Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kausaliteten virker ganske gjetta fram, spør du meg. At sammenstøtene blir hardere med høyere fart er gitt. Men er det motet som gjør den typiske sportssyklisten raskere? Er det hjelmen som gir motet til å sykle fortere? Eller er det beina?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vi må, øyeblikkelig, se å få stanset Colville-Andersen, forstår jeg!
    Dessverre er han rådgiver for byplanleggere verden over. Og hans påstander bygger på trafikk- og skadestatistikk. Hva gjør vi med det?
    Utfra statistikk kan man jo få frem omtrent akkurat det svar man selv ønsker.

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg syns det er interessant at bilindustrien sponser sykkelhjelmkampanjer. Også som statistikk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Nisjebutikker blir vel fort litt som dyptpløyende journalistikk i helgebilagene til avisene. Mange sier de vil ha det i spørreundersøkelser, men realtivt få leser det. Jeg synest også det er topp å ha et variert utvalgt spesialbutikker med kunnskapsrik betjening tilgjengelig, men det er ikke det samme som at jeg vil handle på de særlig ofte. Eneste unntakene for min del er Oslo Sportslager og Jacobs på Holtet, men sistnevnte bor jeg ganske nærme så minimalt med hassle å dra dit.

For min del er det stort sett for tungvindt å handle i sentrum. Hadde jeg jobbet der ville det nok sett annerledes ut, men det skal relativt mye til for at jeg tar turen med det som mål. Mye enklere å dra til et senter ett eller annet sted (Ski for min del stort sett). Der er det the usual suspects, men tross alt er de fleste dager hverdager og man skal ha ordinære saker.

Jeg bor i bydel Nordstrand - en bydel som er større enn de fleste norske byer (rundt 50.000 innbyggere). Der er det vanskelig å få kjøpt seg en øl og umulig å få et anstendig måltid på en lokal restaurant.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.609
    Sted
    Smurfeland
    Selv om en hjelm ikke komprimeres og tar av for et støt på samme måte som deformasjonssoner i en bil, så vil det vel uansett ta i mot og fordele energien fra støtet over en større flate. Jeg vet iallfall hva jeg ville valgt om jeg skulle bli slått i hodet med en batong og fikk valget om med eller uten hjelm på.

Bør man avstå fra kondombruk også hvis det gjør at man føler seg tryggere med tanke på smitte? Slutte å ta kolesterolmedisin? La være å vaksinere seg selv og barna sine? Kjøre på sommerdekk hele vinteren fordi vinterdekk gjør at man føler seg for trygg og tar større sjanser i trafikken?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Eller bør man som fotgjenger begynne å gå med hjelm i tilfelle man blir påkjørt av en racersyklist? Og ryggskinne kanskje i tilfelle det er en motorsykkel som meier deg ned i en fotgjengerovergang.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.005
    Eller bør man som fotgjenger begynne å gå med hjelm i tilfelle man blir påkjørt av en racersyklist? Og ryggskinne kanskje i tilfelle det er en motorsykkel som meier deg ned i en fotgjengerovergang.
    Prøv med litt pragmatisme.
    Ellers kommer jeg bare til å si at Ishockey hadde vært en mye bedre sport uten noen form for beskyttelse.

Disqutabel

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.609
    Sted
    Smurfeland
    Vet ikke med deg, men jeg går iallfall aldri i butikken og handler uten susp og tannbeskytter.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    For å dra det tilbake til statistikk så er det jo slik at de fleste ulykker skjer i hjemmet, så det er kanskje der man burde iklé seg mest mulig relevant verneutstyr;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Viktig også med knebeskyttere også når man setter utfor en rulletrapp!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @Weld: Det ligger i sakens natur at nisjebutikker tjener nisjeinteresserte, nisjer i det hele tatt.

Jeg har noen få, Spinn på Majorstua, Big Dipper, Vinmonopolet (måtte bare), men det er jo grenser for hvor mange ting man kan være spesielt interessert i. Koster flesk.

På det meste er jeg som de fleste, og handler på supermarkedene. Problemet for nisjebutikkene er at de henvender seg til de få, opp med speilet og det er kundenes problem også.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Problemet for nisjebutikkene er at de henvender seg til de få, opp med speilet og det er kundenes problem også.
    Også det at de ligger relativt spredt er en utfordring. Skal man ta handlerunden i de nisjebutikker jeg ønsker å handle i så rekker man knapt nok over de i løpet av en lørdag (med kollektivt).

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Problemet for nisjebutikkene er at de henvender seg til de få, opp med speilet og det er kundenes problem også.
    Også det at de ligger relativt spredt er en utfordring. Skal man ta handlerunden i de nisjebutikker jeg ønsker å handle i så rekker man knapt nok over de i løpet av en lørdag (med kollektivt).
    Det hele er litt av greia med en by, egentlig. Men så melkes den kua litt for hardt innimellom. Jeg tipper vi står overfor en justering av leieprisene i Oslo sentrum. Jeg tror ikke at det er gode nyheter for de som eier stort og leier ut stort i sentrum. Men så er ikke de høyt på lista over folk jeg synes synd på heller.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Vi får håpe det er retningen det tar, selvom jeg langt fra er sikker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lov å håpe. :D Men priser man så høyt at ingen andre enn Dressmann og Princess gardiner klarer det, så er både forhandler og kunder bedre tjent med konsumentfabrikken i nabokommunen.

Eller, kunden er bedre tjent med netthandel, fra utlandet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    Lov å ikke like politikere, være dypt uenig eller synes noen er ufordragelige. Men dette er totalt lavmål.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...abynyhet?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

"Lan Marie Ngyuen Berg og Eivind Trædal får massiv hets etter babynyhet
    «Herregud, formerer hun seg og? Stakkars Norge.» Slik lyder en av mange reaksjoner på nyheten om at MDG-paret venter barn."
    Massevis av dumme, ufordragelige hjernedøde og totalt forkastelige kommentarer på nettet. Overaskende mange under fullt navn også! Er moderator på en FB side som ligger "noe til høyre for midten".

Går ikke en dag uten at jeg er drittlei for at folk som mener de er enige med sidens politiske syn er så stupide at de legger ut det de gjør. I tillegg gjør de med så dårlige norsk-kunnskaper at de etter eget syn, hvis de var immigranter, skulle blitt kastet ut av landet omgående! Bodd i Norge hele livet og kan ikke skrive korrekt norsk! Ut med dem!! Bygdetullingene til høyre i det politiske landskapet fulgte helt klart ikke med i timene på skolen!

Det må tillegges at jeg ennå har tilgode å måtte moderere en nynorskbruker for dårlig språk og uhøviske formuleringer! De har klart lærere som makter å gjøre elevene interessert der borte på vestlandet!

Men jeg har en smule mistanke om at de laangt ute på høyresiden har noe å lære når det kommer til alminnelig folkeskikk! De finnes naustegubber på venstresiden også, men de formulerer seg betraktelig bedre! Selv om noen av dem også er ganske så ufordragelige!

Internett og diskusjonsfora må ha gjort noe med folk, jeg har vanskelig for å tro at de ville ha sagt alt det som skriver om de vare face to face.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    Lov å ikke like politikere, være dypt uenig eller synes noen er ufordragelige. Men dette er totalt lavmål.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...abynyhet?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

«Herregud, formerer hun seg og? Stakkars Norge.» Slik lyder en av mange reaksjoner på nyheten om at MDG-paret venter barn."
    Massevis av dumme, ufordragelige hjernedøde og totalt forkastelige kommentarer på nettet. Overaskende mange under fullt navn også! Er moderator på en FB side som ligger "noe til høyre for midten".

Går ikke en dag uten at jeg er drittlei for at folk som mener de er enige med sidens politiske syn er så stupide at de legger ut det de gjør. I tillegg gjør de med så dårlige norsk-kunnskaper at de etter eget syn, hvis de var immigranter, skulle blitt kastet ut av landet omgående! Bodd i Norge hele livet og kan ikke skrive korrekt norsk! Ut med dem!! Bygdetullingene til høyre i det politiske landskapet fulgte helt klart ikke med i timene på skolen!

Det må tillegges at jeg ennå har tilgode å måtte moderere en nynorskbruker for dårlig språk og uhøviske formuleringer! De har klart lærere som makter å gjøre elevene interessert der borte på vestlandet!

Men jeg har en smule mistanke om at de laangt ute på høyresiden har noe å lære når det kommer til alminnelig folkeskikk! De finnes naustegubber på venstresiden også, men de formulerer seg betraktelig bedre! Selv om noen av dem også er ganske så ufordragelige!

Internett og diskusjonsfora må ha gjort noe med folk, jeg har vanskelig for å tro at de ville ha sagt alt det som skriver om de vare face to face.
    Vel, mulig godt observert, men kanskje finnes det skikkelige naust-gubber langt ute på venstre-siden også som kanskje ikke kan skrive noe i det hele tatt, mens de du påpeker fra høyresiden tross alt kan klotre ned noen ord

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0

Vel, mulig godt observert, men kanskje finnes det skikkelige naust-gubber langt ute på venstre-siden også som kanskje ikke kan skrive noe i det hele tatt, mens de du påpeker fra høyresiden tross alt kan klotre ned noen ord
    Håper inderlig at du har rett!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.005

Håper inderlig at du har rett!
    Er vel klart at det finnes suppehuer over alt der ekstremismen råder. Mulig de har litt forskjellige uttrykksformer på høyre-, venstre-, religions- og vegansiden, men ekstremisme er og blir særdeles usjarmerende. Og jeg klarer faktisk ikke venne meg til det, heller, selv om det åpenbart øker i omfang i disse dager.

Disqutabel

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Igjen er det skrudd om til vintertid på noen av Oslo´s hovedfartsårer og etter en ukes tid registrerer jeg at det (også i år) er marginal endring i snitthastigheten på disse veiene.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bare tull at de ønsker mindre trafikk. Når de økte parkeringsavgiftene slik at folk sluttet å ta bilen til byen ble der ramaskrik om budsjett sprekk på 50 mill....

H

Hardingfele

Gjest
    Nja, har ingen vansker med å se riksveiopplegget til de blåblå som på trynet, i lys av utviklingen på bilmarkedet og nye tilbud. Og de bompengeavgiftene de legger opp til vil vekke sinne. At byrådet distanserer seg fra dette er en opplagt manøver.

C

cruiser

Gjest
    Er denne innfartsåren egentlig så gæli ettersom vi er på full fart bort fra fossilbiler?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå husker vi jo hva byrådets (MDG's) opprinnelige utspill i denne saken gikk ut på

C

cruiser

Gjest
    Det er vel neppe så teit som å bruke 40 mrd på en vei som IKKE skal gi trafikkøkning. Da er det vel mye mer realt å si at vi ønsker en trafikkøkning men legger sterkt til rette for at dette skal være med utslippsfrie biler..

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er vel neppe så teit som å bruke 40 mrd på en vei som IKKE skal gi trafikkøkning. Da er det vel mye mer realt å si at vi ønsker en trafikkøkning men legger sterkt til rette for at dette skal være med utslippsfrie biler..
    Det er få som bruker så mye statlige penger som en full Høyremann. Hvorfor insisterer Høyre på å legge vegen i bærum under bakken? Hva har Høyre å tjene på dette?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Utfordringen til Oslo er at riksveinettet går (og om man ikke legger opp til andre større endringer må gå) igjennom byen. Strekningen Oslo - Sandvika er den mest problematiske. Det er også i denne retningen sør/vest beregninger og prognoser tilsier at trafikkveksten blir størst (alternativt reduksjonen minst).
    Jeg sier ikke at den utbyggingen man legger opp til er en fornuftig løsning, men uansett - de faktiske forhold er der, og må på sett og vis løses.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er få som bruker så mye statlige penger som en full Høyremann. Hvorfor insisterer Høyre på å legge vegen i bærum under bakken? Hva har Høyre å tjene på dette?
    Hundrevis av Høyrevelgere slipper å miste hus og hjem.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det handler ikkr om å miste hus. De fjerner den støyende, forurensende veien. Hva skjer med eiendomsverdiene? Og hvem får regningen?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det handler ikkr om å miste hus. De fjerner den støyende, forurensende veien. Hva skjer med eiendomsverdiene? Og hvem får regningen?
    Alle forstår hvor du vil, de slemme rike blir enda rikere og det er arbeiderne som må ta kostnaden over skatteseddelen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Alle forstår hvor du vil, de slemme rike blir enda rikere og det er arbeiderne som må ta kostnaden over skatteseddelen.
    Arbeiderne? pendlerne må ta regningen over 40 år i form av spinnville bompenger. (og staten tar selvsagt litt av regningen også). Høyre og FrP vil bygge en motorvei som bare de rikeste får råd til å benytte utover dem som faktisk må kjøre da. Hvem tjener på dette? hvem taper? Finnes det alternativer?

Det verste er at Høyre og FrP legger skylden på AP og MDG overfor sine egne velgere. 27000 kr i året må en pendler ut med med luksusveien.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det smarteste man kan gjøre er å ikke bygge ny E18, ikke mulig å bygge seg ut av køene hvis privatbilismen slippes løs uten restriksjoner av noe slag.
    Og restriksjoner kommer i form av bompenger. Og hva skjer videre i fremtiden? Enda flere flytter til sentrum, flere jobber hjemmefra, T-bane til Fornebu.
    Samfunnet bruker drøssevis av milliarder på feil infrastruktur. Vi burde heller brukt pengene på en kraftig utbygging av kollektivtrafikken, både tog og T-bane. E18 har jo allerede seks felt på denne strekningen.

6

65finger

Gjest
    Hvis man skal bygge ny e18 fra asker og inn til sentrum, ikke bygg den mellom jernbanen og fjorden. der er det trangt. pussig at svenskene klarer å bygge veier mer eller mindre uten bompengefinansiering. bompenger er usosialt. de med nok penger gir faen om det koster 100 eller 200kr.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn