Oslo Hifimesse 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Hegel viste frem H190V og CD-spilleren Viking. Spilte på Dali Rubicon 2. Hadde også en Argon TT-4 til vinylavspilling. Et av få «budsjett-anlegg» på messa. Låt litt tynt/småskarpt - men jeg er vant med B&W på Marantz. Kan også være mye med rommet også.
    Vis vedlegget 1006625
    Vis vedlegget 1006626
    Hmmmm ....
    Snudde i døra 2 ganger på det rommet pga litt trangt om saligheten.
    Med det resultat at jeg ikke fikk hørt dette, litt synd, var litt interessert i både Rubicon og komboen.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hva synes dere generelt om messen? Hvordan står den seg i forhold til Horten?
    Fikk ikke dratt i år pga sykdom, men var i fjor I Asker. En del år siden jeg var i Horten. Min konklusjon i fjor var at Asker slo Horten ganske klart. Lettere å finne frem og bedre rom. Eneste som trekker ned i Asker var mat på hotellet. Min mening selvsagt.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Fikk ikke dratt i år pga sykdom, men var i fjor I Asker. En del år siden jeg var i Horten. Min konklusjon i fjor var at Asker slo Horten ganske klart. Lettere å finne frem og bedre rom. Eneste som trekker ned i Asker var mat på hotellet. Min mening selvsagt.
    Bedre enn Horten og Asker i år var bedre enn Asker i fjor. Men ingen slår Gøteborg HiFi show. Etter min mening :)..
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Mindre folk, spesielt fra morgenen av, og bedre lyd generelt.
    Hele MBL systemet koster 6 mill.
    Har hørt litt mer på Børresen i dag og jeg har ingen tro på at annen elektronikk ville fikset på det jeg hører.
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Mindre folk, spesielt fra morgenen av, og bedre lyd generelt.
    Hele MBL systemet koster 6 mill.
    Har hørt litt mer på Børresen i dag og jeg har ingen tro på at annen elektronikk ville fikset på det jeg hører.
    Er vel oftest rom og plassering i rommet som er "vanskelig" . Av de 3 "gromrommene" i ankomsten var det MBLoppsettet som kom best ut av det etter min smak.

    I respekt for utstillerer /produsenter som forhåpentligvis vil folk vel mtp lyd , fant jeg ikke noen rom jeg ville finne på å sable ned med uttrykk som nevnt i denne tråd som :
    ..............."de låt helt jævlig!"............osv osv
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.838
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Børresen M6 med Aavik elektronikk. Låt rått, direkte og brutalt. Overraskende bra bassfundament. For min smak alt for «in your face», men mye harde flater og stort rom - for ikke å glemme at ypperstepresten personlig kjørte hardt på volumkontrollen.

    IMG_4790.jpeg

    IMG_4789.jpeg
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    En HiFi-Nisse på HiFi messe:

    Gledelig mye folk og gledelig mange utstillere. Såpass stappfullt på lørdag at jeg tok en tur i dag også. Behagelig mye færre besøkende, selv om det var trangt også dag på de "hotteste " rommene.De beste rommene låt vesentlig bedre enn i fjor og de dårligste - ja noen kommer seg liksom aldri opp av grøfta. Men i likhet med @rolf er jeg enig i at det ikke er noen vits i å komme med krasse kommentarer. Rom, utstyr og ambisjoner er så forskjellige, akkurat som hørsel og preferanser hos publikum

    Jeg gikk ut av et rom med blødende ører og hørte to som gikk ut sammen med meg som snakket om "...beste jeg har hørt noen gang!".

    Vinneren av beste lyd for meg var Popori. Og kudos til utstiller som spilte variert musikk (rett fra orgeljazz til et (veldig) moderne orgelverk - Messiaen? - + noe elektronikagreier mens jeg var inne. Oppløsning, trøkk, dynamikk og utklinging i verdensklasse. Multimillionanleggene falt ikke i min smak, men de henvender seg nok til et annet publikum.¨

    De små Totem høyttalerne overrasker hver gang. Mye lyd ut av små bokser. Det kan også i aller høyeste grad også sies om de små skoeskene til PMC, som spilte forrykende med Bladelius Ask. 30-års jubilanten Morten fikser alltid godlyd, uansett rom og utfordringer.

    De nye Macintosh høyttalerne får prisen for høyest morofaktor. Vet ikke om jeg hadde orket å ha dem i stua, men moro å høre på var det!

    Atalante låt fint, men det ble en overdose Dire Straits for min del. Og a apropos det - jaggu var jeg innom to rom som serverte "Keith, dont go"!

    Det store MBL-anlegget Låt annerledes enn jeg hadde trodd. Ikke min tekopp, men stort skryt for å by på en liten live-konsert med flotte musikere fra Concerto Køln. Fint å bli minnet på hva denne hobbyen egentlig dreier seg om.

    Og a propos konsert, Bjørn Berge var beintøff.For høy lyd? Pøh - "if it´s too Loud, you're too old!" :D.


    Tusen takk til initiativtagere, utstillere og alle hifi-tjukkasene som møtte opp (vi må slanke oss, gutter! (det gikk jo faenmeg aldri mer enn tre av oss i heisen!) 😆
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg likte messen godt. Mange utstillere, mye utstyr, godt med folk, kult med artister til stede, representanter fra produsenter/distributører til stede. Håper dette blir en årlig hendelse.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    «Jeg gikk ut av et rom med blødende ører og hørte to som gikk ut sammen med meg som snakket om "...beste jeg har hørt noen gang!".»

    Det er nettopp det jeg erfarer også. Jeg tror som sagt at alder er en faktor her?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    «Jeg gikk ut av et rom med blødende ører og hørte to som gikk ut sammen med meg som snakket om "...beste jeg har hørt noen gang!".»

    Det er nettopp det jeg erfarer også. Jeg tror som sagt at alder er en faktor her?
    Tror det handler mest om formening og innstlling om hva god lyd er.
    For mange skal HiFi og stereoanlegg låte skikkelig HiFi og stereoanlegg. Hvis det ikke låter stereoanlegg, da er det ikke HiFi.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    I går formiddag tok seks karer toget fra Oslo S til Asker og Oslo Hifi Show🔊 Kan vel oppsummere med en gang og si at årets messe var meget bra arrangert og med mange flotte demorom. Eneste negative er menyen hotellet klarer å diske opp med! Der har de tydeligvis ikke tatt tilbakemeldingene fra i fjor. Vel, pølse i brød og øl funker det😄 Så traff jeg endel kjente og nye bekjentskaper som egentlig var verdt turen til Asker alene😊

    Skal jeg våge meg på en oppsummering så blir det slik. Beste lyd og presentasjon i de store rommene nede går til Hifi Hub (Gryphon, Accoustic Signature og Wilson). De store Børresen høyttalerene med tilhørende elektronikk viste potensiale, men jeg mener de må jobbe mer med rommet.
    IMG_3821.jpeg


    Av andre utstillere som viste bra potensiale når jeg var innom så vil jeg nevne bl.a Duet med de store Piega Coax 811, Stereofil med Audio Note og Moet Audio med Silent Pound.
    IMG_3835.jpeg

    IMG_3838.jpeg

    IMG_3841.jpeg


    I budsjett klassen så ble jeg imponert over de små Ki høyttalerene og ikke minst oppsettet med Marantz og Polk høyttalere👍
    IMG_3832.jpeg

    IMG_3836.jpeg


    Årets positive overraskelse for min del var de Ungarske panelene fra Porpori. Stort, oppløst, friskt og med brukbar bass(y)
    IMG_3856.jpeg


    Så til messas beste rom/demo! Det er alltid en dame som trekker det lengste strået😆 Damen på Totem var helt sjef👏 Altså, når du blir tilbudt en dram når du kommer inn døren (trodde først det var en spøk, men nei) og du kan velge mellom to typer whisky fra Famous Grouse (ikke det mest eksklusive, men slett ikke det værste). Ikke nok med det du blir spurt om du vil ha påfyll under demoen også! Damen løftet og flyttet høytalere mens vi menn satt å så på med dram i hånd💪 Jeg hadde trolig den dårligste plasseringen i rommet helt oppe i det en hjørnet, men brydde meg døyt! Hun hadde meg når hun gav meg en dram❤🥃 Hvordan var lyden? Helt ok, men hvem bryr seg😊
    20427ADC-5496-462A-928F-A7567472AA75.jpeg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er artig hvor mange forskjellige meninger det er, det viser vel hvor mange flere faktorer enn utstyret man har å bale med. Musikkvalg, sitteplass osv. For meg var Hegel blandt de beste, Børresen M6 bare skrek og Gryphon låt som en hes radio.

    Med andre ord, ta absolutt alt med en diger neve salt. Heldigvis 😄

    Prøvde finne elektrostater, vanskelig når man ikke kjenner merkene, skulle virkelig fått med meg Popori skjønner jeg. Ja ja, neste år!! 🍻
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Ikke klart å lande helt når det gjelder Børresen M6 med tilhørende herligheter.
    Selvsagt mye bra, men på langt nær nok til å rettferdiggjøre prisen på langt over 6 millioner.

    Litt det samme med naborommet med Marten Mingus(?).
    Dette oppsettet likte jeg nok bedre, selv om det var noe diskantgreier der som jeg gjerne skulle ha utforsket mere.
    Men også her legger prisen en demper på min entusiasme.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Er det bare meg som synes Børresen/Aavik banker det meste?
    Det som imponerer meg er presisjonen og macro-/microdynamikken. Nå liker jeg oppløsning og hurtighet, og er mindre opptatt av "rørklang".
    Det er ikke noe tvil om at det er gode ting. Klangbalansemessig er det detaljert og dynamisk. Det er imponerende at et system spiller såpass godt som det dette gjør i et så stort og Basic rom uten noe særlig av akustikktuning. Når det er sagt så bruker de det dyreste av alt de har av både høytalere, elektronikk, kabling og filtrering, og når prislappen tas med i beteraktningen er det kanalje ikke mer imponerende enn det absolutt bør være. Spørsmålet for meg er om det er en litt for "ensidig" klangbalanse. Alle produktene har samme lyssignatur, det samme gjelder for kabler Switcher osv.

    For meg gir det mening å buke noe Ansuz i kombinasjon med andre ting. Så blir det en vurdering hver og en får ta med seg selv i eget hode om hvert enkelt produkt er verd det som forlanges....
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Stort rom, tak med akustikkhimling og mye folk gjør arbeidsforholdene levelige, og i forhold til anlegget som stod i samme rom i fjor var det jo ett stort steg opp
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Ansuz .....
    ... Hvis det var Ansuz Speakz Gold Signature de brukte som høytalerledninger så drar det på ytterligere 3 millioner ( pris for 4m lengde) ....
    :rolleyes:
    Så da koster antagelig det anlegget over 10 mill.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Et spørsmål til folket: Hvis du kunne ha tatt med deg ett anlegg fra messen i ditt rom uten å tenke på pris/verdi. Hvilket hadde du valgt?

    Jeg kunne ikke ha hatt altfor store høyttalere, så valget hadde stått mellom Wilson/Gryphon og Piega/Soulution. Skulle gjerne ha valgt poripori om jeg hadde hatt plass. Vanskelig valg, med hadde gått for Piega/Soulution. Liker enkelheten og designet til Soulution.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har innspill på sine lytteinntrykk ang bredde/høyde/dybde/fokus etc på lydbildet til Lyngdorf veggen?

    (Frekvensresponsen var i min bok perfekt og det sørger jo Roomperfect for)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Er det noen som har innspill på sine lytteinntrykk ang bredde/høyde/dybde på lydbildet til Lyngdorf veggen?

    (Frekvensresponsen var i min bok perfekt og det sørger jo Roomperfect for)
    En av de siste jeg hørt på messa og ok lyd. Kunne vel tenkt meg noe varmere klang, men det er spørsmål om smak. Litt flat soundstage kanskje
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Et spørsmål til folket: Hvis du kunne ha tatt med deg ett anlegg fra messen i ditt rom uten å tenke på pris/verdi. Hvilket hadde du valgt?

    Jeg kunne ikke ha hatt altfor store høyttalere, så valget hadde stått mellom Wilson/Gryphon og Piega/Soulution. Skulle gjerne ha valgt poripori om jeg hadde hatt plass. Vanskelig valg, med hadde gått for Piega/Soulution. Liker enkelheten og designet til Soulution.
    Noen favoritter:
    Popori -var vel oppsatt med noen "voksne" Boulderamps...
    QLN Signatur ble demonstrert med både spolebånd vinyl og streaming , låt fabelaktig alle 3 format!
    Pylon sin vintageht satt opp med Goldnote var også godt synes jeg.
    Stenheimoppsettet med B.audio med spilte godt!
    Vienna Acoustic sin aktive Mozartmodel overrasket meg veldig 👍


    Ellers kan nevnes til de som vurderer en lydplanke isteden bør se på hva de småe Wiim kunne få til med en bitteliten amp og en liten sub fra SVS, flott lyd for "lite penger" , morro!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    ang Lyngdorf veggen:

    En av de siste jeg hørt på messa og ok lyd. Kunne vel tenkt meg noe varmere klang, men det er spørsmål om smak. Litt flat soundstage kanskje
    Er det sånn at en slik vegg (og linjer generelt) gir flott bredde og høyde men mangler noe i dybden? Jeg tenker ikke på at det er Lyngdorf, jeg tenker selve prinsippet. (kapasiteten forøvrig var super)
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    4.920
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Et spørsmål til folket: Hvis du kunne ha tatt med deg ett anlegg fra messen i ditt rom uten å tenke på pris/verdi. Hvilket hadde du valgt?

    Jeg kunne ikke ha hatt altfor store høyttalere, så valget hadde stått mellom Wilson/Gryphon og Piega/Soulution. Skulle gjerne ha valgt poripori om jeg hadde hatt plass. Vanskelig valg, med hadde gått for Piega/Soulution. Liker enkelheten og designet til Soulution.
    Trolig Wilson/Gryphon, med et forbehold om Stenheim/B.Audio (Gjallarhorn).
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    ang Lyngdorf veggen:



    Er det sånn at en slik vegg (og linjer generelt) gir flott bredde og høyde men mangler noe i dybden? Jeg tenker ikke på at det er Lyngdorf, jeg tenker selve prinsippet. (kapasiteten forøvrig super)
    Jeg tenker det er et litt komplisert spørsmål, siden opplevelsen av dybde er delvis en psykoakustisk greie, og mange vil nok oppleve at de får mer dybde når høyttalerne kommer ut på gulvet fordi det gir logisk mening at det bør være sånn (øynene lurer mao ørene). Mens sånn egentlig skal det nok ikke være noen grunn til at du skal miste dybde med innbygde høyttalere så lenge øvrige parametere for å skape et tredimensjonalt lydbilde er på plass.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Jeg tenker det er et litt komplisert spørsmål, siden opplevelsen av dybde er delvis en psykoakustisk greie, og mange vil nok oppleve at de får mer dybde når høyttalerne kommer ut på gulvet fordi det gir logisk mening at det bør være sånn (øynene lurer mao ørene). Mens sånn egentlig skal det nok ikke være noen grunn til at du skal miste dybde med innbygde høyttalere så lenge øvrige parametere for å skape et tredimensjonalt lydbilde er på plass.
    mener du det gjelder dipoler og?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    mener du det gjelder dipoler og?
    Uten å være noen ekspert på dipoler så vil jeg instinktivt tenke at dipoler vil påvirkes av hvor nærme de er veggen, men nøyaktig hvilken effekt det får mtp dybdeperspektiv er vel ikke nødvendigvis gitt. Med forbehold om at mine instinkter tar feil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.758
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dipoler har i alle fall øyne/ører-trikset dekket. Det er vel ingen som setter slikt inntil veggen?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg opplever betydelig forskjell med min hornrigg hvordan den er plassert ifht bakvegg og det er ikke psykoakustisk
    men mine subber og midbasshorn har jo ventilerte bakkammer
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Mange av demoene ble for harde og skrikete blandet med skravling. Men Duet stilte med Piega stativhøyttalere og små subber og det var åpent luftig og detaljert. Moet demonstrerte med Revival Audio Atalante. De spilte musikk. Det var veldig behagelig lyd hos Andre på Audiocenteret rommet som stilte med Perlisten innwall løsning som Andre hadde bygd sjæl. Subbene til Perlisten er seriøse greier.
    Hi-fi hub klarte å skru til lyden tror jeg slik at det var funfaktor, der med skikkelig vinylrigg uten noe som filtrerete vekk noe. Jeg fikk ikke med meg samtlige rom men det store MBL rommet var nok ganske overlegent best.
    Tok en rask tur på Mala og der var axxess Forte forsterker koblet til Ø-Audio Icon. Det var veldig bra.
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen som har innspill på sine lytteinntrykk ang bredde/høyde/dybde/fokus etc på lydbildet til Lyngdorf veggen?

    (Frekvensresponsen var i min bok perfekt og det sørger jo Roomperfect for)
    Personlig synes jeg dette kanskje var det rommet som skuffet aller mest.
    Lite dynamikk, lav morrofaktor og ikke kjempescore på andre kvaliteter heller. Har hørt Lyndgdorf i andre settinger før som har vært mye bedre så mistenker at den som har tunet dette anlegget og meg selv har ganske forskjellige preferanser. 700.000,- kostet oppsettet forresten.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.838
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Popori høyttalere med elektronikk fra Boulder, Esoteric, PS Audio og tror det var Kuzma platespiller. Ble spilt vinyl og med Boulder-elektronikk når jeg var der. Låt fint og flott, dog ble det en liten nedtur etter å ha hørt storebroren på høstens Horten-messe. Spesielt dynamikken og basstrykket var noe mindre her.

    IMG_4792.jpeg

    IMG_4793.jpeg

    IMG_4794.jpeg
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Et spørsmål til folket: Hvis du kunne ha tatt med deg ett anlegg fra messen i ditt rom uten å tenke på pris/verdi. Hvilket hadde du valgt?

    Jeg kunne ikke ha hatt altfor store høyttalere, så valget hadde stått mellom Wilson/Gryphon og Piega/Soulution. Skulle gjerne ha valgt poripori om jeg hadde hatt plass. Vanskelig valg, med hadde gått for Piega/Soulution. Liker enkelheten og designet til Soulution.
    Piega og soulution helt klart.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.838
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fikk du med deg hvilken Popori-modell dette var ?
    Nei dessverre, var der ganske raskt etter åpningen på lørdag, så var bare meg og Popori «himself». Han spurte om jeg hadde hørt Popori før og jeg nevnte at jeg hadde hørt det på Horten-messa nå sist, og han sa at den Sveinung hadde med da var storebroren til den jeg skulle lytte på. Men sikkert noen andre her som vet? 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn