Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Husk bare å lagre det noenlunde kjølig.
    Jeg slo forleden ut en Ø God Jul fra 2006 som jeg dessverre hadde glemt å sette ned i kjelleren.

På den andre siden har jeg hatt noen Belgiere som har vært helt nydelige flere år på overtid.
    Noen hardcore ølhunder hevder sogar at de foretrekker sin Orval lagret 12-15 år før de nyter den :eek:

R

Roysen

Gjest
    Spiste middag på Maaemo i går og fikk servert et øl som heter Hvede fra det danske bryggeriet Bøgedal. Tappet på 0,75l flaske. Jeg forstod det slik at produksjonen var meget begrenset. Minnet mye om noen belgiske varianter jeg har smakt, men med både mer syre og mer sødme. Ølet var lyst på farge og servert med vinaktig temperatur. Himmelsk sammen med nybakt hvetebrød og smør! Det eneste lille minuset var at glasset var så lite og jeg fikk det bare servert halvfullt. :-\

http://www.boegedal.com/

Jeg reiser over til København på lørdag. Det blir nok et par kasser (6 flasker i hver) med Bøgedal med hjem da.

R

Roysen

Gjest
    pedal skrev:
    Hvor lenge kan man lagre Nøgne Ø og den slags? Tenker da på de alkoholsterke variantene på polet.

PS: Ølhundtreff i Haandverksstuene (Christian IVs gate i Oslo) en gang på nyåret høres bra ut!
    Lagringstid for øl har jeg ingen aning om. Et år i kjelleren gikk i hvert fall bra.

Ølhundtreff hadde vært veldig gøy!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Roysen.

Boegedal er godt. Vikapolet har eller har hatt flere av typene derfra.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Jeg istemmer applauser til Bøgedal. Absolutt et spesielt og særdeles kvalitetsbevisst lite bryggeri. Jeg delte en flaske Bøgedal Gylden # 236 med en god kompis for noen uker siden og det var noe av de bedre øl jeg har hatt gleden av å nyte. Bare synd jeg ikke kjøpte mer da jeg var i Køben sist.

Jeg har ikke spist på Maaemo, men har hørt de serverer Hvede til rugbrød...rett og slett.

Bøgedal Gylden #I Udsolgt
    Bryg No 236
    Opskrift: Gylden #1
    Humle: Perle og Cascade.
    Alkohol: 7,2 %
    Kobberrød, med cremefarvet tykt skum, som holder længe. Dufter af karamel, fersken/abrikos og sommerblomster. Smager af mørk karamelsirup og har toner af mørk chokolade i eftersmagen.
    God til faste oste fx manchego, primadonna og comté med syltede søde frugter.
    De er ganske spesielle ved at de aldri utsetter ølet for noen som helst sort for pumper, noe de mener tar knekken på det levende ølet. Isteder bruker de et sinnrikt system med hevemekanismer slik at ølet heller kan renne dit det skal, mellom kar og tanker, før det håndfylles på elegante, store, grønne flasker og korkes. Vet man ikke bedre kunne man nok ta flaskene med lyst øl for Champagne. En fordel med de store, mørke flaskene er at de modnes fantastisk om de får litt tid på seg.
    Bøgedal er håndtverk laget med pasjon og kjærlighet, og det bør nytes likeså.

I mangel av flere Bøgedal gleder jeg meg over en Ø God Jul fra 2008.
    Fortreffelig ;)

R

Roysen

Gjest
    Du har rett Trane. Det var to stykker varmt, nybakt rugbrød som ble servert på Maaemo og ølet var Brygg Nr. 255. Sammen med Kvitseidsmør ble dette en uforglemmelig kombinasjon som utgjør en egen rett på menyen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Roysen skrev:
    Du har rett Trane. Det var to stykker varmt, nybakt rugbrød som ble servert på Maaemo og ølet var Brygg Nr. 255. Sammen med Kvitseidsmør ble dette en uforglemmelig kombinasjon som utgjør en egen rett på menyen.
    Fantastisk !
    Norges mest spennende resturant, gastronomisk sett, serverer øl, brød og smør som egen rett...rett og slett.
    Ganske enkelt genialt...eller genialt enkelt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.759
    Torget vurderinger
    1
    På pur F jekket jeg i kveld opp min ene flaske med Nøgne Ø Underlig Jul.
    Fikk litt skjelven av Gjestemedlems foregående slakt, men tenkte - skitt au - i kveld eller aldri. Juleøl som smaker Cola gummis? WTF!

Og dommen?
    Vel, dette med Cola er mer et luktproblem enn et smaksproblem.
    Selve smaken er en hybrid av Wunderbaum (granbar) og gløgg.

Tipper dette er noe Kjetil Jikiun har blanda i fylla. (Navnet er nok mer en ettertanke enn en plan).
    Men det er ikke helt krise. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at dere fint kan kjøpe en (1) flaske, sånn bare for å ha prøvd. Drikkes i enerom, i forlengelsen av noe annet.

Det skummer fint, det river litt ekstra i nesen og du bygger opp en stor rap.

Husk det er bare jul en gang i året!

R

Roysen

Gjest
    Jeg har nettopp funnet ut at Vika er tomme for Bøgedal og får ikke inn flere.. Norsk distributør er Mostue Grape Selections. De har to typer juleøl i tilleg til Bøgedal Mørk på lager tilgjengelig for spesialbestilling. I tillegg får de en ny forsyning fra Bøgedal innen kort tid.

Prisen ligger i overkant av 100 pr. flaske 0,75l.

For de interesserte kan jeg oppgi polets varenummer pr PM på de to juleøltypene dersom noen skulle ønske å bestille.

R

Roysen

Gjest
    Haandbryggeriets Nissefar var også en skuffelse. Det smaker ikke jul. Et godt, mørkt øl, men altså null jul.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Roysen skrev:
    Etthundreogparogsektikroner for å presisere. Dyrt og ganske godt. Har riktignok kun smakt lys og gylden. Ølet får ikke stående ovasjoner rundt om.

R

Roysen

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Roysen skrev:
    Etthundreogparogsektikroner for å presisere. Dyrt og ganske godt. Har riktignok kun smakt lys og gylden. Ølet får ikke stående ovasjoner rundt om.
    Jeg skal sjekke mailen jeg fikk fra Mosestue når jeg kommer på jobb i morgen, men jeg synes å huske 107,- og 112,- for de typene de nå har på lager.

Det er forøvrig korrekt at ølet ikke har fått stående ovasjoner over alt. Det kan vel karakteriseres som øl for vinelskere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter at jeg har gjort min jobb for nærmiljøet i ettermiddag (skal være nissens hjelper i år også) skal jeg roe ned med en liten whisky (anCnoc) og en Frydenlunds juleøl. Den sterke har jeg allerede smakt, men kan jeg forvente noe stort fra Frydenlunds jul? Juleøl er jeg nok ingen ekspert på, og Frydelund var eneste alternativ på Flesland.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    For å banne i kjerka.....:

Har folk prøvd årets juleøl fra Grans? ja... jeg sa Grans og juleøl i samme setning...;) Butikkølet med blå etikett og navnet julebrygg vant årets test på dinside.no . Noen som har smakt på dette og gjort seg opp en mening?

Vel... det har jeg... og dom nok som jeg var kjøpte jeg to flasker. Jeg har egentlig to forklaringer på hvorfor dette endre i vasken hos meg: 1: Dette var det siste ølet de smakte og utmerket seg med en syrlighet og noe anna en alt det andre. 2: Jeg har fått 2 flasker med ødelagt øl, for detta var sure greier, men ikke så surt som annet ødelagt øl jeg har fått inn i huset...

MVH

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    pedal skrev:
    På pur F jekket jeg i kveld opp min ene flaske med Nøgne Ø Underlig Jul.
    Fikk litt skjelven av Gjestemedlems foregående slakt, men tenkte - skitt au - i kveld eller aldri. Juleøl som smaker Cola gummis? WTF!

Og dommen?
    Vel, dette med Cola er mer et luktproblem enn et smaksproblem.
    Selve smaken er en hybrid av Wunderbaum (granbar) og gløgg.

Tipper dette er noe Kjetil Jikiun har blanda i fylla. (Navnet er nok mer en ettertanke enn en plan).
    Men det er ikke helt krise. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at dere fint kan kjøpe en (1) flaske, sånn bare for å ha prøvd. Drikkes i enerom, i forlengelsen av noe annet.

Det skummer fint, det river litt ekstra i nesen og du bygger opp en stor rap.

Husk det er bare jul en gang i året!
    Jeg har enda ikke smakt underlig jul, nøgne ø, iår, men har kjøpt meg en testflaske God Jul, samme merke, som jeg skal teste i kveld.
    Uff, så underlig Jul ble ikke vellykket i år? Æsj, det som har vært min favoritt... :'(

Nuvel. God Jul er herved godkjent!!! Lukter litt mer gjær enn før men smaker helt friskt og fint!

Er det bare meg eller var 2009 Nøgne Ø sitt superår? Tror det!!

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Imperial skrev:
    Uff, så underlig Jul ble ikke vellykket i år? Æsj, det som har vært min favoritt... :'(
    Du må jo smake på den, og det kan jo godt hende den er slikt den alltid har vært. Jeg har kun smakt årets utgave og kan ikke sammenligne. (Jeg liker jo forsåvidt colagummi da... bare litt uvant som ølsmak).

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    I Trondheim er det ett mikrobryggeri(et), de har ett sånt fyldig superøl, husker ikke hva det var, men det tok veldig lang tid å tappe i glasset.
    Er du i Trondheim, Dephy, så må du prøve det, intet Nøgne Ø produkt er i nærheten...
    Beste øl jeg har smak i Norge.

Seffern skal jeg teste Underlig Jul i år også , dashurir!

mvh

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Drakk både Underlig & God Jul i helgen, ingen direkte usmak fra noen av flaskene, såvidt jeg kunne bedømme. Det var faktisk godt. Men litt for mektig til å være tørstedrikk, var det.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Immerdoch, aber was fur eine verkaufst du wiedermal? (Hvilken kjøper du igjen?)

mvh

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Juleøl og juleøl - tok en tur innom polet i dag og kjøpte de tre øla jeg hadde mest lyst på der og da; Chimay triple, Håndbryggeriet dobbel dose og en helt vanlig Paulaner Hefe-weiss... en sjelden luksus, men julestemning ble det, ja. Og på en mandag, da gitt.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ble gledelig overasket da jeg så at Ladejarlen har laget juleøl, så jeg putta et par i handlevogna og trilla smilende til kassa for å få beskjeden "Ølsalget stenger kl 20...." Da var klokken 20.02 :(

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Det er triiist, så det samme jeg, men var inne klokken og valgte annet.

Min hærre, din Jul vil deg ei 4late,en annen dag, en annen dag, din seier bliver din! ;D

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kom over denne på vei hjem fra kontoret. Friskt øl med en tydelig smak. passe bittert. o.33 flaske er og blir det beste

Vedlegg

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Etter en liten tur på monopolet i dag, så ble den slik Ringnes Julebokk. Å du hildrande du. Etter den ble man jo på slik en snurr at man kunne likså godt nyte noen gamle svenske-øl-butikk-kjøpt-du-vet-3,5%. Var mer enn nok for meg. En Ringnes Julebokk er nok for meg for en kveld. Påfyll etterpå er pils evt lettøl... ;D

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    Har bestilt tre ulike typer juløl fra Bøgedal. Kommer tilbake med inntrykk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Nå fikk jeg seriøst "vasskjeft" her.. godt det er lag i aften med godsaker og godt øl på "Smia"

Vedlegg

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Smakte en fin en i går.

Waldemars Juleøl. Finnes kun på tapping på noen få steder. Kommer fra Waldemars Mikrobryggeri på Kalfaret, der Hansa brygget tidligere. Det er et underselskap e.l. av Hansa/Borg.

Mørk, søtlig, fin avrunding. Ca 6,5%

E

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kjøpe et titalls flasker på polet i Vika kun på etikett og flaskeform. Skal teste på søndag. Tok meg fri på mandag ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Kl. 15.00?? ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Ehhh... jeg har en veldig FIN øljekk... DEMO??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Det hadde vært både interessant, lærerikt og plutoniumsfett. Men det er jo tre ting på en gang så det går ikke.... skal snekre kaninfor på søndag, får et par med store tenner og ditto ører på besøk ;D ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    Det hadde vært både interessant, lærerikt og plutoniumsfett. Men det er jo tre ting på en gang så det går ikke.... skal snekre kaninfor på søndag, får et par med store tenner og ditto ører på besøk ;D ;D
    et helvete på mandag. Det sterkeste ølet holder 21%

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.759
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Kjøpe et titalls flasker på polet i Vika kun på etikett og flaskeform. Skal teste på søndag. Tok meg fri på mandag ;D
    Foto, pleeeeeeeeeeeeze?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Prøv Amundsens jul-øl :) finnes på fat hos Hannibals hybel (akerbrygge) sikkert også på Amundsen spiseri/bryggeri ett meget godt
    jul-øl!!!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    jammen fingern da - har du ikke eget utstyr for å lage ditt øl?????
    Du er sååååå 2010 liksom.

Neida - Endelig fått meg beerbrewer og kan nå produsere ca 30 liter øl av gangen. Gleder meg stort til å komme igang her kjenner jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn