OPPO´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Hvor bra er oppo 103 Eu?

    Har en slik, som i utgangspunktet ble innkjøpt som dvd/BD-spiller. Har imidlertid spilt noen sacd og cd på den, og den låter bemerkelsesverdig bra. Ikke i klasse med min 100k-dac, selvfølgelig. Perspektiv/soundstage er den største utfordringen. Låter litt "lukket".

    Men, hvor bra kan dette egentlig bli? Vet at det finnes en haug med mods på disse. Hva skal til for å få maksimalt ut av denne?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Opplever du stor forskjell på 105 å 205? Tenker da på både lyd og bilde via forholdsvis cd å bd avspilling?
    Nå har jeg begge i Audiocom Signature utgaven så jeg kan ikke si noe om lyd og bilde på standardutgaven. Men en ting er klart og det er at ingen av dem er særlig gode til å spille CD, der er min Ayre CX7eMP veesentlig bedre og gir klarere og mer oppløst lyd. Hvis jeg ellers skal sammenligne 105 og 205 så kan det vel sies at 205 er litt bedre på både lyd og bilde fra BD, men forskjellen er ikke enorm. Jeg ser ingen god grunn til å skifte hvis det ikke var for at jeg ville sikre meg et eksemplar av 205 før den forsvant. Jeg kommer heller ikke til å selge min 105D, den vil jeg ha i reserve.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hvor bra er oppo 103 Eu?

    Har en slik, som i utgangspunktet ble innkjøpt som dvd/BD-spiller. Har imidlertid spilt noen sacd og cd på den, og den låter bemerkelsesverdig bra. Ikke i klasse med min 100k-dac, selvfølgelig. Perspektiv/soundstage er den største utfordringen. Låter litt "lukket".

    Men, hvor bra kan dette egentlig bli? Vet at det finnes en haug med mods på disse. Hva skal til for å få maksimalt ut av denne?
    Skift ihvertfall til lineær strømforsynig, det vil nok gi et merkbart løft.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Hei.

    Jeg trenger litt tips her. Altså jeg har akkurat fått en Oppo 105D, den er koblet opp med HDMI fra PC, og med HDMI videre ut til monitor. Dette går forsåvidt greit, det eneste er at jeg ikke får lyd fra selve oppo'en. Den er koblet til forsterker med optisk kabel. CD kan jeg spille uten problem, mens video får jeg bare bilde, samme gjelder appene. Hva er det jeg gjør galt?
    Mvh
    Hei og god morgen!

    Hvis du kobler lyd ut over SPDIF til en stereoforsterker samtidig som du har Koblet HDMI ut til TV, er det lurt å sjekke settingene i manualen
    http://www.oppodigital.co.uk/UserFiles/Docs/PDF/105D EU V1.2.pdf
    Se Audio Setup fra side 65. Det skjer en resampling og nedmiksing til to kanaler fra flerkanals signalet du har på video., og dette kan gjøres på flere måter.
    Prøv å sette HDMI Audio til Off, og sjekk at bitraten som sendes ut på SPDIF støttes av forsterken din. Coaxial/Optical Output s.66.
    105D klarer maks 192 kHz ut på optisk, 96 kHz bør gå bra til det meste, 192 er jeg ikke så sikker på.

    Kjekt å bla litt og teste Audio Setup på denne, fordi den har så mange gode muligheter.
    Lykke til!
    Hei, tusen takk for info. Lyden stod på bitstream, og da fungerte det ikke, så jeg satte 192khz, tror ikke Oppo er så mye bedre i DAC'en enn Devialet 200, men nå ble det litt lyd da. Kanskje ikke ideelt oppsett, men det er jo bare for film. :)Tror du/dere det blir bedre med analoge kabler, eller evt coaxial?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Coax eller optisk blir det samme, det er det samme SPDIF-signalet uansett. Hvilken DAC som låter best er vel ikke så vanskelig å finne ut, det er bare å prøve. Hvis du virkelig vil ha et løft i lyden på Oppo så kan du ta kontakt med Coris her på sentralen, han selger lineære strømforsyniger til den. Se annonsen hans på torget.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Opplever du stor forskjell på 105 å 205? Tenker da på både lyd og bilde via forholdsvis cd å bd avspilling?
    Nå har jeg begge i Audiocom Signature utgaven så jeg kan ikke si noe om lyd og bilde på standardutgaven. Men en ting er klart og det er at ingen av dem er særlig gode til å spille CD, der er min Ayre CX7eMP veesentlig bedre og gir klarere og mer oppløst lyd. Hvis jeg ellers skal sammenligne 105 og 205 så kan det vel sies at 205 er litt bedre på både lyd og bilde fra BD, men forskjellen er ikke enorm. Jeg ser ingen god grunn til å skifte hvis det ikke var for at jeg ville sikre meg et eksemplar av 205 før den forsvant. Jeg kommer heller ikke til å selge min 105D, den vil jeg ha i reserve.
    Tusen takk for et verdifullt og begrunnet svar. Jeg er sikkert for sent ute til og sikkre meg en oppo 205 nå, jeg har 105 enn så lenge. Jeg skal legge over til 4k nå snart med ny projektor å så da må jeg jo ha en god 4k spiller og. Jeg hadde håpet på en som var god på både musikk og film, men det er hvist ikke så lett og få til. Jeg leste om en annen her inne som mente at det var svært liten forskjell på hans dcs rigg og en oppo 205 standard spilleren, så dcs riggen ble solgt. Men nå som du sier at det er en god del mer å hente på musikk delen andre plasser så må jeg revurdere litt her ser jeg. Kinodelen hos meg er jo brukt 90% av tiden så det er den delen som blir klart mest prioritert. Mulig pioneer spilleren som kom nå i oktober er noe å satse på?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Coax eller optisk blir det samme, det er det samme SPDIF-signalet uansett. Hvilken DAC som låter best er vel ikke så vanskelig å finne ut, det er bare å prøve. Hvis du virkelig vil ha et løft i lyden på Oppo så kan du ta kontakt med Coris her på sentralen, han selger lineære strømforsyniger til den. Se annonsen hans på torget.
    Har en Coris forsyning i min OPPO 103 Eu. Gav et betragteligt løft og lyden er bedst med Optisk. Desværre bruger jeg den aldrig efter jeg fik PS Audio for film ser jeg ikke.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Får pludselig den tanke at bygge en Twisted Pear Buffalo Med 9038 Pro ind i min Oppo. Hvorfor har jegikke tænkt på det før. Eller måske en anden løsning som er let å hente I2S i Oppoen til Buffaloen.
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Får pludselig den tanke at bygge en Twisted Pear Buffalo Med 9038 Pro ind i min Oppo. Hvorfor har jegikke tænkt på det før. Eller måske en anden løsning som er let å hente I2S i Oppoen til Buffaloen.
    Vel, tanken din er ikke dårlig. Andre har også tenkt den tanken... Men... Det er ikke bare I2S grensenyttet som man må få inn i Buffalo-en. Oppo styrer DACen gjennom softwaren også. Prosessoren i Oppoen kommuniserer med DAC chipen på I2C linjene, for å innstille den tilsvarende, og da vet man ikke hva og hvordan de kommuniserer hverandre på, i detaljene. Her er problemet. Om prosessoren får ikke de svarene han venter på fra DAC chipen, da booter ikke opp spilleren. Man må få nytt skrevet firmware inn til Oppoen, og dette er ikke enkelt. Derfor valgte jeg veien med modifiseringer, og oppgradering av hardwaren. Fordi dette lar seg gjøre på en enklere måte, uten å bli nødvendig med modifisering av en software, som man ikke har kontroll på.
    Men du kan vel prøve ideen din... Kanskje får du til, til slutt...:)
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Opplever du stor forskjell på 105 å 205? Tenker da på både lyd og bilde via forholdsvis cd å bd avspilling?
    Nå har jeg begge i Audiocom Signature utgaven så jeg kan ikke si noe om lyd og bilde på standardutgaven. Men en ting er klart og det er at ingen av dem er særlig gode til å spille CD, der er min Ayre CX7eMP veesentlig bedre og gir klarere og mer oppløst lyd. Hvis jeg ellers skal sammenligne 105 og 205 så kan det vel sies at 205 er litt bedre på både lyd og bilde fra BD, men forskjellen er ikke enorm. Jeg ser ingen god grunn til å skifte hvis det ikke var for at jeg ville sikre meg et eksemplar av 205 før den forsvant. Jeg kommer heller ikke til å selge min 105D, den vil jeg ha i reserve.
    Tusen takk for et verdifullt og begrunnet svar. Jeg er sikkert for sent ute til og sikkre meg en oppo 205 nå, jeg har 105 enn så lenge. Jeg skal legge over til 4k nå snart med ny projektor å så da må jeg jo ha en god 4k spiller og. Jeg hadde håpet på en som var god på både musikk og film, men det er hvist ikke så lett og få til. Jeg leste om en annen her inne som mente at det var svært liten forskjell på hans dcs rigg og en oppo 205 standard spilleren, så dcs riggen ble solgt. Men nå som du sier at det er en god del mer å hente på musikk delen andre plasser så må jeg revurdere litt her ser jeg. Kinodelen hos meg er jo brukt 90% av tiden så det er den delen som blir klart mest prioritert. Mulig pioneer spilleren som kom nå i oktober er noe å satse på?
    Det var undertegnede som solgte dcs dac og word-clock til fordel for 205.
    Har faktisk ikke prøvd den som cdspiller enda, men som ren usb dac matet fra min Auralic streamer var forskjellene mellom dcs og oppo forsvinnende små.
    Hadde forøvrig 105D tidligere og synes aldri den låt i nærheten av dcs stacken så de har defintivt gjort en jobb for og løfte 205 betraktelig lydmessig.
    Linært power ligger i eske og venter, svært spent på hva det utgjør.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    En liten Julenøtt til OPPO-ekspertene: Jeg har en 103 eu. Den blir kun brukt til bd/dvd. Lurer litt på å forenkle anlegget litt og evt bruke OPPO som dac (med streamer som kilde) + sacd/cd. Jeg har fått tilbud på full pakke med oppgraderinger fra coris på ca 12.000.-

    Alternativet er å kjøpe en 205 (har muligheter for det for ca 15.000.-). Selger jeg min 103 for 3.000.-, blir altså prisen nøyaktig lik :) Hva tror dere vil låte best - blodtrimma 103, eller standard 205?

    Setter stor pris på svar!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    205 helt klart. Gjenbruksverdien vil også være mye bedre.
    205 gjør ingenting galt. Helt referanse på det meste
    https://www.audiosciencereview.com/...measurements-of-oppo-udp-205-uhd-player.3660/

    Conclusions
    There is no getting around it: the Oppo UDP-205 nails the measurements and almost across the board beats its competitors. It delivered the best measured performance of any DAC I have tested to date! Of course it earns my strong recommendation.

    With the exception of tiny bit of reference voltage modulation, the Oppo UDP-205 delivers performance that is quite a bit better than the next in line. This also demonstrates how good the ES9038Pro DAC chip is, when implemented correctly.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Kjøp 205 og sett inn lineær strømforsyning, det vil bli vesentlig bedre enn trimmet 103. Saken er enda klarere siden du skal bruke den som DAC og dermed bruke analog ut.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Takker!
    Jeg lente vel litt i den retningen jeg også.

    Prøver med en "ønskes kjøpt" her på Sentralen først. Si fra hvis dere kjenner noen som skal selge. (eller kjøpe min 103 :) )
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Lå en bruket 205 uten eske til kr.9000 på finn i går.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Den var vel relativt rimelig? (Vurderte den selv, men da var jeg også for treg).
    @BigSwifty: Den 103en du har er uten D? (bare dobbelsjekker) Kunne tenk meg sonefri Oppo103/105 men da en Darbee Edition for best mulig avspilling av SD materiale.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Får pludselig den tanke at bygge en Twisted Pear Buffalo Med 9038 Pro ind i min Oppo. Hvorfor har jegikke tænkt på det før. Eller måske en anden løsning som er let å hente I2S i Oppoen til Buffaloen.
    Vel, tanken din er ikke dårlig. Andre har også tenkt den tanken... Men... Det er ikke bare I2S grensenyttet som man må få inn i Buffalo-en. Oppo styrer DACen gjennom softwaren også. Prosessoren i Oppoen kommuniserer med DAC chipen på I2C linjene, for å innstille den tilsvarende, og da vet man ikke hva og hvordan de kommuniserer hverandre på, i detaljene. Her er problemet. Om prosessoren får ikke de svarene han venter på fra DAC chipen, da booter ikke opp spilleren. Man må få nytt skrevet firmware inn til Oppoen, og dette er ikke enkelt. Derfor valgte jeg veien med modifiseringer, og oppgradering av hardwaren. Fordi dette lar seg gjøre på en enklere måte, uten å bli nødvendig med modifisering av en software, som man ikke har kontroll på.
    Men du kan vel prøve ideen din... Kanskje får du til, til slutt...:)
    Hehe Coris det er godt du stopper mig i et tilsyneladende umuligt projekt som jeg helt klart ikke har evnerne til å løse.
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Hehe Coris det er godt du stopper mig i et tilsyneladende umuligt projekt som jeg helt klart ikke har evnerne til å løse.
    Vel, det ble ikke ment å stoppe deg i prosjektet. Jeg bare tenkte å gjøre deg oppmerksom på en del detaljer i prosjektet...
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som 103-en går i en byttehandel med en 205. Her går det unna!
    Spennede. 205 er vel spilleren som har nådd all time high når det gjelder måling av tekniske parametre. Tror det kommer til å låte deretter. Ikke akkurat tungsolgte disse spillerne heller om du ikke skulle bli fornøyd:rolleyes:.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    "Oppo is on the verge of rolling out a key new update to its highly acclaimed UDP-203 and UDP-205 4K Blu-ray players that will enable them to play a new type of 4K Blu-ray picture format.

    While I’m still awaiting formal confirmation of the new feature rollout from Oppo, I now have it on good authority from two separate sources that the brand will be adding support for the HDR10+ HDR format to both of its much-loved 4K Blu-ray decks in the next few weeks. Either by the end of December, or the early part of January."


    https://www-forbes-com.cdn.ampproje...-blu-ray-players-to-get-surprise-new-feature/
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    103/105 (93/95) modellene begynner å bli noen år, er det mulig å skaffe erstatnings drivverk om/når disse ryker?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    103/105 (93/95) modellene begynner å bli noen år, er det mulig å skaffe erstatnings drivverk om/når disse ryker?
    Så langt jeg har fått med meg så vil Oppo ha tilgjengelig service og deler i relativt lang tid fremover. Mener dette gjelder de gamle modellene også.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Koser meg med 205 - langt fra innspilt men låter imponerende bra allerede. Ett spørsmål til ekspertene:

    1: litt flau over dette, men går det an å bestille sølv front- og topplate? Det hadde passet så fortreffelig hjemme hos meg. (gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er relativt hetero :) )
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Koser meg med 205 - langt fra innspilt men låter imponerende bra allerede. Ett spørsmål til ekspertene:

    1: litt flau over dette, men går det an å bestille sølv front- og topplate? Det hadde passet så fortreffelig hjemme hos meg. (gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er relativt hetero :) )
    Jeg hadde gitt deg et svar hvis du ikke hadde kommet med den tåpelige parentesen.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Koser meg med 205 - langt fra innspilt men låter imponerende bra allerede. Ett spørsmål til ekspertene:

    1: litt flau over dette, men går det an å bestille sølv front- og topplate? Det hadde passet så fortreffelig hjemme hos meg. (gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er relativt hetero :) )
    Jeg kan svare, for jeg har humor.

    Vet det finnes til 203, Audiocom produserer, hadde sendt en mail til de og hørt om de lager til 205 også. :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Jeg legger meg flat.

    Det var overhodet ikke meningen å krenke noen med min sleivete bemerkning. Meningen var å fleipe litt med mitt spørsmål, som sikkert av noen vil tolkes som litt jålete.

    Dersom noen tolker dette som diskriminerende, ber jeg om unnskylding.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ok. Da går vi videre i tråden og svaret er som Vermin var inne på at Audiocom lagde en frontplate i sølv til å feste på 203 med dobbeltsidig tape. Hvordan det så ut vet jeg lite om, men jeg vil tro at det ikke var av det peneste. Noe for 205 har jeg ikke hørt om. Jeg foretrekker også sølv og hadde kjøpt en sølv 205 hvis den fantes. Uansett kan du spørre Audiocom hva de kan ordne. http://audiocomav.co.uk
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Men finnes det ikke 205 i sølv egentlig?
    Mener og ha sett det på bilder fra noen tekno-messer.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, de lager en sølvfront i Tyskland. Dette er ikke fra Oppo, det er basert på et lokalt initiativ. Den tyske importøren kanskje? Leste om denne fronten da jeg ransaket nettet ang. 205en...
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    103/105 (93/95) modellene begynner å bli noen år, er det mulig å skaffe erstatnings drivverk om/når disse ryker?
    Ja. Jeg har funnet for en stund tilbake, på Ebay, den optiske delen for driveren til 105. Den funket veldig fint etter erstatning. Disse delene er til å finnes, men for hvor lenge, jeg vet ikke...
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er lett å gå seg bort i menyene på en Oppo 205, men det er et valg for digitale filtre som lar en velge mellom 7 forskjellige:

    1. Brick Wall
    2. Corrected Minimum Phase Fast
    3. Apodizing Fast
    4. Minimum Phase Slow
    5. Minimum Phase Fast
    6. Linear Phase Slow
    7. Linear Phase Fast

    Har noen av dere gjort dere opp noen mening om hvilket av disse som gir best lyd eller om det ikke er noen forskjell å snakke om?
    Jeg er først og fremst ute etter noen som har gjort praktiske erfaringer med dette og ikke generelle teoretiske betraktninger. Sistnevnte finnes her:
    http://archimago.blogspot.com/2018/06/measurements-oppo-udp-205-part-1-output.html
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har switchet litt frem og tilbake og synes det er lite eller ingenting forskjell, bortsett fra brick wall kanskje som nok er bittelitt mer «edgy» i toppen enn de andre.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Noen som har testet denne?

    Aluminium BD-ROM Stabilizer
    stabilizer-small.jpg



    Har den noe for seg lyd/bildemessig? Eller er det kun at den skal bli ennå mer stillegående?
    Min er i utgangspunktet helt stille, så det er ikke ett behov for min del.

    Fikk satt inn en LPM modul (Lineær strømforsyning) i forrige uke, og det kan absolutt anbefales for de som ikke har gjort det.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Hvor mye koster det totalt sett å få satt inn en lineær strømforsyning?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn