Oslo Hifimesse 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Flott messe.

    Lydmessig var det mye bra. Som noen her er inne på var det lurt å teste ut flere sitteplasseringer i rommet hvis man hadde anledning.

    I motsetning til flere her likte jeg Børresen veldig godt (søndag ettermiddag). Jeg kjente dog ikke til musikken (noe elektroniske greier). Det jeg likte var vektløsheten i lydbildet. Jeg opplevde dem som veldig "frie" i lyden og detaljene hang nærmest på knagger i lydbildet. På visse områder har jeg aldri hørt noe lignende/bedre. Det var smått magisk på mange måter. Det var dog tvingende nødvendig å sitte helt midt mellom høyttalerne. Magien kom kun fram når man satt på den perfekte stolen på sin kolonne. Jeg prøvesatt alle midtstolene på alle kolonnene :) Både disse og MBL gav meg dette store og betagende lydbildet som jeg opplevde som realistisk på en annen måte enn hva man hørte fra kassehøyttalere i mindre rom.

    Nettopp dette med lydbildestørrelse var noe av det jeg hang meg mye opp i på messa. Små høyttalere låt smått. Noen store låt også smått, men som regel låt de større. Jeg fikk lyst på større lyd, diger lyd!
    De store Børresen var etter det jeg fikk opplyst, helt nye. De tok av plasten på de på fredag, og da tar det noen hundre timer før de spiller som de skal. Men på søndagen hadde de nok begynt å spille seg litt til. Men det er som du skriver viktig å finne sweetspot. De gjelder de fleste rommene. Bl.a. så oppdaget jeg at lyden ble klart bedre når de foran gikk, og man fikk direkte lyd. Man får ellers ikke hørt det fulle potensiale til produktene på en messe med de rammebetingelsene og kort tid til å rigge anlegget i rom som ikke er lagd for å spille musikk i.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.
    Hei Alan, @Gjallarhorn Audio . Takker for utfyllende kommentar - og kritisk reaksjon på mitt innlegg :) . My bad det der, da jeg mente å huske at det var ytterligere en aktør inne i bildet en kortere periode.

    Jeg synes også at du undergraver innsatsen vår ved å kaste ut at VA har blitt stemoderlig behandlet. Vi har på løpende bånd tatt nylanserte modeller inn i demo helt siden vi overtok importørrollen etter Interconnect. Vi har i tillegg vært der for alle de som har ønsket reservedeler og solgt disse med lav fortjeneste som en del av vår service til eiere av VA produkter.
    "Stemodig" var et feil og uriktig ord å bruke, selvom det sto i "-". Det var på ingen måte ment å være noen direkte kritikk mot dere og den innsats dere legger ned for å ivareta produktene dere representerer. Det jeg mente å få frem var vel mer eller mindre det du selv er inne på i fjerde ledd - og var et kort tilsvar til Eirik84, som syntes VA har blitt litt "borte" i vrimmelen av andre merker.

    Jeg vet at dere har hatt fokus på VA, og hele tiden har/har hatt flere modeller inne i demo - og ble litt overrasket over at dere ikke hadde med VA på messa - uten at jeg stilte spørsmål om det.
    Registrerte kort at en annen aktør hadde VA i sitt oppsett på messa, uten å bite meg merke i hvorfor.

    Ble først i går kveld klar over at det er et skifte på gang mht VA - og ser at du nok satt min kommentar i sammenheng med det.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    @ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.

    Jeg synes også at du undergraver innsatsen vår ved å kaste ut at VA har blitt stemoderlig behandlet. Vi har på løpende bånd tatt nylanserte modeller inn i demo helt siden vi overtok importørrollen etter Interconnect. Vi har i tillegg vært der for alle de som har ønsket reservedeler og solgt disse med lav fortjeneste som en del av vår service til eiere av VA produkter.

    Vi har i skrivende stund 2 par Beethoven Baby Grand Reference i demo (1 par i Asker og 1 par i Bergen hos vår forhandler Renaissance Audio) og en rekke reservedeler på lager som vi neppe blir kvitt (vi kjøpte i sin tid for øvrig delelageret til Interconnect for å være hyggelig). Vi har i den senere tid også hatt Beethoven Concert Grand Reference i demo, foruten om The Music i toppserien Klimt (over mange år og helt til nylig, og faktisk 2 par siden 2009), samt Liszt i Imperial serien. Vi har kjørt annonser for VA i Stereo+ og lagt ut flere forsideannonser her på HFS om nylanseringer og invitasjoner til demo av disse hos oss.

    Det er heller ikke vår feil at journalister har vist liten interesse for å skrive omtaler av høyttalere fra VA. Vi kan heller ikke klandres for at kunder som besøker oss, eller våre forhandlere, ender opp med å velge andre høyttalermerker. Det er tross alt kjøper som bør velge høyttalere etter hva han liker, og vi "pusher" aldri et merke fremfor et annet, men utdyper på forespørsel styrker og svakheter vi mener en bestemt høyttaler måtte ha. Resten bør avdekkes ved å komme på demo, og hos oss kan du få høre opp til flere modeller av et merke, og på tverrs av merker, i et tilnærmet optimalt demorom bygget fra grunnen av for nettopp dette formålet.

    Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er markedet i Norge begrenset, og å bytte rundt på aktører, sågar over på danske hender, vil ikke endre på dette. Det lager bare problemer for de som allerede eier høyttalere fra VA siden de må forholde seg til en ny aktør. Men agenturer i Norge sitter utrygt p.g.a. forventningene internasjonale produsenter har til salget i "verdens rikeste land". Svært få av produsentene skjønner at det er tale om en populasjon på omtrent det halve av Sverige og omtrent samme antall som Danmark, men da med en langt lavere befolkningstetthet. Og enda færre av produsentene skjønner at nordmenn flest bruker penger på friluftsliv heller enn på hi-fi. Det hjelper heller ikke de norske prisene at den norske krona er historisk lav, noe som kommer på toppen av den voldsomme prisstigningen på high-end produkter de siste 10 årene. VA produkter er intet unntak og disse har økt kraftig i pris siden den gangen vi ble forhandler.

    Jeg ser at enkelte fremstiller bytte av VA importør som en positiv ting. Hvordan de kommer frem til den konklusjonen har jeg problemer med å forstå. For meg er det i alle fall vanskelig å se at det kan komme noe positivt ut av at den norske importen av VA får et ekstra mellomledd i utlandet (Danmark) da dette unektelig vil føre til lavere rabatter og mere innfløkt kundeservice, spesielt ved garantisaker.

    Gjallarhorn Audio jobber kontinuerlig med å få merkevarer, som vi interesserer oss for og hvis importør sitter utenfor Norge, over på norske hender, og dette burde være i norske forbrukere sin interesse.
    Hei Alan, @Gjallarhorn Audio . Takker for utfyllende kommentar - og kritisk reaksjon på mitt innlegg :) . My bad det der, da jeg mente å huske at det var ytterligere en aktør inne i bildet en kortere periode.


    "Stemodig" var et feil og uriktig ord å bruke, selvom det sto i "-". Det var på ingen måte ment å være noen direkte kritikk mot dere og den innsats dere legger ned for å ivareta produktene dere representerer. Det jeg mente å få frem var vel mer eller mindre det du selv er inne på i fjerde ledd - og var et kort tilsvar til Eirik84, som syntes VA har blitt litt "borte" i vrimmelen av andre merker.

    Jeg vet at dere har hatt fokus på VA, og hele tiden har/har hatt flere modeller inne i demo - og ble litt overrasket over at dere ikke hadde med VA på messa - uten at jeg stilte spørsmål om det.
    Registrerte kort at en annen aktør hadde VA i sitt oppsett på messa, uten å bite meg merke i hvorfor.

    Ble først i går kveld klar over at det er et skifte på gang mht VA - og ser at du nok satt min kommentar i sammenheng med det.
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke trodde Vienna hadde noen norsk importør lenger, særlig siden representant fra Inventum sa de så etter en importør i Norge. Så visste ikke om at dere plutselig var fratatt agenturet. Vet at dere @Gjallarhorn Audio strekker dere langt for både kunder og merkene dere representerer (y) Så det var på ingen måte ment som noen kritikk fra meg, var mer et innspill om at jeg ble påminnet om at jeg leste mye Vienna-tester den gangen det var flere fysiske hifi-blader i omløp her i landet.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Ganske utrolig at man ikke sørger for at alle komponenter er innspilte når de skal brukes på en messe. Handler det ikke om å få vist frem utstyret på best mulige måte? I den grad det er mulig under rådende messe forhold selvsagt.

    Ikke alle lar seg blende av høye priser, det må liksom spille ok også....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flere hundre timer? Quite interesting. En LP-plateside er omtrent 20 minutter lang, så man når 200 timer ved LP nummer hundre. Er det nok før greiene er solgt videre?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Viktig å oppgi innspillingstid såpass lang at 14 dagers angrefrist er røket.
    Fra spøk til alvor. Innspillingstid på elementer, og hvis de ikke allerede er innspilt fra fabrikk, ligger gjerne i området 5-20 timer og forandringene er svært liten på de evt. siste 10-15 timene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    3 døgn med pink noise generator så har man 72t tvert
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    De store Børresen var etter det jeg fikk opplyst, helt nye. De tok av plasten på de på fredag, og da tar det noen hundre timer før de spiller som de skal. Men på søndagen hadde de nok begynt å spille seg litt til. Men det er som du skriver viktig å finne sweetspot. De gjelder de fleste rommene. Bl.a. så oppdaget jeg at lyden ble klart bedre når de foran gikk, og man fikk direkte lyd. Man får ellers ikke hørt det fulle potensiale til produktene på en messe med de rammebetingelsene og kort tid til å rigge anlegget i rom som ikke er lagd for å spille musikk i.
    Noen hundre timer 🤣👍
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Forundrer meg litt at høyttalere til 6 mill ikke leveres ferdig innspilt. Og at det ikke var eneste paret på messa som kom rett fra eska. De fleste konstruksjoner vil nok ha godt av 50-100 timers innspilling før seriøs lytting.

    En generell betraktning rundt det som ble presentert i Asker er at stadig flere velger å vise frem utstyr i uoppnåelige prisklasser. Imponerende, javel - men er det sunt for hobbyen/interessen?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Forundrer meg litt at høyttalere til 6 mill ikke leveres ferdig innspilt. Og at det ikke var eneste paret på messa som kom rett fra eska. De fleste konstruksjoner vil nok ha godt av 50-100 timers innspilling før seriøs lytting.

    En generell betraktning rundt det som ble presentert i Asker er at stadig flere velger å vise frem utstyr i uoppnåelige prisklasser. Imponerende, javel - men er det sunt for hobbyen/interessen?
    Jeg mener at det er meget sunt for interessen.

    Ei messe er nødt for å ha noen "trekkplaster".
    Altså systemer og komponenter folk ikke har mulighet til å høre ellers. Ikke mange som gidder å komme langveis fra, og bruke en eller to dager på ei HiFi messe, hvis alle anlegg er sub 100k.kr.
    (Ikke det at rimeligere utstyr ikke skal være representert. Ja takk, begge deler.)

    Det er langt fra alle som er på "kjøpern".
    -I alle fall ikke i utgangspunktet.
    Vi kommer jo fordi vi er interessert i kule gode greier, og for å la oss underholde.

    Så kan det jo skje at vi plukker med oss noe småtteri i handlekørja. 😊
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Konseptet til Børresen (høye linjer med nedtrappede delefrekvenser) skaper den romfylde som apekister og potetkasser ikke kan matche.
    Jeg tror på det når dere sier de ikke var innspilt, det var et strøk av hårdhet der som ikke rimte helt med forventningene, ellers synes jeg de låt riktig så bra, dog med begrenset subbass. De inneholdt også noen interessante mekaniske detaljer som jeg tar med videre. :)
    Valget av bånddiskant (her som et slags varemerke?) er en felle å gå i da dette har begrenset vertikal spredning. Da er lytteplass enda mer kritisk. Med MTM konsept, en velvalgt diskant samt kapable woofere over/under, så er kommer man langt på vei til et stort, levende og dynamisk lydbilde.
    Inselwinds aktive høyttalere som Seas Eclat, Moelva, Arc Deco, samt et kommende prosjekt på Brøttum (!) realiserer dette til en brøkdel av de 6 mill.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Flere hundre timer? Quite interesting. En LP-plateside er omtrent 20 minutter lang, så man når 200 timer ved LP nummer hundre. Er det nok før greiene er solgt videre?
    300 LP-er mener du vel?

    Tror vel at det blir som dette?
    0,67timer/LP x 300 = 200 timer
    🤗
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Lang innspillingstid trengte jeg på noen PHL 12'' med stivt oppheng. Ble kjøpt 2013, først nå så hører jeg at de begynner å spille mere og dypere bass. Kansje jeg må inn å justere bassporten igjen. Impedanskurven( resonansen/ene har sikkert forandret seg ) Så innspilling er ikke oppskrytt hær :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Han er vel en Koreaner han som ''flyger'' rundt hele verden på messer ?. Høres litt ''kvass'' og pågående dette systemet. Ett eller annet må det være:) Kan være mic'n på videokamera....
     
    Sist redigert:

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Mine høydepunkt fra messen, i tilfeldig rekkefølge:
    • Big Dipper, MoFi, Audio Research, Rega, HiFi Rose
    • Norsk Audio Teknikk, PMC, Bladelius
    • Popori Acoustics. Kuzma, Boulder, PS Audio
    • Eksakt HIFI, Annerstedt-Hegge Acoustics, Linn
    • Yahama
    • Moet, Revival Audio, Silent Pound, Silent Angel, Leema
    • Nordlyd, Luxman, Fyne
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Den største utfordringen synes jeg er å få høre på nok variasjon av musikk. Skal jeg få et godt inntrykk av et anlegg må jeg høre forskjellige sjangre. Ofte blir jeg bare sittende å vente utålmodig til neste låt i håp om at den er annerledes.
    Er helt enig i dette. Var på Bristol Hifi show, og mye av de samme låtene gikk igjen på flere demoer. Eneste herlige unntak var Rega som hadde et utvalg av LPer som du kunne be om å få spilt.

    I Bristol var f.eks. Audio Note demoen ikke verdt noe, da de kun spilte jazz med få instrumenter den tiden jeg var der. Låt greit, men ikke min musikk og for meg var dette ikke en utfordring for oppsettet
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Tittet på videoen (veldig bra laget med all tidsmerkingen etc og tidvis filming litt bak utstyret... og et display på Bladelius som burde vært pusset litt) og det var absolutt mye kjedelig musikk der... hva med noe lett gjenkjennelig pop (Taylor Swift el lign) som alle har hørt mange ganger og da kan gjøre seg opp en mening om de hører noe nytt, hører noe "mer" eller om det framkaller emosjonelle reaksjoner :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    My hiend har vært der
    Jeg hadde Leo Yeh til bords under middagen på lørdag. Ganske interessant å diskutere med Taiwaneseren som tilnærmet kontinuerlig reiser rundt på hifi-messer.
    -Kjempehyggelig fyr altså (y).

    Utover MY-HiEND var det flere utenlandske journalister tilstede. Følgende vil dekke Oslo Hifi Show 2024 med bilder og reportasjer:
    • Mono & Stereo,
    • Hi-Files,
    • The Ear,
    • EISA,
    • HiFi Pig Magazine og
    • Hifi-News.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Tittet på videoen (veldig bra laget med all tidsmerkingen etc og tidvis filming litt bak utstyret... og et display på Bladelius som burde vært pusset litt) og det var absolutt mye kjedelig musikk der... hva med noe lett gjenkjennelig pop (Taylor Swift el lign) som alle har hørt mange ganger og da kan gjøre seg opp en mening om de hører noe nytt, hører noe "mer" eller om det framkaller emosjonelle reaksjoner :)
    Taylor Swift el lign. Snakk for deg selv der. Trur ikke jeg har hørt f eks hu i 5 min engang.
    Spill noe Darkthrone, Mayhem, dimmu, Satyricon, troll etc etc. En av Norges største kultureksportvarer hører man ikke mye om på slike messer, å kunne vært en fin oppladning til Inferno som er snart. Hvor blir det av høykulturen? 😀
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Taiwaneseren er god til å filme. Alle detaljer er med hær :) Sikkert noe å lære. Hadde en kamerat som var på Oslo hifimesse 2023, da fikk jeg nesten med meg samtalene han hadde med noen besøkende.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke verst, streamet direkte fra Apple TV sin YouTube app og ut på anlegget i kveld. Og selv om mye av musikken var annerledes og han karen går rundt, så består de fleste inntrykkene jeg noterte meg og rablet ned i et innlegg #173 her i tråden. Som eksempel Lyngdorf veggen og Fyne (Ca.1t 20min ut i filmen) som jeg ikke syntes var så bra. (Det var faktisk den musikken jeg refererte til, på snurra)
    Sjekk selv, artig å høre hva andre mener om lyden her:)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Noen som vet om det ble spilt på Rega Aya under messen? De var ikke tilkoblet når jeg var innom.
     

    hifiml

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    34
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    1
    @ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.

    Jeg synes også at du undergraver innsatsen vår ved å kaste ut at VA har blitt stemoderlig behandlet. Vi har på løpende bånd tatt nylanserte modeller inn i demo helt siden vi overtok importørrollen etter Interconnect. Vi har i tillegg vært der for alle de som har ønsket reservedeler og solgt disse med lav fortjeneste som en del av vår service til eiere av VA produkter.

    Vi har i skrivende stund 2 par Beethoven Baby Grand Reference i demo (1 par i Asker og 1 par i Bergen hos vår forhandler Renaissance Audio) og en rekke reservedeler på lager som vi neppe blir kvitt (vi kjøpte i sin tid for øvrig delelageret til Interconnect for å være hyggelig). Vi har i den senere tid også hatt Beethoven Concert Grand Reference i demo, foruten om The Music i toppserien Klimt (over mange år og helt til nylig, og faktisk 2 par siden 2009), samt Liszt i Imperial serien. Vi har kjørt annonser for VA i Stereo+ og lagt ut flere forsideannonser her på HFS om nylanseringer og invitasjoner til demo av disse hos oss.

    Det er heller ikke vår feil at journalister har vist liten interesse for å skrive omtaler av høyttalere fra VA. Vi kan heller ikke klandres for at kunder som besøker oss, eller våre forhandlere, ender opp med å velge andre høyttalermerker. Det er tross alt kjøper som bør velge høyttalere etter hva han liker, og vi "pusher" aldri et merke fremfor et annet, men utdyper på forespørsel styrker og svakheter vi mener en bestemt høyttaler måtte ha. Resten bør avdekkes ved å komme på demo, og hos oss kan du få høre opp til flere modeller av et merke, og på tverrs av merker, i et tilnærmet optimalt demorom bygget fra grunnen av for nettopp dette formålet.

    Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er markedet i Norge begrenset, og å bytte rundt på aktører, sågar over på danske hender, vil ikke endre på dette. Det lager bare problemer for de som allerede eier høyttalere fra VA siden de må forholde seg til en ny aktør. Men agenturer i Norge sitter utrygt p.g.a. forventningene internasjonale produsenter har til salget i "verdens rikeste land". Svært få av produsentene skjønner at det er tale om en populasjon på omtrent det halve av Sverige og omtrent samme antall som Danmark, men da med en langt lavere befolkningstetthet. Og enda færre av produsentene skjønner at nordmenn flest bruker penger på friluftsliv heller enn på hi-fi. Det hjelper heller ikke de norske prisene at den norske krona er historisk lav, noe som kommer på toppen av den voldsomme prisstigningen på high-end produkter de siste 10 årene. VA produkter er intet unntak og disse har økt kraftig i pris siden den gangen vi ble forhandler.

    Jeg ser at enkelte fremstiller bytte av VA importør som en positiv ting. Hvordan de kommer frem til den konklusjonen har jeg problemer med å forstå. For meg er det i alle fall vanskelig å se at det kan komme noe positivt ut av at den norske importen av VA får et ekstra mellomledd i utlandet (Danmark) da dette unektelig vil føre til lavere rabatter og mere innfløkt kundeservice, spesielt ved garantisaker.

    Gjallarhorn Audio jobber kontinuerlig med å få merkevarer, som vi interesserer oss for og hvis importør sitter utenfor Norge, over på norske hender, og dette burde være i norske forbrukere sin interesse.
    Bare en liten korreksjon. Interconnect gikk ikke konkurs. Firmaet ble avviklet, og ingen tapte penger.
    Rett skal være rett :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er det en grunn til at forhandlere av Parasound "aldri" velger å ha med seg dette på messer?

    De har jo mange modeller i Halo-serien som er "dyre nok" til å være interessante i en sånn setting :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    fotografen

    Medlem
    Ble medlem
    23.06.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    154
    Apropos Vienna. Har selv et par Mozart SE kjøpt hos Interconnect som jeg er svært fornøyd med. De spiller sammen med WB the Circle og AVM Inspiration CS 2.3 ( alt i ett forsterker, streamer og CD spiller med mm/mc RIAA. Jeg må innrømme at (antagelig mye pga plassering hjemme) de aktive VA Mozart spilte vel så bra som mitt anlegg. Ellers er det å si at hi-fi bransjen er nokså "vill vest" for tiden og dessverre har Vienna A store problemer med omtale i det meste som finnes av europeisk hi-fi litteratur. Hva som er årsaken vet jeg ikke men for de som er interesserte finnes det en omfattende test av de nye Mozart på denne nettsiden gy8.eu
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Jeg mener at det er meget sunt for interessen.

    Ei messe er nødt for å ha noen "trekkplaster".
    Altså systemer og komponenter folk ikke har mulighet til å høre ellers. Ikke mange som gidder å komme langveis fra, og bruke en eller to dager på ei HiFi messe, hvis alle anlegg er sub 100k.kr.
    (Ikke det at rimeligere utstyr ikke skal være representert. Ja takk, begge deler.)

    Det er langt fra alle som er på "kjøpern".
    -I alle fall ikke i utgangspunktet.
    Vi kommer jo fordi vi er interessert i kule gode greier, og for å la oss underholde.

    Så kan det jo skje at vi plukker med oss noe småtteri i handlekørja. 😊
    Klart det er moro å se og høre oligarkanlegg, men er ikke sikker på hvor viktig det er for selve messeinteressen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn