn Heritage som jeg også likte godt.
    Syntes Opeth beveger seg i riktig musikalsk retning. En soleklar kandidat til årets prog album sammen med IQ og Anathema
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Liker også det jeg hører fra Opeth etter en gjennomlytting. Lettere å lytte til PC enn Heritage, synes jeg. Jeg anser, som forrige taler, Heritage for å være ei godskive, så dette er absolutt ikke dårlig.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.102
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hørte også gjennom den nye i går, førsteinntrykket er veldig bra. Jeg liker den langt bedre enn Heritage, selv om den også hadde sine lyspunkter.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Førsteinntrykket mitt er også bra. Hører at Steven Wilson har hatt en finger med i spillet og i mine ører er det bare positivt.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Damnation står for meg som den absolutte Opeth referanse. Elsker prog, men ikke growl. Har ikke fått vinylskiva i posten enda, men det jeg hører fra mp3 320 kbps er svært så lovende både lydmessig og musikalsk. Sporet Goblin er imo noe av det beste Opeth har prestert siden Damnation. Skiva forøvrig er bra og imo bedre enn Heritage og er selv i mp3 utgave et dynamisk fyrverkeri. Venter spent på om Vinyl-utgaven innfrir forventningene etter mp3 previewen!
     

    Hamsun

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.05.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    7
    Hvis jeg prøver å løsrive meg i fra at dette er Opeth (og den kulturelle bagasjen det innebærer) og bare hører på musikken, så skal jeg være enig i at Pale Communion er bra.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pleier du å vurdere musikk etter hva artistene har spilt tidligere? Høres ikke så hensiktsmessig ut. :) Hvilken kulturell bagasje?

    Selv om det egentlig bare burde trekke opp, i dette tilfellet. ;)
     

    dmhagen

    Medlem
    Ble medlem
    03.03.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    3
    Pale Communion i AIFF-ALAC-FLAC eller WAV 96/24 HDtracks.Fantastisk! ;)
     

    Hamsun

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.05.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg mener er at jeg, som de fleste, har forventninger. Når musikken er annerledes enn hva jeg forventer så kan det i noen tilfeller føre til skuffelse. Det er da viktig å tenke slik du nettopp påpeker, Dazed, forsøke å frigjøre seg i fra hva artistene har spilt tidligere. Noen ganger synes jeg det er enkelt, andre ganger mye vanskeligere.
    Viktig å ikke kjøre seg fast i en mentalitet om at "alt var bedre før", og å sette pris på at artister utvikler seg og gjør nye ting.
    Mitt siste innlegg her var vel egentlig en innrømmelse om akkurat dette.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, sånn ja. :) Da er vi ganske enige, for jeg likte growle-opeth bedre enn camel-opeth, og den sammenlikningen gjør jeg nok ganske automatisk, selv om begge er bra.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk album! Den var bra første gjennomlytting og blir bare bedre og bedre (gått på repeat de siste dagene). Dette er (imho seff) kanskje det beste de har laget hittil (og de (han?) er ansvarlige for et par-tre rimelig BRA plater! Så det er en prestasjon.) Gleder meg til å høre hvordan dette høres ut live! (jeg hører MYE (mest kanskje) på growl ellers, så det er ikke pga mangel på denslags jeg liker denne) :)

    Gi denne noen runder via Wimp/Spotify er min klare anbefaling til alle som ikke har hørt Opeth eller som IKKE har likt dem tidligere pga mangel på evne til å sette pris på god musikk pga "brølevokal" ;) :) (her slipper dere det)

    Jeg synes lyden her er ganske ålreit også (via Wimp HiFi er lyden bedre enn Damnation f.eks. (ikke VELDIG vitenskapelig denne bare høres mye mer dynamisk ut mens Damnation høres litt mer "all lights red på miksebordet" ut etter 20 minutters mini-sammenligning) :)

    Fyren (Åkerfeldt) virker dessuten som en svært sympatisk fyr ?
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    gleder meg til å høre på min, fått den i posten men ikke hatt tid til å fyre opp riggen enda
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Okay plate, intet nytt under solen egentlig.
    Savner litt attitude, og at de evnet og være litt nyskapende, growl eller ei.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.281
    Antall liker
    3.513
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes den siste plata til Opeth er urovekkende kjedelig, da setter jeg heller på plater som Deliverance eller Damnation.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn