Overraskelse: En kabelprodusent som lyver!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen ting mot at folk hører forskjell på kabler jeg. Synes bare at produsenter som selger i utgangspunktet ganske enkle men samtidig dyre komponenter skal være i stand til å gi noenlunde troverdige forklaringer på hvordan de virker og hvorfor de må være så jævla dyre. Når de ikke klarer det, så får de tåle litt raljering.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mesut skrev:
    skummet kjapt gjennom linken, og skjønner det slik at audioquest påpeker at i en vridd flerledet kabel, så vil hver av de enkelte lederne skifte på å være på overflaten og inni kabelen mens de slynger seg bortover kabellengden.

sånn som dette her (men med enda flere ledere):

altså IKKE at lederne beveger på seg fysisk og bytter plass.

ikke noe kontroversielt i det, vel?

jeg går ikke inn på aq's teorier om hvordan elektronene vil oppføre seg i en slik kabel.
    Det kontroversielle i det er at de enkelte lederne i virkeligheten IKKE skifter på å være på overflaten og å gå inn i kabelen. Det er hele poenget. I ditt eksempel er det bare tre ledere, og de ligger alle sammen på overflaten hele tiden, naturlig nok. Med f eks 19 enkeltledere vil du ha en leder i senter (den samme hele tiden), 6 i kontakt med senterlederen (de samme hele tiden), og 12 ytterst (også der de samme hele tiden). Hver enkelt leder har konstant avstand til sentrum, selv om de vris i en spiralform rundt senterlederen. Så varierer det om trådene i de enkelte lagene vris i samme retning eller i motsatte retninger, og hvor tett de vris i hvert lag, men de ligger uansett like langt fra sentrum i hele sin lengde. Det illustreres helt utmerket av AQ's tegning i åpningsinnlegget, bortsett fra at AQ prøver å dra en spansk en som strider mot deres egen tegning. Og da fortjener de litt pepper, spør du meg.

Det der med at lederne beveger seg fysisk og stadig bytter plass mens musikken spiller tror jeg vi skal kalle ironi. Det er ikke slik, og det er det da heller ingen som mener på alvor.

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det der med at lederne beveger seg fysisk og stadig bytter plass mens musikken spiller tror jeg vi skal kalle ironi. Det er ikke slik, og det er det da heller ingen som mener på alvor.
    Faen også, Asbjørn :) Du ødelegger moroa :) :)
    Men jeg er neimen ikke sikker på at alle forstod at det var ironi 8)
    I allefall ikke når en ser hva enkelte tar for god fisk av diverse kabelprodusentsvada!

mvh
    kab el satan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Asbjørn skrev:
    mesut skrev:
    skummet kjapt gjennom linken, og skjønner det slik at audioquest påpeker at i en vridd flerledet kabel, så vil hver av de enkelte lederne skifte på å være på overflaten og inni kabelen mens de slynger seg bortover kabellengden.

sånn som dette her (men med enda flere ledere):

altså IKKE at lederne beveger på seg fysisk og bytter plass.

ikke noe kontroversielt i det, vel?

jeg går ikke inn på aq's teorier om hvordan elektronene vil oppføre seg i en slik kabel.
    Det kontroversielle i det er at de enkelte lederne i virkeligheten IKKE skifter på å være på overflaten og å gå inn i kabelen. Det er hele poenget. I ditt eksempel er det bare tre ledere, og de ligger alle sammen på overflaten hele tiden, naturlig nok. Med f eks 19 enkeltledere vil du ha en leder i senter (den samme hele tiden), 6 i kontakt med senterlederen (de samme hele tiden), og 12 ytterst (også der de samme hele tiden). Hver enkelt leder har konstant avstand til sentrum, selv om de vris i en spiralform rundt senterlederen. Så varierer det om trådene i de enkelte lagene vris i samme retning eller i motsatte retninger, og hvor tett de vris i hvert lag, men de ligger uansett like langt fra sentrum i hele sin lengde. Det illustreres helt utmerket av AQ's tegning i åpningsinnlegget, bortsett fra at AQ prøver å dra en spansk en som strider mot deres egen tegning. Og da fortjener de litt pepper, spør du meg.

du har rett mtp dette eksemplet.
    men hvis man tar en bunt med et x-antall tynne ledre (type englehår), holder fast i den ene enden uten beregning på hva som skal være i midten osv, og vrir det hele sammen til en kabel - vil forholdene fremdeles være det samme?
    eller vil vi da kunne få et scenario slik aq beskriver: at en leder vil dykke inn mot midten et sted og være på overflaten et annet sted?

jeg spør fordi jeg ikke har tenkt så mye gjennom dette, ikke fordi jeg har behov for å kverulere.

V

vredensgnag

Gjest
    ^I slike tilfeller kan vi forvente at en god kabelprodusent vil la være å bruke slike merkelige kabler, som nødvendigvis vil måtte bule ut både her og der, etterhvert som lederne lar være å etterkomme retningslinjene og smetter ut av leiene sine. Visstnok har jeg innimellom kritisert avstanden mellom innkjøpskost og utsalgspris (veil. gir best lyd). Men jeg regner med at produsentene ikke ønsker å ytterligere øke spennet ved å bruke 2. og 3. sortering fraplukk?

I åpningsinnlegget kommenterer Asbjørn at enda en kabelprodusent har latt være å tenke gjennom produktpåstanden sin.
    Det er helt i orden å kommentere slikt. Jeg syns det blir rart når folk skal til å unnskylde produsenten ved å si at de nok ikke mener det de skriver; spesielt rart blir det når man ser at selskapet absolutt behersker engelsk, og er i stand til å levere mange avsnitt og utsagn i det språket. Det er nok mest sannsynlig at de mente det de skrev, siden de i tillegg (for å gjøre det enda tydeligere) også la ved en illustrasjon.

Vi er selvsagt ikke helt oppe i klassen for fartskåte lydmolekyler, men det tangerer, syns jeg. (5/2007)

Med Nordosts nye Kabelfører Vidkun er man ytterligere sikret mot spaskabel i anlegget.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mesut skrev:
    men hvis man tar en bunt med et x-antall tynne ledre (type englehår), holder fast i den ene enden uten beregning på hva som skal være i midten osv, og vrir det hele sammen til en kabel - vil forholdene fremdeles være det samme?
    eller vil vi da kunne få et scenario slik aq beskriver: at en leder vil dykke inn mot midten et sted og være på overflaten et annet sted?

jeg spør fordi jeg ikke har tenkt så mye gjennom dette, ikke fordi jeg har behov for å kverulere.
    Du vil få omtrent samme situasjon også med veldig mange tråder. Da vil dimensjonstoleransen på de enkelte trådene hindre at det blir et så regelmessig mønster som det jeg nettopp beskrev. Likevel, en bunt parallelle ledere tar mindre plass i tverrsnittet enn om de skal krysse hverandre hele tiden. Da vil det bli klumper og luftrom der de krysser, og det ser du ikke så mye av.

Dessuten, når en slik mangetrådet kabel produseres må hver enkelt tråd komme fra en separat snelle og mates inn i et hull eller en trinse som former kabelbunten. De snellene står på samme sted hele tiden, så det vil være ganske vanskelig å lage en kabel hvor de enkelte trådene slanger seg ut og inn av lederbunten. Da må snellene med enkeltledere stå på et eller annet slags kontraroterende maskineri hvor de kan bytte plass med hverandre kontinuerlig. Det er mulig å få til, men du må i så fall betale ekstra for "litz-tråd", "rope lay" eller tilsvarende. I normale flertrådige ledninger av den typen du og jeg kan kjøpe på Clas Ohlson, Biltema og Elfa skjer bare ikke dette.

Og det er min kritikk av AQ: De legger frem en påstand mot bedre vitende. De lyver, på godt norsk, og det om helt enkle ting.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Asbjørn skrev:
    mesut skrev:

Du vil få omtrent samme situasjon også med veldig mange tråder. Da vil dimensjonstoleransen på de enkelte trådene hindre at det blir et så regelmessig mønster som det jeg nettopp beskrev. Likevel, en bunt parallelle ledere tar mindre plass i tverrsnittet enn om de skal krysse hverandre hele tiden. Da vil det bli klumper og luftrom der de krysser, og det ser du ikke så mye av.

Dessuten, når en slik mangetrådet kabel produseres må hver enkelt tråd komme fra en separat snelle og mates inn i et hull eller en trinse som former kabelbunten. De snellene står på samme sted hele tiden, så det vil være ganske vanskelig å lage en kabel hvor de enkelte trådene slanger seg ut og inn av lederbunten. Da må snellene med enkeltledere stå på et eller annet slags kontraroterende maskineri hvor de kan bytte plass med hverandre kontinuerlig. Det er mulig å få til, men du må i så fall betale ekstra for "litz-tråd", "rope lay" eller tilsvarende. I normale flertrådige ledninger av den typen du og jeg kan kjøpe på Clas Ohlson, Biltema og Elfa skjer bare ikke dette.

Og det er min kritikk av AQ: De legger frem en påstand mot bedre vitende. De lyver, på godt norsk, og det om helt enkle ting.

ok, men da er det altså mulig å tvinne en bunt ledere slik at man får et scenario slik aq beskriver?

at det i så fall vil være en inkompentent måte å tvinne en flerledet kabel på, og at aq er full av svada, får så være.
    det er en annen diskusjon, som jeg ikke har tenkt å involvere meg i.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er faktisk ikke sikker, mesut. Har forsøkt å forestille meg hvordan i alle dager det skulle gå til at lederne byttet plass slik de beskriver, men har ikke klart å finne en eneste måte det kunne skje på. Kanskje om lederne lå "løst" omtrent som spaghettipinner, inne i et rør som ga klaring? Men jeg regner med at selv spaghettiledere er festet i endene? Om ikke blir det jo ikke noe signal. Og det at de er festet vil jo på en måte forhindre at de klarer å flytte på seg, selv om man fant en så rar kabel.
    Straks du tvinner er det ordnet, i dobbel forstand.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mesut skrev:
    ok, men det er altså mulig å tvinne en bunt ledere slik at man får et scenario slik aq beskriver?
    Det er mulig, men da snakker vi om fletting heller enn tvinning. Jeg tror vi kan si at den beskrivelsen av tråder som veksler på å være ytterst og innerst i bunten omtrent er en definisjon på fletting. Jordstrømpe/skjerm utenpå en signalkabel er et eksempel, Litz-tråd med individuelt isolerte ledere et annet. (Kimbers høyttalerkabler er et eksempel på Litz-tråd i litt stor skala.) I virkelighetens verden må man betale ekstra for slik geometri.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Asbjørn skrev:
    mesut skrev:
    ok, men det er altså mulig å tvinne en bunt ledere slik at man får et scenario slik aq beskriver?
    Det er mulig, men da snakker vi om fletting heller enn tvinning. Jordstrømpe/skjerm utenpå en signalkabel er et eksempel, Litz-tråd med individuelt isolerte ledere et annet. (Kimbers høyttalerkabler er et eksempel på Litz-tråd i litt stor skala.) I virkelighetens verden må man betale ekstra for slik geometri.

jeg tenker ikke på fletting, men "tilfeldig tvinning" med hundrevis av englehårstynne ledere.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    Jeg er faktisk ikke sikker, mesut. Har forsøkt å forestille meg hvordan i alle dager det skulle gå til at lederne byttet plass slik de beskriver, men har ikke klart å finne en eneste måte det kunne skje på. Kanskje om lederne lå "løst" omtrent som spaghettipinner, inne i et rør som ga klaring? Men jeg regner med at selv spaghettiledere er festet i endene? Om ikke blir det jo ikke noe signal. Og det at de er festet vil jo på en måte forhindre at de klarer å flytte på seg, selv om man fant en så rar kabel.
    Straks du tvinner er det ordnet, i dobbel forstand.

jeg er heller ikke sikker selv.
    jeg har i alle fall ikke sett industrikabler tvunnet på en så vilkårlig måte.

prøver bare å se for meg hvordan det kunne blitt om man tok hudrevis av syltynne ledere, holde dem hulter til bulter fast i den ene enden med en tvinger eller tang, eller mellom tærna sine dersom man har store og harde tær, og vri som et uvær fra andre siden slik at man til slutt får en multistrandkabel.
    da innbiller jeg meg at man godt kan få et scneario slik aq beskriver, men jeg er jaggu ikke sikker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mesut skrev:
    Asbjørn skrev:
    mesut skrev:
    Det er mulig, men da snakker vi om fletting heller enn tvinning. Jordstrømpe/skjerm utenpå en signalkabel er et eksempel, Litz-tråd med individuelt isolerte ledere et annet. (Kimbers høyttalerkabler er et eksempel på Litz-tråd i litt stor skala.) I virkelighetens verden må man betale ekstra for slik geometri.

jeg tenker ikke på fletting, men "tilfeldig tvinning" med hundrevis av englehårstynne ledere.
    Ja, jeg skjønte det. Og jeg sier at det ikke skjer, med mindre du fletter trådene. Du kan se slik "plassbytting" mellom overflaten og innsiden av bunten som en definisjon på fletting. Prøv å flette med 8 eller 12 tråder, så skal du se.

http://www.stringpage.com/braid/medbraids/medbraids.html

L

larkus

Gjest
    Hvis alle trådene ligger parallellt før tvinning (noe som de nødvendigvis MÅ gjøre), så er det fysisk umulig å tvinne på en slik måte at de skiftevis og tilfeldig befinner seg utenpå og inne i lederbunten.

mvh
    kabelsatan

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ta en biltema kabel og sjekk den invendig du Satan.

Inneholder en masse små hårstråtykke ledere. Så prøver du og legge disse paralellt side om side ;D

Forøvrig en katastrofe lydmessig på ett avslørende anlegg.

L

larkus

Gjest
    musicman skrev:

Inneholder en masse små hårstråtykke ledere. Så prøver du og legge disse paralellt side om side ;D

Biltemakabel 8mm²

Flott viklet uten varierende trådplassering i bunten. Umulig å vikle ut og legge trådene parallellt, ja. Men jeg er sikker på at de var parallelle før vikling.

Lydmessig katastrofe ???

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    " Nivået på etterretteligheten matcher perfekt kompetansenivået til de som kjøper sakene. " - noe nærmere å bli kallt idiot skal en lete lenge etter... :p

Asbjørn, hva søker du å påvise med en slik tråd ? Siden hele halehenget ditt etter å totalt neglisjerer at det finnes gode, dyre kabler der ute...? Polarisering og fordumming av mange av forumets medlemmer Asbjørn... Ser du deg tjent med å fremstå slik ?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^Den dagen det å påvise usanne utsagn blir ansett som fordumming av de som potensielt skulle tro dem, så er vi i andre potens.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Asbjørn skrev:
    mesut skrev:
    Asbjørn skrev:
    mesut skrev:

Ja, jeg skjønte det. Og jeg sier at det ikke skjer, med mindre du fletter trådene. Du kan se slik "plassbytting" mellom overflaten og innsiden av bunten som en definisjon på fletting. Prøv å flette med 8 eller 12 tråder, så skal du se.

http://www.stringpage.com/braid/medbraids/medbraids.html
    Nepe

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dr Dong skrev:
    ^Den dagen det å påvise usanne utsagn blir ansett som fordumming av de som potensielt skulle tro dem, så er vi i andre potens.
    Parelius er tilbake ja...Med sitt nye "nick"... Jeg snakker ikke om å trekke frem fakta ifra en produsent som legger frem noen tvilsomme fakta... Det jeg snakker om er at "sannheter" er ikke almenngyldige for alle DYRE kabler, noe endel av folket nekter å ta til seg herr DONG :p

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Asbjørn skrev:
    Jeg bladde gjennom Audioquest's "white paper" om kabelteori (http://www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf). Det er fortsatt mye å more seg over der, eksempelvis retningsbestemt vekselstrøm, men jeg la tilfeldigvis merke til denne godbiten allerede på side 5:

Se på tegningen. De vil ha oss til å tro at enkelttrådene bytter posisjon hele tiden, pedagogisk illustrert med A, B osv. Det er bare ikke slik. En flertrådet kabel vil ha 7, 19, 37, osv enkelttråder fordi trådene pakkes rundt hverandre. Rundt tråden i midten er det plass til 6 tråder, tilsammen 7 med den i midten. I neste lag er det plass til 12, tilsammen 19 med den i midten pluss de 6 rundt. Slik:

Trådene bytter ikke plass i bunten. Det er ingen tråder som "forlater overflaten og går inn", og det er ingen som "stiger til overflaten". Trådene ligger med konstant avstand fra sentrum. Det er helt enkelt geometrien i en sirkel som bestemmer dette. Dette er også tydelig i Audioquests tegning, ettersom det er de samme trådene som ligger ytterst langs hele tegningen. Likevel koker de i hop en totalt misvisende forklaring og prøver å innbille godtroende kunder at enkeltlederne "bytter plass". Sludder og vissvass, kort sagt. Plassbytte hender bare i flettede ledere, ikke i vanlige flertrådige. Flettede ledere ser man bare i jordingsstrømper og individuelt isolert Litz-tråd, ikke inni en isolert kabel.

I dette tilfellet er det lett å sjekke: Bare finn en eller annen flertrådet kabel, sprett av isolasjonen og se etter selv. Men når de lyver kundene rett opp i fjeset om noe så åpenbart som dette, hvor mye juger de da om ting som ikke er like lett å kontrollere selv?
    Dvs at de påstår faktisk at lederne rent fysisk bytter plass inni skjermen / isolasjonen ? ? ?

Mvh :)

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    nb skrev:
    Rent hypotetisk: Hvordan blir kabelen seende ut etter at lederene bytter plass? De er jo i utgangspunktet tvinnet i flere lag, så om en av de indre plutselig skulle endre plass ville jo hele kabelen bli deformert.

Sorry, jeg glemte at dette ikke er mulig å observere pga usikkerhetsprinsippet.
    Nemlig ;D

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    vredensgnag skrev:
    Kan man røyke high-end kabler?
    Tja mine er oljefylte, men er for glad i de sånn sett at jeg vil ofre de for å teste det ;D

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    orso skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nå fikk jeg lyst på tobakk og pipe.

Uansett, jeg er sikker på at kablene til Audioquest er transparente. Slik som nesten alt annet.
    Tja, ikke de A Q kablene som jeg har sett / hørt iallefall ;D De jeg testa mot Tara Labs og Renaissance Audio var "blaute / sidrompa" i lyden ;D

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    pedal skrev:
    diyAudio skrev:
    Er det ingen som kan lese her ???

Det som Asbjørn refererer til står da krystallklart skrevet og kan bare leses som at det er strømmen / elektronene som hopper mellom LEDERNE og IKKE at det er LEDERNE som hopper ;D ;D ;D

At @Anonym, @orso, @nb, @erato med flere henger seg på så fort noe med kabel kan settes i diskredit (selv om det er feil eller LESE feil) er jo normalen ;D ;D
    PS! merkelig at ikke kabelsatan hadde oppdaget denne tråden...
    Vennligst ikke ødelegg denne tråden med fakta.
    Ja ikke sant, sånt avsporende tøys skal vi ikke ha noe av nei ;D ;D

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    vredensgnag skrev:
    Det mest utrolige er hvordan strømmen bytter plass fra leder til leder med utrolig presisjon. I de beste kablene er strømmen synsk, har jeg hørt.
    Såpass ja, har du mer info om disse ultrasuperduper haiendkablene ? ? ;D

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Mr-T skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ja.
    1. Stor nok loddebolt
    2. Varm opp kabelen til isolasjonen begynner å ryke
    3. Magadrag
    4. Ring 113

Det er mye som skulle tyde på at dette har vært testet i stor skala, men at de fleste stoppet før punkt 4.
    Fett, mao du har testa dette selv, og kan selvsagt anbefale det på det aller varmeste ? ? ? ;D

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    kabelsatan skrev:
    diyAudio skrev:
    PS! merkelig at ikke kabelsatan hadde oppdaget denne tråden...
    "

Hu og hei :) Holdt nesten på å gå glipp av denne, ja!

Men dere tar feil, alle sammen (inkl. Audioquest). Det er ikke strømmen som konstant hopper rundt mellom trådene i en flertrådet kabel.
    Det er de enkelte trådene som konstant skifter plass inne i kabelen når det spilles musikk. Jo høyere det spilles, jo heftigere er hoppingen.
    Bare kjenn på kablene når dere spiller. De vibrerer som bare det. Spilles det høyt nok kan dere også se at det er bevegelse i isolasjonen.
    For å eliminere dette kjente og plagsomme fenomenet, må en flertrådet leder tvinnes så stramt som det er mulig å få til med dagens teknologi. NASA har utviklet er super-tvinnemaskin i samarbeid med MIT til dette formålet, og så vidt jeg vet benytter kabelprodusenten Straightwire seg av denne maskinen. De kaller tvinneprinsippet "CCT (Compressed Conductor Technology)".

Sitat fra www.straightwire.com "Compressing each conductor group achieves the best electrical and mechanical attributes of both solid core and stranded technologies"

Med entrådige kabler (solidcore) oppstår ikke dette fenomenet.

Personlig så ettertvinner jeg alltid mine diy multistrand-kabler ved hjelp av en kraftig elektrisk drill for å redusere hoppingen i allefall litt.
    Hørbart? ABSOLUTT!!! Prøv selv!! Husk å tvinne MED klokka på den nordlige halvkule for å motvirke corioliskraften som jordrotasjonen genererer. På den sørlige halvkule skal det tvinnes MOT klokkeretningen

Edit: Jeg tvinner forresten ht-kabler på bestilling. Kr. 1500.- pr par. Har opprettet tvinneverksted i garasjen.
    Bestilling på pm. ;D ;D

mvh
    kabelsatan ;) ;)
    Hmm, god bedring ? og ellers har du det bare bra ? ? ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    kabelsatan skrev:
    musicman skrev:

Biltemakabel 8mm²

Flott viklet uten varierende trådplassering i bunten. Umulig å vikle ut og legge trådene parallellt, ja. Men jeg er sikker på at de var parallelle før vikling.

Lydmessig katastrofe ???

mvh
    kabelsatan
    Den der er faktisk konstruert med "rope lay", altså at det først er tvinnet et antall "småkabler" av enkeltledere og så er disse tvinnet sammen igjen. Det gjøres for å få størst mulig fleksibilitet. Hvis du følger enkelttråder i den der, vil de som ligger i de ytterste "småkablene" snurre rundt en akse som ligger et stykke fra sentrum. Da er det mulig å hevde at de enkelte trådene i hver "småkabel" snor seg rundt og rundt sin senterleder, og at de dermed beveger seg fra overflaten på hele kabelbunten, en millimeter eller så ned i bunten, og så opp igjen bortover lengden av kabelen. Du må betale ekstra for slikt, ettersom det er vanskeligere å lage enn parallelle tråder.

Men AQ's eksempel var ikke en slik "rope lay". De nevnte ikke noe sånt forbehold i teksten heller, men påstår at det gjelder alle flertrådige kabler, noe som ikke er riktig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Asbjørn, hva søker du å påvise med en slik tråd ? Siden hele halehenget ditt etter å totalt neglisjerer at det finnes gode, dyre kabler der ute...? Polarisering og fordumming av mange av forumets medlemmer Asbjørn... Ser du deg tjent med å fremstå slik ?
    Du skal ikke se helt bort fra underholdningsverdien i nok en kabeltråd. :)

Jeg påpeker helt enkelt at en produsent av middels dyre kabler bygger mesteparten av argumentasjonen sin på en påstand som ikke er sann. Når den påstanden om at enkelttråder "bytter plass langs lengden av kabelen" ikke er sann for de vanligste oppbygningene av flertrådede kabler, så raser også resten av korthuset om strøm som hopper fra tråd til tråd, mikrodiodeforvrengning i de kontaktflatene, og så videre. Da er det ikke stort igjen av salgsargumentene og "kabelteorien" fra den ene produsenten. Unntakene er flettede enkeltledere og "rope lay", og kabelsatan viste nettopp at minst en Biltemakabel er bygget opp med "rope lay".

Det sier ingen ting om hvorvidt andre produsenter snakker sant, konstruerer etter fornuftige prinsipper, eller lager kvalitetsprodukter. Fordumming?

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Kabeltroende liker ikke at det harseleres med kabler ;D
    Akkurat som muslimer ikke liker at det lages morsomme tegninger av Muhammed.

mvh
    kabelsatan

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn skrev:
    HCS skrev:

Jeg påpeker helt enkelt at en produsent av middels dyre kabler bygger mesteparten av argumentasjonen sin på en påstand som ikke er sann. Når den påstanden om at enkelttråder "bytter plass langs lengden av kabelen" ikke er sann for de vanligste oppbygningene av flertrådede kabler, så raser også resten av korthuset om strøm som hopper fra tråd til tråd, mikrodiodeforvrengning i de kontaktflatene, og så videre. Da er det ikke stort igjen av salgsargumentene og "kabelteorien" fra den ene produsenten. Unntakene er flettede enkeltledere og "rope lay", og kabelsatan viste nettopp at minst en Biltemakabel er bygget opp med "rope lay".

Det sier ingen ting om hvorvidt andre produsenter snakker sant, konstruerer etter fornuftige prinsipper, eller lager kvalitetsprodukter. Fordumming?
    Fair enough... Eksemplet ditt er legitimt nok...Bare litt smålei av at alt, gjerne da dyrere ting, skal trekkes over samme kammen... Det er hva fordummingen består i... :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kabelsatan skrev:
    Asbjørn skrev:

mvh
    kabelsatan
    Skjønner du hva jeg mener Asbjørn ?? Fordumming..

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    HCS skrev:
    kabelsatan skrev:
    Asbjørn skrev:

mvh
    kabelsatan
    Skjønner du hva jeg mener Asbjørn ?? Fordumming..
    Fakta kan synes å være dum for enkelte.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.100
    Torget vurderinger
    1
    musicman skrev:

Siden jeg er en nysgjerrig sjel måtte jeg selvsagt sjekke tvinningen for og se om dette også var feil, lyden er selvsagt helt utmerket på et avslørende anlegg noe jeg hører daglig :D

Test objekt 16mm RK som består av 110 tynne solid kåre.

1. 30cm avisolert i begge ender
    2. Tar en kordel i ytterste laget og trekker i den
    3. Observerer at den ligger i ytterste laget i andre enden
    4. Trekker i den som ligger ved siden av
    5. Den ligger også i ytterste laget og ved siden av den jeg trakk i først
    6. Det viser seg at de ligger snurret parallelt og ingen krysning forekommer

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Rent hypotetisk: Hvordan blir kabelen seende ut etter at lederene bytter plass? De er jo i utgangspunktet tvinnet i flere lag, så om en av de indre plutselig skulle endre plass ville jo hele kabelen bli deformert.

Sorry, jeg glemte at dette ikke er mulig å observere pga usikkerhetsprinsippet.
    De med stoffstrømpe blir ullene etterhvert. ;D

Nordost bruker flate kabler for å sikre at det ikke går i ball inne i kablen..... 8)

Espen

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    nb skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Idiot kan du selv være, du har vel ikke lest mye kvanteteori formoder jeg.. ;D
    Så du tror lederene faktisk bytter plass som Audioquest påstår?
    Hva tror du egentlig skjer hvis du bøyer på en multistrandkabel?
    De i innerkant blir bøyd ekstra for å kompensere, mens i ytterkant blir lederne strekt. Det jeg har lært om elektroner så beveger de seg rett frem og følger ikke lederne direkte. Dvs at de bytter ledere flere ganger på veien fra A-B.
    Noe med det første jeg leste var at jo færre kontaktpunkter, jo mindre fare for forvrengning.
    At TS synes at dette er bullshit forundrer meg ikke siden den gjengse skeptiker har en tendens å lese slike ting slik som fanden leser bibelen... Amen! ;)

L

larkus

Gjest
    En produsent av vindundermiddel til å smøre på kabler snakker i fullt alvor om "lydmolekyler" som raser gjennom kabelen. En "seriøs" kabelprodusent som Audioquest avslører at de har lite peiling på det de driver med med sin teori om "strand jumping" p.g.a skin effekt og vikleteknikk. Andre igjen skifter kabinett på 1500 kroners dvd-spillere og ganger prisen med 30 og skryter av de geniale tekniske løsningene de har valgt. Lista over slike tilfeller er garantert mye lenger. Helt ufattelig at noen fremdeles tror på resten av påstandene som kommer fra denne gjengen.
    Jeg aner til og med en tendens til at enkelte tar disse sjarlatanene i forsvar og prøver å bagatellisere hele greia. Fordummende? Det spørs for hvem!

Halleluja!

mvh
    kabelsatan

V

vredensgnag

Gjest
    En liten korreksjon - du skriver "produsent av vidundermiddel til å smøre på kabler" - det er kabelprodusent Jorma Koski som snakker om "lydmolekyler som raser gjennom kabelen".

L

larkus

Gjest
    Når jeg leser teksten her oppfatter jeg det som at det snakkes om et konkurrerende middel til Nordost sin kabel lotion. Men det er jo like komisk uansett ;D

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn