Den Nøgne Ø
Home Alone 2
Home Alone 2
Vedlegg
-
96.5 KB Visninger: 197
Jeg har venner som driver pub og min "inside info" er at dødt øl er et typisk tegn på for dårlig renhold av glassene. De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.Trane skrev:For å være litt On Topic....er det noen som har drukket en vellykket Ø fra fat ?
De gangene jeg har smakt, inkludert juleøl på juleølslippet i Kulturkirken Jacob, har vært totalt mislykket med fullstendig dødt øl uten skum.
Brun Leffe er tingen Pedal - fåes kjøpt på Polet.pedal skrev:Rakk et par av denne på flyplassen i Brussel i kveld.
Avkjølt Leffe bruin fra fat. Herregud så godt.
Sov som en stein på flyturen hjem etterpå.
Jeg mener den som heter God Jul tror jeg. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Det blir nok 2 kasser av den i år også.Imperial skrev:Du mener "underlig Jul" Den med en anelse lakris nyanse?
Den digger iallefall jeg. Jeg hadde en rad med dem, den var fort svunnen... ;D
mvh
Ja mulig det var den jeg mente.Roysen skrev:Jeg mener den som heter God Jul.Imperial skrev:Du mener "underlig Jul" Den med en anelse lakris nyanse?
Den digger iallefall jeg. Jeg hadde en rad med dem, den var fort svunnen... ;D
mvh
Takker! Andre anbefalinger i Køben som må besøkles av oss ølhunder mottas med takk. Reiser over om to uker.Slubbert skrev:Alle ølhunder må besøke Mikkeller Bar i København, bare sånn til orientering. Og bestille en femretter med ølpakke på Nørrebro Bryghus, hvor øl inngår i alt (dvs i alle matrettene).
Såvidt jeg vet har Polet bare én fra Nørrebro på lager, New York (wait for it...) Lager. Den er veldig god. De har også fått inn en IPA fra Mikkeller så jeg sist jeg var der, i tillegg til den kjente Beer Geek Breakfast.
Jeg har svært vondt for å tro at en storkjøkken-oppvaskmaskin med 85-90 graders vann og tilhørende oppvaskmiddel ikke klarer å fjerne både de fettflekker og melkerester som måtte ha kommet oppi glassene, for å være helt ærlig.Slubbert skrev:De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.
Det er vel nok å vite at det har vært noe annet enn øl i nærheten!Dazed skrev:Jeg har svært vondt for å tro at en storkjøkken-oppvaskmaskin med 85-90 graders vann og tilhørende oppvaskmiddel ikke klarer å fjerne både de fettflekker og melkerester som måtte ha kommet oppi glassene, for å være helt ærlig.Slubbert skrev:De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.
Visit Carlsberg er verdt en tur. Og Jernbanecaféen ved Hovedbanegården. Særdeles brun liten familiekneipe med egenart så det holder. Mikkeller Bar ligger også bare et drøyt steinkast fra Hovedbanegården. På Nørrebro tror jeg man bør bestille på forhånd, men det er verdt det.Roysen skrev:Takker! Andre anbefalinger i Køben som må besøkles av oss ølhunder mottas med takk. Reiser over om to uker.Slubbert skrev:Alle ølhunder må besøke Mikkeller Bar i København, bare sånn til orientering. Og bestille en femretter med ølpakke på Nørrebro Bryghus, hvor øl inngår i alt (dvs i alle matrettene).
Såvidt jeg vet har Polet bare én fra Nørrebro på lager, New York (wait for it...) Lager. Den er veldig god. De har også fått inn en IPA fra Mikkeller så jeg sist jeg var der, i tillegg til den kjente Beer Geek Breakfast.
Likefullt er det store forskjeller ute og går. Med et skikkelig bra vasket ølglass bør man kunne telle antall slurker man har tatt ved at det henger igjen skumringer nedover glasset, mens på mange barer er det nesten ikke skum i pilsen i det hele tatt og den er helt død. Min stambule hadde et markant fall i kvaliteten etter eierskifte, men på innspill ble dette med vasking tatt på alvor og ølet ble bedre igjen. Og leveransen var hele tiden den samme. Da snakker vi om synlig, visuell forskjell. Om det egentlig merkes på smaken eller om det er placebo drevet av at man ser visuell forskjell er et annet spørsmål, men jeg synes at drikkeopplevelsen forringes når ølet er dødt.Dazed skrev:Jeg har svært vondt for å tro at en storkjøkken-oppvaskmaskin med 85-90 graders vann og tilhørende oppvaskmiddel ikke klarer å fjerne både de fettflekker og melkerester som måtte ha kommet oppi glassene, for å være helt ærlig.Slubbert skrev:De som driver seriøst har egen oppvaskrigg kun for ølglass, der det er verboten å putte andre ting. En seriøs barperson vil heller ikke bli glad hvis du klyper over kanten av tomme glass når du sender dem tilbake ham/henne. Fett er dødaren for livlig øl og fete fingre på innsiden av glasset vil forringe det. Egentlig, har du fete chilinøttfingre så ikke tafse på glassene i det hele tatt siden det blir fett i oppvasken. De jeg kjenner kastet også glass hvis noen hadde hatt melk eller andre fremmedelementer i dem.
At denne tråden har godt meg såå lenge hus forbi er utrolig, øltørst som jeg er ;DSlubbert skrev:Likefullt er det store forskjeller ute og går. Med et skikkelig bra vasket ølglass bør man kunne telle antall slurker man har tatt ved at det henger igjen skumringer nedover glasset, mens på mange barer er det nesten ikke skum i pilsen i det hele tatt og den er helt død. Min stambule hadde et markant fall i kvaliteten etter eierskifte, men på innspill ble dette med vasking tatt på alvor og ølet ble bedre igjen. Og leveransen var hele tiden den samme. Da snakker vi om synlig, visuell forskjell. Om det egentlig merkes på smaken eller om det er placebo drevet av at man ser visuell forskjell er et annet spørsmål, men jeg synes at drikkeopplevelsen forringes når ølet er dødt.
På nevnte Mikkeller Bar feks. har de steamere rett ved tappekranene, og hvert glass steames før de tapper i (de er selvsagt vasket fra før). Der blir det ringer.
Spennende med slike brygg. Og så ser man av bildet i linken at de har egen ølkran også (den røde). Den der gir ny mening til begrepet. Så det skulle være greit å få låret over noen kasser.Trane skrev:Ble riktig inspirert av denne tråden så jeg måtte ned i kjelleren og finne noe godsaker.
Trappist Westvleteren 8 (dark) fra en ferietur til Belgia for et par år siden. Har fortsatt 6 flasker igjen...eller rettere sagt 5 ;-)
Et nydelig øl som dessverre krever personlig oppmøte ved klosteret for å få kjøpe.
Prisene kan sikkert diskuteres, men utvalget er bra.Brasse skrev:De har også i overkant stive priser og utvalget er ikkje så bra, men joda, kombinasjonen av mat og øl er fin der.
Om sommeren har jeg sansen for de som oppbevarer glassene i fryseren og serverer iskaldt øl i iskaldt glass.Torja skrev:At denne tråden har godt meg såå lenge hus forbi er utrolig, øltørst som jeg er ;DSlubbert skrev:Likefullt er det store forskjeller ute og går. Med et skikkelig bra vasket ølglass bør man kunne telle antall slurker man har tatt ved at det henger igjen skumringer nedover glasset, mens på mange barer er det nesten ikke skum i pilsen i det hele tatt og den er helt død. Min stambule hadde et markant fall i kvaliteten etter eierskifte, men på innspill ble dette med vasking tatt på alvor og ølet ble bedre igjen. Og leveransen var hele tiden den samme. Da snakker vi om synlig, visuell forskjell. Om det egentlig merkes på smaken eller om det er placebo drevet av at man ser visuell forskjell er et annet spørsmål, men jeg synes at drikkeopplevelsen forringes når ølet er dødt.
På nevnte Mikkeller Bar feks. har de steamere rett ved tappekranene, og hvert glass steames før de tapper i (de er selvsagt vasket fra før). Der blir det ringer.
Enig med deg slubbert, husker jeg en peiode vasket øl glass med Jiff for å oppnå skikkelige ringer med skum. Det holder vel med vanlig oppvaskmiddel, men ikke visp rundt i glasset med en kost to-tre ganger. Skrubb innsiden av glasset skikkelig.
Brew Dog er Satisfaction Guaranteed.GnR3 skrev:Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
Tror Rip'en går ikveld.. Hesten imorra!
Sitter med en Rip Tide i glasset nå.Fast Fredagsøl!Passer godt til Wish You Were Here på SACD.pedal skrev:Brew Dog er Satisfaction Guaranteed.GnR3 skrev:Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
Men den hesten tror jeg du kan returnere til polet i bytte for noe annet. Jeg likte den i hvert fall ikke.Dansk skvip, om jeg husker riktig. :-\
Ditto den! Brew Dog lager skikkelig øl.pedal skrev:Brew Dog er Satisfaction Guaranteed.GnR3 skrev:Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?
Som nevnt over i tråden, Rip'en er på pallen mens hesten passer best i utslagsvasken, utrolig kjipt øl.GnR3 skrev:Dro med meg to fra polet idag, noen som kan gå god for disse?