Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Rakk et par av denne på flyplassen i Brussel i kveld.
    Avkjølt Leffe bruin fra fat. Herregud så godt.
    Sov som en stein på flyturen hjem etterpå.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.174
    Antall liker
    6.875
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Det er absolutt høvelig drikke i Brüssel.
    Der er det jo også alle muligheter til å få med seg noen flasker belgisk drikke hjem.
    Fortrinnsvis godsaker som ikke er lett tilgjengelig på polet.

    Pokker ass....nå begynte jeg å savne Leffe fra fat. De serverte det på Cafe Amsterdam som lå i Universitetsgata...nå tror jeg ikke det er noen steder i Oslo.

    For å være litt On Topic....er det noen som har drukket en vellykket Ø fra fat ?
    De gangene jeg har smakt, inkludert juleøl på juleølslippet i Kulturkirken Jacob, har vært totalt mislykket med fullstendig dødt øl uten skum.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Trane skrev:
    For å være litt On Topic....er det noen som har drukket en vellykket Ø fra fat ?
    De gangene jeg har smakt, inkludert juleøl på juleølslippet i Kulturkirken Jacob, har vært totalt mislykket med fullstendig dødt øl uten skum.
    Jeg har venner som driver pub og min "inside info" er at dødt øl er et typisk tegn på for dårlig renhold av glassene. De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.

    Det er faktisk slående forskjell på ulike puber som serverer samme type øl, selv om det pleier å komme fra samme tank. Greia er renhold og hvis du som pubgjest vil bidra til at stamkneipa har godt øl, hold fete chilinøttfingre mest mulig unna glassene. So I have been told.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Den Nøgne Ø

    Nøgne Ø fra fat er som regel superknall der eg pleier å handle.
    Haandbryggeriet og kanskje særlig Ægir har enda større forskjell mellom fat og flaske. Ikkje så rart kanskje, når det eine er brygga "for hand" i Flom og det andre industritap fra Belgia.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Har vel også ende å si om ølet leveres på fat eller tank (hvor kullsyren tilføres under tapping), samt hvor gammelt fatet er. Flatt øl mangler jo kullsyre, mens er det bare hodet som mangler så kan det være skitne glass. Men det er uansett ikke så mange øl som selges på fat her som er i stand til å gi en halvliter med ordetlig kremet hode, det blir mest høyt bobleskum... eller intet skum.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.174
    Antall liker
    6.875
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Jeg kjenner godt til problemet med fett i glassene og har et strengt regime på det i heimen ;-)
    Men, det er nok ikke årsaken til dødt Ø siden dette har vært steder hvor de ellers er flinke på renhold og sjenking, fx. Beer Palace på Aker Brygge og Bar&igar ved Hambros plass. Juleølet jeg fikk fra fat på juleølslippet ble sågar sjenket i plastglass som om ikke annet er 100% rene. Det var ikke antydning til hverken skum eller liv i ølet på annen måte.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    PS: Jeg har sendt forslag til moderator om å endre trådens tittel til Oss ølhunder i mellom.

    - Det har vært mange korte øltråder de siste årene, men de blir avglemt. Kan være kjekt med en "hovedtråd" som samler Sentralens ølentusiaster.
    Folk må gjerne opprette nye øltråder for spesifikke formål, men kan være kjekt med én samlende tråd. Eller hur?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    pedal skrev:
    Rakk et par av denne på flyplassen i Brussel i kveld.
    Avkjølt Leffe bruin fra fat. Herregud så godt.
    Sov som en stein på flyturen hjem etterpå.
    Brun Leffe er tingen Pedal - fåes kjøpt på Polet.

    Jeg har ikke trålet gjennom hele tråden her så det kan være at dette har blitt nevnt før, men fjorårets juleøl (type sterk bare på polet - God Jul var vel navnet) fra Nøgne Ø var vel alle tiders beste juleøl. Har faktisk et par flasker igjen ennå.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Den Nøgne Ø

    Du mener "underlig Jul" Den med en anelse lakris nyanse?
    Den digger iallefall jeg. Jeg hadde en rad med dem, den var fort svunnen... ;D

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Imperial skrev:
    Du mener "underlig Jul" Den med en anelse lakris nyanse?
    Den digger iallefall jeg. Jeg hadde en rad med dem, den var fort svunnen... ;D

    mvh
    Jeg mener den som heter God Jul tror jeg. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Det blir nok 2 kasser av den i år også.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Ellers vil jeg slå et slag for det japanske ølet Kirin Ichiban - men bare fra fat. Det er det "smootheste" ølet jeg har smakt. Fikk det på en japansk restaurant i Barcelona (Koy Shunka) og ble helt satt ut av hvor stor forskjellen var i forhold til på flaske.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Den Nøgne Ø

    Roysen skrev:
    Imperial skrev:
    Du mener "underlig Jul" Den med en anelse lakris nyanse?
    Den digger iallefall jeg. Jeg hadde en rad med dem, den var fort svunnen... ;D

    mvh
    Jeg mener den som heter God Jul.
    Ja mulig det var den jeg mente.
    Uansett, Det var en Juleøl fra dem ja som var helt fantastisk!!! ;D
    Ja sjekk ut hva den het.

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    God Jul heter den og har grønn label. Har også hatt gleden av Julesnadder selv om den ikke er i nærheten av God Jul.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.166
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Overskrift på første innlegget endret etter trådstarters ønske.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Alle ølhunder må besøke Mikkeller Bar i København, bare sånn til orientering. Og bestille en femretter med ølpakke på Nørrebro Bryghus, hvor øl inngår i alt (dvs i alle matrettene).

    Såvidt jeg vet har Polet bare én fra Nørrebro på lager, New York (wait for it...) Lager. Den er veldig god. De har også fått inn en IPA fra Mikkeller så jeg sist jeg var der, i tillegg til den kjente Beer Geek Breakfast.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Alle ølhunder må besøke Mikkeller Bar i København, bare sånn til orientering. Og bestille en femretter med ølpakke på Nørrebro Bryghus, hvor øl inngår i alt (dvs i alle matrettene).

    Såvidt jeg vet har Polet bare én fra Nørrebro på lager, New York (wait for it...) Lager. Den er veldig god. De har også fått inn en IPA fra Mikkeller så jeg sist jeg var der, i tillegg til den kjente Beer Geek Breakfast.
    Takker! Andre anbefalinger i Køben som må besøkles av oss ølhunder mottas med takk. Reiser over om to uker.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Forøvrig foretrekker jeg normalt Porter eller Stout. En favoritt-Stout er Murphy's Irish Stout og da foretrekkes faktisk den på boks fremfor på fat. Iskald med gasspatron i gir ekstra velsmakende skum. Den var tilgjengelig på boks i diverse dagligvareforretninger for noen år tilbake. Hva har skjedd? Kan den kjøpes i Norge nå?

    For de som ikke har forsøkt, prøv en skvett av den i forikålen og ikke minst til forikålen evt til lammeskank med rotmos.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den Nøgne Ø

    Slubbert skrev:
    De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.
    Jeg har svært vondt for å tro at en storkjøkken-oppvaskmaskin med 85-90 graders vann og tilhørende oppvaskmiddel ikke klarer å fjerne både de fettflekker og melkerester som måtte ha kommet oppi glassene, for å være helt ærlig.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Den Nøgne Ø

    Dazed skrev:
    Slubbert skrev:
    De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.
    Jeg har svært vondt for å tro at en storkjøkken-oppvaskmaskin med 85-90 graders vann og tilhørende oppvaskmiddel ikke klarer å fjerne både de fettflekker og melkerester som måtte ha kommet oppi glassene, for å være helt ærlig.
    Det er vel nok å vite at det har vært noe annet enn øl i nærheten! :eek:
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Roysen skrev:
    Slubbert skrev:
    Alle ølhunder må besøke Mikkeller Bar i København, bare sånn til orientering. Og bestille en femretter med ølpakke på Nørrebro Bryghus, hvor øl inngår i alt (dvs i alle matrettene).

    Såvidt jeg vet har Polet bare én fra Nørrebro på lager, New York (wait for it...) Lager. Den er veldig god. De har også fått inn en IPA fra Mikkeller så jeg sist jeg var der, i tillegg til den kjente Beer Geek Breakfast.
    Takker! Andre anbefalinger i Køben som må besøkles av oss ølhunder mottas med takk. Reiser over om to uker.
    Visit Carlsberg er verdt en tur. Og Jernbanecaféen ved Hovedbanegården. Særdeles brun liten familiekneipe med egenart så det holder. Mikkeller Bar ligger også bare et drøyt steinkast fra Hovedbanegården. På Nørrebro tror jeg man bør bestille på forhånd, men det er verdt det.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Dazed skrev:
    Slubbert skrev:
    De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.
    Jeg har svært vondt for å tro at en storkjøkken-oppvaskmaskin med 85-90 graders vann og tilhørende oppvaskmiddel ikke klarer å fjerne både de fettflekker og melkerester som måtte ha kommet oppi glassene, for å være helt ærlig.
    Likefullt er det store forskjeller ute og går. Med et skikkelig bra vasket ølglass bør man kunne telle antall slurker man har tatt ved at det henger igjen skumringer nedover glasset, mens på mange barer er det nesten ikke skum i pilsen i det hele tatt og den er helt død. Min stambule hadde et markant fall i kvaliteten etter eierskifte, men på innspill ble dette med vasking tatt på alvor og ølet ble bedre igjen. Og leveransen var hele tiden den samme. Da snakker vi om synlig, visuell forskjell. Om det egentlig merkes på smaken eller om det er placebo drevet av at man ser visuell forskjell er et annet spørsmål, men jeg synes at drikkeopplevelsen forringes når ølet er dødt.

    På nevnte Mikkeller Bar feks. har de steamere rett ved tappekranene, og hvert glass steames før de tapper i (de er selvsagt vasket fra før). Der blir det ringer.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fant den norske importøren av Murphy's (Hansa Borg Bryggerier) og de kunne fortelle at de ikke har planer om å importere Irish Stout annet enn på fat til restaurantbransjen :p
     
    R

    Roysen

    Gjest
    For oss som holder til i Oslo området vil jeg slå et slag for dette stedet på Grynerløkka - http://www.brygghus.no/-/Brygghus.html
    Her kan du få en tastingmeny med øl og tilhørende pubmat. De har et herlig utvalg av sjeldent og godt øl som det tar uker å pløye seg gjennom.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    De har også i overkant stive priser og utvalget er ikkje bra, men joda, kombinasjonen av mat og øl er fin der.
    Tilt har mange spennende øl, særlig mikrobryggeriboksøl frå Uniten.
    Schouskjelleren har tatt seg skikkelig opp, fra det såpeølet de lagde tidligere. Mulig det kun er flaks. Greie priser!
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    Den Nøgne Ø

    Slubbert skrev:
    Likefullt er det store forskjeller ute og går. Med et skikkelig bra vasket ølglass bør man kunne telle antall slurker man har tatt ved at det henger igjen skumringer nedover glasset, mens på mange barer er det nesten ikke skum i pilsen i det hele tatt og den er helt død. Min stambule hadde et markant fall i kvaliteten etter eierskifte, men på innspill ble dette med vasking tatt på alvor og ølet ble bedre igjen. Og leveransen var hele tiden den samme. Da snakker vi om synlig, visuell forskjell. Om det egentlig merkes på smaken eller om det er placebo drevet av at man ser visuell forskjell er et annet spørsmål, men jeg synes at drikkeopplevelsen forringes når ølet er dødt.

    På nevnte Mikkeller Bar feks. har de steamere rett ved tappekranene, og hvert glass steames før de tapper i (de er selvsagt vasket fra før). Der blir det ringer.
    At denne tråden har godt meg såå lenge hus forbi er utrolig, øltørst som jeg er ;D
    Enig med deg slubbert, husker jeg en peiode vasket øl glass med Jiff for å oppnå skikkelige ringer med skum. Det holder vel med vanlig oppvaskmiddel, men ikke visp rundt i glasset med en kost to-tre ganger. Skrubb innsiden av glasset skikkelig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.174
    Antall liker
    6.875
    Torget vurderinger
    4
    Ble riktig inspirert av denne tråden så jeg måtte ned i kjelleren og finne noe godsaker.
    Trappist Westvleteren 8 (dark) fra en ferietur til Belgia for et par år siden. Har fortsatt 6 flasker igjen...eller rettere sagt 5 ;-)
    Et nydelig øl som dessverre krever personlig oppmøte ved klosteret for å få kjøpe.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    1
    Se der. Flott møblert stue også, gitt!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trane skrev:
    Ble riktig inspirert av denne tråden så jeg måtte ned i kjelleren og finne noe godsaker.
    Trappist Westvleteren 8 (dark) fra en ferietur til Belgia for et par år siden. Har fortsatt 6 flasker igjen...eller rettere sagt 5 ;-)
    Et nydelig øl som dessverre krever personlig oppmøte ved klosteret for å få kjøpe.
    Spennende med slike brygg. Og så ser man av bildet i linken at de har egen ølkran også (den røde). Den der gir ny mening til begrepet. Så det skulle være greit å få låret over noen kasser.
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    Brasse skrev:
    De har også i overkant stive priser og utvalget er ikkje bra, men joda, kombinasjonen av mat og øl er fin der.
    Prisene kan sikkert diskuteres, men utvalget er bra.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Torja skrev:
    Slubbert skrev:
    Likefullt er det store forskjeller ute og går. Med et skikkelig bra vasket ølglass bør man kunne telle antall slurker man har tatt ved at det henger igjen skumringer nedover glasset, mens på mange barer er det nesten ikke skum i pilsen i det hele tatt og den er helt død. Min stambule hadde et markant fall i kvaliteten etter eierskifte, men på innspill ble dette med vasking tatt på alvor og ølet ble bedre igjen. Og leveransen var hele tiden den samme. Da snakker vi om synlig, visuell forskjell. Om det egentlig merkes på smaken eller om det er placebo drevet av at man ser visuell forskjell er et annet spørsmål, men jeg synes at drikkeopplevelsen forringes når ølet er dødt.

    På nevnte Mikkeller Bar feks. har de steamere rett ved tappekranene, og hvert glass steames før de tapper i (de er selvsagt vasket fra før). Der blir det ringer.
    At denne tråden har godt meg såå lenge hus forbi er utrolig, øltørst som jeg er ;D
    Enig med deg slubbert, husker jeg en peiode vasket øl glass med Jiff for å oppnå skikkelige ringer med skum. Det holder vel med vanlig oppvaskmiddel, men ikke visp rundt i glasset med en kost to-tre ganger. Skrubb innsiden av glasset skikkelig.
    Om sommeren har jeg sansen for de som oppbevarer glassene i fryseren og serverer iskaldt øl i iskaldt glass.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12


    Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
    Tror Rip'en går ikveld.. Hesten imorra!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.166
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir "årets" private julebord i morgen. Forskjellige juleøl er handlet inn for testing. Det som er nytt dette året er at det ikke blir klasse III desverre. Vi tar det litt roligere :)
    Koser meg med en "hansa" boks nå.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    1
    GnR3 skrev:
    Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
    Tror Rip'en går ikveld.. Hesten imorra!
    Brew Dog er Satisfaction Guaranteed.  :D
    Men den hesten tror jeg du kan returnere til polet i bytte for noe annet. Jeg likte den i hvert fall ikke. Dansk skvip, om jeg husker riktig. :-\
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.485
    Antall liker
    905
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    GnR3 skrev:
    Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
    Tror Rip'en går ikveld.. Hesten imorra!
    Brew Dog er Satisfaction Guaranteed. :D
    Men den hesten tror jeg du kan returnere til polet i bytte for noe annet. Jeg likte den i hvert fall ikke.Dansk skvip, om jeg husker riktig. :-\
    Sitter med en Rip Tide i glasset nå.Fast Fredagsøl!Passer godt til Wish You Were Here på SACD.
    Enig ang den Danske.

    mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    God Jul av NØ var slett ikke ille. En slags lettølversjon av min favoritt-Ø, Iperial Pale Ale. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.174
    Antall liker
    6.875
    Torget vurderinger
    4
    pedal skrev:
    GnR3 skrev:
    Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
    Tror Rip'en går ikveld.. Hesten imorra!
    Brew Dog er Satisfaction Guaranteed. :D
    Ditto den! Brew Dog lager skikkelig øl.
    Dansken kjenner jeg ikke.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.999
    Antall liker
    725
    GnR3 skrev:
    Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
    Tror Rip'en går ikveld.. Hesten imorra!
    Som nevnt over i tråden, Rip'en er på pallen mens hesten passer best i utslagsvasken, utrolig kjipt øl.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn