Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Men du bruker usedvanlig mye tid på å dikte fritt og fabulere løst og ufast. Det må da være like bortkastet.

    Det tok meg nøyaktig fem sekunder å skrive følgende inn i google, som du sliter slik med:

    oslo kommune forslag bilfritt innenfor ring 1

    Jeg skal la være å fakturere deg for bistanden. Første treff burde hjelpe deg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Men du bruker usedvanlig mye tid på å dikte fritt og fabulere løst og ufast. Det må da være like bortkastet.

    Det tok meg nøyaktig fem sekunder å skrive følgende inn i google, som du sliter slik med:

    oslo kommune forslag bilfritt innenfor ring 1

    Jeg skal la være å fakturere deg for bistanden. Første treff burde hjelpe deg.
    Jeg bruker forsvinnende liten tid her inne til sammenlikning til sure gamle gubber - med oppblåste ego - som bruker dag og natt på å klø seg på magen og poste alt de kommer over på nettet for å få dagen til gå.

    Jeg ser ingen artikler som besvarer spørsmålet mitt. Jeg tror du har misforstått konsulentbransjen hvis du tror Google søk kan erstatte utdannelse og krigserfaring. :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker forsvinnende liten tid her inne til sammenlikning til sure gamle gubber - med oppblåste ego - som bruker dag og natt på å klø seg på magen og poste alt de kommer over på nettet for å få dagen til gå.
    Det er noe patetisk over folk som føler de at de har så lite å fare med at de konstant må bedrive ad homonem (og legge ut bilder av at de leser Kant...sorry...)
    Merkverdig argumentasjon brer seg her inne… Herregud.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    799
    "Merkverdig argumentasjon brer seg her inne… Herregud."

    Du blir snart religiøs, Dong.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker forsvinnende liten tid her inne til sammenlikning til sure gamle gubber - med oppblåste ego - som bruker dag og natt på å klø seg på magen og poste alt de kommer over på nettet for å få dagen til gå.

    Jeg ser ingen artikler som besvarer spørsmålet mitt. Jeg tror du har misforstått konsulentbransjen hvis du tror Google søk kan erstatte utdannelse og krigserfaring. :)
    Du skrev jo selv at du ingen vei kom med et google-søk om saken. Ditt innlegg #194 viste at du hadde hatt vansker med å finne informasjon, Cruiser hjalp deg. Men i innlegg #198 kom du med en påstand om stortingspolitikernes adgang til parkeringsplass som viste behov for ytterligere informasjon.

    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    I innlegg #200 kom du med et hjertesukk om hvor lite tid du hadde til å søke på google, som ellers ikke fant stort.

    du må gjerne opplyse meg om hva som er skrevet i media - fant lite på google. Med 10 til 12 timers arbeidsdager i snitt så velger jeg litt saker etter interesse..
    Så jeg følte du trengte litt konsulenthjelp.
    Jeg fulgte din oppfordring selvsagt. Her er noen greie søkeord dersom man vil vite noe om forslaget om bilfritt innenfor Ring 1 i Oslo Kommune:

    oslo kommune forslag bilfritt innenfor ring 1

    Første treff er veldig opplysende. Men nå må jeg ha meg en kopp kaffe. Lykke til med opplysningsjakten:
    https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/slik-bygger-vi-oslo/bilfritt-byliv/

    Skjermbilde 2017-02-28 kl. 07.52.03.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.754
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Jeg tror ikke det er mange som ser det som symbolsk feil at politikere kjører bil helt frem til Stortinget. Eller ser du for deg Erna Solberg på sykkel med tilhørende politieskorte ? Noen politikere kan sikkert sykle, men dette er et sikkerhetsspørsmål som politiet vurderer.
    Forøvrig er jeg helt enig i et mest mulig bilfritt sentrum.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.689
    Tja, men når den rumeneren får norske trygdeytelser og rettigheter for sin familie, så oppstår en belastning for norsk økonomi som gjør selve lønnen litt uinteressant, i det store bildet.

    Men årsaken til at kommunene desperat leter etter andre måter "å gjøre ting på" ligger nok mer i dette:

    Skjult som langsiktig gjeld i kommuneregnskapene, har norske kommuner tatt opp enorme mengder kortsiktige lån for å finansiere langsiktige investeringer. Mens den såkalte sertifikatgjelden var 3,5 milliarder kroner ved inngangen til 2008, var den økt til mer enn 52 milliarder kroner i november 2015, viser tall fra SSB. Bare det siste året, har den kortsiktige gjelden økt med 29 prosent, viser NRKs gjennomgang av kommunegjelden.

    https://www.nrk.no/norge/slik-har-kommunenes-gjeld-eksplodert-i-det-skjulte-1.12744143
    Er jo i parantes bemerket litt artig at det offentlige Norge opptrer som man skulle forvente at en underregulert investeringsbank skulle oppføre seg. Mao finansiere seg så kortsiktig som mulig fordi det er billigst og så håpe at det ikke smeller. Bare for den som tror at det kun er slemme folk i det private som tilpasser seg systemet.

    Merk for øvrig fra artikkelen at Oslo kommune også her er betydelig mer profesjonelle - de har lang løpetid på sin finansiering.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.689
    Krigserfaring?
    Jeg tror det innen konsulentbransjon skal forstås som "å ha måttet smelle sammen en PowerPoint-presentasjon på relativt kort varsel der konkulsjonene er beheftet med enda større usikkerhet enn normalt"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    1000-timers merket henger høyt.

    powerpoint-acu.gif

    Men ingen kommer noensinne til å overgå Powerpoint-slidet som ble utarbeidet for å forklare konflikten i Afghanistan.

    Og om noen stusser over hvorfor det går så trått med innkjøp i Forsvaret, rundt omkring i verden, så har jeg lagt til en oversikt over hvordan det foregår.


    powerpoint-spaghetti1.jpg

    atl_wall_chart-660x429.jpg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg bruker forsvinnende liten tid her inne til sammenlikning til sure gamle gubber - med oppblåste ego - som bruker dag og natt på å klø seg på magen og poste alt de kommer over på nettet for å få dagen til gå.
    Det er noe patetisk over folk som føler de at de har så lite å fare med at de konstant må bedrive ad homonem (og legge ut bilder av at de leser Kant...sorry...)
    Merkverdig argumentasjon brer seg her inne… Herregud.
    Synd at du ikke har baller til å si ifra når Harfingela tramper over :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Jeg tror ikke det er mange som ser det som symbolsk feil at politikere kjører bil helt frem til Stortinget. Eller ser du for deg Erna Solberg på sykkel med tilhørende politieskorte ? Noen politikere kan sikkert sykle, men dette er et sikkerhetsspørsmål som politiet vurderer.
    Forøvrig er jeg helt enig i et mest mulig bilfritt sentrum.
    Nei det er forsatt forskjell på Jørgen hattemaker og Kong Salomo. De blir vel forsatt hentet i egen bil på hjemstedet og kjørt i kortesje til stortinget. Med alle andre biler borte blir det letter for terrorister å ta de ut, for å bruke fagspråket.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.229
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei det er forsatt forskjell på Jørgen hattemaker og Kong Salomo. De blir vel forsatt hentet i egen bil på hjemstedet og kjørt i kortesje til stortinget. Med alle andre biler borte blir det letter for terrorister å ta de ut, for å bruke fagspråket.
    Det er meg meget fjernt å forsvare privilegier, men folk har faktisk ulike roller og oppgaver å spille i samfunnet. Og når man nå faktisk har valgt å legge Stortinget midt i Oslogryta (selv om jeg tror det hadde vært sunt om Stortinget ble flyttet til Eidsvold), synes jeg det er greit at landets øverste folkevalgte blir kjørt sikkerhetsmessig forsvarlig til og fra jobben. Sånn er det bare. Jeg skulle anta at langt mer enn 90% av all bilkjøring i Oslo Sentrum er mindre velbegrunnet enn dette.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja. Så hvorfor er det da ikke genialt av de kommunale å bruke mest mulig penger på lokale prosjekter? Det eneste de risikerer er at staten tar regningen og oppryddingen. Når praktbyggene er bygget og varene levert på krita ... ja ...

    hva er nedsiden?
    Staten tar aldri regningen - det burde du ha greid å få med deg. Når kommunen er satt under administrasjon, så er det stort sett slutt på alt av låneopptak, utenom helt prekære ting. Alt av nedbetaling må gå via innsparinger. Jeg bor i Narvik, som har slitt med konsekvensene etter Terra-skandalen i en årrekke. Her er det slik at gatelysene skrus av kl 0100 i ukedagene og kl 0400 i helgene for å spare penger....

    Uten at jeg kan si det for sikkert (gidder ikke google), så mener jeg at ordfører/rådmann kan straffes om de går utover sine fullmakter ift hav kommunen kan foreta seg. Om kommunen tar opp et ulovlig lån, risikerer långiver å sitte igjen med tapet. Det har vi sett en del rettssaker ifb med Terra-saken. Der endte det med forlik.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.237
    Antall liker
    19.327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Jeg tror ikke det er mange som ser det som symbolsk feil at politikere kjører bil helt frem til Stortinget. Eller ser du for deg Erna Solberg på sykkel med tilhørende politieskorte ? Noen politikere kan sikkert sykle, men dette er et sikkerhetsspørsmål som politiet vurderer.
    Forøvrig er jeg helt enig i et mest mulig bilfritt sentrum.
    For enkelte av våre regjeringsmedlemmer vil det være naturlig at de bringes til/fra på en tilrettelagt og egnet måte. Men - på generelt grunnlag mener jeg det blir helt feil dersom våre folkevalgte skal ha unntak, sær-regler osv i forholdt til alt de pålegger "menigmann". De må også forvente/akseptere å leve- og innrette seg slik de forfekter og ikke innvilge seg selv privilegier slik at de unngår de konsekvenser andre må innrette seg etter og leve med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Enig med ptb her.
    Det er helt klart at noen av de folkevalgte på Stortinget i mange sammenhenger vil ha behov for å fraktes med bil, både av sikkerhetsmessige og evt. andre grunner. Akkurat det tror jeg ikke det er mange som er uenige om, men det er langt derfra til å bygge en garasje for alle sammen, spesielt når man snakker om bilfri by og å forby bilkjøring for andre. Jeg vil tro det er svært mange som har sitt virke på Stortinget som ikke har behov for å kjøre dit, men som vil gjøre det likevel hvis de har grei parkeringsplass tilgjengelig. Jeg vet jo ikke hvor mange plasser denne parkeringsgarasjen skal ha, men det vil ikke forundre meg om den er relativt romslig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Jeg tror ikke det er mange som ser det som symbolsk feil at politikere kjører bil helt frem til Stortinget. Eller ser du for deg Erna Solberg på sykkel med tilhørende politieskorte ? Noen politikere kan sikkert sykle, men dette er et sikkerhetsspørsmål som politiet vurderer.
    Forøvrig er jeg helt enig i et mest mulig bilfritt sentrum.
    For enkelte av våre regjeringsmedlemmer vil det være naturlig at de bringes til/fra på en tilrettelagt og egnet måte. Men - på generelt grunnlag mener jeg det blir helt feil dersom våre folkevalgte skal ha unntak, sær-regler osv i forholdt til alt de pålegger "menigmann". De må også forvente/akseptere å leve- og innrette seg slik de forfekter og ikke innvilge seg selv privilegier slik at de unngår de konsekvenser andre må innrette seg etter og leve med.
    Menigmann kan også i fremtiden kjøre til et parkeringshus innenfor ring 1. Kanskje en idé å sette seg inn i planene som foreligger?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.714
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Jeg tror ikke det er mange som ser det som symbolsk feil at politikere kjører bil helt frem til Stortinget. Eller ser du for deg Erna Solberg på sykkel med tilhørende politieskorte ? Noen politikere kan sikkert sykle, men dette er et sikkerhetsspørsmål som politiet vurderer.
    Forøvrig er jeg helt enig i et mest mulig bilfritt sentrum.
    For enkelte av våre regjeringsmedlemmer vil det være naturlig at de bringes til/fra på en tilrettelagt og egnet måte. Men - på generelt grunnlag mener jeg det blir helt feil dersom våre folkevalgte skal ha unntak, sær-regler osv i forholdt til alt de pålegger "menigmann". De må også forvente/akseptere å leve- og innrette seg slik de forfekter og ikke innvilge seg selv privilegier slik at de unngår de konsekvenser andre må innrette seg etter og leve med.
    På den annen side så ville nok noen av våre folkevalgte ha godt av å sykle til jobb.................
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.229
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lages det så robuste sykler? Ja, jeg vet at de er glad i det robuste, og de kan påvirke kommuner, sykehus og politi til å være robuste, men sykkelfabrikantene.......?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.237
    Antall liker
    19.327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Jeg tror ikke det er mange som ser det som symbolsk feil at politikere kjører bil helt frem til Stortinget. Eller ser du for deg Erna Solberg på sykkel med tilhørende politieskorte ? Noen politikere kan sikkert sykle, men dette er et sikkerhetsspørsmål som politiet vurderer.
    Forøvrig er jeg helt enig i et mest mulig bilfritt sentrum.
    For enkelte av våre regjeringsmedlemmer vil det være naturlig at de bringes til/fra på en tilrettelagt og egnet måte. Men - på generelt grunnlag mener jeg det blir helt feil dersom våre folkevalgte skal ha unntak, sær-regler osv i forholdt til alt de pålegger "menigmann". De må også forvente/akseptere å leve- og innrette seg slik de forfekter og ikke innvilge seg selv privilegier slik at de unngår de konsekvenser andre må innrette seg etter og leve med.
    Menigmann kan også i fremtiden kjøre til et parkeringshus innenfor ring 1. Kanskje en idé å sette seg inn i planene som foreligger?
    Går ut fra at dere (kanskje?) registrerte at jeg skrev på generelt grunnlag. I det legger jeg i utgangspunktet alt der generelle regler, lover osv ikke gjelder (deler av) våre folkevalgte. Mao - men enn kun en isolert liten detalj som har med bilbruk å gjøre.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker forsvinnende liten tid her inne til sammenlikning til sure gamle gubber - med oppblåste ego - som bruker dag og natt på å klø seg på magen og poste alt de kommer over på nettet for å få dagen til gå.
    Det er noe patetisk over folk som føler de at de har så lite å fare med at de konstant må bedrive ad homonem (og legge ut bilder av at de leser Kant...sorry...)
    Merkverdig argumentasjon brer seg her inne… Herregud.
    Synd at du ikke har baller til å si ifra når Harfingela tramper over :)
    De største balla trenger en ikke når en skal irettesette andre, men når en skal disiplinere seg selv.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.920
    Antall liker
    26.297
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.
    Men ville det ikke vært bedre, dvs. mer trafikksikkert, med biltunnel enn trikketunnel?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ekebergbanen trenger fortsatt oppgraderinger, med eller uten sykkelvei.. så sissener og minerva kan jo begynne med å trekke fra disse kostnadene som uansett påløper
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ljabrutrikken langs Kongsveien? Det har vel vært jamt og trutt med arbeid på den de siste par åra, vel? Må ikke bli ferdige før vi starter på noe nytt, sånn at alt som er gjort må rives og gjøres om igjen....

    Fra Holtet til Bomstasjonen er det sykkelfelt på begge sider.

    Fra bomstasjonen til rett før Sjømannsskolen er det sykkelfelt ned, men ikke opp. Forstå det den som kan. Ned følger syklistene med få unntak biltrafikkens fart, og trenger dermed ikke noe adskilt felt. Opp? En annen historie for de aller fleste...

    Det er bare det nederste stykket som helt mangler sykkelfelt, forresten. Det er ikke noe problem å få det til å funke. Lag en fortauskant som man kan sykle over, så kan man legge seg ut i veibanen for fotgjengere, og tilbake på fortauet ellers (retning opp/sørover). Ned trengs som sagt ingen tiltak. Det er overraskende få som går på strekningen også. Hvis man som syklist ikke er dum så greier man det fint, ser seg for og greier. Fortauskanter på sine 25 centimeter er litt mer kronglete for mange, blant annet meg. Da ender man i veibanen i irriterende lav fart fra første fotgjenger til neste utkjørsel...
     
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Den såkalte sykkeltilretteleggingen i Oslo har vært en dårlig vits i mange år allerede og nå skal MDGerne løfte idiotiet en god divisjon opp. De elendige sykkelfeltene og gang- og sykkelveiene som anlegges er ille nok, men "sjekklista" og tiltaksplanen viser at nå skal det også ansettes enda flere sykkelbyråkrater som skal drive med holdningsskapende tiltak og aktiviteter og sykkelsertifisering av bygg og arbeidsplasser. Meningsløs ressursbruk i en kommune full av gode formål å hive penger etter. Jeg mister litt lysta til å sykle. Faens tullinger.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du får leie en litauer til å kjøre dieselbil med teknisk support ved siden av deg. Dette fikser du! :D
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ljabrutrikken langs Kongsveien? Det har vel vært jamt og trutt med arbeid på den de siste par åra, vel? Må ikke bli ferdige før vi starter på noe nytt, sånn at alt som er gjort må rives og gjøres om igjen....

    Fra Holtet til Bomstasjonen er det sykkelfelt på begge sider.

    Fra bomstasjonen til rett før Sjømannsskolen er det sykkelfelt ned, men ikke opp. Forstå det den som kan. Ned følger syklistene med få unntak biltrafikkens fart, og trenger dermed ikke noe adskilt felt. Opp? En annen historie for de aller fleste...

    Det er bare det nederste stykket som helt mangler sykkelfelt, forresten. Det er ikke noe problem å få det til å funke. Lag en fortauskant som man kan sykle over, så kan man legge seg ut i veibanen for fotgjengere, og tilbake på fortauet ellers (retning opp/sørover). Ned trengs som sagt ingen tiltak. Det er overraskende få som går på strekningen også. Hvis man som syklist ikke er dum så greier man det fint, ser seg for og greier. Fortauskanter på sine 25 centimeter er litt mer kronglete for mange, blant annet meg. Da ender man i veibanen i irriterende lav fart fra første fotgjenger til neste utkjørsel...
    Kanskje på tide å veilede forgjengere og og lage merking som i Danmark der fotgjengere og syklister har hver sin fil og respektere det. Her vingler de frem og tilbake med hodet ned i mobilen...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Jeg tror ikke det er mange som ser det som symbolsk feil at politikere kjører bil helt frem til Stortinget. Eller ser du for deg Erna Solberg på sykkel med tilhørende politieskorte ? Noen politikere kan sikkert sykle, men dette er et sikkerhetsspørsmål som politiet vurderer.
    Forøvrig er jeg helt enig i et mest mulig bilfritt sentrum.
    For enkelte av våre regjeringsmedlemmer vil det være naturlig at de bringes til/fra på en tilrettelagt og egnet måte. Men - på generelt grunnlag mener jeg det blir helt feil dersom våre folkevalgte skal ha unntak, sær-regler osv i forholdt til alt de pålegger "menigmann". De må også forvente/akseptere å leve- og innrette seg slik de forfekter og ikke innvilge seg selv privilegier slik at de unngår de konsekvenser andre må innrette seg etter og leve med.
    Menigmann kan også i fremtiden kjøre til et parkeringshus innenfor ring 1. Kanskje en idé å sette seg inn i planene som foreligger?
    Det blir jo så uinteressant, cruiser. Mye morsommere å hisse seg veldig opp over noe som ikke er tilfelle og som man har trukket ut av eget hode.

    Alle parkeringshusene innenfor Ring 1 vil være tilgjengelige for folk flest ...

    Aftenposten-bilfritt-kart-skjerm.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.237
    Antall liker
    19.327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den såkalte sykkeltilretteleggingen i Oslo har vært en dårlig vits i mange år allerede og nå skal MDGerne løfte idiotiet en god divisjon opp. De elendige sykkelfeltene og gang- og sykkelveiene som anlegges er ille nok, men "sjekklista" og tiltaksplanen viser at nå skal det også ansettes enda flere sykkelbyråkrater som skal drive med holdningsskapende tiltak og aktiviteter og sykkelsertifisering av bygg og arbeidsplasser. Meningsløs ressursbruk i en kommune full av gode formål å hive penger etter. Jeg mister litt lysta til å sykle. Faens tullinger.
    Min mening er at det er et alt for stort fokus på at sykkel skal/kan være et alternativ til bil. Så vidt jeg klarer å se så representerer hovedtyngden av de som (tidvis) sykler - og de som potensielt vurderer sykkel som alternativt transportmiddel - en gruppe som velger dette fremfor kollektiv transport - og ikke fremfor bilbruk.

    Om sykkel skal være et alternativt transportmiddel til/fra jobb, så ser jeg det som naturlig (en forutsetning) at de som sykler har tilrettelagte muligheter for å vaske av seg svetten før de starter arbeidsdagen. Likeledes gjelder det å kunne parkere sin sykkel nogenlunde beskyttet - både under arbeidsdagen og privat.

    Videre så er det faktisk slik at vi har noen klimatiske svingninger i dette landet, der det vil være store forskjeller i hvor mange som velger sykkel som fremkomstmiddel i perioden april - okt kontra nov - mars.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selv kommentert sykkelsatsingen i Oslo og andre tettsteder og ment det ble for tungt prioritert. Forklaringen jeg fikk var i flere deler:

    1. Jeg er for gammel og ikke representativ for dagens bybrukere. Mine forventninger er ute av kontakt med tyngden av dem som forflytter seg i Oslo. (Det var jo litt surt å få høre).

    2. Yngre mennesker satser ikke på bil; de som bor i byer gidder ikke ta sertifikat (mindre og mindre andel som gjør det). De syns, simpelthen, at biler er latterlig dyre i forhold til hva de får igjen for å ha en.
    Flere og flere unge lar være å få seg «lappen»

    3. Etterhvert som gateparkering fjernes og det legges opp til flere sykkelstier/-markeringer, vil overgangen til sykkel bli mer naturlig.

    4. Klimaendringene har gitt nesten to måneder flere sykkeldager enn hva man hadde for bare femten år siden (da jeg var mer aktiv syklist, må vite). Og den utviklingen går bare én vei.

    Kom i tanker om min datter, som ikke har giddet ta lappen. Hun kommenterte riktignok noen år tilbake at det kunne vært praktisk å ha sertifikat, eller i det minste vite hvordan man kjører bil, da hun var på feltarbeid i sør-vestre hjørne av Uganda og lurte på hva hun ville gjort om noe skjedde med sjåføren hennes.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.237
    Antall liker
    19.327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ref dine pkt 2 og 3.
    Dette samsvarer bra med min oppfatning også - og mht pkt 2 så gjelder dette primært (som også du skriver) den yngre generasjonen som bosetter seg i de sentrumsnære områder. De har tilrettelagt sine liv på en måte der de kun unntaksvis har behov for bil - og da er bildeling et bra alternativ for de. Allikevel - slik de bosetter seg, så er igjen sykkel et alternativ de ser i forhold til kollektivtransport - og ikke redusert bilbruk. Sykkel vil dermed i hovedsak være avlastning på kollektivtrafikken - og ikke eksisterende biltrafikk (som fortrinnsvis er til ytterkantene av byen eller gjennom (rundt) byen - der det pr i dag er "store" åpne huller i kollektivtilbudet).

    Ref pkt 4.
    Ja, dette er (til dels) riktig. I grove trekk om man "teller" antall dager og/eller opererer med snittall, så er det rett. Værsituasjonen i Oslo er allikevel i disse månedene svært uforutsigbar og ustabil og det veksler mellom alle fire årstider i løpet av korte perioder. Slike svingninger - som vil ha innvirkning på hvilket transportmiddel man velger - vil også gjøre det utfordrende å dimensjonere kollektivtilbudet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har selv kommentert sykkelsatsingen i Oslo og andre tettsteder og ment det ble for tungt prioritert. Forklaringen jeg fikk var i flere deler:

    1. Jeg er for gammel og ikke representativ for dagens bybrukere. Mine forventninger er ute av kontakt med tyngden av dem som forflytter seg i Oslo. (Det var jo litt surt å få høre).

    Når det gjelder ditt punkt 1 så har jeg lurt på om de som driver med sykkelplaner og -tilrettelegging i Oslo selv er i kontakt med dem som sykler i byen og om de i det hele tatt sykler selv. Det virker mer som de har en ide om at formålet med et samfunn er transportsykling, og at gjennom arbeid med holdninger, kultur og tilrettelegging skal vi få det til, koste hva det koste vil.

    Sykling er vel og bra, og bilen min står i garasjen sin i ukesvis i strekk, men det er på tross av "sykkelsatsingen". Jeg kjenner ingen som sykler som finner noe av verdi i den kommunale tilretteleggingen og satsingen.

    Hvem er det som tar bilen fremfor sykkelen pga mangel på sykkelparkering? Hånda i været alle som ikke har klart å parkere sykkelen sin i gangavstand fra hjem/butikk/skole/jobb en eneste gang.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Det største problemet for sykling mange steder er klima. Jeg bor i Trondheim, og her skifter været fra time til time. Det kan være nydelig vær om morgenen med sol og mange varmegrader, og når man skal hjem kan det være 4° og styrtregn. Da er det lett å velge bort sykkelen.
    Mange sammenligner oss med Danmark og Nederland og sier "se så mange som sykler når man legger til rette for det", og glemmer at det er noe som heter klima og topografi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det største problemet for sykling mange steder er klima. Jeg bor i Trondheim, og her skifter været fra time til time. Det kan være nydelig vær om morgenen med sol og mange varmegrader, og når man skal hjem kan det være 4° og styrtregn. Da er det lett å velge bort sykkelen.
    Mange sammenligner oss med Danmark og Nederland og sier "se så mange som sykler når man legger til rette for det", og glemmer at det er noe som heter klima og topografi.
    Du har selvsagt helt rett. Det har hendt at regnet øser ned, med vind og 2 grader, og jeg har tatt bilen i stedet. Kombinasjonen regn, kulde, motvind, motbakker, dårlig form, slitne bein og neglsprett på dene ene siden og varm kupe, kaffe og radio på den andre gjør at åndsfriske mennesker ofte lar sykkel være sykkel. Den som tror at tilrettelagte sykkelparkeringer og bygg og det meste av øvrig tilrettelegging har noe vesentlig å si kommer fra en svært fjollete klode. Minner litt om ensomme Thomas Andre som skal starte et "Friends"-lignende kollektiv på Majorstua. Han låner til over pipa og kjøper en stor leilighet, men det ender med at han blir gående alene rundt fra rom til rom. Jævla tullinger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke skal prøve å legge til rette for sykling, men å tro at det dermed automatisk blir mange som sykler er å tro på julenissen. Østfold med flatt terreng og stabilt, tørt klima, er en ting, men Bergen, Stavanger og Trondheim?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke skal prøve å legge til rette for sykling, men å tro at det dermed automatisk blir mange som sykler er å tro på julenissen. Østfold med flatt terreng og stabilt, tørt klima, er en ting, men Bergen, Stavanger og Trondheim?
    Her var det slutt på enigheten. Det går helt fint å sykle i Norge som det er. Tilrettelegging er dyrt og det meste som gjøres virker mot sin hensikt. Slutt med det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn