Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    Og hvor man bosetter seg handler nok ganske mye om følelser, som kanskje er en bra ting. Livet er jo for de fleste av oss mer enn et rent forretningsmessig anliggende.
    Så lenge det er pris som i stor grad hindrer folk å bo slik og/eller hvor de helst vil så blir det fort et forretningsmessig anliggende enten man vil eller ei. Det er stort sett hva det ganske konstante snakket om for høye boligpriser i Oslo er. Akkurat nå er det nesten 4000 boliger til salgs i Oslo på Finn.no så regner med det er greit å få kjøpt en omtrent hvor man vil om man hat råd til det og ikke trenger for stort lån ift hva banken vil gi.

    Uansett så var det opprinnelige poenget at det ikke er mulig for alle å bo (svært) sentralt i Oslo. Det bygges knapt nok noe nytt der og det er få til ingen ledige tomter og i alle fall ikke i nærheten av nok til å dekke etterspørselen. Og så dyrt som det faktisk er å bygge noe så er det liten grunn til å forvente veldig rimelige boliger i overskuelig fremtid. Da med mindre det kommer et skikkelig ordentlig krakk. Selv med et rimelig saftig prisfall vil en noenunde grei 2/3-roms leilighet være utenfor rekkevidde for store deler av befolkningen. Noe slikt ligger vel på 4.5-6 millioner nå så det er fortsatt snakk om 3-4 millioner, noe som fortsatt krever en ganske grei inntekt og ditto egenkapital for å kunne kjøpe selv om det selvsagt ville gjort inngangsbilletten enklere tilgjengelig for et stort antall boligkjøpere.
     
    Sist redigert:

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg få problemer med å skjønne, men også familieboliger innenfor Oslo uten særlig gunstig kollektvtilknytning koster ganske mye mer enn ditto utenfor Oslo med reelt kortere reisetid til sentrale Oslo.

    Søsteren min og ekstypen bodde i mange år på Torshov. Han snakket ofte om hvor stas og svært det var å bo i Oslo mens livet i stor grad var å komme hjem og se på TV. Gjorde aldri noen "Oslo-ting".
    Med de reisetidene det er snakk om her - 10 - 20 min så er hyppighet og pålitelighet viktigere enn reisetiden. Østfoldbanen har vært stengt 30% av året de siste ti årene (vedlikehold juni-juli og august). Og når togene faktisk skal gå så er de veldig upålitelige. Bedre nordover tror jeg, men østfoldbanen seriøst STÅTT mer enn den har gått de siste, tja, 12 årene. Og det er mulig statistikken sier noe annet, men de gangene det er stopp så er det alltid i rushet. Hjelper ikke at togene går som de skal mellom 10 og 14. Da kan man faktisk Jeg har selv pendlet på østfoldbanen innenfor Oslo. Det hjalp heller ikke med Follobanen. Da betaler man 1 million ekstra for å bo et sted nærme t-banen, for da kan normal arbeidstid og barnehagehenting kombineres.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.265
    Antall liker
    5.257
    Og så fordrer reisetid ≈ togtid også at man bor veldig nærme togstasjonen, og da er prisene plutselig litt annerledes enn i randkommunenes periferisoner. Hvis vi feks tar Meierikvartalet midt i Lillestrøm, så er det sju minutters gange fra Lillestrøm stasjon. Så da kan man regne tjue minutter fra hjemme til Oslo S. gitt at man treffer dønn på toget. Og prisene her vil jeg vel karakterisere som Oslopriser, leilighetene ligger på rundt 90-100k pr kvadratmeter pluss-minus.


    Hvis vi sammenlikner med feks Vario Ensjø litt utenfor Ring 2 (drøyt tjue minutter å gå til Oslo S), så er det ikke veldig stor forskjell.


    Men ok, mitt poeng tidligere var vel at det å betale det samme for 40 kvadratmeter sentralt i Oslo som 80 kvadratmeter et stykke utenfor, ikke nødvendigvis trenger å være en dårlig prioritering for mange. På samme måte som idéen om at man må bo sentralt i Oslo kan ses på som irrasjonell, så kan også idéen om at lykken ligger i flest mulig kvadratmeter BOA også ses på som irrasjonell, i hvert fall om man ikke har barn og familie. Og den idéen står også ganske sterkt i Norge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    https://www.aftenposten.no/oslo/i/x...te-da-hun-leste-det-gir-overhodet-ikke-mening

    Hva med å også se litt inn i syklisters adferd i trafikkbildet - og mangel av "kjøreregler" og håndheving av de få som finnes?

    I motsetning til motoriserte kjøretøy der kjøreadferd og regler er regulert gjennom en rekke påbud og forbud, så er det fint lite som finnes for syklister.
    Man bør kanskje se litt inn i det med hensyn til både det økende omfang - og ikke minst de ulike gruppene vi har av syklister og hvordan de også skal/bør forholde seg til hverandre og til øvrige trafikanter.
    Greit at det er utfordrende å være syklist i forhold til motoriserte kjøretøy, men det er ikke så enkelt å være syklist blant andre syklister heller.
    Det økende antall elsykler i ulike varianter gir også noen utfordringer i forhold til adferd.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.044
    Torget vurderinger
    23
    Det har kommet til en ny kontingent syklister... kvinner litt oppe i årene som før elsyklene kom sjelden/aldri syklet og som kanskje ikke har sertifikat for bil heller. Manglende forståelse for trafikkbildet gjerne også. Jeg bor like ved en "motorvei" for syklister og det er til tider skummelt (og litt morsomt) å observere adferd og noe mangelfull mestring.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Litt det jeg vil frem til. Vi har fått noen nye "kategorier" av syklister og syklister med ulike "motiver" som alle konkurrerer om sin plass i trafikkbildet og i løpet av denne sesongen har også jeg registrert en del hendelser, ulike situasjoner og konsekvenser - vesentlig forårsaket av stor variasjon i hastighet, motiv, ferdighet og størrelse på/type sykkel. Egentlig litt forunderlig at det går så bra som det gjør. Spesielt på strekninger der det er en god del syklister av ulik karakter i rushtrafikken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Synes jo Fela oppsummerer en del av dette i en annen tråd, og klipper inn det her (han har sikkert med på Ignoe-lista ennå - og får det ikke med seg uansett :cool: )
    Sitat: Problemet i Norge er at vi sykler som idioter, uten å ta hensyn til trafikkregler og uten å innse at sykler er kjøretøy som skal innrette seg som del av trafikken. Det sykles i alle retninger, på kryss og tvers, bortetter og opp og ned av fortau, mot rødt lys og i stor fart blant gående.

    Stor fart blant andre trafikanter generelt vil nå jeg tilføye. Hastighet/fartsgrenser, vikeplikt, forbikjøringer, hensyn til andre osv. Det er den "sterkestes" rett som virker å være en gjeldende regel blant en del syklister - der et par "grupperinger" stikker seg spesielt ut.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det har kommet til en ny kontingent syklister... kvinner litt oppe i årene som før elsyklene kom sjelden/aldri syklet og som kanskje ikke har sertifikat for bil heller. Manglende forståelse for trafikkbildet gjerne også. Jeg bor like ved en "motorvei" for syklister og det er til tider skummelt (og litt morsomt) å observere adferd og noe mangelfull mestring.
    Eldre ektepar i 25kmh på grusveier i marka med tunge sykler og dertil tunge kropper uten forståelse for fart, akselerasjon og friksjon mot underlaget er en høydare. Spesielt sånn i "travle" lunchtider på fine utfartsdager i helger... Småbarnsfamilier, hundetur gåere etc. er nærmest fritt villt av og til. (ja det har vært noen "nestenulykker" for vår del og vi vitnet en der ambulanse måtte komme for å hente en som ble påkjørt rett før Mariholtet sportsstue)
    Foretrekker faktisk disse som er på treningstur med fråden ut av kjeften framfor førstnevnte.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.158
    Antall liker
    9.486
    ...eller birkopaten i fullt driv mot fotgjengerovergangen. Jeg gir ganske klare signaler på at jeg ikke stopper før han går av sykkelen og leier den over feltet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    7.878
    Sted
    Oslo
    Da jeg tok mc lappen, og kom til et sted der sykkelfeltet krysset bilbanen, så spurte sjåførlæreren meg om jeg visste hvem som hadde vikeplikt.
    Det er syklisten det veit jeg, for jeg har hatt trafikkopplæring, men kan jeg regne med at syklisten har hatt det?
    Men som en viss religion har sitt ellevte bud, man skal alltid ta hensyn til myke trafikanter, trafikkregler eller ei.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    https://www.aftenposten.no/oslo/i/x...te-da-hun-leste-det-gir-overhodet-ikke-mening

    Hva med å også se litt inn i syklisters adferd i trafikkbildet - og mangel av "kjøreregler" og håndheving av de få som finnes?

    I motsetning til motoriserte kjøretøy der kjøreadferd og regler er regulert gjennom en rekke påbud og forbud, så er det fint lite som finnes for syklister.
    Man bør kanskje se litt inn i det med hensyn til både det økende omfang - og ikke minst de ulike gruppene vi har av syklister og hvordan de også skal/bør forholde seg til hverandre og til øvrige trafikanter.
    Greit at det er utfordrende å være syklist i forhold til motoriserte kjøretøy, men det er ikke så enkelt å være syklist blant andre syklister heller.
    Det økende antall elsykler i ulike varianter gir også noen utfordringer i forhold til adferd.
    Mitt inntrykk er at bilistene er like ille som syklister. Mye kjøring på rødt og mobilbruk i bil. Dette er i områder med mange myke trafikanter. F.eks langs Ring 2.

    Synes syklister har blitt veldig mye flinkere de siste årene. Gi folk litt sykkelinfrastruktur og rettigheter så følger de også loven. Før hadde syklister ingen plass. Man var i praksis uten rettigheter og dermed oppførte man seg som en lovløs også. Særlig folk som frakter barn daglig er flinke til å stoppe på rødt. Vise med armen hvor man skal svinge etc.

    Den lovløse bajassyklingen (på rødt, veksling mellom fortau og vei etc.) er det nå el-sparkesyklistene som står for.

    Ellers så mener jeg at det er et uutnyttet marked for kjøreskolene. Trafikkopplæring for både syklister og bilister som tok lappen for 30+ år siden. Noen blir også yrkessjåfører helt plutselig i en alder av 55 (hjemmesykepleie, foodora, budtjenester etc.).

    OG - norsk politi er generelt glad i privatbilismen og ikke så glad i syklister. I Oslo så er jeg overbevist om at det bøtelegges flere for sykling på rødt enn kjøring på rødt. Ikke bare i absolutte tall, men også i relative tall.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    OG - norsk politi er generelt glad i privatbilismen og ikke så glad i syklister. I Oslo så er jeg overbevist om at det bøtelegges flere for sykling på rødt enn kjøring på rødt. Ikke bare i absolutte tall, men også i relative tall.
    Dersom onkel stiller seg opp i et lysregulert kryss så tipper jeg normalen er at omtrent ingen kjører på rødt lys med bil mens ganske mange sykler på rødt. Jeg har blitt betydelig flinkere til å stoppe for rødt lys på sykkel med årene, men det hender innimellom jeg dropper det når det ikke er noen folk som skal krysse gaten eller noe annet som skjer. Med bil ville jeg ikke vurdert det en gang uanstt hvor trygt jeg vurderte det å bare kjøre på rødt.

    For eksempel som her
    Politikontroll på Nordpolen: Tok en syklist på rødt lys nesten hvert minutt (vartoslo.no)


    Ved ni-tiden tirsdag morgen stilte politiet seg opp for å kontrollere syklister i Nordpolen-krysset.

    Iløpet av 25 minutter ble det stanset en syklist som kjørte på rødt nesten hvert eneste minutt.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nordpolenkrysset er dritskummelt. Skjønner godt at de hadde kontroll der. Var vel en syklist som ble drept der for noen år siden også.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke ut som om borgerne er så fornøyd hvordan byrådsregjeringen har styrt i det siste.
    Kanskje Oslo kan bli et sted som går ann å besøke igjen
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    7.878
    Sted
    Oslo
    Ser ikke ut som om borgerne er så fornøyd hvordan byrådsregjeringen har styrt i det siste.
    Kanskje Oslo kan bli et sted som går ann å besøke igjen
    Er ikke du en selverklært motstander av all politikk da.
    Hvorfor gidder du å bry deg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det blir nok "morna, Raymond!" og "hadet, Lan!"
    Morna Raymond ja, men Lan & co er jeg dessverre ikke helt trygg på at vi blir kvitt.
    Så langt har ELS utelukket et samarbeid, men vi får se hva forhandlinger fører til. Venstre har jo (som ventet) satt seg litt på bakbeina, og prøver å lobbe MDG inn som et «sentrumsalternativ».
    Men - velgerne har jo gitt klar beskjed om at de ikke ønsker MDG i byråd.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    4.289
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut som Erna skal ha med MDG-tullingene både her og der dessverre....

    Mvh.
    SAL
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.158
    Antall liker
    9.486
    Ser ut som Erna skal ha med MDG-tullingene både her og der dessverre....

    Mvh.
    SAL
    Erna og hennes lakeier er troende til å ta med Fanden dersom det gavner dem. Kun makt som teller.
    Nabokommunen min er et godt eksempel der, Høyre og deres kandidat hadde ingen spesielle saker annet enn å få makten og senke skatter og øke omsorgen for gamlingene. Pluss nei til vindkraft. På siste punktet har de gått på en liten smell da det begynner å gå opp for noen innad i partiet at vi kanskje trenger vindkraft for å få nok strøm til planlagt industri.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, og det vil være tragisk om sykkelprosjekt planene deres og den ytterst bilfientlige politikken skal få lov til å fortsette.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.044
    Torget vurderinger
    23
    Troløse horer av verste skuffe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.559
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leste det i går. Dekker mine følelser for MDG ganske bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.044
    Torget vurderinger
    23
    Problemet med MDG er enkelt... de står for MYE bra men har ingen peiling på salg og markedsføring. Og da strander skuta fort. De kjører frem ekstremist- og rabiatforslag på en måte som ikke akkurat fenger - en fanger som kjent flere fluer med honning enn eddik. Direkte motproduktivt i sakenes anledning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    Slik det ligger an til virker avgiften å skulle beregnes utfra kvadratmeter boflate, og det er det ingen logikk bak. Altså tilnærmet en ekstra andel «kamuflert» eiendomsskatt dette.
    Vann/avløp/renovasjon har så vidt jeg vet vært beregnet utfra boligens størrelse i veldig mange år før det ble innført eiendomsskatt. Alternativet er fort å ha måler hvor man betaler for faktisk forbruk, det er det mange kommuner som har innført.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og akkurat det burde kanskje vært løsningen i Oslo også.
    Samtidig - så mye ekstra «uforutsette» inntekter Oslo har fått så burde de vel tatt en større andel av skandaleregningen på egen kappe.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.559
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ved å legge avgifter på annet enn vannet? Hvilken kappe har kommunen å hente penger fra? Hvilke skoler skal de legge ned?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke snakk om å legge ned noe som helst. Oslo kommune fikk enorme ekstra ubudsjetterte inntekter fra f.eks de høye strømprisene.
    Nærmere 2 mrd, var det ikke ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Miljøorganisasjonens Eivind Trædal er igjen ute med «heltpåjordet» synspunkter og argumenter. Denne gang i høyhusdebatten.
    Her kom følgende uttalelse: Det er hel allright at folk bor i lavblokker og småhus i andre byer i landet, f.eks i Stavanger, men ikke i Oslo.
    Det er bare å håpe at hans dager i Oslo byråd snart er talte.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.551
    Torget vurderinger
    2
    Vann/avløp/renovasjon har så vidt jeg vet vært beregnet utfra boligens størrelse i veldig mange år før det ble innført eiendomsskatt. Alternativet er fort å ha måler hvor man betaler for faktisk forbruk, det er det mange kommuner som har innført.
    Vårt sameie vi har det og betaler nå 30% mindre enn før …alt som reduserer pengestrømmen til Raymond og sykkelstalisitene må være bra. Men nå forsvinner Keiser Raymond og hva da?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Miljøorganisasjonens Eivind Trædal er igjen ute med «heltpåjordet» synspunkter og argumenter. Denne gang i høyhusdebatten.
    Her kom følgende uttalelse: Det er hel allright at folk bor i lavblokker og småhus i andre byer i landet, f.eks i Stavanger, men ikke i Oslo.
    Det er bare å håpe at hans dager i Oslo byråd snart er talte.
    Hvis det ikke bygges i høyden, må det mere landareal til, Oslo er jo tettest befolket i Norge, sånn sett gir det jo logisk mening. Men det betyr IKKE at jeg støtter dette partiet generellt, så er det sagt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, jo - men det er jo en viss avstand mellom utbygging, fortetting og «teppebombing» av arealer med høyhus på 70m +.

    Som jeg har nevnt før: Om politikerne hadde «baller» så er det et enormt sentrumsnært område i Oslo med særdeles lite arealeffektive leiligheter man kunne utviklet.
    Det kunne, uten nevneverdig forringelse og redusert bokvalitet, lett gitt 4-5x antall leiligheter av varierende størrelser.
    Men det området er jo stort sett bebodd av velbeslått fiff, så det vil aldri skje.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    7.878
    Sted
    Oslo
    ^ Ja, jo - men det er jo en viss avstand mellom utbygging, fortetting og «teppebombing» av arealer med høyhus på 70m +.

    Som jeg har nevnt før: Om politikerne hadde «baller» så er det et enormt sentrumsnært område i Oslo med særdeles lite arealeffektive leiligheter man kunne utviklet.
    Det kunne, uten nevneverdig forringelse og redusert bokvalitet, lett gitt 4-5x antall leiligheter av varierende størrelser.
    Men det området er jo stort sett bebodd av velbeslått fiff, så det vil aldri skje.
    Bulldoze ned Homansbyen og Frogner, det skulle tatt seg ut
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn