Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte Carlsberg Carls da jeg var innom en Spar butikk i Danmark. Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte mere.
    beer_6972.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ikke vært der, men problemet med slike butikker i Norge er vel at utvalget stopper på 4,7%?

T

Tårnfalk

Gjest
    Ikke vært der, men problemet med slike butikker i Norge er vel at utvalget stopper på 4,7%?
    Joa men det er gode øl på ca. 4,7 også. Hender tom at jeg kjøper øl på polet med den styrken.:)

Men tenke vel mest på selve konseptet med mat og øl og hvordan det hele er innredet, ref. artikkelen.

D

Danke

Gjest
    Det er høstslepp på nye øl på polet nå. Jeg vil anbefale de som ikke bor nær Sverige å prøve Mangofeber DIPA. Selvom den koster litt, så er den vanvittig god, og må oppleves.

U

utgatt25555

Gjest
    En for meg, ny IPA som stikker seg positivt litt bittert ut, har jo noen andre gode på short lista, men faller gjerne tilbake til de gode kjente fra Innis & Gunn...

mvh

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    En for meg, ny IPA som stikker seg positivt litt bittert ut, har jo noen andre gode på short lista, men faller gjerne tilbake til de gode kjente fra Innis & Gunn...

mvh
    Finfin IPA det der, har som regel med meg en hjem hver gang jeg har krysset grensen. Og selvfølgelig litt Innis av ymse slag.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke det å bli surrete som er poenget med øl, gutter. 4,7 er en brakett full av god smak- Små Vesen Audhumla, feks... Må være en av Norges beste Pales.
    St. Eriks er jo heller ikke verst, men drar jeg over grensen for ølets skyld er det for de britiske ale- og bitter-variantene- som Bishop´s Finger..Shepherd´s Neame har MASSE bra..som faktisk ligger under den volumprosenten.

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    St. Eriks er jo heller ikke verst, men drar jeg over grensen for ølets skyld er det for de britiske ale- og bitter-variantene- som Bishop´s Finger..Shepherd´s Neame har MASSE bra..
    Hvorfor gå over bekken etter øl?, Svenskene har ett par (miiinst!!) gode bitters , St Erik er nevnt, Bedarø Bitter er en annen...og noen andre jeg ikke husker navnet på :)

mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Musicus: De to der liker jeg ikke- da henter jeg en fra Nøgne eller Tetley´s istedet..

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.422
    Torget vurderinger
    4
    Ølboomen har vel sin pris også. I hvert fall mener jeg å registrere en mer varierende produksjonskvalitet de par siste årene. Flere av mine favoritter i butikkhyllene har tidvis vært udrikkelige. Selv forsiktig lirking resulterer i glasset fullt av skum, smaken er søt og anonym, og magen blir stappfull av luft etter en slurk eller to. Det er ikke den klassiske sure gjærlukten. Jeg har ikke kunnskap nok om brygging til å si hva det skyldes, men det vil jeg tro noen av de herværende ølfrendene kan bidra med ?
    Dette har skjedd med f.eks. Kinn Pilgrim, Mikrobryggeriet Steamer og Twin Peaks, Haandbryggeriet Humle Kanon.

Når man må ut med +/- 50 spenn for en flaske duger det ikke med slik kvalitet. I går slo jeg ut to flasker som var slik og ble ganske drittlei. Jeg forventer mer enn som så.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Trane: Hvis så skjer kan det nok ha med batchen å gjøre. Har aldri opplevd noe sånt med feks Twin Peaks- en annen av mine norske favoritter. Du kan ha endret smaksoppfattelse og. Lureste du da gjør er å kontakte bryggeriet direkte, og fortelle dem om det.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.422
    Torget vurderinger
    4
    Du kan ha endret smaksoppfattelse og.
    Over tid, ja. Når det gjelder disse tilfellene, nei.
    Jeg vet når et øl er dårlig og når jeg bare ikke liker det.

Enig i at man kanskje burde kontakte bryggeriet direkte, men du vet, man irriterer seg der og da, finner en annen øl og så er det glemt & fortrengt....inntil det skjer igjen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Det er en ganske almenn oppfatning at det er for store kvalitetsvariasjoner der ute... mindre bryggerier er også ofte avhengige av å gjøre justeringer på oppskriftene sine da tilgangen på humle er problematisk, og de bruker gjerne store mengder av de. Så for eksempel en IPA fra bryggeri X nå er ikke nødvendigvis helt den samme ølen som samme IPA fra samme bryggeri for et år siden.

Av rent tekniske ting som kan gå galt er det stort sett følgende som har stor betydning
    - for dårlig utgjæreing (ølet blir søtere enn det skal være og får mindre alkohol). Skylden en eller flere av følgende: For høy mesketemperatur, for mye ikke-gjærbart sukker i vørteren, for dårlig oksygenering, bruk av for lite eller sliten gjær. Av disse er nok den første den mest sannsynlige at inntreffer.
    - for høy eller for lav gjæringstemperatur. Ved for høy temperatur utvikles det etter hvert fuselalkoholer (når det skjer avhenger av type gjær). Det er ikke godt. Gjæringstemperatur har også ganske stor innvirkning på smaksprofilen - men en gitt gjær smaker ikke gjæring på 18 grader det samme som med samme gjær på 21 grader selv om begge temperaturene er innenfor intervallet gjæren fungerer fint i
    - infeksjoner - skyldes dårlig hygiene eller et uhell. Kan anta alle mulige former og kan utvikle seg over tid.

D

Danke

Gjest
    Jeg har kjöpt to öl til helgen. Lagunitas Maximus Double IPA og St.Peters cream Stout. Disse har alltid smakt godt....

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Fint, Weld. Det er ofte sånn det er. Jeg tenker da på flere av småbryggene vi har laget siste år..Jobber fortsatt med å få satt bøhmisk pils av egen oppskrift.
    Danke: Sørger du for at Systemet i Strömstad har de der om en måned?? St. Peter er ikke bare portvakt- fyren er en kapabel bryggermester hos Storskjeggen også:cool: Official Beer of God..

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Fint, Weld. Det er ofte sånn det er. Jeg tenker da på flere av småbryggene vi har laget siste år..Jobber fortsatt med å få satt bøhmisk pils av egen oppskrift.
    Danke: Sørger du for at Systemet i Strömstad har de der om en måned?? St. Peter er ikke bare portvakt- fyren er en kapabel brygger også:cool: Official Beer of God..
    Enkelte øl har Systemet noen ganger slutt på... Men Maximus og St.Peters cream stout har de ALLTID, og som en danske pleier å si så smaker det godt.... Hver gang.

Dessuten er det jo veldig mye ale for pengene på denne siden grensen...

D

Danke

Gjest
    Fikk en øl i gave av en venn jeg besøkte idag..

Read Seal Ale..
    Var vist hans favoritt...

Hyggelig.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Selv forsiktig lirking resulterer i glasset fullt av skum, smaken er søt og anonym, og magen blir stappfull av luft etter en slurk eller to.
    Har hatt den erfaringen med øl fra Nøisom kjøpt på byen i Fredrikstad. Det mest fantastiske var at kelner sa at de hadde problemer med den varianten, men okke som fortsatte å selge driten. Det er mer enn et uhell, men direkte nedrig!

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er absolutt gode øl på 4,7% men i mine øyne er de fleste øl bedre litt sterkere. Har ikke noe med å "bli full" å gjøre. Liker mest diverse belgisk øl, mens syns også en god IPA er godt - men finnes få/ingen virkelig gode butikk ipa f eks. Per definisjon skal vel IPA ha en viss prosent og således er de på butikken en såkalt session IPA, som egentlig smaker mest som en utvannet versjon. Syns jeg.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Du har skjønt poenget, Antonsen. Problemet er -på tross av øltradisjoner i Norge/Norden/Europa- at nordmenn flest assosierer alkoholstyrke med kvalitet, og derfor drikker altfor mye på en kveld. Nettopp for å bli full, huka inn, evt lagt i arrest og ikke huske noe som helst fra ferien i et annet land. Eller forsåvidt vårt eget. Det har- før du spør-ALDRI skjedd meg. En ekte ølkjenner tar inn små mengder. For smakens og kvalitetens skyld.Jeg hadde en rangering i ungdomstida, der jeg hadde skrevet ned alle typer øl jeg prøvde mellom 18-25 års alder. Endte på 1500 forskjellige da jeg stoppa. Oftest en og to pr helg..

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    St. Hallvards Jumbo - "en poetisk Brown Ale" - ble et hyggelig bekjentskap. Omtrent som dengang Nøgne Ø lagde en god Porter ...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Lite å utsette på utvalget i øl i butikkstyrke i Fredriksstad. 600 sorter på ølutsalget i gamlebyen.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Ja. Dersom du greier å holde kontroll på inntaket. Skulle gjerne sett at hovedstaden hadde større utsalg enn det i Fredrikstad- mer på linje med de som var nord i landet for 25 år sia.. DET var utvalget sitt, det..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn