Overraskelse: En kabelprodusent som lyver!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

Oblivion

Gjest
    Asbjørn skrev:
    diyAudio skrev:
    Det som Asbjørn refererer til står da krystallklart skrevet og kan bare leses som at det er strømmen / elektronene som hopper mellom LEDERNE og IKKE at det er LEDERNE som hopper ;D ;D ;D
    Vi leser en gang til:
    Strands are constantly changing positions over the length of a cable. Some leave the surface and go inside, others are “rising” to the surface.
    Jepp det var basis, men lederne ligger konstant og det er som beskrevet strømmen / elektronene som hopper mellom LEDERNE og IKKE LEDERNE som hopper mellom strømmen / elektronene (de (LEDERNE) ligger jo fast / konstant selv om de under produksjonen skulle ha blitt lagt litt hulter til bulter)

EDIT: Skulle tatt seg ut om kablene i anlegget begynte å vri og krølle seg i takt med musikken for at de enkelte LEDERNE må i "riktig" posisjon i forhold til strømmen / elektronene :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, statisk over tid. Men når de ikke bytter plass langs lengden av en kabel, behøver ikke strømmen hoppe fra leder til leder heller, og hele "logikken" med "strand jumping" faller. Selv om det er hundrevis av enkelttråder, tviler jeg sterkt på at de krysser hverandre underveis. Det vil i så fall ta så mye mer plass enn å la dem ligge helt parallellt at hvert sånt kryss hvor en enkelttråd "bytter elektronskall" vil være synlig som en klump på overflaten av bunten. Og slike klumper fins ikke.

L

larkus

Gjest
    diyAudio skrev:
    Jepp det var basis, men lederne ligger konstant og det er som beskrevet strømmen / elektronene som hopper mellom LEDERNE og IKKE LEDERNE som hopper mellom strømmen / elektronene (de (LEDERNE) ligger jo fast / konstant selv om de under produksjonen skulle ha blitt lagt litt hulter til bulter)
    Du tar nok feil her! ;) ;)
    Det er forresten denne konstante bevegelsen av trådene som gjør at kabler slites ut.

mvh
    kabelsatan

O

Oblivion

Gjest
    kabelsatan skrev:
    diyAudio skrev:
    Du tar nok feil her!  ;) ;)

mvh
    kabelsatan
    Så dine kabler "lever" sitt eget liv ;D
    Nå har "hybelkaniner" blitt dødlige - kanskje det neste er at audio kabler begynner å leve sitt eget liv....
    Har det noe med "satan" å gjøre i ditt tilfelle - svart magi ???

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    kabelsatan skrev:
    Det er forresten denne konstante bevegelsen av trådene som gjør at kabler slites ut.
    Øøhhmm, innbrenning, da? Er det en slags optimal friksjon mellom hoppetauene som gjør at oksydlaget reduseres sånn passe, uten at altfor mye ledermateriale gnages av som hybelkaninmat?

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    kabelsatan skrev:
    Øøhhmm, innbrenning, da? Er det en slags optimal friksjon mellom hoppetauene som gjør at oksydlaget reduseres sånn passe, uten at altfor mye ledermateriale gnages av som hybelkaninmat?
    Det er nok den mest nærliggende forklaringen på "innbrenning", ja. Og det forklarer jo også hvorfor mange kabler må innbrennes på nytt dersom de ikke har vært brukt på en stund. ;) ;)

Med mange individuellt isolerte tråder utsetter en derimot denne slitasjen på kabelen, og en slik kabel låter også sannsynligvis optimalt fra børjan av uten å forandre seg over tid. 8)

Men når isolasjonen rundt trådene etter lang tids bruk er slitt bort p.g.a. lederene hele tiden skifter posisjon, oppstår samme fenomenet med slike kabler også.

mvh
    kabelsatan

M

Mr-T

Gjest
    Jeg har bare utbrente kabler. De låter veldig slapt og giddaslause, ingen attack, driv eller punch i det hele tatt.

L

larkus

Gjest
    Mr-T skrev:
    Jeg har bare utbrente kabler. De låter veldig slapt og giddaslause, ingen attack, driv eller punch i det hele tatt.
    Akkurat :) Det er derfor dyre highend-kabler hele tiden havner på bruktbørsen og selges for en slikk og ingenting. Kabler er på en måte ferskvare og bør skiftes ut annethvert år!

mvh
    kabelsatan

M

Mr-T

Gjest
    Ok, så max bruk er to år. Først da er kablene high-end og kan selges med stort tap. Og kablene er innspilt/innbrent etter.... tja.... eh... 1 år og 11 måneder?? (I hvertfall til etter at retur-retten har utløpt).

Men jeg lurer på hva som skjer hvis man er lydig borger, leverer brukte kabler i metall-containeren på det kommunale resirkuleringsmottaket, og metallet så smeltes og det trekkes nye kabler av det samme kobberet. Er da kobberet reinkarnert og igjen high-end? Jeg barer lurer.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor hopper elektronene mellom lamellene? Elektronets retning bestemmes av potensialforskjell. Ikke av om lederen har en krøll. Elektronet beveger seg ikke særlig langt og vil neppe oppleve noen sentripetalkraft.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.023
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror ikke de gjør det dersom det brukes kabelløftere.

Forstår ikke at folk fremdeles i 2011 faktisk - av og til ha kablene sine direkte på gulvet..

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    bambadoo skrev:
    Tror ikke de gjør det dersom det brukes kabelløftere.
    Forstår ikke at folk fremdeles i 2011 faktisk - av og til ha kablene sine direkte på gulvet..
    Nei, nå begynner det å bli usaklig her inne. Lamellhopperne tar toppfart og driter i kabelløftere. Kabelløftere benyttes for å unngå at hybelkaninene gnafser seg inn i kabelen og forårsaker Brownske bevegelser. Se http://www.lbl.gov/msd/assets/docs/highlights/05_6_Brownian.pdf

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    orso skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kan man røyke high-end kabler?
    Nå fikk jeg lyst på tobakk og pipe.

Uansett, jeg er sikker på at kablene til Audioquest er transparente. Slik som nesten alt annet.
    Ja det er mye som kan være transparent. Jeg trodde en spøk kunne være transparent, men jeg er ikke helt sikker lenger... ;D

L

larkus

Gjest
    Denne tråden begynner å bli useriøs og full av tøv og usakligheter. Skjerpings :mad:

mvh
    kabelsatan

N

nb

Gjest
    diyAudio skrev:
    Det som Asbjørn refererer til står da krystallklart skrevet og kan bare leses som at det er strømmen / elektronene som hopper mellom LEDERNE og IKKE at det er LEDERNE som hopper ;D ;D ;D
    @diyAudio, pedal og Trondmeg etc:

Les en gang til hva som står i klippet til Asbjørn. Hva Audioquest måtte ønske å si eller prøve å formidle er en sak, det som står der er vitterlig at strands are constantly changing positions over the length of a cable. Some leave the surface and go inside, others are "rising" to the surface

Om dere synes dette er fornuftig tale så velbekomme.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    nb:

Små vibrasjoner i kabelen av elektromagnetiske årsaker kan godt være dekket av beskrivelsen fra AQ. Det står vel strengt tatt ikke at de bytter plass innbyrdes eller beveger seg over lange avstander ;). Hørt en transistorforsterker spille uten ekstern lyd?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Strengt tatt er det vel akkurat det som står: At de bytter plass innbyrdes. Til overmål er det illustrert med pedagogiske A, B og C på en totalt misvisende tegning. Vibrasjoner sier de ingen ting om, ihvertfall ikke i det avsnittet jeg siterte.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Det tror jeg til slutt blir et tolkningsspørsmål, men det spiller egentlig liten rolle da jeg ikke har noe motiv eller behov for å forsvare AQs reklamemateriell. Like lite som jeg trenger gjøre det motsatte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så mye å tolke, synes nå jeg: "Strands are constantly changing positions over the length of a cable. Some leave the surface and go inside, others are “rising” to the surface." Hvilket er dill og vissvas fra ende til annen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Står det ikke at ledere skifter (absolutt?) plassering, noen beveger seg innover mot midten og noen utover? Kan ikke det være en (om enn dårlig) beskrivelse av vibrasjon?

Visvas javisst, men det er også f.eks. "vorsprung durch technik"

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    Ja jøss, de har jo ingen historie å vise til....

Jeg har problemer med å følge deg, blir ikke klok på om du spøker eller om du faktisk mener det du skriver.

L

larkus

Gjest
    Det Audioquest på en klønete måte prøver å fortelle er vel at p.g.a.viklingen så kan en tråd være på utsiden av lederen enkelte steder i kabelen, mens den andre steder kan være midt inne i den flertrådete lederen. Og det kan nok så være.

Men poenget er at når det spilles, så skifter trådene i en flertrådet leder hele tiden posisjon i takt med musikken. Jo høyere det spilles (kraftigere strøm i kabelen), jo heftigere bevegelse og dermed sterkere slitasje på kabelen. Spilles det høyt nok kan det faktisk bli spontant kabelbrudd. På enkelte utenlandske fora snakkes det sågar om tilfeller der bevegelsen i lederene har slitt hull på isolasjonen, og forårsaket kortslutning med ødelagt forsterker som resultat.

NASA ble oppmerksomme på dette fenomenet da en av Apollo-ferdene til månen holdt på å gå galt, og har i ettertid tatt forholdsregler for å unngå katastrofer pg.a. dette fenomenet.

All denne styggedommen unngås imidlertid med entrådete ledere.

mvh
    kabelsatan ;) ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har løst problemet ved hjelp av Nordosts nye Kabelfører "Vidkun". Denne kommanderer ledere til å holde seg på plass og styre sine tildelte elektroner i henhold til angitte retningslinjer. Alle gode kabler har retningslinjene tydelig markert.

Jeg prøvde først med Walker Audios Talisman, men ble lite fornøyd med resultatet.
    http://www.6moons.com/audioreviews/walker8/talisman.html

Etter at Kabelfører Vidkun kom i hus har PRAT fått helt andre dimensjoner, sjelden å høre slik samklang og enhet mellom de ulike avdelingene i anlegget.

Uforbeholden anbefaling gis.

Vidkun selges under mottoet "Ett signal! En retning! Garantert fellesopplevelse!" Fatter ikke hva Audioquest holder på med, det er uakseptabelt med ledere som ikke holder seg på angitt plass.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    kabelsatan skrev:
    Og det kan nok så være.
    Det kan det nok ikke i den kabeloppbygningen som AQ selv bruker til å illustrere "fenomenet"...

Av alt som NASA er opptatt av når de spesifiserer kabler til bruk i romfart, er dette fenomenet en av de tingene som de har oversett fullstendig. (Ikke rart at de mister halvparten av romskipene på vei til Mars. ;) ) Den spec'en er interessant å bla gjennom, forresten, for å se hva de mener er viktig og ikke viktig: http://www.hq.nasa.gov/office/codeq/doctree/87394.pdf

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Anonym skrev:
    Trondmeg skrev:
    Ja jøss, de har jo ingen historie å vise til....

Jeg har problemer med å følge deg, blir ikke klok på om du spøker eller om du faktisk mener det du skriver.
    Enten så mener jeg det eller så er det spøk. "vorsprung durch werbung" ser ut å virke .....

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det kan det nok ikke i den kabeloppbygningen som AQ selv bruker til å illustrere "fenomenet"...
    Audioquest har dessverre ikke peiling på det de driver med. Amatører!

mvh
    kabelsatan

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    kabelsatan skrev:
    Spilles det høyt nok kan det faktisk bli spontant kabelbrudd. På enkelte utenlandske fora snakkes det sågar om tilfeller der bevegelsen i lederene har slitt hull på isolasjonen, og forårsaket kortslutning med ødelagt forsterker som resultat.

mvh
    kabelsatan ;) ;)
    Utslitte kabler? Hvorfor gjelder dette bare audiokabler i den dyrere prisklasse? Jeg har aldri hørt om en utslitt høyspentkabel eller at kabelen til vaskemaskinen er utslitt. Jeg tror du er en meget stor spøkefugl. ;D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Pink_Panther skrev:
    kabelsatan skrev:
    Spilles det høyt nok kan det faktisk bli spontant kabelbrudd. På enkelte utenlandske fora snakkes det sågar om tilfeller der bevegelsen i lederene har slitt hull på isolasjonen, og forårsaket kortslutning med ødelagt forsterker som resultat.

mvh
    kabelsatan ;) ;)
    Utslitte kabler? Hvorfor gjelder dette bare audiokabler i den dyrere prisklasse? Jeg har aldri hørt om en utslitt høyspentkabel eller at kabelen til vaskemaskinen er utslitt. Jeg tror du er en meget stor spøkefugl. ;D

Vedr vaskemaskiner så lanserer OMO snart en High-End-Wash-Cabel-Purifier som monteres mellom støpsel og strømkabelen til vaskemaskinen. Denne elektroniske komponenten fungerer som en vaskemaskin for strømmen og sender opptil 70% renere strøm til vaskemaskinen. Dette skal merkes godt på resultatet og vaskeprogramet blir også raskere ferdig da denne strømmen ikke bare er skinnende ren, men også svært rask.
    Man trenger ikke bytte standardkabelen på vaskemaskinen for å få utbytte av denne komponenten, men en High-End-Wash-Cable skal vistnok komme tidlig neste år som vil gi ytterligere forbedret effekt når spesielt når de benyttes sammen. Eneste man må huske på dersom man benytter disse komponentene er å ikke kjøre på kort program på vaskemaskinen da vannet ikke rekker å forflytte seg raskt nok til at vaskingen blir effektiv.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    vredensgnag skrev:
    Jeg prøvde først med Walker Audios Talisman, men ble lite fornøyd med resultatet.
    http://www.6moons.com/audioreviews/walker8/talisman.html
    Dette blir off topic, men siden du nevner Walker Audio får det gå. Lloyd Walker lager det jeg mener er et av markedets mest gjennomtenkte platespillere, men han er ekstremt opptatt av tweaks. Her under oppsett hos en skribent.

Lloyd Walker er også opptatt av kabelhygiene, men han trenger ikke kabelløftere. Han har funnet en annen måte å løse problemet på.

Vedlegg

L

larkus

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan ;) ;)
    Fenomenet oppstår ikke ved konstant frekvens som f.eks. 50Hz i strømledninger. Det er kontinuerlige frekvensvariasjoner som skaper fenomenet. Og det gjelder både dyre og billige kabler.

mvh
    kabelsatan 8) ;)

L

larkus

Gjest
    90 graders knekk på ht.kabler er ikke å anbefale. Strømmen av lydmolekyler vil over tid slite hull på yttersiden av isolasjonen i knekken og lekke ut på gulvet. Alle kjenner vel til sentrifugalkraften. Det er ikke uten grunn at de fleste kabelfabrikanter har en minste bøyeradius i kabelspesifikasjonene sine :)

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Kabelforumet har blitt ei spybøtte for kabelfornekterne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Fornekter ingenting, jeg, men blir kanskje litt sarkastisk når somebody's pissin' on my boots an' tellin' me it's a rainstorm, som de sier i Texas. Den AQ-historien om ledere som bytter plass fortjener å raljeres med. De greier ikke engang å lage en tegning som forklarer fenomenet uten samtidig å vise at det er bare tull.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.939
    teddyh skrev:
    pedal skrev:
    Det var en skikkelig usaklig kommentar :mad:
    Nei, det var det ikke.

Hjørnet var (tror jeg) ment for folk som er interessert i kabler,med positivt fortegn. Det er da ingen som går inn på vintageforumet og skriver innlegg av typen "hæ, dustemikler som bruker penger på gammal dritt når du kan få helt nytt utstyr til samma prisen som låter mye bedre!"

L

larkus

Gjest
    Ingen har snakket negativt, hverken om dyre/billige kabler eller dustemikler så langt i denne tråden.
    God stemning så langt. (Synes nå jeg, da) :) :)

mvh
    kabelsatan

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    BigSwifty skrev:
    teddyh skrev:
    pedal skrev:
    Det var en skikkelig usaklig kommentar :mad:
    Nei, det var det ikke.

Hjørnet var (tror jeg) ment for folk som er interessert i kabler,med positivt fortegn. Det er da ingen som går inn på vintageforumet og skriver innlegg av typen "hæ, dustemikler som bruker penger på gammal dritt når du kan få helt nytt utstyr til samma prisen som låter mye bedre!"
    Så du mener at alle her skal klappe hverandre på skulderen og fortelle hvor fint kabler er?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skummet kjapt gjennom linken, og skjønner det slik at audioquest påpeker at i en vridd flerledet kabel, så vil hver av de enkelte lederne skifte på å være på overflaten og inni kabelen mens de slynger seg bortover kabellengden.

sånn som dette her (men med enda flere ledere):

altså IKKE at lederne beveger på seg fysisk og bytter plass.

ikke noe kontroversielt i det, vel?

jeg går ikke inn på aq's teorier om hvordan elektronene vil oppføre seg i en slik kabel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn