Ja, Praha er fantastisk. Og stort sett urørt av krigen. Noen bomber falt jo (amerikanske - det sies at de skulle bombe Skoda-fabrikken i Plzen for å hindre at russerne fikk tak i Skodas teknologi og produksjonsutstyr som var svært avansert for sin tid, men noen fly kom ut av kurs og slapp bombene sine over det de trodde var Plzen), men ikke så mange. En av dem traff det gamle rådhuset så halvparten er borte (heldigvis ikke den delen med den astronomiske klokken). En annen traff det huset der min svigermor bodde, men de var tilfeldigvis ute akkurat da. Praha var veldig forfallent på 70- og 80-tallet, men etter at eiendommene ble tilbakeført til de opprinnelige eierne rundt 1994 har det skjedd ting. De store forstedene kommunistene bygde er ikke veldig spennende (Jižní město, Černy most etc...), men selv de begynner å komme seg.
Men det er alt for mange turister
.
Ellers feirer Tsjekkia 100-årsjubileum i år. Tsjekkoslovakia ble jo opprettet i 1918 etter 1. verdenskrig. Og tallet 8 går igjen i Tsjekkias historie:
1918 : Staten ble opprettet
1938 : Münchenforliket der Tyskland fikk frie tøyler til å overta Tsjekkoslovakia
1948 : Den kommunistiske overtakelsen
1968 : Russisk invasjon
Og fløyelsrevolusjonen skjedde nesten i 1988 (17/11 1989)
Og min kone ble født her i Praha i 1958. Det hadde jo vært morsomt om jeg hadde truffet henne i 1978, men vi møttes altså i august 1979.
For å ikke gjøre det helt OT - det er stadig flere mikrobryggerier her nede. Flere og flere restauranter og puber (pivnice) brygger sitt eget øl. Ikke alt er like godt, men utvalget er jo bra. Det aller meste av disse mikrobryggeriølene er pilsnertyper.
Puben i restauranten U medvídků (
U Medvídků – Historický pivovarský hotel U Medvídků) er vel gjerne kjent av ølkjennere.
Da ble det denne i dag:
På salg hos Billa for 4 kr. pr. flaske