oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Så Peachtree ampen låter også litt fyldigere i bunn? Altså mer basstung? Forvrengning er ofte av elektronikkens egensstøy.
    Så den kommer fra første tone. Dog ikke samme forvrengning som når du spiller høyttalere eller forsterker ut av sitt gode skinn. Men det som du nevnte selv med at den er HELT stille. Selv når du legger øret inntil diskanten, det tyder på lite egenstøy. Susing i diskant tilslører jo renheten og potensialet for at taleren skal spille msuikksignalet og ikke suset fra elektronikken :) Er jo ørsmå bevegelser i en diskant. Så susingen forurenser klart resten av lyden som egentlig skulle vært der alene. Susingen høres best i diskant, men er i alle elementene selv om ikke de høres. Jeg personlig likte bedre Devialet 120 enn McIntosh MA6900. Den Devialeten min er som ny. Kun noen uker gammel. Var fortsatt plast på forsterker og fjernkontroll :) Du får teste så mye som mulig denne helgen da. Så du danner deg en oppfatning totalt sett :) Devialet er nok ikke en selvsagt match til alle høyttalere. Som med annen elektronikk og matching. Kos deg videre :)

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Peachtree Grand Integrated X-1 var overraskende god på PMC, spiller overbevisende fra topp til bunn. Men lysten til å prøve noe nytt gjorde at jeg handla inn Bryston. Så måtte jeg kjøpe et par høyttalere som passa til Bryston, og da kom PMC Twenty5 24 i hus. Peachtree har overlevd lengst hos meg, har nesten hatt den i 2 år, og det er ikke så verst :D Er faktisk usikker om jeg har lyst til å selge den. 2x440w i 8ohm og 770w i 4ohm sparker godt fra seg. Også har den egen high pass preout på 80hz som er godt å ha hvis man vil integrere en sub i systemet. Parasound Hint'en røyk ut i løpet av par måneder til sammenligning.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hadde en Peachtree 220 SE. Passet bra med Dynaudio jeg hadde da. Ikke helt ulik Hegel sin lydsignatur i grunn. Husker ikke helt hva jeg byttet ut den Peachtree med. Men de er value for money. Vurderte litt en Peachtree 300 før jeg kjøpte Devialet. Men jeg likte 120 så godt at jeg tok sjansen på Devialet igjen. Den Granden var jo flaggskipet deres. Er jo kraftig som fy. Så i forhold til hva du evt får igjen på brukten så er det vel like godt å sitte på den litt. Spennende å høre hva du sier om Devialeten etter endt prøveperiode :)

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.397
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Forskjellen på peach å hegel er at peach er en gøyal å dynamisk amp.. hegel, ikke så mye... :p

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Får se om jeg får lyttet litt mer i kveld. Har ikke vært tid til så mye i dag. Når andre faller til ro så får jeg sette på godmusikken og sjekke om jeg kan gjøre litt mer med plassering og vinkling ;) Moro dette.

Legger ut et kjapt bilde av slik det står nå.

Vis vedlegget 456522
    Dette ser jo unektelig veldig pent ut hos deg :)
    Håper alt faller på plass med litt eksperimentering. Hvor langt unna sitter du høyttalerne?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Tror det er mer kombinasjonen av rendyrkede rasedyr og litt uheldige akustiske forhold som sammen gjør det vanskelig å treffe blink rett fra esken. Plassering vil nok utgjøre mye, leser at de bør stå veldig nært frontvegg og helst ikke for lang lytteavstand fra dem for å få det til å sitte.

Men uansett Plassering, med bakvegg tett på hodet vil det være vanskelig å komme unna en lys signatur, da må en til med en akustikkplate eller to for at det skal bli bra.

Har samme utfordringen hos meg, jeg må ta frem mine hjemmelagde 7,5 cm Rockwool plater når jeg skal høre musikk på litt volum over tid. Ellers blir det slitsomt :)
    Kan du forklare "rasedyr"? ;)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Får se om jeg får lyttet litt mer i kveld. Har ikke vært tid til så mye i dag. Når andre faller til ro så får jeg sette på godmusikken og sjekke om jeg kan gjøre litt mer med plassering og vinkling ;) Moro dette.

Vis vedlegget 456522
    Håper alt faller på plass med litt eksperimentering. Hvor langt unna sitter du høyttalerne?
    Takker for det :) Jeg fant ut i går at høyttalerne står vel 2 meter fra hverandre nå. Mens lytteposisjon er3.5 meter unna ca der hodet er ved lytting. Ved gylden trekant må jeg sitte på kanten av stuebordet omtrent.
    Noe som bare vil se dumt ut og slett ikke behagelig i lengden ;) ;) Så kan se ut som uansett hva jeg gjør medplassering her, så vil jeg ikke få dem skikkelig til uten å måtte hive ut stuebordet og sette sofaen 1.5 meter ut på gulvet. Dette tror jeg ikke faller i god jord hos fruen ;) Synd å ikke få dem helt til. De er jo så forbasket pene :)
    Nytter heller ikke å sette dem lenger fra hverandre. Da blir den ene for nær hjørnet på venstre side.
    Ikke kan jeg ha høyttalerne midt på stuegulvet for å få riktig avstand til lytteposisjon heller. Uansett vil bassen bli så og si fraværende uten noe hjelp fra frontvegg. Livet er pokker ikke enkelt ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.953
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Vis vedlegget 456522
    Takker for det :) Jeg fant ut i går at høyttalerne står vel 2 meter fra hverandre nå. Mens lytteposisjon er3.5 meter unna ca der hodet er ved lytting. Ved gylden trekant må jeg sitte på kanten av stuebordet omtrent.
    Noe som bare vil se dumt ut og slett ikke behagelig i lengden ;) ;) Så kan se ut som uansett hva jeg gjør medplassering her, så vil jeg ikke få dem skikkelig til uten å måtte hive ut stuebordet og sette sofaen 1.5 meter ut på gulvet. Dette tror jeg ikke faller i god jord hos fruen ;) Synd å ikke få dem helt til. De er jo så forbasket pene :)
    Nytter heller ikke å sette dem lenger fra hverandre. Da blir den ene for nær hjørnet på venstre side.
    Ikke kan jeg ha høyttalerne midt på stuegulvet for å få riktig avstand til lytteposisjon heller. Uansett vil bassen bli så og si fraværende uten noe hjelp fra frontvegg. Livet er pokker ikke enkelt ;)
    Det problemet får du da med alle høyttalere du drar inn ;). Prøv med en REL sub,da får du også bedre mellomtone register. Kan hende det hjelper??? :)

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Til en viss grad får man gjerne ikke optimal plassering. Dog er det stor forskjell på hvordan høyttalere klarer å spille meget godt uten optimal plassering. Jeg vil nevne både C1, Epicon 2 og Cremona Auditor klarte å skape et mye bedre lydbilde med samme plassering som Accordo står nå. Er nok Accordo som krever mer optimal plassering for å låte slik de var konstruert for.
    Sub er testet før med lite hell dessverre. Rommet blir fort mettet og vanskelig å få sub godt nok integrert uten at eksempelvis den dypeste bassen blir for dominant. Jeg har hatt bedre hell i mitt rom med andre høyttalere for å si det slik :) Så da er jo spørsmålet hva man skal gjøre. Jeg ser Ikke helt hensikten med å gjøre en hel rekke ekstra investeringer for å få disse til å låter bra hvis man enkelt kan få andre høyttalere inn og problem løst. Er min tanke. De låter absolutt knallbra, men jeg føler ikke jeg får dem helt til her uansett hva jeg gjør. Skal ta ytterligere tiltak i kveld når jeg får anledning for å prøve å få dem til å låte bedre med det utgangspunktet jeg har. Takker uansett for tips Ove ;)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med mindre du er villig til å korrigere for ujevn plassering via software/hardware som audiolense, dirac, minidsp eller lignende vil du nok sikkert komme best unna det med forsterkere med eq og balansekontroll (Devialet er vel ikke tiltenkt akkurat slik justering på samme måte som feks Mcintosh eller Hint?) eller aktive høyttalere med innstillinger for det.

Du har et vanskelig rom og dine erfaringer er ikke spesielt relevant for andre og omvendt, derfor vet du intuitivt mye bedre om hva som har potensiale og hva som ikke vil bli så bra der inne enn oss utenforstående.

Skulle gjerne hjulpet til med noen målinger for å se hva som er problemet og også prøvd med noen akustikkplater, men er på 3 ukers ferie i syyyyden nett nå. Det jeg kan hjelpe med er å la deg prøve Kii Three i disse ukene om du har lyst, der er det jo innebygget funksjoner for drittrom (sorry) som mitt og ditt. Er villig til å tygge mine svette underbukser om ikke du får de til å fungere tilfredsstillende ;)

Min broder, som bor i naboblokken, har nøkkel og kan derfor ta seg inn og pakke ned sakene til deg. Null stress :)

På denne måten vil du få testet et tilsvarende kvalitativt oppsett rett opp mot det du har uten å bruke penger og energi på neste runde av bingo-ruletten din. :D

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan du forklare "rasedyr"? ;)
    Hehe, selvsagt. Rasedyr som i blodtrimmede saker som ikke lar deg slippe unna med slurv i hverken signalveien, akustikk eller plassering. Disse er tunet for å yte akustisk musikk og stemmer rettferdighet slik jeg forstår det, noe som setter krav til at alt annet holder en viss standard.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg tenker meg litt om, hva med å prøve den her rørforsterkeren på accordo? Vet det skrives at høyttalerne låter drit med lite effekt, men det kan tenkes at en forsterker med lav dempefaktor vil varme opp hele lydbildet og gjøre den litt rundere i mellomtonen?

Match er jo en reell faktor, så du har to valg her; enten ryker høyttalerne ut døren eller så ryker forsterkeren ut døren- hvis du ikke får komboen til, selvsagt.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.953
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Når jeg tenker meg litt om, hva med å prøve den her rørforsterkeren på accordo? Vet det skrives at høyttalerne låter drit med lite effekt, men det kan tenkes at en forsterker med lav dempefaktor vil varme opp hele lydbildet og gjøre den litt rundere i mellomtonen?

Match er jo en reell faktor, så du har to valg her; enten ryker høyttalerne ut døren eller så ryker forsterkeren ut døren- hvis du ikke får komboen til, selvsagt.
    Det er jo faktisk en god ide' ligger et CJ sett på Torget til 29K med Premier 11 som er fantastisk bra :)

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.953
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hadde du ikke bodd så jæ.... langt unna kunne du ha testet CJ settet mitt,det hadde nok blåst liv i Accordo så det holder :) 2x140 Watt med KT 88 rør gjør noe med lyden ;)

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker så mye for tilbud om å låne talerne dine Tommy :) Skal tenke på det.
    Rør er jo nokså kanskje føler jeg ;) Skal ta en lytterunde til i kveld og teste litt
    plassering. Er jo rett og slett den tonale fremføringen som jeg ikke blir helt venn
    med. Vet om en annen som gikkfra rør til transistor og fikk sine talere til å låte
    skikkelig igjen. Og når tester sier at Accordo ikke var happy med rør, så er det
    gjerne nok et sideskudd ;) Det var den rørforsterkeren jeg kunne få teste forresten
    som ble byttet ut. Heldiggrisen som er i syyyden da ;) Kos deg masse.

Jo Ove. CJ settet ditt spiller nok musikk :) Må vel gjøre noe riktig siden du er nøgd :)

Jeg har faktisk nå gjort det så "enkelt" at jeg har kjøpt et sett Dali Epicon 2 og. Så skal jeg spille
    med dem her også. Disse var et av de beste parene jeg har hatt før. De spilte godt i rommet
    og hadde den desidert beste bassen jeg har hørt fra en stativmodell. De ankommer i morgen.
    Blir da altså make til disse som jeg hadde for 2 år siden.

IMG_0089.jpg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ligger et annet flott par med stativere på torget.. kansje de kan erstatte både accordo og epicon...

Wilson Benesch Vertex

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ligger et annet flott par med stativere på torget.. kansje de kan erstatte både accordo og epicon...

Wilson Benesch Vertex

Er nok ikke noe dårlig høyttaler det :) Men jeg går i første omgang nå for noe jeg har hatt før med skikkelig match til mitt rom.
    Det vil jo vise seg i morgen kveld om jeg fortsatt liker Epicon like godt. De var uansett konge her på Bladelius ampen.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Oi... crap :) Har nå plassert Accordo mye lengre ut på sidene, lenger frem og mye vinkling inn. Denne plasseringen gjorde noe med lyden kan man si. Spørsmålet er om jeg kan ha dem slik til vanlig..... hmmmm. Og Epicon 2 er avtalt kjøpt, så da må de jo uansett prøves ut igjen :) Men nå begynte det vist allikevel å ligne noe likandes her.... Så må jeg straks køye og tidlig opp.
    Ja man lærer så lenge man lever osv ;) Det skal sies at Accordo er VELDIG kresen på plassering. Tro meg :) Men de svarer også tilbake når det treffer..... Dette kan visst bli tettere race enn jeg trodde. Ja ja. Vi tar det som det kommer :) Natta, over og ut ;)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo sant nok Ove :) Men disse var mer kresen enn damene når de kler seg til fest ;)
    Vel vel. Epicon kommer i kveld og får testes opp mot. Så får det vise seg hvem som
    står igjen etter litt tid ;)

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Spennende Øyvind, spennende! Dette hadde jeg ikke ventet etter praten vår i går :cool: Det hadde vært utrolig artig om du får dem til ;D

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo det endret seg til det bedre absolutt. Men fortsatt så har man en noe rar plassering i rommet:) Vi får bare se.... Siden Epicon kommer uansett ;)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å lese hva du kommer frem til! Instinktivt ville jeg tenkt at Devialet sin smude presentasjon av lyden er i samme gate som Epicon sin smude signatur- og dermed potensielt litt smør på flesk.
    Blir kjekt å se om man kan gjette og anta seg frem til et forutsigbart resultat. Tviler egentlig på det :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo det vet man jo aldri. Dog var Epicon mer fresh i lyden enn C1 var. Så de er ikke like varme i lyden. Dermed tror jeg balansen vil være perfekt..... Tror 😊 For jeg har aldri oppfattet Devialet som noe lys i lydsignsturen. Accordoene nå med "riktig" plassering fikk roet den noe lyse fremtoningen. Lyden fikk litt mere kropp fra bunn til topp. Så ingenting er hugget i stein 😁 Spent selv.... Det jeg vet er at Epicon er veldig lett å plassere i rommet og fortsatt spille bra.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Jo det vet man jo aldri. Dog var Epicon mer fresh i lyden enn C1 var. Så de er ikke like varme i lyden. Dermed tror jeg balansen vil være perfekt..... Tror ?????? For jeg har aldri oppfattet Devialet som noe lys i lydsignsturen. Accordoene nå med "riktig" plassering fikk roet den noe lyse fremtoningen. Lyden fikk litt mere kropp fra bunn til topp. Så ingenting er hugget i stein ?????? Spent selv.... Det jeg vet er at Epicon er veldig lett å plassere i rommet og fortsatt spille bra.
    Kan du ikke få lagt ut et bilde av hvordan de står nå? ;)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hæææ....hva maser dere etter? Noe som liksom skal skje her inne i kveld? ;) ;)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå tyner du tålmodigheten til ustabile sjeler her, kompis! ;)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jess.... var det jeg håpet på ;)

Omtrent akkurat fått koblet opp Daliene. Hva skal man si.... Er ikke lett. Nå har Dali bare blir satt opp vilkårlig.
    Så Accordo har fått god hjelp til å spille mer optimalt mtp plassering. Daliene har litt mer kjøtt på beinet.
    De har litt mer tyngde i bassen. Litt mer forsiktig i fremføringen gjerne. Skal prøve å få plassert dem mer
    riktig og. Nå står de på innsiden av Accordo. Blir nok ingenting avgjort i kveld :)
    Accordo som de står nå spiller bredere, dypere og luftigere. Men de står som sagt bedre plassert.
    Så ikke rettferdig å sammenligne de helt. Siden jeg husker at Accordo ikke spilte optimalt til å begynne med.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Ja dette blir spennende. Jeg føler du er nærmere mitt inntrykk av accordoene lydmessig nå enn når vi pratet sammen i går. Hvor langt unna er dem fra hverandre nå, og hvor langt unna sitter du? Du kan kanskje trekke dem enda lengre frem enn det jeg hadde mulighet til?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo de spiller flott Accordo. Absolutt. Det faller til slutt på hva man foretrekker. Er to highend talere.
    De har hver sin sjarm :) Det jeg umiddelbart liker med Epicon er at de spiller fyldigere på lavt volum.
    Det er gjerne litt mer intim mellomtone på dem. Artisten tråkker gjerne et steg nærmere deg.
    Så blir nok litt fyldigere totalt sett. Dette var som jeg antok, ikke noe lett. Jeg får bare gi det noen dager.
    Lørdag blir man alene stort sett hele dagen og til søndag. Kan evt bli enda bedre tid til eksperimentere.
    Kveldene blir så korte her. Får ikke satt meg ned før tidligst kl 20. Man holder jo på å sovne når man sitter
    med øynene igjen og nyter musikken :)

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hva med å beholde begge parene, så kan dagsformen avgjøre hvilket par du vil lytte til :cool:

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo det hadde vært greit nok det. Men tror ikke jeg får ha stuen full av høyttalere så alt for lenge.
    Får vel bare velge til slutt :) Blir ikke helt enkelt.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kjetil.... glemte å,svare deg på plassering nå. Accordo står 250 fra innsiden av hverandre og 60 cm fra frontvegg fra bakdel på taleren. Da blir det ca 270 cm mellom midten av hver taler. Og 90 cm fra frontvegg til front av talerne. Kraftig vinklet inn mot lytteposisjon. Da blir venstre høyttaler ca 40 cm fra sidevegg i hjørne. Så lenger ut der kan jeg ikke

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Fikk lekt med 220 Pro i noen dager, men jeg ble ikke helt venner med lydsignaturen til Devialet. Syns ikke den ikke var dynamisk nok. Også satt bassen ikke helt som jeg ville. Syns det var virkelig synd, for jeg likte kinderegg konseptet.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette med å spille bra på lavt og veldig lavt volum er sterkt undervurdert. Hvis det er stor forskjell der så er valget betydelig enklere enn om forskjellene er ved høyt volum.
    Selv spiller jeg bare høyt mellom kl 12 og 20 på en lørdag i ny og ne, ellers blir det veldig sjelden over 70-75 db.

Kompromisser er noe drit, men man må ta de kompromissene man kan leve med :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn