Siden jeg har vært både utstiller og besøkende en rekke ganger opplever jeg at dette ikke er enkelt, verken for utstiller eller for besøkende. Noen besøkende er sjenerte. Andre kommer kun for å høre musikken sin og sitte i SS. Andre igjen er generelt fornøyde, mens noen egentlig har bestemt seg før de entrer rommet for dette liker de ikke og de er ikke interesserte i noen dialog med utstilleren. Man klarer bare ikke å gjøre alle fornøyde og det må vi nok leve meg på begge sider. Jeg tror også vi må ta inn over oss at de som er genuint interesserte og der det er en felles interesse hos utstiller og den besøkende for å opprette en slags dialog, så ligger det en vilje til litt tålmodighet. Noen utstillere er livredde for å oppnå øyekontakt med besøkende, noen kjører 10 minutters monolog som 70% egentlig ikke er så interesserte i å høre på, og noen vil gjerne ha livshistorien din i det du entrer rommet.
Samtidig, når jeg er innom en stand, så er ikke min første tanke "nå må de sette på favorittlåta mi". Allikevel opplever jeg at noen spiller påfallende uinteressant musikk, mens andre igjen klarer å plukke frem noe som både er interessant musikalsk, er spilt inn på en bra måte, og eksponerer en del av anleggets egenskaper. Som besøkende ønsker jeg å bli engasjert. Jeg er genuint musikkinteressert så jeg kan lett engasjeres av interessant musikk uansett hva utstyret er. Det finnes også mange andre måter å engasjere på. En stand som ser uvanlig ut, en stand der man gjør noe annerledes, et stunt av noe slag, man utfordrer de besøkende. Man setter kanskje på en type musikk der man forteller de besøkende hva de skal lytte etter, for selv som trent lytter er det langt fra alltid opplagt hva utstilleren tenker med musikken han/hun setter på. Også må folk slutte å spille hele låtene, spille altfor høyt eller altfor lavt, musikk som er skikkelig dårlig innspilt eller rett ut sagt passer forferdelig dårlig til oppsettet, plater med hakk i eller som er i dårlig stand, dårlig rengjort osv, musikk som er skikkelig far-out, eller hentet rett fra ukas urørt (Karstenandreas som har hatt en skikkelig vanskelig oppvekst i Vinje og derfor må rappe om det for å håndtere overgangen til voksenlivet).
Det er noen som er kjempeflinke på å plukke musikk, lage en fin stand, få det hele til å fungere osv. I München ser man som regel at siden standene er såpass mye dyrere å leie så legger også utstillerne mye mer arbeid i standene. Jeg tror kanskje at mange av dem som følte de hadde jobbet med rommene ikke nødvendigvis ble oppfattet slik av de besøkende. Vi har en tendens til å snakke om lyd og musikk, men jeg vil si at presentasjon og folkene på standen også er viktige. Det er mange i bransjen som kan veldig mye rart, men ikke så veldig mange som er dyktige 1-1 selgere.
Nå tenker sikkert noen "ja, men han der var ikke der for å kjøpe noe, og det vet jo alle", og ja, men jeg gikk sammen med 3 andre, og minst 2 av dem var i kjøpsmodus og var der nettopp av den grunn. Når en utstiller går halvt sidelengs mot vinylspilleren, egentlig litt redd for å bli sett, før han pliktskyldigst setter på en ny plate, også går andre veien halvt sidelengs fra vinylspilleren tilbake til sitt trygge skjulested, slik at alle tilstedeværende kan få nyte den krøllete baksiden av dressen hans og han er trygg ift eventuell uønsket øyekontakt, så bytter ikke dyr hifi eier sånn helt plutselig, og han finner garantert ikke ut at noen av de tilstedeværende er potensielle kunder.
Det er som om hifibransjen er litt sånn "nå har jeg satt på prislapp, da har jeg gjort det jeg kan, så får vi se om det kommer noen bestillinger".
Til slutt vil jeg gå så langt som å si at minst 70% av de analoge signalkildene som ble benyttet var enten i dårlig stand, eller bare dårlig satt opp. Det var også mange svært dårlig behandlede plater som ble spilt av. Det er trist å se at enkelte er langt mer interesserte i analoge dingser enn i musikk.
Så min oppfordring til utstillerne, for å gjøre messa god for dere selv, er å planlegge godt. Lag spillelister uker i forveien. Få hjelp av noen om dere føler dere på tynn is. Planlegg hva dere skal snakke om. Planlegg hvordan dere skal kjøre demo, for det er litt mer enn bare å trykke på play. Planlegg hvordan standen skal se ut, og få tak i det dere trenger. Tenk gjennom hva tilbudene deres skal gjøre for dere og for kundene, hvordan de blir oppfattet osv. Sørg for at dere har 3 ting på standen som får folk som vanligvis ikke er kundene deres til å tenke "Oi, så kult! Jeg er glad jeg gikk innom denne standen!". Dere har tross alt betalt penger og brukt av tiden deres til å få folks oppmerksomhet så benytt sjansen når dere har den, for det er veldig mange utstillere som gir klart uttrykk for at de ønsker å få litt mer ut av messene i form av salg og kundekontakt.
I aller beste mening, og jeg vet jeg har mange med meg når jeg sier at vi som er på messa som besøkende setter stor pris på det dere allerede gjør.