Opeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Sjekk ut klippet her av låta The Devil’s Orchard fra den nye platen "Heritage", som kommer i september!

    http://stereogum.com/766792/opeth-the-devils-orchard-stereogum-premiere/franchises/haunting-the-chapel/

    Jeg synes dette er meget bra prog rock. Bra også at Opeth utvikler seg videre, selv om utviklingen har et ganske så retro uttrykk. Likevel har denne nye låta et slags fornyet preg av sjangeren. Ryktene skal ha det til at Heritage vokaliseres uten growling. Tror den godeste Åkerfeldt kommer godt ut av dette :)



    Herlig cover ;D

    edit: slenger med et intervju med Martin Mendez når jeg først er i gang.

    http://www.theaureview.com/interviews/the-au-interview-martin-mendez-of-opeth-sweden
     

    Vedlegg

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kan tenke meg at den låten vil bli en skikkelig høydare på et godt anlegg.

    Det er meget spennende med et band som lager skiver med vidt spend i låtskrivingen. Vil jeg ha growling setter jeg bare på et annet album. Pain of Salvation gjør det samme, man vet aldri hva man får. Her er det bare å glede seg til releasedato :)
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Gleder meg som en unge allerede. Må snart få bestilt billetter til konserten i desember, er stygt redd for at det blir fort utsolgt der.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    vargen skrev:
    Gleder meg som en unge allerede. Må snart få bestilt billetter til konserten i desember, er stygt redd for at det blir fort utsolgt der.
    Hvor? Her har jeg gått glipp av noe :eek:
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Saved by the bell

    Sjokk og koma, med gjster Pain of Salvation. Er ikke sikker på hva som blir hovedattraksjonen for meg, men stiller det gjør jeg.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Man må jo på den konserten. Vi er noen som skal nedover fra Trondheim, blir sikkert en 4-6 stk. Noen som vet om noen billige overnattingsmuligheter?
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg skal på den, så de på Norwegian Wood i fjor, men det blir jo ikke helt det samme med en kort konsert i dagslys.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Fint intervju med Mikael Åkerfeldt her, intervjuet er delt i fem deler. Absolutt verdt å se, mange temaer tas opp her!

     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette var uventet kost fra Opeth. Han må ha røykt noe han ikke tålte var det første som slo meg. For da jeg satte på sangen Heritage forventet jeg nesten at her skulle det sparkes kraftig ifra, men det som kommer er en rolig folketone låt med piano. :eek:
    Men det kommer seg vel etter noen gjennomspillinger, som det jo alltid gjør med Opeth. :D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dømrade promoeksemplarer! Jeg vil ha min nå!
     

    SvSig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    206
    Antall liker
    29
    Sted
    Vaksdal
    Hvis man leter så finner man gjerne noe ute på det store internettet. Jeg har hørt gjennom hele Heritage og synes det musikalsk sett er ganske bra, jfr. anmeldelsen i Dagblabla. Her er det ganske mye jazzrock-inspirert, men det er likevel umiskjennelig Opeth. Tankene går først og fremst til Watershed.

    Jeg er veldig skuffet over vokalen. Ikke fordi det er såkalt clean vokal, men fordi vokalen er så til de grader tydelig digitalt sminket, pyntet og korrigert. Det er ikke stemmen til Mikael Åkerfeldt vi hører, det er bare noe som ligner på stemmen til Mikael Åkerfeldt. Nå er det riktignok bare mp3-filer jeg har hørt, men symptomene er umiskjennelige slik det er med det meste av den musikken som produseres i dag.

    Jeg vil heller ha en usminket og litt sur - og ekte - vokal i stedet for dette her. En stemme som behandles digitalt på denne måten får en ekkel metallisk klang og blir helt flat, fullstendig strippet for liv og dynamikk. Det ødelegger mye av musikkopplevelsen.

    Det har vært sagt før og jeg sier det igjen: Digital kills music. Det vil være en gedigen selvmotsigelse å kjøpe noe slikt på vinyl, men jeg kommer selvsagt til å gjøre det likevel.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    SvSig skrev:
    Jeg er veldig skuffet over vokalen. Ikke fordi det er såkalt clean vokal, men fordi vokalen er så til de grader tydelig digitalt sminket, pyntet og korrigert. Det er ikke stemmen til Mikael Åkerfeldt vi hører, det er bare noe som ligner på stemmen til Mikael Åkerfeldt. Nå er det riktignok bare mp3-filer jeg har hørt, men symptomene er umiskjennelige slik det er med det meste av den musikken som produseres i dag.

    Jeg vil heller ha en usminket og litt sur - og ekte - vokal i stedet for dette her. En stemme som behandles digitalt på denne måten får en ekkel metallisk klang og blir helt flat, fullstendig strippet for liv og dynamikk. Det ødelegger mye av musikkopplevelsen.

    Det har vært sagt før og jeg sier det igjen: Digital kills music. Det vil være en gedigen selvmotsigelse å kjøpe noe slikt på vinyl, men jeg kommer selvsagt til å gjøre det likevel.
    Jeg krysser fingrene og håper at dette ikke stemmer for vinylboksen som snart er på vei til meg i posten.

    Forresten er det ikke det faktum at plata er spilt inn digitalt som ødelegger, men i så tilfelle han som har skrudd på powertools-knottene. (Og jeg HÅPER at både Jens Bogren og Steven Wilson holder seg for gode til slikt. Riktignok har wilson en hang til litt overkomprimerte "loudness war"-CD-er, men de vinylplatene jeg har der han har mixet/produsert, låter fantastisk.
     

    SvSig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    206
    Antall liker
    29
    Sted
    Vaksdal
    At plata er spilt inn digitalt er ikke i utgangspunktet ødeleggende, det er jeg enig i. Det er det man gjør med det digitale materialet frem mot det ferdige resultatet som er avgjørende. Jeg har ingen peiling på musikkproduksjon og vet derfor ikke hvordan dette gjøres, men jeg har konkludert med at jeg ikke liker denne typen pynting på musikken. Det høres spesielt godt på et par låter der han går høyere enn jeg har hørt før fra den kanten. Da må det vel gjerne justeres litt for å få det "pent". Er spent på hvordan det vil bli live, skal på konserten i Oslo i desember.

    Har ikke forhåndsbestilt vinylboksen, men det var den jeg tenkte å satse på jeg også. Det ble en helt vanvittig porto fra utlandet, ca. 300 kr, men nå ser jeg at preorderen virker utsolgt fra Omerch. Mulig jeg gjorde en tabbe der, tenkte å vente til jeg kan bestille fra en norsk nettbutikk. Den kommer vel tilbake får vi tro.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Har Heritage i forhåndsbestilling, men klarte ikke å holde fingra fra fatet og har hørt en del på den. Forstod til å begynne med til dels skuffelsen fra trofaste fans, og stemningsmessig er det litt sånn "levende lys og rødvin-combo" her og der. Plata er likevel så variert og låter utvilsomt Opeth, og jo mer jeg hører på den opplever jeg at den står stadig mer på egne bein. Jeg kårer den glatt til en av årets plater. Skal se og få skaffet meg vinylutgaven også.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    atonal skrev:
    Har Heritage i forhåndsbestilling, men klarte ikke å holde fingra fra fatet og har hørt en del på den. Forstod til å begynne med til dels skuffelsen fra trofaste fans, og stemningsmessig er det litt sånn "levende lys og rødvin-combo" her og der. Plata er likevel så variert og låter utvilsomt Opeth, og jo mer jeg hører på den opplever jeg at den står stadig mer på egne bein. Jeg kårer den glatt til en av årets plater. Skal se og få skaffet meg vinylutgaven også.
    Enig med det som sies her. Satt selv og hørte på den og leste samtidig kommentarer, og de virker delt. Mange liker dårlig vendingen Opeth har tatt, mens andre igjen lett anser den som en av årets beste skiver. Jeg har bare fått hørt gjennom en gang, men liker godt hva jeg hører. Kan virke som Heritage er litt i samme gaten som PTs sisteskive, The Incident. En skive som ved første gjennomlytt er mellom OK og bra, men som etter en god del gjennomlyttinger virkelig blir en super skive.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    SvSig skrev:
    At plata er spilt inn digitalt er ikke i utgangspunktet ødeleggende, det er jeg enig i. Det er det man gjør med det digitale materialet frem mot det ferdige resultatet som er avgjørende. Jeg har ingen peiling på musikkproduksjon og vet derfor ikke hvordan dette gjøres, men jeg har konkludert med at jeg ikke liker denne typen pynting på musikken. Det høres spesielt godt på et par låter der han går høyere enn jeg har hørt før fra den kanten. Da må det vel gjerne justeres litt for å få det "pent". Er spent på hvordan det vil bli live, skal på konserten i Oslo i desember.

    Har ikke forhåndsbestilt vinylboksen, men det var den jeg tenkte å satse på jeg også. Det ble en helt vanvittig porto fra utlandet, ca. 300 kr, men nå ser jeg at preorderen virker utsolgt fra Omerch. Mulig jeg gjorde en tabbe der, tenkte å vente til jeg kan bestille fra en norsk nettbutikk. Den kommer vel tilbake får vi tro.

    De henviste til 2 steder til å begyne med og disse er utsolgt, men fikk beskjed om at den kunne bestilles her: http://store.roadrunnerrecords.com/Exclusives/OPETH-Heritage-Deluxe-Box
    Cdon får den også inn, men der står det bare import vinyl. Ganske dyrt hvis det kun er lp'n (469)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    35
    vargen skrev:
    atonal skrev:
    Har Heritage i forhåndsbestilling, men klarte ikke å holde fingra fra fatet og har hørt en del på den. Forstod til å begynne med til dels skuffelsen fra trofaste fans, og stemningsmessig er det litt sånn "levende lys og rødvin-combo" her og der. Plata er likevel så variert og låter utvilsomt Opeth, og jo mer jeg hører på den opplever jeg at den står stadig mer på egne bein. Jeg kårer den glatt til en av årets plater. Skal se og få skaffet meg vinylutgaven også.
    Enig med det som sies her. Satt selv og hørte på den og leste samtidig kommentarer, og de virker delt. Mange liker dårlig vendingen Opeth har tatt, mens andre igjen lett anser den som en av årets beste skiver. Jeg har bare fått hørt gjennom en gang, men liker godt hva jeg hører. Kan virke som Heritage er litt i samme gaten som PTs sisteskive, The Incident. En skive som ved første gjennomlytt er mellom OK og bra, men som etter en god del gjennomlyttinger virkelig blir en super skive.
    Må si meg enig her, - utrolig "spennende" plate som vokser voldsomt - beintøft :)

    mvh
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Heldigvis finnes det band som evner å variere skivene sine slik at hver plateutgivelse gir lytteren en ny opplevelse i kjent innpakning. Opeth sounden kan man like eller ikke like, men jeg setter pris på den kvaliteten i lydbildet som de gir. Denne skiva er ikke noe unntak, her får slagverk og bass stort mulighetsrom og dette utnyttes godt. Sjeldent at jeg må utbryte at slik skal en symbal låte, måtte bort på slagverket å smekke til en crash bare for å forsikre meg om at dette var rett.

    Sist Opeth kom med det som kan kalles for en rolig skive kom de grusomt tilbake på neste. Har kun spilt Heritage en gang og gleder meg til å sette på en runde til. Her skal det trøkkes på med volum, tror nemlig at denne skiva krever dette for å få frem lydbildet skikkelig. Wilson og Åkerfeldt har lagt ned en god jobb i produksjonen og jeg er helt sikker på at denne skiva vil vokse for hver lytting.

    La oså merke til at dobbeltpedalen har fått hvile og må si at det alt for mange progressive/metalband som er alt for ivrig med bruken av den. Heritage gir meg godfølelsen og nå er det om å gjøre å ikke overspille slik at følelsen varer lenge. Kan lett bli en av årets beste skiver.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er det noen som traktere dobbelpedal så er det vel Opeth, som også på denne skiva. Dog i mindre grad.
    Min dom, liker du ikke skiva er du dust. Fuckin masterpiece det her
    Morbid digg stemning over hele greia
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vermin skrev:
    Er det noen som traktere dobbelpedal så er det vel Opeth, som også på denne skiva. Dog i mindre grad.
    Min dom, liker du ikke skiva er du dust. Fuckin masterpiece det her
    Morbid digg stemning over hele greia
    Dårlig gjort at dere har fått den. Jeg venter på vinylboksen min fra over dammen. Driver en stakkar rett ut i pirate bay-kriminaliteten, dette! ;)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dazed skrev:
    Vermin skrev:
    Er det noen som traktere dobbelpedal så er det vel Opeth, som også på denne skiva. Dog i mindre grad.
    Min dom, liker du ikke skiva er du dust. Fuckin masterpiece det her
    Morbid digg stemning over hele greia
    Dårlig gjort at dere har fått den. Jeg venter på vinylboksen min fra over dammen. Driver en stakkar rett ut i pirate bay-kriminaliteten, dette! ;)
    Hehe skiva ligger på iTunes da. Man laster IKKE ned ulovlig 8)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Kommet seg på Spotifyy oxo .......

    Kjenner at jeg er litt skeptisk - men tror det fort går over ;D


    /JR
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Haha! Der fikk jeg download-kode for Heritage fra Omega Order (Roadrunner's nettbutikk) der jeg kan laste ned albumet (i flac, må vite) så jeg klarer meg til vinylboksen kommer med amerikabåten. :D
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Hmm.. Jeg har bestilt fra samme sted (?opeth sin nettside) og bare fått downloadkode til 320kbps mp3. :(
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vosten skrev:
    Hmm.. Jeg har bestilt fra samme sted (?opeth sin nettside) og bare fått downloadkode til 320kbps mp3. :(
    Jeg bestilte rett fra roadrunner, og det sto først 320kbps mp3, men det var en liten nedtrekksmeny der teksten "320kbps mp3" sto, og der kunne man velge mellom flere formater.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Dere som bestilte CD, bestilte dere med DVD'n og? Har fått mail fra play.com, den skal visst være på vei nå.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Fikk mitt ex. med CD + DVD på lørdag fra CDON. Litt dyrere enn play.com, men mye raskere :) (forresten fin "the making of Heritage film på dvd`en).
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    atonal skrev:
    Fikk mitt ex. med CD + DVD på lørdag fra CDON. Litt dyrere enn play.com, men mye raskere :) (forresten fin "the making of Heritage film på dvd`en).
    Hehe, angrer smått på at jeg ikke bestilte fra cdon eller Platekompaniet selv. Men, har da noe å glede meg til da.;)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    vargen skrev:
    atonal skrev:
    Fikk mitt ex. med CD + DVD på lørdag fra CDON. Litt dyrere enn play.com, men mye raskere :) (forresten fin "the making of Heritage film på dvd`en).
    Hehe, angrer smått på at jeg ikke bestilte fra cdon eller Platekompaniet selv. Men, har da noe å glede meg til da.;)
    Jepp :)
    Ellers, og temmelig OT, var det en litt festlig "avsløring" i denne videoen til Åkerfeldt, da sitter han og et bandmedlem og kjører rundt i Stockholm på vei til studioet - i en VOLVO :eek:
    Han poengterer det faktisk selv. Men han er jo i godt selskap, ingen ringere enn Trent Reznor i NIN har også vært Volvo-fan.
    Jaja, det var dagens trivia her nu i lunsjpausen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    da sitter han og et bandmedlem og kjører rundt i Stockholm på vei til studioet - i en VOLVO :eek:
    Hva med det? At en svenske kjører Volvo er vel ingen overraskelse?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Dazed skrev:
    atonal skrev:
    da sitter han og et bandmedlem og kjører rundt i Stockholm på vei til studioet - i en VOLVO :eek:
    Hva med det? At en svenske kjører Volvo er vel ingen overraskelse?
    [OT
    Bruk fantasien din da, mann ;) Av alle bilmerker er det vel bare Volvo som så til de grader står for familieverdier, sikkerhet, og trygghet. Forbinder du det med Opeth?/OT]
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    Dazed skrev:
    atonal skrev:
    da sitter han og et bandmedlem og kjører rundt i Stockholm på vei til studioet - i en VOLVO :eek:
    Hva med det? At en svenske kjører Volvo er vel ingen overraskelse?
    [OT
    Bruk fantasien din da, mann ;) Av alle bilmerker er det vel bare Volvo som så til de grader står for familieverdier, sikkerhet, og trygghet. Forbinder du det med Opeth?/OT]
    Tja. Jeg forbinder vel ikke Opeth med det motsatte heller, men det er kanskje noe jeg ikke har fått med meg (igjen)?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn