weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.707
Øl lagres normalt ikke. Om man ser på prisen på ulike øltyper så reflekterer den ikke spesielt hva det koster å lage den. En imperial IPA er mye dyrere å produsere enn en pale ale for eksempel. Det er en ganske stor fordel for småbryggerier at nesten gratis pils ikke finnes i Norge - de er normalt tilhengere av det norske avgiftsregimet som sørger for at all øl er relativt dyr i Norge.
Uten å ha finregnet på det tipper jeg at jeg ligger på rundt 20 kroner pr halvliter i produksjonskost på en kraftig humlet dobbel IPA mens en svakere øl med lite humle koster kanskje 1/4. Arbeidsinnsatsen og alt det andre er dog relativt lik. Lager berliner Weisse - det koster nesten ingen ting. Er alkoholsvak og omtrent ingen humle.
Uten å ha finregnet på det tipper jeg at jeg ligger på rundt 20 kroner pr halvliter i produksjonskost på en kraftig humlet dobbel IPA mens en svakere øl med lite humle koster kanskje 1/4. Arbeidsinnsatsen og alt det andre er dog relativt lik. Lager berliner Weisse - det koster nesten ingen ting. Er alkoholsvak og omtrent ingen humle.