Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har fått meg kalender med 24 forskjellige juleøl.

    Luke 1. Ægir Julebrygg - Vedig godt øl, mye smak
    Luke 2. CB Juleøl - Ordinært øl, helt ok
    Luke 3. Ringnes Juleøl - Tamt, lite smak
    Med fått mener du at noen har laget denne kalenderen til deg, og ikke at det bare er du som har stablet 24 forskjellige juleøl i skapet?
    hehe, jeg har ikke laget den selv. Ny overraskelse hver dag. Fin måte å kunne ta seg ei kald ei hver kveld :)

    Luke 4. Atna Julenisjeøl
    Luke 5. BrewDog Punk IPA (ikke juleøl, men likevel et fantastisk godt øl)
    Luke 6. Ringnes Julebokk
    Luke 7. Lervik Juleøl
    Luke 8. Aas Juleøl
    Luke 9. Grans Julebrygg
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det blir for kaldt

    Luke 10. Clausthaler Santa
    Sikker en baktanke på dette siden det er mandag :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde noe nytt i dag. Dobbel IPA. Noe søtlig samt fyldig og med mer smak av appelsinskall enn jeg kan huske noe øl i ganen min har hatt.

    Ægir.jpg
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Luke 11. Grans Julebrygg
    Luke 12. Brooklyn Brewery Black Chocolate Stout (Interessant øl, men ikke noe jeg kunne drukket mye av. Svart og kraftfullt øl)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Åpna ei fredagspils ved å drikke ein og ein halv Brooklyn Brewery Black Chocolate Stout som om det var kakao. Blei usedvanleg fort surrete.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Å, ja, nei, det var ein tidlegare fredag.
    Men for all del, ein bør kunne drikke fredagspils når ein føler for det.
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Black Chocolate Stout var en god øl, men nok ikke den sorten man drikker mange av.

    På Cardinal pub i Stavanger har jeg gått på en smell noen ganger, sitter å nyter god øl og glemmer at den er opp mot 8-10%
    Der bør alle ølhunder befinne seg om de er i området. Cardinal Pub & Bar Stavanger - Nyheter
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får bestille fly til Stavanger eller skaffe meg jobb der. Det skal ikke mer til enn at ei søt jente med Rogalands dialekt spanderer øl på meg. Da smelter jeg som en "snowball"
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sabla godt utvalg i øl på polet i Walkendorfsgate nå! Hyllene er stappet og det står jaffal 100 kasser ekstra utover gulvene med ymse godsaker for å få plass til alle de nye sortene. Ble ikke kjøpt så mye spennende i øl i av meg dag, mest vin noen India Saison og en slik:

    python.jpeg
    Spent på denne. Ikke smakt pilsner fra Ø før. Laget med champagnegjær og gjæret til 9,5% styrke. Det blir artig å se om de kan ro dette også i land.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    Spent på denne. Ikke smakt pilsner fra Ø før. Laget med champagnegjær og gjæret til 9,5% styrke. Det blir artig å se om de kan ro dette også i land.
    en av mine favoritter!
    er forresten gjæret med belgisk ale gjær først, og deretter champagnegjær til slutt for å få høy utgjæring og tørr finish.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er den tom. Den var slett ikke dum den. Ikke mye som minnet om pilsner slik jeg tenker på pilsner, mer som veldig bra hjemmelaget belgisk double trapist-stil. Denne lett syrlige grumsetheten.

    Kunne vært litt mer bitter for å nå helt opp, så India Saison er nok framleis min store favoritt på ølflaske. Men jeg drikker gjerne flere av denne også. Den tålte forøvrig helt fint denne høye styrken, og det er det ikke mange øl med pils i navnet som klarer. Men trikset med ettergjæringen er sikkert bra, for den hadde slett ingen overdreven sødme (som jeg ikke er noen tilhenger av i lyse øl).
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Smakte Ægir julebrygg her om dagen. 4,7 prosent tror jeg det var. Anbefales. Fikk 6 i vg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ærir butikkøl kjøper jeg ikke. Det er greit nok øl, men det forsvarer ikke en pris på 65kr+ for en halvlitersflaske når man samme sted får en Nøgne Ø for 40. Useriøst bryggeri. Da blir det heller en Håndbryggeriet som ikke er rammet av den samme griskhet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av morgenfugltråden: Hvor er det blitt av den klassiske mureren. Tenkte ikke så mye på det før vi fikk oss kåk i Roma i 2004, men der ble en flaske Grande Peroni (0,6) på deling standardbestilling når madammen og jeg skulle slukke tørsten i farten da vi var på handletur i sentrum. Den norske mureren var kanskje 0,7? Det handler altså mer om perfekt størrelse på deling enn bayeren.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg er øl-trett...
    Tror jeg skal begynne med rusbrus... :p

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Sjekk ut Crowbar i Torggata, Oslo, rett bortenfor Lyric. Flott sted med egenprodusert øl.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.185
    Antall liker
    6.905
    Torget vurderinger
    4
    Tomt for juleøl i kjøleskapet så jeg måtte ned trappa og inn i ølboden etter forsyninger.
    Bakerst på en hylle, bak noen andre flasker med stor Ø på, der fant jeg en gjenglemt Underlig Jul. Fra 2005 ! Best før2008 visstnok. Ganske så bra fortsatt og fortsatt litt underlig. Litt rundere enn jeg kan huske, kanskje, men det er jo lenge siden å skulle huske for en med gullfiskhukommelse.
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Grace drikker ikke øl:-


    Har aldri likt øl noe særlig,- sosialt press virker heller ikke;- har faktisk ikke noen gang drukket utepils. Hadde en vinperiode,- men mistet efterhvert interessen;- har fortsatt liggende noen edle flasker,- hvis noen er nyskjerrige på noen av disse,. så ta gjerne kontakt,- send eventuelt PM. Ellers drikkes det forøvrig så og si utelukkende Coca Cola,- og da på alu-boks. Hvis formålet er beruselse,- er det bare å helle innpå noe vodka.



    Edruelig hilsen, Grace!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.185
    Antall liker
    6.905
    Torget vurderinger
    4
    Liker man ikke så liker man ikke. Har en søster som er belemret med det samme handikappet, - uansett hva hun har smakt av øl, til mat eller uten, så finner hun det like ufyselig, om enn sosialt upraktisk. Til gjengjeld er hun like opptat av og kresen på vin som jeg er på øl, og har således linken til mat. Akkurat der synes jeg faktisk litt synd på dere som hverken drikker øl eller vin. Dere mister også symbiosen mat & drikke. Det er endel mat som er veldig ensom uten hverken rett øl eller rett vin. Men, som sagt, liker man ikke så liker man ikke.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er høysesong for godt øl, og det nytes jevnlig i mørketid og juehøytid.

    Gode glass er viktig, og vår sønn gav oss noen overraskende gode ølglass i år, Grand Cru fra Rosendahl.
    Skjermbilde 2012-12-30 kl. 09.44.38.png
    http://www.rosendahl.com/Default.aspx?ID=506&GroupID=GK_GC&AreaID=8
    Store 0,5l glass som ligger godt i hånden, har god profil for skum og aroma, og fin behagelig drikkekant.
    Øker nytelsen. Fylles gjerne med Frydenlunds Bayer, eller juleøl fra Aass og Lervig.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ica på Måseskjæret (i Bergen) har nå et imponerende utvalg av ølsorter. Beste jeg har sett noen sinne i Norge. Hvis jeg skal tippe vil jeg tro at det er godt over 300 sorter i hyllene. Mange jeg ikke har sett i Norge før, og spesielt godt utvalg i britiske flasker.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    Det er høysesong for godt øl, og det nytes jevnlig i mørketid og juehøytid.

    Gode glass er viktig, og vår sønn gav oss noen overraskende gode ølglass i år, Grand Cru fra Rosendahl.

    Products from Rosendahl
    Store 0,5l glass som ligger godt i hånden, har god profil for skum og aroma, og fin behagelig drikkekant.
    Øker nytelsen. Fylles gjerne med Frydenlunds Bayer, eller juleøl fra Aass og Lervig.
    har slike selv, ekstremt gode glass!
    finnes i 0.33L variant også, men de er markedsført som vannglass av en eller annen grunn :rolleyes:

    Ica på Måseskjæret (i Bergen) har nå et imponerende utvalg av ølsorter. Beste jeg har sett noen sinne i Norge. Hvis jeg skal tippe vil jeg tro at det er godt over 300 sorter i hyllene. Mange jeg ikke har sett i Norge før, og spesielt godt utvalg i britiske flasker.
    kan også anbefale Meny på oslo city, for de som bor på denne siden av landet.
    kjempestort utvalg!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nytt godt svakøl fra Nøgne Ø

    gpa.jpg

    En pale ale der de har gått litt agurk i humlebutikken og har hevet oppi mer eller mindre alt de ha funnet. Resultatet er strålende, og dette er kanskje den eneste ordentlig humlebitre ølen som tillates nordmenn utenfor stasibutikkene. Bitter men lett, og fruktig uten å være søtlig.

    Vellykket øl!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.409
    Antall liker
    3.201
    Det minner meg på at jeg har 2 flasker med Nøgne Ø Bitter innerst i kjøleskapet.
    Kanskje jeg skulle ordne det problemet i kveld?
     

    Nemesis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2002
    Innlegg
    125
    Antall liker
    3
    Takk for tipset, men jeg får beskjed om at programmet kun kan sees fra Sverige....
    Fint om noen vet om en annen mulighet, det virker interessant.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    går på nrk2 tror jeg? har iallefall tilfeldigvis sett noen episoder når jeg har svitsjet rundt.
    bra serie :)
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.339
    Antall liker
    978
    En "Rallar" fra Ægir Bryggeri..
    Rallar (2).JPG
    En Ale med litt "anis" smak og frisk etter smak muligens. Smatt, smatt jo jeg tror det.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.339
    Antall liker
    978
    Et par Erdinger Weissbier har passert mine lepper, litt blir man jo påvirket av slikt. Gode var de uansett..
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.185
    Antall liker
    6.905
    Torget vurderinger
    4
    Torja, dersom du har fått smaken for tysk hveteøl anbefaler jeg å forsøke Weihenstephaner som også er tilgjengelig på polet. Mer smaksrikt og balansert enn Erdinger, som jeg finner altfor søtlig og flatt.

    Uansett er det herlig at varmen er kommet og sesongen for hefeweissen virkelig er her. Har funnet frem et par flasker Maisel's weisse som skal nytes i kveld. Min favoritt über alles wissen. Kanskje etter Andechs.... Synd og skam at så få hefeweissen er å få på polet nå i sesongen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.255
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7



    Meget velbalansert, nesten feit IPA. God. Tror de kun har den på Vika i Oslo(? ) . Mekkepils etter frokost.









    Nøgne Ø Tindved i 25cl flaske. Dette er en surøl. Brygget med tindvedbæret. Rognebæraktig lukt. Hvitt, flott skum som legger seg ganske raskt. Middels fyldig smak, sitrus og banantoner. Likte den godt i motsetning til Haandbryggeriets versjon. Interessant øl, men størrelsen holder.







    Den legendariske Ale Smith Speedway Stout på hele 12%. Denne ølen holder 5. plassen på RateBeers liste. Listen inneholder godt over 100.000 forskjellige øl.


    Kølsvart farge, mokkafarvet skum. Klassisk , stor stoutlukt. Espresso/kaffe. Sjokolade, lakris, svisker/rosiner. Varmer i munnen, men kun over temperaturer over ca 10 grader. Smaken er tilsvarende. Nok humle til å rydde opp i munnhulen.


    Veeldig, veldig godt øl, men nesten på kanten for tungt. Intenst.





    Nystartet bryggeri fra Jessheim(2011). Lettdrikkelig, lys ale med 6% alkohol.. Noe sitrus og banan i smaken. Fin og fruktig øl.









    Denne hadde sikkert vært artig, men den ble glemt i frysern gitt. Dogfish brewing har brygget denne.
    Sakset fra beeradvocate: ''My Antonia (named after the Willa Cather read), is a continually-hopped imperial pilsner. This lager for ale lovers is citrusy, sweet and refined.''









    Toccalmatto Fumè du Sanglier. Røyket svart ale på 6%. Liker du Islay Whisky, liker du denne.Mocca, bacon, lakris, lær. .



    32%. Følger opp denne i brennevintråden snarest.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn