Karma skrev:
Skal innrømme at jeg tidligere ikke har studert Opeth inngående. Har dog følt lite behov for mer enn små stikkprøver, da jeg oppfatter den måten man synger og spiller på som Neandertal nivå. For meg var slik form for growling(?) kanskje litt tøft da jeg var 14 år, men synes ikke det fenger i dag..
Beklager, men dette er forutinntatt og snobbete. Selvsagt er det umulig å diskutere smak og behag, og ingen kan fortelle andre hva de skal like og ikke like, men å komme og beskrive musikken til et band som dette som "Neandertal nivå" og implisere at den er uintelligent er helt ignorant, og ganske nedlatende både mot bandet og de som liker det.
Hvis du har prøvd å høre på Opeth før, og kun har lagt merke til/ikke har kommet forbi måten vokalen presenteres på, synes jeg dessverre du har gått glipp av mye.
Forøvrig er ikke de forrige platene ders like hverandre heller. Jeg vil si at de har kommet i grupper på to og to som har vært noenlunde like, og at de "gruppene" er ganske forskjellige fra hverandre. Alle er IMO "intelligent" laget musikk.
Karma skrev:
Jeg liker sterke og personlige stemmer, men IKKE åpenbart tilgjort.
Greit nok, det, men når vi tenker på det; er det mange som har en sangstemme som
ikke er tilgjort? Altså som synger slik de snakker?
Karma skrev:
Denne siste skiva til Opeth kommer jeg til å kjøpe!
Det synes jeg du burde, og hvis du liker den, burde du gi deres "damnation" en sjanse. Der er det heller ingen "growling", og så kanskje til og med "blackwater park", som er mer uten enn med growling. Hvem vet; kanskje du til og med ser kvalitetene med resten av låtene MED growling etter hvert også.