Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    "Jeg takker for tilbudet, men våre politiske ståsted er inkompatible, og jeg må nok takke nei."

Veldig aktuelt dengang for meg ...

Nå var det ikke bare "boller og brus i Høyres hus heller!" Mye fagert i Trondheim Unge Høyre også, men m-l damene var nok hvis sant skal sies ganske mye mere "frigjorte" enn høyrepikene.

Mulig de brukte sex i rekruteringsøyemed også? Hvis noen husker en gjeng som kallte seg "Children of God" fra samme tid, medio-ultimo 70 tallet, så brukte de også pene og "villige" piker for å verve medlemmer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    "Jeg takker for tilbudet, men våre politiske ståsted er inkompatible, og jeg må nok takke nei."

Nå var det ikke bare "boller og brus i Høyres hus heller!" Mye fagert i Trondheim Unge Høyre også, men m-l damene var nok hvis sant skal sies ganske mye mere "frigjorte" enn høyrepikene.

Mulig de brukte sex i rekruteringsøyemed også? Hvis noen husker en gjeng som kallte seg "Children of God" fra samme tid, medio-ultimo 70 tallet, så brukte de også pene og "villige" piker for å verve medlemmer.
    Dessverre var jeg for ung da de hadde den strategien, for jeg er ikke tvilende til at de brukte slike metoder på syttitallet. Men ikke på nittitallet, da jeg var gammel nok til å være en motbydelig mann. Man må jo være litt voksen for å sette skikkelig pris på tilbudet også. Selv gamle griser fortjener kjærlighet har jeg tenkt å bruke som argument hvis jeg møter en søt av typen igjen. Jeg kan huske at en av dem sa det. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.863
    baluba skrev:
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:

Dessverre var jeg for ung da de hadde den strategien, for jeg er ikke tvilende til at de brukte slike metoder på syttitallet. Men ikke på nittitallet, da jeg var gammel nok til å være en motbydelig mann. Man må jo være litt voksen for å sette skikkelig pris på tilbudet også. Selv gamle griser fortjener kjærlighet har jeg tenkt å bruke som argument hvis jeg møter en søt av typen igjen. Jeg kan huske at en av dem sa det. ;D
    ;D
    Det er vi som fortjener det minst som trenger det mest?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.863
    Da var Jens og Erna enige. Høyre fikk visst gjennomslag for sitt forslag. Siden Kolberg er fornøyd har jeg nå funnet det tryggest å være imot. ::)

Skummelt når Erna og Jens klemmer hverandre...

P

Parelius

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    God. Vi må bare ha med denne fra artikkelen:

«Men ingen ting av dette rokker ved det grunnleggende linjeskiftet: Kriminalitetsbekjempelsen i Norge beveger seg fra et etterforskingsprinsipp til et generelt overvåkingsprinsipp.

Men det er ikke snakk om overvåking, forsikrer Erna Solberg. Den profilerte DLD-motstanderen Jon Wessel-Aas, advokat i NRK og styremedlem i Den internasjonale juristkommisjon, karakteriserte ganske presist retorikken under dagens presentasjon av avtalen som «en skoletime i totalitær nytale». Skal vi tro de to partiene, vil innføringen av direktivet faktisk styrke den enkeltes rettssikkerhet og personvern. Det er et lite mirakel.»

G

Gjestemedlem

Gjest
    In our time, political speech and writing are largely the defense of the indefensible. Things like the continuance of British rule in India, the Russian purges and deportations, the dropping of the atom bombs on Japan, can indeed be defended, but only by arguments which are too brutal for most people to face, and which do not square with the professed aims of political parties. Thus political language has to consist largely of euphemism, question-begging and sheer cloudy vagueness. Defenseless villages are bombarded from the air, the inhabitants driven out into the countryside, the cattle machine-gunned, the huts set on fire with incendiary bullets: this is called pacification. Millions of peasants are robbed of their farms and sent trudging along the roads with no more than they can carry: this is called transfer of population or rectification of frontiers. People are imprisoned for years without trial, or shot in the back of the neck or sent to die of scurvy in Arctic lumber camps: this is called elimination of unreliable elements. Such phraseology is needed if one wants to name things without calling up mental pictures of them.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Det er et lite mirakel.

Ut fra dette kan vi enten slutte at miraklenes tid ikke er forbi, eller basert på den rådende flertallsoppfatningen som kommer fram i en annen tråd om slike tema, at noen farer med løgn!

Det er muligens forhastet å forkaste mirakler sånn med et simpelt flertall her på HFS, men akkurat i denne saken skal jeg være villig til å strekke meg akkurat så langt.

Som et lite apropos undrer jeg litt rundt spørsmålet om hvorvidt de som innfører denne galskapen kommer til å være i live den dagen sannheten åpenbarer seg og viser DLDs sanne ansikt og stygge konsekvenser. Og vil de da angre sine handlinger, eller som Gerd Liv Valla ha som prinsipp å ikke se seg tilbake?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.863
    Erna mener visst at det styrker personvernet at politiet må ha en rettslig kjennelse for å hente ut de omtalte data, noe de ikke trenger i dag. Snakk om skivebom.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når Høyre OG AP er enige er det grunn til å være på vakt.

V

vredensgnag

Gjest
    I motsetning til norske aviser, som man skulle tro ville ønske å stå steilt på barrikadene mot DLD, så har Die Zeit gjort det.

I dag viser de en animasjon der en mobilkunde har fått utskrift fra mobilselskapets sporingslogg for hvor mobilen har vært. Zoomer man inn på bybildene så kan man følge mobilens vandringer gatelangs - og samtlige aktiviteter er selvsagt logget.

http://www.zeit.de/datenschutz/malte-spitz-vorratsdaten

Dagsrapport:

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det viktig åvære klar over at sli bruk ikke er mulig i Norge i dag, men at den er det i Tyskland allerede FØR DLD.

S

Slubbert

Gjest
    BT skrev:
    Erna mener visst at det styrker personvernet at politiet må ha en rettslig kjennelse for å hente ut de omtalte data, noe de ikke trenger i dag. Snakk om skivebom.
    ??? Det eneste lysglimtet i overvåkingsmørket er jo at de stoppet denne foreslåtte innskjerpingen av direktivet. I høringsrunden var det PST som foreslo at kravet til rettskjennelse skulle bortfalle, som ville gitt dem komplette Stasifullmakter, og AP var selvsagt med på dansen. Dette gjorde jo utkastet ti ganger verre enn direktivet pålegger.

DLD styrker definitivt ikke personvernet, men at man reverserte denne innskjerpingen gjorde i hvert fall at det ikke raseres helt. Med én gang.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.922
    Torget vurderinger
    16
    Slubbert skrev:
    DLD styrker definitivt ikke personvernet, men at man reverserte denne innskjerpingen gjorde i hvert fall at det ikke raseres helt. Med én gang.
    "Med én gang" er de operative ordene her. Noe som tør tippe hvor lenge det går før man går vekk fra en rettslig kjennelse og før lagringstiden utvides? Foten er allerede innenfor slik jeg ser det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slapp helt av. Apple og MS vet allerede alt om dere, og det ligger trolig på en serverpark i Texas. CIA og NSA trenger trolig under Terrorist Act ikke engang en rettskjennelse for å kikke på det. Om 9.11 eller noe tilsvarende skjer igjen, og du har brukt iPhonen din i nærheten av åstedet, bør du komme deg ut av USA kjapt som faen før du er i deep shit; husk bare at flybookingene dine trolig ligger på samme serverpark (eller en tilsvarende). Det tryggeste er trolig å stjele en bil og kjøre over grensa til Mexico eller Canada. Husk bare på å ikke bruke kredittkortet, og på å ta SIMkortet ut av mobiltelefonen. Og på å slå av Satnaven. Og på ikke å stjele en dyr bil med tracking installert.

Terrorist Act, DLD og annen tilsvarende lovgivning er det endelige bevis på at terroristene vant. Pussig nok er det greit å ete eller kjøre seg ihjel i millionvis, mens vi godtar uinnskrenkete begrensninger i den personlige frihet for å unngå det som i denne sammenheng er marginale tap.

Og vil vi redusere kriminaliteten i Norge har jeg et godt forslag å starte med; kom oss ut av Schengen. Pussig nok vil hverken H eller Ap diskutere dette, til tross for at det er EU-land som i dag står utenfor. Jeg kan vanskelig se at passtvang og utvidete kontroller ved innreise til EU er en vesentlig ulempe i forhold til fordelene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.863
    HC skrev:
    Slubbert skrev:
    "Med én gang" er de operative ordene her. Noe som tør tippe hvor lenge det går før man går vekk fra en rettslig kjennelse og før lagringstiden utvides? Foten er allerede innenfor slik jeg ser det.
    ?
    Visst er foten innenfor. Man trenger jo ingen rettslig kjennelse i dag.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.922
    Torget vurderinger
    16
    BT skrev:
    HC skrev:
    Slubbert skrev:
    ?
    Man heller ikke lagre noe som helst i dag. Den lille distinksjonen virke å ha gått deg hus forbi

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.863
    HC skrev:
    BT skrev:
    HC skrev:
    Slubbert skrev:
    ?
    Man heller ikke lagre noe som helst i dag. Den lille distinksjonen virke å ha gått deg hus forbi
    Nei da, jeg vet faktisk det. Men alle lagrer likevel, med unntak av én leverandør, visstnok.

S

Slubbert

Gjest
    BT skrev:
    Mener å huske at det var noe debatt omkring utlevering av IP-adresser på Napstertiden, og at de fleste ISPene ikke ville utlevere kundedata uten en kjennelse. Hvis ISPen min utleverte det jeg anser som privat informasjon i hytt og gevær, så ville jeg i hvert fall byttet leverandør uten å blunke. Forøvrig lagrer ISPer trafikkdata typisk tre-fire uker, i faktureringsøyemed, det lønner seg ikke å investere i store mengder lagringsplass for å ruge på privatlivet til uskyldige, vanlige kunder. Før hr. Stasiberg og fru. Svikberg fant ut at de må.

http://e24.no/media/politiet-jakter-dinside-leser/3639692

I februar i år mottok Aller Internett, selskapet bak DinSide.no, et brev fra Hedmark politidistrikt under tittelen "Beslutning om utlevering" der politiet krevde at redaksjonen utleverte IP-adresser og brukeropplysninger fra kommentarfeltet i artikkelen om runesteinen.

Aller Internett nektet å gi fra seg opplysningene og politiet svarte med å ta saken til tingretten, og det endte med tap.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.863
    I dag er det opp til leverandørene ja, og hvis de nekter kan politiet be om rettslig kjennelse. Med DLD må man alltid ha en rettslig kjennelse, og det skal være mistanke om kriminell handling med strafferamme på minimum 4 år for å få kjennelsen, 3 år hvis det er organisert kriminalitet.

Mulig det ikke lønner seg å ta vare på dataene, men i praksis viser det seg altså at politiet ofte får tilgang til data som er mye eldre enn de skulle vært.

S

Slubbert

Gjest
    BT skrev:
    I dag er det opp til leverandørene ja, og hvis de nekter kan politiet be om rettslig kjennelse. Med DLD må man alltid ha en rettslig kjennelse, og det skal være mistanke om kriminell handling med strafferamme på minimum 4 år for å få kjennelsen, 3 år hvis det er organisert kriminalitet.
    Og den avklaringen i seg selv er bra, og en lettelse at Høyre fikk gjennomslag for. Men den endrer ikke det faktum at DLD som sådan strider mot den moderne rettsstatens grunnleggende prinsipper, og at man i stedet for pålegg om datalagring burde diskutert forbud mot datalagring.

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    16
    Ordkløveri,som ikke gjør annet enn å gå ut i fra at en særnorsk utgave av DLD blir etterfulgt av de "rettskafne" angjeldende.That`ll be the day!! Det har aldri skjedd tidligere,og det vil ikke skje denne gangen heller at et slikt regulativ blir etterlevd.Så lenge det ligger en mulighet for misbruk av dette ,så blir det misbrukt.-Og selvfølgelig mest av politiet og staten selv.Som vanlig!
    Mvh Rune

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    erato skrev:
    Og vil vi redusere kriminaliteten i Norge har jeg et godt forslag å starte med; kom oss ut av Schengen. Pussig nok vil hverken H eller Ap diskutere dette, til tross for at det er EU-land som i dag står utenfor. Jeg kan vanskelig se at passtvang og utvidete kontroller ved innreise til EU er en vesentlig ulempe i forhold til fordelene.
    Helt åpenbart, og burde være så elementært at Politiet nærmest forlangte dette for i det hele tatt å drive videre. Hvor er fordelene? At det skulle bli så mye enklere å reise rundt i Europa for Ola Nordmann, uten pass? BS. Vi må ha med pass uansett. Og hva er så problemet med dette? Vi sitter normalt ikke kun iført tanga på flyet til grisefesten.

Uten avtalen hadde det i hvertfall vært et snev av mulighet til å demme opp for det som nå ramler inn. Det er tross alt en høyere terskel når en blir møtt av et tøft og kontant system på de vanlige innfartsårene. Har vanskelig for å se for meg brorparten av disse menneskene iført Lars Monsen-rigg, snikende over svenskegrensa i "gutta på skauen" stil.

Hvorfor er norske politikere så villige til å spenne bein på egen nasjon's borgere? Samtidig med at alle kjeltringer strykes medhårs, gjerne med henvisning til EU, Schengen og alle andre uspesifiserte internasjonale avtaler som andre nasjoner gjerne ser mellom fingrene med i samme situasjon?

Skal det overvåkes, i tråd med denne tråden, overvåk da også tilsiget av personer vi absolutt ikke skal ha inn i landet, og bruk mindre ressurser på "fläskåk" til Nordby-senteret. DET kommer nemlig aldri til å ta slutt uansett, så lenge matpolitikken og forsyningsmafiaen i dette landet går hånd i handske.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja hvorfor akseptere at DLD forutsetter overvåkning av egne borgere, mens Schengen har som prinsipp at vi skal være nærmest uten kontroll over mesteparten av de utenlandske borgerne som er i landet? Og hvorfor f... finnes det ikke en eneste journalist som er oppgående nok i skallen til å reise denne diskusjonen, i stedet for å fly som vettløse høns etter Marie Amelie sin velregisserte kampanje?

N

nb

Gjest
    erato skrev:
    Og hvorfor f... finnes det ikke en eneste journalist som er oppgående nok i skallen til å reise denne diskusjonen, i stedet for å fly som vettløse høns etter Marie Amelie sin velregisserte kampanje?
    Du svarte vel på det selv.

S

Slubbert

Gjest
    pengesluk skrev:
    erato skrev:
    Og vil vi redusere kriminaliteten i Norge har jeg et godt forslag å starte med; kom oss ut av Schengen.
    Helt åpenbart, og burde være så elementært at Politiet nærmest forlangte dette for i det hele tatt å drive videre. Hvor er fordelene? At det skulle bli så mye enklere å reise rundt i Europa for Ola Nordmann, uten pass? BS. Vi må ha med pass uansett. Og hva er så problemet med dette? Vi sitter normalt ikke kun iført tanga på flyet til grisefesten.
    Nå er det vel et uttalt mål at Norge skal være et moderne land med en moderne næringssektor, et såkalt "kunnskapssamfunn". Min erfaring med moderne, kompetansebaserte teknologifirmaer er at de, a) nesten aldri har avdelinger / strategiske partnere i bare ett land, og b) avhenger mye av utveksling av erfaringer og enkel flyt av arbeidsstokken på tvers av landegrensene. Men hvis Norge skal fortsette å være et hillbillysamfunn av oljesubsidierte bønder så kan man selvsagt fint stenge grensene. Hvis man ser bort fra at stengte grenser er et overtramp mot bevegelsesfriheten på samme måte som DLD er et overtramp mot personvernet og rettsprinsippene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Slubbert skrev:
    pengesluk skrev:
    erato skrev:
    Og vil vi redusere kriminaliteten i Norge har jeg et godt forslag å starte med; kom oss ut av Schengen.
    Nå er det vel et uttalt mål at Norge skal være et moderne land med en moderne næringssektor, et såkalt "kunnskapssamfunn". Min erfaring med moderne, kompetansebaserte teknologifirmaer er at de, a) nesten aldri har avdelinger / strategiske partnere i bare ett land, og b) avhenger mye av utveksling av erfaringer og enkel flyt av arbeidsstokken på tvers av landegrensene. Men hvis Norge skal fortsette å være et hillbillysamfunn av oljesubsidierte bønder så kan man selvsagt fint stenge grensene. Hvis man ser bort fra at stengte grenser er et overtramp mot bevegelsesfriheten på samme måte som DLD er et overtramp mot personvernet og rettsprinsippene.
    Er jo ikke snakk om å STENGE da, mer som å prøve å sile...

Hva ville du selv valgt? Bort med DLD, men strengere grensekontroll? Fri flyt for alle, men DLD?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja vi hadde jo sånne enorme problemer med å få utenlandsk toppkompetanse inn i landet før Schengen....

NOT!

Du glemmer visst at amerikanere, engelskmenn, kinesere, japanere osv alle står utenfor Schengen....... Norske universiteter feks oversvømmes av kinesiske og indiske doktorgradsstudenter fordi vi er et av få gjenværende land uten skolepenger, og de har aldri problemer med å komme seg inn i landet. Til og med Amelie klarte å skaffe seg en mastergrad her.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De siste dagene har jeg tenkt litt på tilstanden før "all" telefoni ble digital, og Telenor hadde sin underjordiske hall bak politikammeret. Da var det vanlig at etterforskerne i femte etasje tok med seg kake til kaffen da de avla ingeniørene under jorden tilfeldige besøk. Så satt de og koset seg og lyttet av hjertens lyst etter noe som kunne være interessant, uten noen kjennelse fra en dommer. Det kunne selvsagt ikke brukes i rettsaker, men hva gjør det når avlyttingen ble brukt til å finne fram til andre beviser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    Ja hvorfor akseptere at DLD forutsetter overvåkning av egne borgere, mens Schengen har som prinsipp at vi skal være nærmest uten kontroll over mesteparten av de utenlandske borgerne som er i landet? Og hvorfor f... finnes det ikke en eneste journalist som er oppgående nok i skallen til å reise denne diskusjonen, i stedet for å fly som vettløse høns etter Marie Amelie sin velregisserte kampanje?
    Schengen har en viktig funksjon, og det er å ha ryggdekning for å sende asylsøkere tilbake til det første landet de ankom i Europa. Nordmenn har ikke noe problem å få oppholdstillatelse i andre Europeiske land uansett, så det er ikke mye for oss å hente her.

Stasidirektivet har gjort det prekært å få Norge ut av både schengenavtalen og EØS. Det er nå ikke noen annen måte å forhindre en eskalering av overvåkningssamfunnet og det totalitære sentralstyrte Europa.

Jeg har tidligere vært tilhenger av begge, men nå er det slutt på det.

Det Store Sviket gir oss ikke andre muligheter, for lokalpolitisk finnes det ikke noen alternativer der ikke svikerpartiene DNA og H har makten og kontrollen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir foredrag om DLD fra kripos sin side nå på Torsdag

G

Gjestemedlem

Gjest
    Demo på Torgalmenningen i morgen 18-20

Det vil bli holdt appeller fra de ulike partiene:

Simen Willgohs - Sosialistisk Ungdom - Bystyremedlem for Bergen SV
    Erlend Andreas Horn - Unge Venstre - Ungdomskandidat for Bergen Venstre
    Paul Joakim Sandøy - Unge Høyre - Sentralstyremedlem i Unge Høyre
    Christoffer Thomsen - Fremskrittspartiets Ungdom - Formann i Bergen FpU

Alle ungdomspartier sier klart nei til datalagringsdirektivet, bortsett fra Hordaland AUF. Onsdag 30. mars, samles vi på Torgallmenningen for å fortelle våre fremste folkevalgte at vi ikke vil leve i et Norge der staten erklærer kollektiv mistillit til sine egne borgere. Vi vil leve i et Norge fritt for overvåkning. Vi vil leve i et Norge fritt for datalagringsdirektivet.

Til tross for historisk sterk motstand, ser datalagringsdirektivet ut til å bli presset gjennom Stortinget med knappest mulig flertall. Dette er et svik mot fremtidige generasjoner, et svik vi som er unge idag ikke kan akseptere. Derfor går Sosialistisk Ungdom, Senterungdommen, Kristelig Folkepartis Ungdom, Unge Venstre, Unge Høyre og Fremskrittspartiets Ungdom sammen i en historisk bred allianse for å sende et klart signal til våre moderpartier på Stortinget.

Vi oppfordrer unge, gamle, partipolitikere og andre til å møte opp for et siste krafttak for personvernet. Stopp datalagringsdirektivet!

S

Slubbert

Gjest
    erato skrev:
    Ja vi hadde jo sånne enorme problemer med å få utenlandsk toppkompetanse inn i landet før Schengen....

NOT!
    Kvoten for høyt utdannet arbeidskraft fra utenfor Schengen (5000 i året) er ikke i nærheten av å fylles og har aldri vært det.

Du glemmer visst at amerikanere, engelskmenn, kinesere, japanere osv alle står utenfor Schengen....... Norske universiteter feks oversvømmes av kinesiske og indiske doktorgradsstudenter fordi vi er et av få gjenværende land uten skolepenger, og de har aldri problemer med å komme seg inn i landet. Til og med Amelie klarte å skaffe seg en mastergrad her.
    Oh, vi får betale for å utdanne kinesiske og indiske doktorgradsstudenter som drar hjem når de er ferdigutdannet, for en sweet deal. Du bommer på målet; en typisk kompetansebedrift er internasjonal, med én avdeling i Norge, kanskje et par i Frankrike, Sverige, noen tyske etc. En fremtidens arbeidstaker vil jobbe et par måneder i Frankrike, noen uker i Tyskland, hvor enn hans kompetanse er etterspurt av arbeidsgiveren til det aktuelle tidspunkt. Kanskje vil man ta et halvårs jobbing for CERN i Sveits eller BMW i Tyskland, spare opp til en tomåneders hvor man slapper av på favorittcoffeeshopen i Amsterdam. Mulighetene er store både for bedrifter og arbeidstakerne, det eneste grenser gjør er å redusere og ødelegge dem.

pengesluk skrev:
    Hva ville du selv valgt? Bort med DLD, men strengere grensekontroll? Fri flyt for alle, men DLD?
    Ingen av de to. Du argumenterer som om frihet og sikkerhet er motstridende størrelser, noe som aldri har blitt bevist. Det finnes ikke noe statistisk grunnlag for å hevde at stengte grenser, strenge straffer og brutale politistatmetoder fører til mindre kriminalitet. Tvert om, de frieste landene i verden er også nesten uten unntak de tryggeste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn