Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espen-hj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.08.2010
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Prøvde denne ikveld: 11856679_917296138342647_621153205_n.jpg

    God stout med fint whiskeyhint på slutten. Velbalansert.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.864
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Brygget i går, en egenkomponert blonde ale. Gleder oss stort til resultatet. Har allerede bestemt ingredienser til neste brygging som blir en porter/Stout variant og som blir vår første mørke brygg.
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Etter 30 år produserer Horten Bryggeri Horten's pilsner igjen

    DSC09078.jpg

    Samt åpning av Mikrobryggeriet i Storgata

    12091178_955486874509397_6268832016792446357_o[1].jpg

    Stein
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Brygget i går, en egenkomponert blonde ale. Gleder oss stort til resultatet. Har allerede bestemt ingredienser til neste brygging som blir en porter/Stout variant og som blir vår første mørke brygg.
    Hvor lang lagringstid regner du med at den trenger før den er klar? Noen av disse øltypene trenger jo så himla lang tid på å bli klare ... :) Høres spennende ut med egenkomponert -- kanskje du vil dele oppskrift hvis resultatet blir bra også? :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.864
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jeg gjøre, er vel to uker på gjæringskar først og så fire uker på flaske. Evt en uke på fat.
    Mvh
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Det kan jeg gjøre, er vel to uker på gjæringskar først og så fire uker på flaske. Evt en uke på fat.
    Mvh
    Så bra! Det hørtes ut som en 'rimelig' lagringstid som man bør klare å få til. Juleølet står i skapet og venter på jul; så der tror jeg det skal bli tilstrekkelig lagringstid på det også. Vi (jeg og naboen) har en IPA stående og gjære for tiden, og den har jo bare to ukers 'flasketid', så den er rask og meget god.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.864
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Som oftest så blir ølet bedre om det får stå lagret kjølig lengre, vi brygget en American lager tidligere i år som ikke var god i starten men etter noen måneder ekstra i kjøleskapet var den digg
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    En liten Hoegaarden i kveld. Ignorer støvsuger i høyre hjørne.
    Far drikker øl og hører på musikk mens "mor" steller hus...! Kudos! ;)
    Hehe, hadde det bare vært så vel. :p Men helt greit med god musikk og litt godt i koppen! Henvist til gjesterommet i kveld (heldigvis står det en 3020A, Mission 761 og en TV pluss noget annet utstyr her, så skal ikke klage). Skal i tillegg være sjåfør for fruen og noen venninner i kveld, så her blir det tynt med øl i kveld.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Findings laaangt bak i skapet....Joleøl fra Fjellbryggeriet som forresten la inn årene nylig. Kan butikkene selge julemarsipan i Oktober kan jeg drikke Joleøl...


    joleøl.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.133
    Torget vurderinger
    4
    På høstferie i Venabygd og måtte jo plukke med noe lokalt. Atna bryggeri ligger bare noen mil oppi høgget herfra, men Rypeølet deres fikk dessverre lite applaus herfra. Resten av laget ble noe overrasket da de så undertegnede ta to slurker, rynke på nesa og slå ut flaska i vasken. Den var tam, dau og totalt mislykket. Godt jeg hadde med et arsenal fra Mikrobryggeriet også.

    Har nettopp avsluttet kvelden med Kinn Bitter som absolutt anbefales!
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Etter en fantastisk høstdag i fjellet "fortjener" vi en god øl...her også med någet attåt, altså et sett.


    et sett.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Som oftest så blir ølet bedre om det får stå lagret kjølig lengre, vi brygget en American lager tidligere i år som ikke var god i starten men etter noen måneder ekstra i kjøleskapet var den digg
    Det er en sannhent med ganske store modifikasjoner. Typene som tradisjonellt trenger lagring er nettopp lager (derav navnet) og typisk blir også mørke og alkoholsterker øl bedre og mer komplekse med tiden. Friske, humlerike øl som IPA er stort sett best når de er blodferske.

    Må også skille mellom "lagring" og "karbonering". Når noe skal stå en uke på fat eller et par-tre uker på flaske så er det ikke fordi de skal bli bedre, men rett og slett for at det skal bl kullstyre i ølet. Dersom man karbonerer på flaske så må gjeren få tid til å spise karboneringssukkeret og utvikle alkohol og CO2, mens står det på fat må det stå under trykk en stund for at ølet skal bli skikkelig karbonert.

    Lagring av typer som pils skjer kaldt, helst så nærme frysepunktet som mulig. Å ha de stående i romtemperatur gir ikke den tilsiktede effekten. Så dersom man lager pils og karbonerer naturlig på flaske, så vil man da etter tapping på flaske la flaskene stå et par tre-uker i romtemperaturish for å få dannet kullsyre og deretter setter man de så kaldt som mulig, men over frysepunktet en tre-fire-fem-sek-syv uker (hvor lenge strides de lærde om avhengig av alkoholstyrke osv) før ølet regnes som ferdig.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Hvor lenge er et mikrobryggeri et mikrobryggeri? På meg virker det som det har gått inflasjon i begrepet.
    En uformell definisjon er bryggerier som lager mindre enn 1-2 millioner liter øl i året. Det er ikke særlig mange av de norske mikrobryggeriene som er i nærheten av dette volmet. Las i en bok at Heineken i Manchester lager like mye øl på en dag som Ægir gjør på ett år, så de fleste "store" er fortsatt mygger sammenlignet med de store pilsbryggeriene.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ett par slike til kvelden er lagt på kjöling :D ...

    Maltig, knäckig smak med liten sötma, inslag av fat, vörtbröd, fikon, ingefära och smörkola.

    868632.jpg

    mvh
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.864
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Som oftest så blir ølet bedre om det får stå lagret kjølig lengre, vi brygget en American lager tidligere i år som ikke var god i starten men etter noen måneder ekstra i kjøleskapet var den digg
    Det er en sannhent med ganske store modifikasjoner. Typene som tradisjonellt trenger lagring er nettopp lager (derav navnet) og typisk blir også mørke og alkoholsterker øl bedre og mer komplekse med tiden. Friske, humlerike øl som IPA er stort sett best når de er blodferske.

    Må også skille mellom "lagring" og "karbonering". Når noe skal stå en uke på fat eller et par-tre uker på flaske så er det ikke fordi de skal bli bedre, men rett og slett for at det skal bl kullstyre i ølet. Dersom man karbonerer på flaske så må gjeren få tid til å spise karboneringssukkeret og utvikle alkohol og CO2, mens står det på fat må det stå under trykk en stund for at ølet skal bli skikkelig karbonert.

    Lagring av typer som pils skjer kaldt, helst så nærme frysepunktet som mulig. Å ha de stående i romtemperatur gir ikke den tilsiktede effekten. Så dersom man lager pils og karbonerer naturlig på flaske, så vil man da etter tapping på flaske la flaskene stå et par tre-uker i romtemperaturish for å få dannet kullsyre og deretter setter man de så kaldt som mulig, men over frysepunktet en tre-fire-fem-sek-syv uker (hvor lenge strides de lærde om avhengig av alkoholstyrke osv) før ølet regnes som ferdig.
    Du har selvsagt helt rett, det kom ut av tastaturet litt feil det jeg mente som var at fordi om at ølet ikke smaker som forventet når karbonering er ferdig så kan det fortsatt bli bra om det får stå over lengre tid.
    Mvh.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    På høstferie i Venabygd og måtte jo plukke med noe lokalt. Atna bryggeri ligger bare noen mil oppi høgget herfra, men Rypeølet deres fikk dessverre lite applaus herfra. Resten av laget ble noe overrasket da de så undertegnede ta to slurker, rynke på nesa og slå ut flaska i vasken. Den var tam, dau og totalt mislykket. Godt jeg hadde med et arsenal fra Mikrobryggeriet også.

    Har nettopp avsluttet kvelden med Kinn Bitter som absolutt anbefales!
    Den daue ølen kan kanskje være resultat av en ikke helt tett kork? Vår første batch var en IPA, og der var det ihvertfall én (og heldigvis bare én) som var slik du beskriver; tam, dau og totalt mislykket ... :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Som oftest så blir ølet bedre om det får stå lagret kjølig lengre, vi brygget en American lager tidligere i år som ikke var god i starten men etter noen måneder ekstra i kjøleskapet var den digg
    Det er en sannhent med ganske store modifikasjoner. Typene som tradisjonellt trenger lagring er nettopp lager (derav navnet) og typisk blir også mørke og alkoholsterker øl bedre og mer komplekse med tiden. Friske, humlerike øl som IPA er stort sett best når de er blodferske.

    Må også skille mellom "lagring" og "karbonering". Når noe skal stå en uke på fat eller et par-tre uker på flaske så er det ikke fordi de skal bli bedre, men rett og slett for at det skal bl kullstyre i ølet. Dersom man karbonerer på flaske så må gjeren få tid til å spise karboneringssukkeret og utvikle alkohol og CO2, mens står det på fat må det stå under trykk en stund for at ølet skal bli skikkelig karbonert.

    Lagring av typer som pils skjer kaldt, helst så nærme frysepunktet som mulig. Å ha de stående i romtemperatur gir ikke den tilsiktede effekten. Så dersom man lager pils og karbonerer naturlig på flaske, så vil man da etter tapping på flaske la flaskene stå et par tre-uker i romtemperaturish for å få dannet kullsyre og deretter setter man de så kaldt som mulig, men over frysepunktet en tre-fire-fem-sek-syv uker (hvor lenge strides de lærde om avhengig av alkoholstyrke osv) før ølet regnes som ferdig.
    Hvor går grensen for 'alkoholsterkt øl' egentlig? Vi har laget et par batcher med IPA her, og der er alkoholstyrken 7,5%, noe jeg selv ser på som ganske alkoholsterkt?
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Ikke så spennende som det dere har, men det gir jo en passelig dose med buzz i hodet uansett. Jeg koser meg og har vendt meg til smaken.
    6883-362c5-product_detail.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Ett par slike til kvelden er lagt på kjöling :D ...

    Maltig, knäckig smak med liten sötma, inslag av fat, vörtbröd, fikon, ingefära och smörkola.

    Vis vedlegget 341934

    mvh
    Hyggelig å se at det er flere som setter pris på Innis&Gunn. Du som bor i Sverige slipper jo unna med halve prisen sammenlignet med oss andre som må bestille på Polet!

    Jeg har begynt å bruke dette ølet som alternativ til vin i følge med mat. I enkelte sammenhenger er det bedre enn vin til mat synes jeg.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ett par slike til kvelden er lagt på kjöling :D ...

    Maltig, knäckig smak med liten sötma, inslag av fat, vörtbröd, fikon, ingefära och smörkola.

    Vis vedlegget 341934

    mvh
    Hyggelig å se at det er flere som setter pris på Innis&Gunn. Du som bor i Sverige slipper jo unna med halve prisen sammenlignet med oss andre som må bestille på Polet!

    Jeg har begynt å bruke dette ølet som alternativ til vin i følge med mat. I enkelte sammenhenger er det bedre enn vin til mat synes jeg.
    Hyggelig lesning, det er en meget god mat öl, jo! den varianten der går på ca 25.40,- Sek på systemet. I&G har värt en favoritt de siste 5-6 årene, og har man mulighet skal man passe på når de slipper mindre spesial partier noen få ganger ila året..

    mvh
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Systembolaget i Sverige har satt sammen et six-pack med Trappistøl. SEK 198,- er vel ikke noen upris heller. Gleder meg litt jeg...
    image.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.133
    Torget vurderinger
    4
    Flott julegave det der.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Godt tips Trane. Hvis det skal være julegave så må en pakke om. Klirrer... Flaskene står ubeskyttet inne i esken. Kanskje ikke så lurt.
    Rochefort 10 og Westmalle Dubbel er "gamle bekjente". Det skal bli morsomt å stifte bekjentskap med de resterende godsakene her.
    IMG_1036[1].jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.133
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke tvil om at tungvekterne i det bildet er de tre bukkene Rochefort og Westmalle. La Trappe er en god tripel, mens Achel nok er den minst interessante i dette selskapet. Personlig hadde jeg nok byttet den mot en Chimay eller Orval. Litt god ost på den andre siden av norsk best før dato vil gjøre det komplett.
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Her går det i en hjemmebrygget Centennial Blonde på ca 4%. Har også en hjemmebrygget Mild på 3% på fat. Kjekt med noen varianter med litt lav alkohol, men fremdeles god smak. Litt tøft å begynne kvelden med en 8,5%. ;) Den blir for kort da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn