Jeg istemmer applauser til Bøgedal. Absolutt et spesielt og særdeles kvalitetsbevisst lite bryggeri. Jeg delte en flaske Bøgedal Gylden # 236 med en god kompis for noen uker siden og det var noe av de bedre øl jeg har hatt gleden av å nyte. Bare synd jeg ikke kjøpte mer da jeg var i Køben sist.
Jeg har ikke spist på Maaemo, men har hørt de serverer Hvede til rugbrød...rett og slett.
Bøgedal Gylden #I Udsolgt
Bryg No 236
Opskrift: Gylden #1
Humle: Perle og Cascade.
Alkohol: 7,2 %
Kobberrød, med cremefarvet tykt skum, som holder længe. Dufter af karamel, fersken/abrikos og sommerblomster. Smager af mørk karamelsirup og har toner af mørk chokolade i eftersmagen.
God til faste oste fx manchego, primadonna og comté med syltede søde frugter.
De er ganske spesielle ved at de aldri utsetter ølet for noen som helst sort for pumper, noe de mener tar knekken på det levende ølet. Isteder bruker de et sinnrikt system med hevemekanismer slik at ølet heller kan renne dit det skal, mellom kar og tanker, før det håndfylles på elegante, store, grønne flasker og korkes. Vet man ikke bedre kunne man nok ta flaskene med lyst øl for Champagne. En fordel med de store, mørke flaskene er at de modnes fantastisk om de får litt tid på seg.
Bøgedal er håndtverk laget med pasjon og kjærlighet, og det bør nytes likeså.
I mangel av flere Bøgedal gleder jeg meg over en Ø God Jul fra 2008.
Fortreffelig