Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Slapp av, Deffe, ingen som tror at du er en fattiglem når du kommer anstigende i Teslaen din. At du lever på graut og vann er det ingen som vet. Pass bare på å fjerne Dressmann-merkene på klærne dine.
    Ja man skal fjerne merker fra klær og ikke være en ubetalt reklameplakat. Et life-pro-tip fra meg er å klippe bort merket på enden av ermet neste gang du kjøper en ferdigdress. Det ser litt dumt ut når du ikke gjør det. Dressmann er helt ok de forøvrig.. sikkert et hatobjekt for grønskollinger som vil ha alt kortreist, økologisk og overpriset. Kvaliteten er lav og Dressmann er litt bruk og kast.. noen få runder i vaskemaskinen og skjorten fra det sosialistiske landet hat mistet gløden og fargen, så man får det man betaler for, og jeg er mer en tilhenger av å betale litt mer for kvalitet som varer. Bruk og kast liker jeg ikke, men jeg liker heller ikke overpriset fjas som følge av ideologisk prispress.

Du er dog inne på noe når det kommer til bil, en artig men ikke tilsiktet effekt. Bil og klær har som du er inne på endel felles. Kler du deg som en slaur blir du behandlet som en. Kjører du som en kommunist blir du behandlet som en.

Ikke kom å si at du ikke opplever denne effekten av å kjøre en herlig Triumph. Ikke det at det har en lada-effekt men at det viser at du bryr deg. Ikke alle gjør det. Sosialister, psykisk utviklingshemmede og de forskremte kjører dårlig og kler seg dårlig.

Kle deg som den du vil være. Kjør som den du vil være. .. eller ta bussen og kle deg en sliten grå joggebukse, forskjellen er merkbar. Signaliserer du at du er en slaur så vil du bli behandlet som en av andre mennesker. Jeg opponerer mot ideen at bare de rike kan få tillatelse til å kle seg vel, kjøre bra og spise som et menneske og ikke et dyr. Det hele handler om hvordan man disponerer hva man har til rådighet. Merkefjolleri og politisk fjolleri har mye til overs.

Skal jeg kritisere rosapanteren litt så er det at den bøyer seg litt for dypt for janteloven.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Slapp av, Deffe, ingen som tror at du er en fattiglem når du kommer anstigende i Teslaen din. At du lever på graut og vann er det ingen som vet. Pass bare på å fjerne Dressmann-merkene på klærne dine.
    Du får minne han om at de fleste med stor flott bil, så er det banken som eier brorparten. De som er faktisk rike er de som lever nøkternt og ikke flasher rikdommen sin.
    Banken eier det meste jeg har, jeg er kun rik i den forstand at jeg har det jeg trenger for a leve. Det holder for meg, men jeg tipper lotto en gang iblant og vinner aldri.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje du treng til oppdatering?
    Tror nok at hans OS ikke lenger oppdateres, dessverre. Supporteres ikke lenger.

De brune, Gjestemedlem, er ikke "negrene... brun islamist og en soul brother[sic!], men de politisk brune. Høyreekstremistene som faktisk bomber og dreper her i landet. Disse negrene du drar frem driver ikke med terror i Norge.
    @ Arve og Larson.

Jeg mistenker at Deph forsto det allerede da han postet sin kommentar. Gi nå gutten litt kred for humor da! Jeg synes det var ganske fornøyelig!
    Trur du?
    Humor er alvorlege saker. Det skal ein ikkje spøke med.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du får minne han om at de fleste med stor flott bil, så er det banken som eier brorparten. De som er faktisk rike er de som lever nøkternt og ikke flasher rikdommen sin.
    Banken eier det meste jeg har, jeg er kun rik i den forstand at jeg har det jeg trenger for a leve. Det holder for meg, men jeg tipper lotto en gang iblant og vinner aldri.
    Jeg hadde ikke taklet å leve med det presset. Hater gjeld og stresset gjelden gir meg. Også er det sure penger å betale for gammel moro. Så jeg har en liten filosofi: å opparbeide meg en buffer som jeg låner av og følgelig tilbakebetaler med rente. Da er det jeg selv som får pengene og ikke en grisk bank, og jeg kan følgelig finansiere ny moro. Jada, dette har også et annet navn da.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde ikke taklet å leve med det presset. Hater gjeld og stresset gjelden gir meg. Også er det sure penger å betale for gammel moro. Så jeg har en liten filosofi: å opparbeide meg en buffer som jeg låner av og følgelig tilbakebetaler med rente. Da er det jeg selv som får pengene og ikke en grisk bank, og jeg kan følgelig finansiere ny moro. Jada, dette har også et annet navn da.
    Jeg har bare negativ buffer - kredittkort.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg har bare negativ buffer - kredittkort.
    Høres fryktelig dyrt ut.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Litt interessant hvor mye oppmerksomhet endring i bomringen i Oslo fikk kontra hva som skjer med fergeprisene rundomkring i landet. I Oslo har man i det minste stort sett alternativer til bilen om man er villig til å innordne seg på den ene eller andre måten, avstandene er små, veiene er saltet og fortau er brøytet osv. Å sykle 5-10 km pr dag burde være overkommelig for de fleste, men å sykle 30-40-50-60 km en vei daglig er kun for spesielt interesserte. I tillegg har Oslo et stort og variert arbeidsmarked der det normalt ikke er tvingende nødvendig å bo på en side av byen og jobbe langt utenfor byen på motsatt side med mindre man selv er villig til å ta belastningen ved det.

Nå synest jeg forsåvidt ikke at å bosette seg veldig langt fra arbeidsstedet er en virksomhet som bør hylles i særlig grad, men det er vanskelig å komme bort fra det dersom det skal bo folk i distriktene.

Og om man er villig til å kalle en spade for en spade er det ganske åpenbart at en stor del av Oslos bebyggere har vært "snyltere" da plasseringene av bommene tidligere har fremstått temmelig vilkårlig. Det har tross alt vært mulig å bo helt i byens yttergrense men kunne kjøre til sentrum uten å passere en bomstasjon, mens andre som bor mye nærmere måtte gjennom bomringen for å komme seg til samme sted. Nå er det i alle fall noe mer logikk i hvem som betaler.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.729
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke finregnet på det, men tror at nåværende regjering har gitt meg en skappeskjerpelse på 50-60 tusen. Desverre er jeg ikke rik.....

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke finregnet på det, men tror at nåværende regjering har gitt meg en skappeskjerpelse på 50-60 tusen. Desverre er jeg ikke rik.....
    Omtrent det samme her og. Skal snart rane en bank tenker jeg...haha

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bankene har ikke cash. Du må rane en butikk.
    Oj,hadde glemt det ja, lenge siden siste bankvisitt for meg. Butikk vil jeg ikke vurdere rane, slapp av om det er noen butikkeiere her.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Banken er nedlagt her i bygda, etter ca 100 års aktivtet. Men her er to butikkar.
    Gråt ikke, det hadde jo vært verre med to banker og ingen butikk tross alt, og du har da mobiltelefon og kredittkort slik at du kan gjøre opp for deg når kneipbrødet og sirupen skal betales.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Manglar hifibutikk med 12 eksklusive agentur, er eitt av dei har elektrostathøgtalarar og halvparten rørforsterkarar.
    Rør og elektrostarer er en superb kombo og jeg har tatt den helt ut den veien når det kommer til hørlurar. Lyd blir ikke stort bedre. (Mohikan og Stax 007), det kan selvsagt forbedres litt men ikke til en pris som normale mennesker kan tåle.

Men neri i bygda seier eg som gromkaren.. ikkje at eg har noe der å gjer..

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Oslo-politikerne er vel kun for de spesielt interesserte. Og de som leser Aftenpoften.

Mye hyggeligere å surfe på HFS og få slike innbydende invitasjoner.

Så kan Oslo være så mye Oslo dem bare vil;)

FF0B20AE-EF72-4E6F-8B0B-6AEF1CF558CF.jpg

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ja man skal fjerne merker fra klær og ikke være en ubetalt reklameplakat. Et life-pro-tip fra meg er å klippe bort merket på enden av ermet neste gang du kjøper en ferdigdress. Det ser litt dumt ut når du ikke gjør det. Dressmann er helt ok de forøvrig.. sikkert et hatobjekt for grønskollinger som vil ha alt kortreist, økologisk og overpriset. Kvaliteten er lav og Dressmann er litt bruk og kast.. noen få runder i vaskemaskinen og skjorten fra det sosialistiske landet hat mistet gløden og fargen, så man får det man betaler for, og jeg er mer en tilhenger av å betale litt mer for kvalitet som varer. Bruk og kast liker jeg ikke, men jeg liker heller ikke overpriset fjas som følge av ideologisk prispress.

Du er dog inne på noe når det kommer til bil, en artig men ikke tilsiktet effekt. Bil og klær har som du er inne på endel felles. Kler du deg som en slaur blir du behandlet som en. Kjører du som en kommunist blir du behandlet som en.

Ikke kom å si at du ikke opplever denne effekten av å kjøre en herlig Triumph. Ikke det at det har en lada-effekt men at det viser at du bryr deg. Ikke alle gjør det. Sosialister, psykisk utviklingshemmede og de forskremte kjører dårlig og kler seg dårlig.

Kle deg som den du vil være. Kjør som den du vil være. .. eller ta bussen og kle deg en sliten grå joggebukse, forskjellen er merkbar. Signaliserer du at du er en slaur så vil du bli behandlet som en av andre mennesker. Jeg opponerer mot ideen at bare de rike kan få tillatelse til å kle seg vel, kjøre bra og spise som et menneske og ikke et dyr. Det hele handler om hvordan man disponerer hva man har til rådighet. Merkefjolleri og politisk fjolleri har mye til overs.

Skal jeg kritisere rosapanteren litt så er det at den bøyer seg litt for dypt for janteloven.
    Få deg et ligg, mann. Hvor lenge siden er det egentlig? Dette skriker jo desperasjon.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Funker ikke når man bruker natta til å pepre sentralen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.774
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Oslo-politikerne er vel kun for de spesielt interesserte. Og de som leser Aftenpoften...
    Ja, man bør jo ikke bla i så mange utgaver av Aftenposten for å registrere at Oslos politikere bør ha litt mer å bekymre seg over enn kun privatbilisme.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    En sak om retail-døden i USA i New York Times i dag. Siden dette er USA så er selvsagt ikke parkeringsplasser et tema. Hovedpoenget er også at netthandel får en for stor del av skylden for butikkdød, selv om Amazon og andre selvagt har gjort sitt for å endre folks handlevaner. De peker på tre hovedforklaringer:

- Små butikker blir utkonkurrert av større butikker.
    - Ulik inntektsfordeling. Her er tallene annerledes for Norge, men husk at det har vært ganske labre lønnsoppgjør i Norge i flere år på rad nå, prisen på importerte varer (dvs omtrent alt som selges i butikk) har steget grunnet kronesvekkelsen. Jo mer av den totale inntekten som går til de høyest lønnede jo mer av totalen blir spart / investert siden behov for alt mulig ikke skalerer med inntekt.
    - Tjenester og opplevelser fremfor ting.

https://www.nytimes.com/2020/02/13/business/not-internet-really-killing-malls.html

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    De siste årene har obos dratt i retning utbyggerbaron. De har en adm dir med høye tanker om seg selv om at han skal ha 450k medlemmer bak sine valg.

Obos-daniel kastet seg nylig inn i e18-saken med dårlig skjulte egeninteresser. Bygg den veien slik at obos får bygge nye boliger!

Overrasker meg ikke at obos eskalerer og tar med seg vektere. Denne vekterspiren bør politianmeldes for overfall og legemsbeskadelse.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Obos har søkt kommunen, fått tillatelse og klagesaken gir ikke oppsettende vikrning om man skal tro det som står i artikkelen det linkes til. Det er jo ikke slik at de bare har bestemt seg for å flytte den nevnte kiosken og så bare sette i gang uten å søke. Det som faktisk skjer er jo protester mot et kommunalt vedtak uten at det burde medføre behov for å kalle inn tyttebærpolitiet.

De lokale krefene kunne med fordel ha aksjonert fremfor lokalene til Plan- og Bygningstetaten i Oslo kanskje?

Sivil ulydighet for å forhindre at en kiosk, som har vært påtent flere ganger, settes i stand og flyttes til et sted i nærheten er ikke det som fremkaller min aller størtse sympati for å si det forsiktig. Den skal uansett ikke faktisk flyttes før klagesaken er ferdigbehandlet.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ja, for det virker weld. kanske alta-aksjonistene skulle ha lenket seg fast foran Stortinget slik at arbeiderne kunne jobbe i ro og fred. Det var jo Stortinget som hadde bestemt. Du er ikke dum, så ikke lek dum.

Fremfor å tilkalle politiet for å ta unna disse demonstrantene tar Obos med seg politi-wannaber, og steker nå i eget fett. Det var ikke slik at disse demonstrantene lenket seg fast eller noe. Han var så frekk at han gikk innenfor et gjerde og ble belønnet med et livsfarlig nakkegrep.

For all del, Obos må gjerne fortsette med disse blemmene slik at det går opp for folk at Obos dessverre ikke lenger er et sosialt boligbyggeselsap, men grisk boligutbygger med en adm.dir. som er høy på seg selv. Kanskje obosmedlemmene kan bruke sin makt og kaste styret og sette inn noen andre som er litt mindre opptatt av å være midtpunkt.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Jeg antar at Obos har søkt og har lov til å gjøre hva de nå gjør (forberedelser til å flytte kiosken når endelig vedtak er fattet i klagesaken). Det er slik det politiske og byråkratiske systemet i Norge fungerer. Man søker, naboer har anledning til å komme med sine innvendinger, søknaden blir behandlet og et vedtak blir fattet. Dette vedtaket kan så påklages etter etablerte regler.

Om jeg vil bygge på huset mitt, får tillatelse etter nabovarsel, innsigelser og eventuell kalge og naboen er hoppende uenig så har han ingen rett til å lenke seg fast til mitt hus for å hindre arbeidet i å bli utført.

Hvorfor skal ikke de få lov til å bygge i fred? De har ikke gjort noe ulovlig, men noe noen misliker.

Jeg antar du også ser forskjellen på en forfallen kiosk som skal settes i stand og flyttes litt og et kraftutbygging i et vassdrag i urørt natur?

U

Utgatt24668

Gjest
    Åpenbart at Larson ikke har møtt Daniel og dømmer ham ut fra fordommer. At noen faktisk bygger ut i Oslo er en fordel mht feilslått boligpolitikk over mange år. Overskuddet går ikke til griske eiere da det er et boligbyggelag - som igjen går til nye prosjekter. Mulig at OBOS kunne ha bygget med litt bedre kvalitet men med lav krone og dyre tomter så gjør de faktisk en god innsats. Mange utbyggere sliter med lønnsomheten per idag. Sikkert noe Larson driter faen i - men mange arbeidsplasser er truet.

Videre har OBOS demmet opp for boligspekulanter av egen maskin og tatt ansvar der byrådet og regjeringen har null kompetanse. Når det kommer til eiendomsutvikling og boligbygging er mye av den feilslåtte politikken etter Stoltenberg fortsatt levende som har ført til boligmangel og lav lønnsomhet for utbyggere. Mange spekulanter har profiterer på å være mellomledd i et desperat marked ( utbyggere må ta opp dyre byggelån og selge leilighetene før de bygges mens de selges med profitt 2-3 år senere av spekulanter).

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Det er jo langt fra første gangen at vernede bygninger i Oslo "plutselig" har tatt fyr.
    Tviler på Obos har hatt en undercover agent gående siden tidlig 2000-tall for kanskje å få lov til å bygge der 20 år senere.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ikke spill dum.

Naboene mener bygningene er verneverdige og har klaget på vedtaket. Her burde det vært oppsettende virkning. Er bygningene revet er det vanskelig å sette de på plass igjen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Ikke spill dum.

Naboene mener bygningene er verneverdige og har klaget på vedtaket. Her burde det vært oppsettende virkning. Er bygningene revet er det vanskelig å sette de på plass igjen.
    Siden Obos ikke har planer om å flytte kiosken før endelig behandlig av klagesaken tviler jeg på at de har tenkt å rive bygningene før klagesaken er ferdigbehandlet. Den var vel ventet ferdigbehandlet om en ukes tid i følge artikkelen.

Mer prinsipielt har jeg betydelige problemer med folk som bosetter seg svært sentralt i en by, men så ikke aksepterer at det skjer byutvikling. Ting skal være som de er. Ikke flere boliger. Andre skal ikke få der. Om man ikke bygger mer presses verdien av egen bolig oppover. De skal ha alle godene byen kan tilby, men ikke noen av bakdelene. Jeg har forsåvidt forståelse for at folk vil bevare sitt lokalmiljø som det er da dette fort var en del av grunnen til å bosette seg der i utgangspunktet for mange, men det er også en antitese til mye av det som gjør en by til en by.

Ellers ser det ut som konflikten er mellom beboere og Plan- og Bygg på den ene siden og byrådet på den andre. Om man skal tro en kronikk om saken i Dagsavisen så støtter Plan- og byggetaten naboene (uvisst med hvilken begrunnelse, men neppe kiosken).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Åpenbart at Larson ikke har møtt Daniel og dømmer ham ut fra fordommer. At noen faktisk bygger ut i Oslo er en fordel mht feilslått boligpolitikk over mange år. Overskuddet går ikke til griske eiere da det er et boligbyggelag - som igjen går til nye prosjekter. Mulig at OBOS kunne ha bygget med litt bedre kvalitet men med lav krone og dyre tomter så gjør de faktisk en god innsats. Mange utbyggere sliter med lønnsomheten per idag. Sikkert noe Larson driter faen i - men mange arbeidsplasser er truet.

Videre har OBOS demmet opp for boligspekulanter av egen maskin og tatt ansvar der byrådet og regjeringen har null kompetanse. Når det kommer til eiendomsutvikling og boligbygging er mye av den feilslåtte politikken etter Stoltenberg fortsatt levende som har ført til boligmangel og lav lønnsomhet for utbyggere. Mange spekulanter har profiterer på å være mellomledd i et desperat marked ( utbyggere må ta opp dyre byggelån og selge leilighetene før de bygges mens de selges med profitt 2-3 år senere av spekulanter).
    https://www.nettavisen.no/okonomi/o...ngen-ny-e18-ingen-fornebubane/3423922994.html

Her har du Obos-Daniel.

" En ny E18 gjennom Bærum er en helt nødvendig forutsetning, både for å drive utvikling på Fornebu, men ikke minst hele vestkorridoren."

Makan til pisspreik. Hvorfor kaster Obos seg inn i denne demokratiske prosessen? Jo, fordi de har eierinteresser. Og man må spørre hvilke bonusordninger Obos-daniel har.

Videre pisspreik:
    "Obos-sjefen har ett ufravikelig krav:

- Ingen boliger, ingen bane, fastslår Siraj klart."

Her kommer Obos-sjefen og stiller krav. Han driter totalt i lokaldemokratiet som ikke vil ha den idiotiske nye E18 som boligeierne i Bærum har våte drømmer om. Grunneiere og boligeiere stikker av med solid fortjeneste. Fellesskapet tar regningen. Og Obos-daniel heier kraftig fra sidenlinjen der han blander seg inn i politiske avgjørelser som ikke lenger går hans vei.

Som valgløfte i 2013 skulle høyresiden få bygd Fornebubanen. Et løfte som er skikkelig brutt. De valgte nå å pakke den inn i en rådyrt og unødvendig veiprosjekt. Nå er det bare å pakke den ut igjen.

edit:
    OBOS-sjefen står der og dikterer hvordan E18 skal bli. Og truer med ingen boliger på Fornebu hvis ikke. Dette er en person som er høy på seg selv. Han har sett på tallet 470k medlemmer og lurer seg selv til å tro at alle disse støtter han.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.774
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er faktisk tilbøyelig til å til dels være enig med Larson her - selv om vinklingen nok er noe annerledes.:)

OBOS fremstår i dag heeeeelt annerledes enn den gang det var et "lag" - og er vel kanskje den mest spekulative og "kyniske" utbyggeren som opererer i Oslo ihvertfall.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    OBOS i dag er helt ulikt OBOS for 7-10-15-20 år siden.

Vi ser det i Bergen også. De kjøper opp bybanenære eiendommer for å lage leiligheter. Næringsindustri og jobber? skitt au, nå blir det leiligheter der i stedet. Bygningen er jo helt klart verdt mer som bolig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Ombygging fra næring til bolig må vel også søkes om, behandles i relevante organer og få godkjent skulle jeg tro? At en boligbygger vil bygge boliger burde ikke komme som en overraskelse på noen - hva som blir tillatt eller ikke er en byråkratisk/politisk beslutning, samt hva reguleringsplanen sier. Ditto eventuell miks av næringsareal på bakkeplan og boliger over. Det er jo ikke slik her i Norge at man bare kan kjøpe en bygning og så gjøre hva man vil med den.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hva når denne boligbyggeren kaster seg inn i politiske beslutninger og stiller ultimatum når det ser ut til å gå imot boligbyggerens ønsker? Hva sier du om slikt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn