Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    I går ble jeg vakkert oppvartet av Trond Moi i Kristiansand - en syvretter som går rett i minneboken som en sansesymfoni. Ganen og luktesansen har sjelden hatt det bedre.

    Han serverte både Nøgne Øs God Jul og Sesongøl (Saison), som innstikk i en serie vinopplevelser i løpet av måltidene.

    Sesongølet var en ditto kompleks og velkomponert smaksopplevelse i munnen, og God Jul ga meg sterke Porter-assosiasjoner. Vi diskuterte Nøgne Ø Porter, som er et utrolig klasseøl, og Moi kunne opplyse at det ikke bare er min innbilning, men at mange har latt seg fascinere av hva den tidligere garasjegjengen i Grimstad har fått til.

    Porter har vunnet flere internasjonale priser, som beste Porter i konkurranser, i det som regnes som den kanskje tøffeste kategorien for øl.
    Ah, og jeg har ingen i skapet, her jeg er hjemkommen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.763
    Antall liker
    3.903
    Torget vurderinger
    1
    -Ja det er sånne sanselige opplevelser som sitter i en stund. Kan avskrives over lang tid.

    ------------

    Kun en enkel boks Aas Stout her i kveld. Den var ikke like fyldig og fin som jeg husker den, pussig nok. Ørlite "vassen".
    Tipper onsdagens Brusselbesøk har skylden. -At ganen fremdeles husker de 3 glassene med fyldig og smaksrikt Leffe.
    Rart det der med smaksminnet.


    Arkivbilde
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Føler meg som en ignorant her jeg leser i tråden mens jeg drikker Ringnes pilsner.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Rip Tide smakte den, men jeg mener faktisk Aass Bayer er ennå bedre og til halve prisen ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Selv om jeg endte opp med å skrive om Porter, vil jeg sterkt anbefale Saison-ølet fra Nøgne Ø. Belgisk base, men med et liv i smaksdansen i munnen jeg sjelden har opplevd.
    Vidunderlig. Weiss/Witaktig grunntone, og så tar det av.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    pedal skrev:
    -Ja det er sånne sanselige opplevelser som sitter i en stund. Kan avskrives over lang tid.

    ------------

    Kun en enkel boks Aas Stout her i kveld. Den var ikke like fyldig og fin som jeg husker den, pussig nok. Ørlite "vassen".
    Tipper onsdagens Brusselbesøk har skylden. -At ganen fremdeles husker de 3 glassene med fyldig og smaksrikt Leffe.
    Rart det der med smaksminnet.


    Arkivbilde
    er nok ikke bare smaksminnet det er snakk om i dette tilfellet.
    kjøpte noen forskjellige Aass "gourmet" øl for noen måneder siden, og jeg vil tørre å påstå at alle smakte som flat pils med konditorfarge.
    holder meg til vanlig pils eller bayer når det gjelder Aass :p

    koser meg forresten med en hansa fatøl ;D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Aas Stout er en god butikkøl til en levelig penge. At den er litt vassen skyldes den lave alkoholprosenten. Synes Aas har fått til en god variant av denne øltypen jeg. Hadde vært artig om de kunne lagd en polvariant med mer av alt.

    Her er anmeldelser fra ratebeer.com. (Usikker om siden vil laste etter at RB la om sidene,; man må logge inn for å få tilgang til tester. )
    http://www.ratebeer.com/beer/aass-gourmet-stout/72737/
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg synes ikke noe særlig om Aas Gourmet Stout. Den er for tynn, vassen og så har den en bismak jeg ikke klarer å venne meg til.

    I tillegg til Nøgne Ø kan Haandbryggeriet anbefales av norske produsenter.

    Beamish er en god irsk stout på boks i butikken.

    Ellers vil jeg anbefale å raske med seg noen belgiske typer når man er på Polet dersom man ønsker å utforske herlige smaksvarianter av øl. Blond eller aller helst Brun Leffe som Pedal har anbefalt er et sikkert valg. En annen innertier er det hvite ølet fra Hoegaarden.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Må si meg enig med bjarnetv her, syns de fleste typene fra Aas er temmelig flate og smakløse. Ikke minst får rennende øyne hver gang jeg åpner en boks Aas, om det er allergi eller whatnot vites ikke!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Synes vanlig aass pils er en helt ok pilsner... Er ikke aass en "favoritt" blant ølets venner? Hadde noe med produksjon å gjøre... (Har hørt det av innehaver av audiocompaniet - Olav :) )
     
    R

    Roysen

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Synes vanlig aass pils er en helt ok pilsner... Er ikke aass en "favoritt" blant ølets venner? Hadde noe med produksjon å gjøre... (Har hørt det av innehaver av audiocompaniet - Olav :) )
    Aas er helt greit. Aas Gourmet derimot.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Trane skrev:
    For å være litt On Topic....er det noen som har drukket en vellykket Ø fra fat ?
    De gangene jeg har smakt, inkludert juleøl på juleølslippet i Kulturkirken Jacob, har vært totalt mislykket med fullstendig dødt øl uten skum.
    Dette er årets God Jul, drukket på Pingvinen i Bergen forrige helg.
    Langt ned i glasset og fortsatt noe skum igjen. Mener det var en fin fingerbredde på skummet når glasset var fullt. Jeg har bare drukket God Jul fra fat i år og husker ikke hvordan skumtoppen holder seg fra flaske.
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Her var det vel mye Oslo snakk vel?

    Noen som har prøvd litt forskjellig fra Stavangers store stolthet: Lervig? Nettopp plukket med meg noen flasker av den nye RAY IPA fra polet... sammen med Ægir sin ratatosk...


    MVH
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Her var det vel mye Oslo snakk vel?

    Noen som har prøvd litt forskjellig fra Stavangers store stolthet: Lervig? Nettopp plukket med meg noen flasker av den nye RAY IPA fra polet... sammen med Ægir sin ratatosk...


    MVH
    Aass er ikke Oslo.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vurderer å jekke en pils nå :) - pinnekjøttet er satt på og godlukta brer seg i heimen.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    5.357
    Sted
    Nøtterøy
    Må holde meg unna hvetemel. Corona går greit. Noen som vet om andre øl-typer jeg kan drikke?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Her var det vel mye Oslo snakk vel?

    Noen som har prøvd litt forskjellig fra Stavangers store stolthet: Lervig? Nettopp plukket med meg noen flasker av den nye RAY IPA fra polet... sammen med Ægir sin ratatosk...


    MVH
    Fortell hva det smaker av det Ægir ølet?

    Jeg har forøvrig nettopp inntatt årets første juleøl til årets første rakfisk. Det ble to Frydenlund juleøl som var helt OK. Passe mørk med litt sødme og julekryddersmak. Etter måltidet barker det over til Amundsen Bryggeri & Spiseri for å smake gjennom øvrige av årets juleøl.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Andy skrev:
    Må holde meg unna hvetemel. Corona går greit. Noen som vet om andre øl-typer jeg kan drikke?
    Malten er som regel laget av bygg. Om ølen er brygget på hvete så står det på flaska.

    Om du ikke er glutenallergiker da. Da er det vel bare Corona, Sol o.l du kan drikke.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Gubra skrev:
    Anonym skrev:
    Føler meg som en ignorant her jeg leser i tråden mens jeg drikker Ringnes pilsner.
    Du går i mørket!
    Jeg elsker bayer, hveteøl, juleøl og mange
    pilsnere, men skal jeg drikke mer enn tre blir det gjerne Ringnes pils på glassflasker :)
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    5.357
    Sted
    Nøtterøy
    Wergeland skrev:
    Andy skrev:
    Må holde meg unna hvetemel. Corona går greit. Noen som vet om andre øl-typer jeg kan drikke?
    Malten er som regel laget av bygg. Om ølen er brygget på hvete så står det på flaska.

    Om du ikke er glutenallergiker da. Da er det vel bare Corona, Sol o.l du kan drikke.
    Takk skal du ha! :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Var over grensa i dag og til mi store glede fant eg fleire godbitar på Bolaget, synes det har vore litt ymse forrige tidligare.
    14 øl til 220 norske. Kjøpte 6 øl på norsk pol igår til 350,- ::)
     

    espen-hj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.08.2010
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Denne blei, sammen med andre varianter ifra I&G, ein favoritt ifjor. Kommer til å bestille via Vinmonopolet no mot jul

     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Her var det vel mye Oslo snakk vel?

    Noen som har prøvd litt forskjellig fra Stavangers store stolthet: Lervig? Nettopp plukket med meg noen flasker av den nye RAY IPA fra polet... sammen med Ægir sin ratatosk...


    MVH
    Fortell hva det smaker av det Ægir ølet?

    Jeg har forøvrig nettopp inntatt årets første juleøl til årets første rakfisk. Det ble to Frydenlund juleøl som var helt OK. Passe mørk med litt sødme og julekryddersmak. Etter måltidet barker det over til Amundsen Bryggeri & Spiseri for å smake gjennom øvrige av årets juleøl.
    Smakte det på øl-messe her for 3-4 uker siden. Ægir har alltid hatt godt øl, men ingen som har toppet favoritt-lista enda. Men denne 2xIPA'n er jaggu meg oppi det sammen med Brewdog IPA og nøgne ø sin two captins. Etter det jeg husker er vel ratatosk noe mer fyldigere i munn, og noe mer bitter med en laaaaang deilig ettersmak. Absolutt noe å raske med seg på neste pol-ferd;)

    Ægir hadde også med seg natt-porteren sin som var lagret på whiskyfat (husker ikke hva den heter i farten). Dette var interessant og gjorde en god porter til noe helt spesielt. Må absolutt prøves!


    MVH
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    292
    Finnes det noen ølhunder her som har noen 1,25 ltr tomme plast ølflasker "gjenglemt" i kjeller, på loft eller i bod, send gjerne pm!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Roysen skrev:
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Her var det vel mye Oslo snakk vel?

    Noen som har prøvd litt forskjellig fra Stavangers store stolthet: Lervig? Nettopp plukket med meg noen flasker av den nye RAY IPA fra polet... sammen med Ægir sin ratatosk...


    MVH
    Fortell hva det smaker av det Ægir ølet?

    Jeg har forøvrig nettopp inntatt årets første juleøl til årets første rakfisk. Det ble to Frydenlund juleøl som var helt OK. Passe mørk med litt sødme og julekryddersmak. Etter måltidet barker det over til Amundsen Bryggeri & Spiseri for å smake gjennom øvrige av årets juleøl.
    Smakte det på øl-messe her for 3-4 uker siden. Ægir har alltid hatt godt øl, men ingen som har toppet favoritt-lista enda. Men denne 2xIPA'n er jaggu meg oppi det sammen med Brewdog IPA og nøgne ø sin two captins. Etter det jeg husker er vel ratatosk noe mer fyldigere i munn, og noe mer bitter med en laaaaang deilig ettersmak. Absolutt noe å raske med seg på neste pol-ferd;)

    Ægir hadde også med seg natt-porteren sin som var lagret på whiskyfat (husker ikke hva den heter i farten). Dette var interessant og gjorde en god porter til noe helt spesielt. Må absolutt prøves!


    MVH
    Ratatosk blei justert etter Ægirgjengen smakte dobbeltipa-eksperimentet til underteikna og min ølbryggarvenn!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Var over grensa i dag og til mi store glede fant eg fleire godbitar på Bolaget, synes det har vore litt ymse forrige tidligare.
    14 øl til 220 norske. Kjøpte 6 øl på norsk pol igår til 350,- ::)
    14 øl!?

    Du måtte fortolle da vel?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    nei, smugla de inn! :eek:
    Du tok sjansen ja. Mye kontroller nå. Tollerne sto jaggu rette nede i veien her i går.
    Har blitt stoppa mye i det siste. Men min sti og samvittighet er ren. Så det er bare hyggelig det. ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    faktisk visste eg ikkje kva grensa var, men når eg såg på kva andre fylte på av heile brett så tenkte eg at 6-7 liter var innanfor.
    har vært gjennomkøyring til tollen kvar gang eg har vore i sverige i år.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.267
    Antall liker
    28.719
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Brasse skrev:
    faktisk visste eg ikkje kva grensa var, men når eg såg på kva andre fylte på av heile brett så tenkte eg at 6-7 liter var innanfor.
    har vært gjennomkøyring til tollen kvar gang eg har vore i sverige i år.
    Litrene over 5l, gjør nog att du begår ett lovbrudd :p alvorlige saker dette :-\
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    ai ai ai. tar med meg 2 liter tilbake neste helg!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.239
    Antall liker
    7.125
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke jeg noengang har passert grensa, hverken til lands, til vanns eller der oppe, med lovlig kvote.
    Nesten så det går prinsipp i det ;D

    Er jo bare avholdsfolk som klarer seg på norske kvoter.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.763
    Antall liker
    3.903
    Torget vurderinger
    1
    Forestående storinnrykk til årets juleblot. Juryen er ute på beste juleøl, så må ta en liten test i kveld før innkjøpsrunden i morgen.
    2 svinefrikadeller simulerer julemat.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    cash 63 skrev:
    Brasse skrev:
    faktisk visste eg ikkje kva grensa var, men når eg såg på kva andre fylte på av heile brett så tenkte eg at 6-7 liter var innanfor.
    har vært gjennomkøyring til tollen kvar gang eg har vore i sverige i år.
    Litrene over 5l, gjør nog att du begår ett lovbrudd :p alvorlige saker dette :-\
    Og ølet fra Systemet er ikke alltid under 5% heller. Er det mer alkohol enn det i ølet, er det "vin" for tollerne. Da er det ikke lov med 5 liter. ;)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Forestående storinnrykk til årets juleblot. Juryen er ute på beste juleøl, så må ta en liten test i kveld før innkjøpsrunden i morgen.
    2 svinefrikadeller simulerer julemat.
    EC Dahls har ikke skjønt en dritt......første side i ølbibelen, "øl skal lagres på mørke flasker"
    minus poeng før smaking er ikke bra.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.763
    Antall liker
    3.903
    Torget vurderinger
    1
    Humlepung, heksebrygg, melkesnerk, slangeblod og tåkehav. Mørkets avgrunn, himmelske leksir. hipp som happ, virre vapp, abrakadabra, fjerten slapp.



    EDIT: Ser nå at dette ble feil. Denne anmeldelsen var ikke på ølet, men på siste Harry Potter film som jeg så i kveld.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn