lydogakustikk
Bransjeaktør
- Ble medlem
- 14.06.2014
- Innlegg
- 1.322
- Antall liker
- 2.480
Så det var ikke Vera Audio dere snakket om...
De store Børresen var etter det jeg fikk opplyst, helt nye. De tok av plasten på de på fredag, og da tar det noen hundre timer før de spiller som de skal. Men på søndagen hadde de nok begynt å spille seg litt til. Men det er som du skriver viktig å finne sweetspot. De gjelder de fleste rommene. Bl.a. så oppdaget jeg at lyden ble klart bedre når de foran gikk, og man fikk direkte lyd. Man får ellers ikke hørt det fulle potensiale til produktene på en messe med de rammebetingelsene og kort tid til å rigge anlegget i rom som ikke er lagd for å spille musikk i.Flott messe.
Lydmessig var det mye bra. Som noen her er inne på var det lurt å teste ut flere sitteplasseringer i rommet hvis man hadde anledning.
I motsetning til flere her likte jeg Børresen veldig godt (søndag ettermiddag). Jeg kjente dog ikke til musikken (noe elektroniske greier). Det jeg likte var vektløsheten i lydbildet. Jeg opplevde dem som veldig "frie" i lyden og detaljene hang nærmest på knagger i lydbildet. På visse områder har jeg aldri hørt noe lignende/bedre. Det var smått magisk på mange måter. Det var dog tvingende nødvendig å sitte helt midt mellom høyttalerne. Magien kom kun fram når man satt på den perfekte stolen på sin kolonne. Jeg prøvesatt alle midtstolene på alle kolonnene Både disse og MBL gav meg dette store og betagende lydbildet som jeg opplevde som realistisk på en annen måte enn hva man hørte fra kassehøyttalere i mindre rom.
Nettopp dette med lydbildestørrelse var noe av det jeg hang meg mye opp i på messa. Små høyttalere låt smått. Noen store låt også smått, men som regel låt de større. Jeg fikk lyst på større lyd, diger lyd!
Hei Alan, @Gjallarhorn Audio . Takker for utfyllende kommentar - og kritisk reaksjon på mitt innlegg . My bad det der, da jeg mente å huske at det var ytterligere en aktør inne i bildet en kortere periode.@ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.
"Stemodig" var et feil og uriktig ord å bruke, selvom det sto i "-". Det var på ingen måte ment å være noen direkte kritikk mot dere og den innsats dere legger ned for å ivareta produktene dere representerer. Det jeg mente å få frem var vel mer eller mindre det du selv er inne på i fjerde ledd - og var et kort tilsvar til Eirik84, som syntes VA har blitt litt "borte" i vrimmelen av andre merker.Jeg synes også at du undergraver innsatsen vår ved å kaste ut at VA har blitt stemoderlig behandlet. Vi har på løpende bånd tatt nylanserte modeller inn i demo helt siden vi overtok importørrollen etter Interconnect. Vi har i tillegg vært der for alle de som har ønsket reservedeler og solgt disse med lav fortjeneste som en del av vår service til eiere av VA produkter.
@ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.
Jeg synes også at du undergraver innsatsen vår ved å kaste ut at VA har blitt stemoderlig behandlet. Vi har på løpende bånd tatt nylanserte modeller inn i demo helt siden vi overtok importørrollen etter Interconnect. Vi har i tillegg vært der for alle de som har ønsket reservedeler og solgt disse med lav fortjeneste som en del av vår service til eiere av VA produkter.
Vi har i skrivende stund 2 par Beethoven Baby Grand Reference i demo (1 par i Asker og 1 par i Bergen hos vår forhandler Renaissance Audio) og en rekke reservedeler på lager som vi neppe blir kvitt (vi kjøpte i sin tid for øvrig delelageret til Interconnect for å være hyggelig). Vi har i den senere tid også hatt Beethoven Concert Grand Reference i demo, foruten om The Music i toppserien Klimt (over mange år og helt til nylig, og faktisk 2 par siden 2009), samt Liszt i Imperial serien. Vi har kjørt annonser for VA i Stereo+ og lagt ut flere forsideannonser her på HFS om nylanseringer og invitasjoner til demo av disse hos oss.
Det er heller ikke vår feil at journalister har vist liten interesse for å skrive omtaler av høyttalere fra VA. Vi kan heller ikke klandres for at kunder som besøker oss, eller våre forhandlere, ender opp med å velge andre høyttalermerker. Det er tross alt kjøper som bør velge høyttalere etter hva han liker, og vi "pusher" aldri et merke fremfor et annet, men utdyper på forespørsel styrker og svakheter vi mener en bestemt høyttaler måtte ha. Resten bør avdekkes ved å komme på demo, og hos oss kan du få høre opp til flere modeller av et merke, og på tverrs av merker, i et tilnærmet optimalt demorom bygget fra grunnen av for nettopp dette formålet.
Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er markedet i Norge begrenset, og å bytte rundt på aktører, sågar over på danske hender, vil ikke endre på dette. Det lager bare problemer for de som allerede eier høyttalere fra VA siden de må forholde seg til en ny aktør. Men agenturer i Norge sitter utrygt p.g.a. forventningene internasjonale produsenter har til salget i "verdens rikeste land". Svært få av produsentene skjønner at det er tale om en populasjon på omtrent det halve av Sverige og omtrent samme antall som Danmark, men da med en langt lavere befolkningstetthet. Og enda færre av produsentene skjønner at nordmenn flest bruker penger på friluftsliv heller enn på hi-fi. Det hjelper heller ikke de norske prisene at den norske krona er historisk lav, noe som kommer på toppen av den voldsomme prisstigningen på high-end produkter de siste 10 årene. VA produkter er intet unntak og disse har økt kraftig i pris siden den gangen vi ble forhandler.
Jeg ser at enkelte fremstiller bytte av VA importør som en positiv ting. Hvordan de kommer frem til den konklusjonen har jeg problemer med å forstå. For meg er det i alle fall vanskelig å se at det kan komme noe positivt ut av at den norske importen av VA får et ekstra mellomledd i utlandet (Danmark) da dette unektelig vil føre til lavere rabatter og mere innfløkt kundeservice, spesielt ved garantisaker.
Gjallarhorn Audio jobber kontinuerlig med å få merkevarer, som vi interesserer oss for og hvis importør sitter utenfor Norge, over på norske hender, og dette burde være i norske forbrukere sin interesse.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke trodde Vienna hadde noen norsk importør lenger, særlig siden representant fra Inventum sa de så etter en importør i Norge. Så visste ikke om at dere plutselig var fratatt agenturet. Vet at dere @Gjallarhorn Audio strekker dere langt for både kunder og merkene dere representerer Så det var på ingen måte ment som noen kritikk fra meg, var mer et innspill om at jeg ble påminnet om at jeg leste mye Vienna-tester den gangen det var flere fysiske hifi-blader i omløp her i landet.Hei Alan, @Gjallarhorn Audio . Takker for utfyllende kommentar - og kritisk reaksjon på mitt innlegg . My bad det der, da jeg mente å huske at det var ytterligere en aktør inne i bildet en kortere periode.
"Stemodig" var et feil og uriktig ord å bruke, selvom det sto i "-". Det var på ingen måte ment å være noen direkte kritikk mot dere og den innsats dere legger ned for å ivareta produktene dere representerer. Det jeg mente å få frem var vel mer eller mindre det du selv er inne på i fjerde ledd - og var et kort tilsvar til Eirik84, som syntes VA har blitt litt "borte" i vrimmelen av andre merker.
Jeg vet at dere har hatt fokus på VA, og hele tiden har/har hatt flere modeller inne i demo - og ble litt overrasket over at dere ikke hadde med VA på messa - uten at jeg stilte spørsmål om det.
Registrerte kort at en annen aktør hadde VA i sitt oppsett på messa, uten å bite meg merke i hvorfor.
Ble først i går kveld klar over at det er et skifte på gang mht VA - og ser at du nok satt min kommentar i sammenheng med det.
Noen hundre timerDe store Børresen var etter det jeg fikk opplyst, helt nye. De tok av plasten på de på fredag, og da tar det noen hundre timer før de spiller som de skal. Men på søndagen hadde de nok begynt å spille seg litt til. Men det er som du skriver viktig å finne sweetspot. De gjelder de fleste rommene. Bl.a. så oppdaget jeg at lyden ble klart bedre når de foran gikk, og man fikk direkte lyd. Man får ellers ikke hørt det fulle potensiale til produktene på en messe med de rammebetingelsene og kort tid til å rigge anlegget i rom som ikke er lagd for å spille musikk i.
Jeg mener at det er meget sunt for interessen.Forundrer meg litt at høyttalere til 6 mill ikke leveres ferdig innspilt. Og at det ikke var eneste paret på messa som kom rett fra eska. De fleste konstruksjoner vil nok ha godt av 50-100 timers innspilling før seriøs lytting.
En generell betraktning rundt det som ble presentert i Asker er at stadig flere velger å vise frem utstyr i uoppnåelige prisklasser. Imponerende, javel - men er det sunt for hobbyen/interessen?
300 LP-er mener du vel?Flere hundre timer? Quite interesting. En LP-plateside er omtrent 20 minutter lang, så man når 200 timer ved LP nummer hundre. Er det nok før greiene er solgt videre?
Var det han som fløy rundt og filmet ja - var sikker på at det kom innslag på Norge Rundt jegMy hiend har vært der
Han er taiwaneser.Han er vel en Koreaner han som ''flyger'' rundt hele verden på messer ?. Høres litt ''kvass'' og pågående dette systemet. Ett eller annet må det være Kan være mic'n på videokamera....
Er helt enig i dette. Var på Bristol Hifi show, og mye av de samme låtene gikk igjen på flere demoer. Eneste herlige unntak var Rega som hadde et utvalg av LPer som du kunne be om å få spilt.Den største utfordringen synes jeg er å få høre på nok variasjon av musikk. Skal jeg få et godt inntrykk av et anlegg må jeg høre forskjellige sjangre. Ofte blir jeg bare sittende å vente utålmodig til neste låt i håp om at den er annerledes.
Jeg hadde Leo Yeh til bords under middagen på lørdag. Ganske interessant å diskutere med Taiwaneseren som tilnærmet kontinuerlig reiser rundt på hifi-messer.My hiend har vært der
Taylor Swift el lign. Snakk for deg selv der. Trur ikke jeg har hørt f eks hu i 5 min engang.Tittet på videoen (veldig bra laget med all tidsmerkingen etc og tidvis filming litt bak utstyret... og et display på Bladelius som burde vært pusset litt) og det var absolutt mye kjedelig musikk der... hva med noe lett gjenkjennelig pop (Taylor Swift el lign) som alle har hørt mange ganger og da kan gjøre seg opp en mening om de hører noe nytt, hører noe "mer" eller om det framkaller emosjonelle reaksjoner
Bare en liten korreksjon. Interconnect gikk ikke konkurs. Firmaet ble avviklet, og ingen tapte penger.@ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.
Jeg synes også at du undergraver innsatsen vår ved å kaste ut at VA har blitt stemoderlig behandlet. Vi har på løpende bånd tatt nylanserte modeller inn i demo helt siden vi overtok importørrollen etter Interconnect. Vi har i tillegg vært der for alle de som har ønsket reservedeler og solgt disse med lav fortjeneste som en del av vår service til eiere av VA produkter.
Vi har i skrivende stund 2 par Beethoven Baby Grand Reference i demo (1 par i Asker og 1 par i Bergen hos vår forhandler Renaissance Audio) og en rekke reservedeler på lager som vi neppe blir kvitt (vi kjøpte i sin tid for øvrig delelageret til Interconnect for å være hyggelig). Vi har i den senere tid også hatt Beethoven Concert Grand Reference i demo, foruten om The Music i toppserien Klimt (over mange år og helt til nylig, og faktisk 2 par siden 2009), samt Liszt i Imperial serien. Vi har kjørt annonser for VA i Stereo+ og lagt ut flere forsideannonser her på HFS om nylanseringer og invitasjoner til demo av disse hos oss.
Det er heller ikke vår feil at journalister har vist liten interesse for å skrive omtaler av høyttalere fra VA. Vi kan heller ikke klandres for at kunder som besøker oss, eller våre forhandlere, ender opp med å velge andre høyttalermerker. Det er tross alt kjøper som bør velge høyttalere etter hva han liker, og vi "pusher" aldri et merke fremfor et annet, men utdyper på forespørsel styrker og svakheter vi mener en bestemt høyttaler måtte ha. Resten bør avdekkes ved å komme på demo, og hos oss kan du få høre opp til flere modeller av et merke, og på tverrs av merker, i et tilnærmet optimalt demorom bygget fra grunnen av for nettopp dette formålet.
Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er markedet i Norge begrenset, og å bytte rundt på aktører, sågar over på danske hender, vil ikke endre på dette. Det lager bare problemer for de som allerede eier høyttalere fra VA siden de må forholde seg til en ny aktør. Men agenturer i Norge sitter utrygt p.g.a. forventningene internasjonale produsenter har til salget i "verdens rikeste land". Svært få av produsentene skjønner at det er tale om en populasjon på omtrent det halve av Sverige og omtrent samme antall som Danmark, men da med en langt lavere befolkningstetthet. Og enda færre av produsentene skjønner at nordmenn flest bruker penger på friluftsliv heller enn på hi-fi. Det hjelper heller ikke de norske prisene at den norske krona er historisk lav, noe som kommer på toppen av den voldsomme prisstigningen på high-end produkter de siste 10 årene. VA produkter er intet unntak og disse har økt kraftig i pris siden den gangen vi ble forhandler.
Jeg ser at enkelte fremstiller bytte av VA importør som en positiv ting. Hvordan de kommer frem til den konklusjonen har jeg problemer med å forstå. For meg er det i alle fall vanskelig å se at det kan komme noe positivt ut av at den norske importen av VA får et ekstra mellomledd i utlandet (Danmark) da dette unektelig vil føre til lavere rabatter og mere innfløkt kundeservice, spesielt ved garantisaker.
Gjallarhorn Audio jobber kontinuerlig med å få merkevarer, som vi interesserer oss for og hvis importør sitter utenfor Norge, over på norske hender, og dette burde være i norske forbrukere sin interesse.
Hehehe. Herlig!<snip> Hvor blir det av høykulturen?
Ja, men hvem orker å høre på det i 72 timer?3 døgn med pink noise generator så har man 72t tvert
Klart det er moro å se og høre oligarkanlegg, men er ikke sikker på hvor viktig det er for selve messeinteressen.Jeg mener at det er meget sunt for interessen.
Ei messe er nødt for å ha noen "trekkplaster".
Altså systemer og komponenter folk ikke har mulighet til å høre ellers. Ikke mange som gidder å komme langveis fra, og bruke en eller to dager på ei HiFi messe, hvis alle anlegg er sub 100k.kr.
(Ikke det at rimeligere utstyr ikke skal være representert. Ja takk, begge deler.)
Det er langt fra alle som er på "kjøpern".
-I alle fall ikke i utgangspunktet.
Vi kommer jo fordi vi er interessert i kule gode greier, og for å la oss underholde.
Så kan det jo skje at vi plukker med oss noe småtteri i handlekørja.