oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for link :) Alltid kjekt å lese litt om Dynaudio;)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    10
    Dynaudio xd 600 er skikkelig flotte saker. Angrer bittelitt for at jeg ikke gikk for toppen med en gang kontra xd 400, men jeg har nok reelt sett ingen behov. Bare oppgraderingskløe. XDserien er en innertier fra Dynaudio, og noe du bør prøve ved anledning. Fremtiden er aktiv :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Dynaudio xd 600 er skikkelig flotte saker. Angrer bittelitt for at jeg ikke gikk for toppen med en gang kontra xd 400, men jeg har nok reelt sett ingen behov. Bare oppgraderingskløe. XDserien er en innertier fra Dynaudio, og noe du bør prøve ved anledning. Fremtiden er aktiv :)
    Jo jeg har tro på XD serien. Mon tro om C20 kommer i aktiv utgave etterhvert?
    Det hadde virkelig begynt å bli interessant. Det må jo være high end aktivt
    med lite kompromisser om så var.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    For å få litt Dynaudio i hus igjen så kjøpte jeg et par strøkne Dynaudio Focus 140
    med tilhørende Stand 4 til en hyggelig pris. Nettopp fått de koblet opp her. De har
    være særdeles lite brukt av forrige eier, så må sikkert spilles litt inn igjen :)
    Jeg hører med EN gang den gode lyden jeg har lagt min elsk på i Dynaudio.
    Spiller flott og stort. Mykt og oppløst. Sånn som herr.Øyvind liker ;)
    Spørs om ikke en dyrere Dynaudio er veien igjen, selv om dette her spiller knall.
    Jeg vet at man får litt ekstra av samme pakken med litt høyere serie i kjeden
    av erfaring. Ble veldig nysgjerrig nå på C20 :) Men spørs om jeg ikke kjøper et par
    brukte S1.4 LE som jeg har på hånden. Her er hvertfall de "nye" partnerne til Devialet.

PS!!!!! Noen kyndige som kan rette bildet for meg? :) Hater dette fenomenet når man bruker
    Epleprodukter......

Vedlegg

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.397
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Du må lære deg å ta bilder rett vei :p 140 er fine saker :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Og der var Øyvind hjemme igjen.. :cool:
    Mye nærmere hvertfall :) Så i grunn ingen grunn for ikke å gå for dyrere
    Dynaudionsaker igjen ;) Liker det jeg hører nå så absolutt. Så ryker vel to
    andre par på brukten igjen :) Mantra 50 og SA2K Master.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Hei! Spennende tråd det her og kjenner jeg selv blir nysgjerrig på dynaudio :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det du :) Mye bytting fins hos meg. Men jeg havner alltid tilbake på Dynaudio.
    De har noe helt eget over seg som jeg liker. Jeg må bare gå litt rundt og se på stiene før
    jeg kommer på veien igjen :) Dynaudio bør absolutt høres. Man må ha en forsterker som
    ikke er alt for mye på den "varme " siden av lydsignatur. En nøytral og litt stram amp er bra.
    Har hatt meget god erfaring selv på mine Dynaudio par opp gjennom, med Hegel, Bladelius og
    nå med Devialet. Peachtree Nova 220 SE er også fin til Dynaudio.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Takk for det du :) Mye bytting fins hos meg. Men jeg havner alltid tilbake på Dynaudio.
    De har noe helt eget over seg som jeg liker. Jeg må bare gå litt rundt og se på stiene før
    jeg kommer på veien igjen :) Dynaudio bør absolutt høres. Man må ha en forsterker som
    ikke er alt for mye på den "varme " siden av lydsignatur. En nøytral og litt stram amp er bra.
    Har hatt meget god erfaring selv på mine Dynaudio par opp gjennom, med Hegel, Bladelius og
    Morro å lese om dine erfaringer :)

Skal ikke se bort ifra at det blir å prøve noe fra danskene en gang i fremtiden. Passer nok ikke helt inn i oppsettet mitt som jeg har nå. Jeg bruker rørforsterker (LM501) og triangle genese quartet høyttalere med horndiskant. Jeg ser for meg at dynaudio er ganske så annerledes fra hva jeg er vant med :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Klart du kjører noe helt annet ja :) Men vet om de som kjører rør med Dynaudio også.
    En kraftig rørforsterker kan nok fungere for mange. Vet bare at jeg har fått best resultat
    med forsterkere som ikke er for "rund" i lyden. Men låter sikkert bra hos deg nå også.
    Og liker du godt det du har er jo ikke noe bedre enn det :) Never chance a winning recipie ;)

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.397
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Nå er vel peachtree ganske mørk i klangen. 160 kan vel ikke kalleS helt nøytral den heller? Prøvd både yamaha og onkyo på dynaudio med stort hell. troe lmen din slither er helt topp om den er kraftig nok.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Ja, det var jo en grunn til at jeg kjøpte triangle igjen. Må bite tenna sammen og komme seg gjennom de værste abstinensene :)

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Nå er vel peachtree ganske mørk i klangen. 160 kan vel ikke kalleS helt nøytral den heller? Prøvd både yamaha og onkyo på dynaudio med stort hell. troe lmen din slither er helt topp om den er kraftig nok.
    Kraftig nok er den. Er den kraftigste LMen. 2x100-2x120w med KT120 rør.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg vil sammenligne Peachtree nokså direkte med Hegel H160. Slett ikke helt ulik lyd i de 2.

Den LM501 er kraftig nok til å få driv på et par Dynaudioner. Ikke alltid at rør låter varmt heller.
    Kommer vel litt an på både rør og forsterker i seg selv. Vet Dynaudio kjører Octave rør amp
    på demoer i USA. Så jeg skal ikke formane at rør er feil ;) Men forsterkere som er for varm i lyden
    føler jeg selv er feil med Dynaudio da det fort blir litt ullen lyd totalt sett. Men noen liker det :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.402
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Slither..

tror ikke du skal være redd for rør og dynaudio... er et litt norskt fenomen at de må ha store brumlebasser fra hegel og bladelius for å våkne :)
    Leser du på amerikanske forum er ofte rør med i bildet... lm audio, primaluna osv...

Dynaudio bruker veldig ofte Octave rørforsterkere på messer når de kjører demo... langt svakere enn dine 2x100w :)

Ivarell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Morro å lese om dine erfaringer :)

Skal ikke se bort ifra at det blir å prøve noe fra danskene en gang i fremtiden. Passer nok ikke helt inn i oppsettet mitt som jeg har nå. Jeg bruker rørforsterker (LM501) og triangle genese quartet høyttalere med horndiskant. Jeg ser for meg at dynaudio er ganske så annerledes fra hva jeg er vant med :)
    Hei.
    Må ikke være redd for å bruke rørforsterker på Dynaudio. Jeg har testet LM 501 på mine C4, og det går helt fint. Jeg bruker Sonic Frontiers Power 2 selv.

Mvh
    Ivar

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Ja, vi får se hva fremtiden bringer. Jeg kommer nok til å holde meg til rør. Men det hadde helt sikkert vært morro å prøve dynaudio i eget rom :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Flere som bruker rør med DA i det O store utland. Sikkert noen her til lands, men de gjemmer seg godt :)

Du skulle ha slått til på de 140 som lå ute :) LMen din skal nok klare trylle liv i de.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Flere som bruker rør med DA i det O store utland. Sikkert noen her til lands, men de gjemmer seg godt :)

Du skulle ha slått til på de 140 som lå ute :) LMen din skal nok klare trylle liv i de.
    Tviler ikke på at Focus 140 er gode men stativhøyttalere gir ikke samme dybde og trykk som gulvht, stativht krever også mye mer av en forsterker. Jeg hadde klipsch RB81 stativht en gang og de gikk ganske dypt men der snakker vi jo om høy følsomhet og 8".

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det er sant, men kunne vært verdt prøve. Focus er ikke så vanskelig få solgt igjen.

Tror nok de kan overraske hadde du først fått lyttet til et par. Ca samme størrelse på rom som du har den tid DA var i hus selv.

Savnet ikke noe bass, men det er strengt tatt smak og behag. Som alt annet :) Uansett moro at du har kommet dithen at du vurderer DA :)

Kanki

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Antall liker
    63
    Artig tråd Øyvind! Kjører selv Dynaudio, dog i den litt rimeligere klassen (X14). Må bare spørre - etter såpass mange høyttalere fra Dynaudio, har du noen gang hatt en gulvstående modell, eller sverger du utelukkende til stativere?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Artig tråd Øyvind! Kjører selv Dynaudio, dog i den litt rimeligere klassen (X14). Må bare spørre - etter såpass mange høyttalere fra Dynaudio, har du noen gang hatt en gulvstående modell, eller sverger du utelukkende til stativere?
    Hei du.

Takk for det. Jeg har hatt såvidt et par gulvmodellen. X34 og Focus 220. I mitt rom på knappe 20 kvm
    og litt lavt under taket så er det stativere som gir best utbytte lydmessig. Samt lettere å få til å spille
    bra uten å ha høyttalerne midt på gulvet :) En stativhøyttaler er tunet og produsert etter det mål og
    spille optimalt i mindre rom. Sammen med det faktum at en stativhøyttaler spiller med mindre egenresonans
    gjør at de er bedre til mitt bruk enn en gulvmodell. De er tunet for å spille optimalt på et lydnivå en del
    høyere enn en stativmodell. Dermed blir det fort for mye eller for lite av det gode alt ettersom med feil høyttaler
    til feil rom. Exite serien er nok den modellen fra Dynaudio som for min del ikke har spilt som de andre fra
    Dynaudio. De virker å være tunet for å spille noe friskere enn sine søsken. Noe som ikke er helt etter min smak.
    Contour og Confidence serien er absolutt det beste fra Dynaudio jeg har eid. Liker du lyden så anbefaler jeg en
    oppgradering eller hvertfall en seriøs lytt til de dyrere modellene. Tror ikke du vil bli skuffet :)
    Exite serien er slett ikke en ueffen høyttaler. Men jeg føler man får så mye mer om man går opp stigen litt :)

Mvh Øyvind

Kanki

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Antall liker
    63
    Ja, jeg har jo lenge lurt på Focus 160, men den er jo på vei ut og kanskje ikke en enorm oppgradering fra Excite? Er rimelig nysgjerrig på Contour 1.4, som forsåvidt burde være innen rekkevidde brukt. Nå har det seg også sånn at jeg nettopp har flyttet og den nye stuen er 28m2. Den forrige var vel rundt 16-17m2, så jeg er redd Excitene mine blir litt i minste laget nå, har ikke fått testet de enda.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja, jeg har jo lenge lurt på Focus 160, men den er jo på vei ut og kanskje ikke en enorm oppgradering fra Excite? Er rimelig nysgjerrig på Contour 1.4, som forsåvidt burde være innen rekkevidde brukt. Nå har det seg også sånn at jeg nettopp har flyttet og den nye stuen er 28m2. Den forrige var vel rundt 16-17m2, så jeg er redd Excitene mine blir litt i minste laget nå, har ikke fått testet de enda.
    28 kvm blir nok noe stort for X14 ja. Hvis rommet er fornuftig utformet kan jo gulvstående
    fungere bra for deg i den nye stuen. S3.4 LE er et alternativ. Klart noe dyrere. Så ikke alle som
    kan spytte ut for anlegg i de summene. Men Contour S1.4 fyller nok bortimot stuen på 28 kvm.
    An på hvor mye bass man liker også. Det er svært individuelt. Selv liker jeg ikke for mye bass.
    Hvordan ser rommet ut? Hvor er lytteposisjon i forhold til rommet ellers? Har jo litt å si.

Kanki

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Antall liker
    63
    Rommet er ikke fornuftig utformet - i hvert fall ikke om vi snakker hifi. ;) Men slik er det vel for mange.

Rød strek blir ca. plassering av fronter og blått er ca. lytteposisjon. Så jeg benytter meg bare av deler av rommet sånn sett. Garantert langt fra ideelt.

Vedlegg

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Rommet er ikke fornuftig utformet - i hvert fall ikke om vi snakker hifi. ;) Men slik er det vel for mange.

Rød strek blir ca. plassering av fronter og blått er ca. lytteposisjon. Så jeg benytter meg bare av deler av rommet sånn sett. Garantert langt fra ideelt.
    Ikke det verste utgangspunkt jeg har sett. Ser ut som en høyttaler blir stående i et hjørne.
    Så spørs det hvor tett på det blir. Hjørner er ofte et ødeleggende moment.
    Men er jo bare å teste ut ;) Men tror det blir litt tamt kun med X14. Alternativ er sub.
    Men selv hadde jeg nok oppgradert høyttalerne til å passe bedre det større rommet.
    Kommer jo ned til hva du selv vil legge ned i dette rent pengemessig. Gulvstående
    Focus kan og være et alternativ. Hvis man har forsterker til dette. Hva tenker du selv?

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    75
    hi oyvindl85
    Jeg har et rum lidt som du, mit rum er 4.20 - 4.24 meter og loft højde er 2.15 meter.
    So the terrible square!!

Har Amphion Xenon i en stue som er dobbelt so stor (næsten) nu, og tror den vil blive lidt for stor for det nye rum, har derfor planer om 2 ways højtalere i det nye musik rum.
    Har du gjort nogen ting med augustikken i dit rum, bass celler eller lignende?

Jeg har tænkt på Harbeth 30.1 - Fritz speaker - men mest tænker jeg på de nye Qln Signature 3.
    Hvad for en Dynaudio ville du anbefale mig?
    Pris op til 35.000kr. Danske.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    hi oyvindl85
    Jeg har et rum lidt som du, mit rum er 4.20 - 4.24 meter og loft højde er 2.15 meter.
    So the terrible square!!

Har Amphion Xenon i en stue som er dobbelt so stor (næsten) nu, og tror den vil blive lidt for stor for det nye rum, har derfor planer om 2 ways højtalere i det nye musik rum.
    Har du gjort nogen ting med augustikken i dit rum, bass celler eller lignende?

Jeg har tænkt på Harbeth 30.1 - Fritz speaker - men mest tænker jeg på de nye Qln Signature 3.
    Hvad for en Dynaudio ville du anbefale mig?
    Pris op til 35.000kr. Danske.
    Hei

Virker som du har litt peiling selv hva du liker utfra hva du skriver.
    I mitt rom har jeg ikke gjort noe akustiske tiltak. Annet enn vanlig
    møblering og et litt tykt teppe på gulvet ved stuebordet.

Antar for 35.000 kr danske at du får et par C1 i Danmark/Tyskland.
    Om ikke så har jeg sett at Contour S1.4 LE har vært på tilbud i
    Danmark. Disse er noe "lettere" i bassen enn C1 og vil nok være hakket
    enklere å få til å spille mer optimalt i bassen. C1 synes jeg har en litt
    baktung bass. Selv om den er mer detaljert og skiller basslagene bedre
    så er S1.4 LE noe mer punchy. Dette var med Bladelius Thor MkIII.

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    75
    Har en Advantage S100, forgængeren til Thor, venter spændt på den nye Thor 4, håber den ikke blir for dyr ;-)

Ellers er jeg meget kritisk til spids/skinger diskant, er et stort no, no......
    Også samspillet mellem enhederne er meget vigtigt for mig.

En ting jeg er meget glad for med mine Amphions er hvordan mellemtonen og diskanten spiller sammen, sømløs overgang.
    Bassen vil jeg muglevis savne med en mindre højtaler.... men det vil tiden vise.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da er uten tvil en C1 utmerket til deg :) De er langt fra spids i diskanten.
    Esotar2 diskanten har en meget god egenskap i å gjengi alle detaljer silkemykt.
    Overgang mellomtone og diskant er vel av det beste jeg har hørt. Så om du har
    råd til C1 og kunne oppgradere elektronikken så er det en nokså sikker vei å gå.
    Bass mangler det slett ikke i C1 siden de skal stå på rommet du nevner.
    Her hadde jeg ingen savn etter bass. De spiller som en STOR høyttaler.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I små rom er det mer fornuftig å gå for noen av de aktive sakene som har justering for bass/diskant eller bruke en eller annen form for eq (minidsp/audiolense/dirac) for å få kontroll på problemfrekvensene. Det er lite sannsynlig at det er noen som er villige til å behandle for mye med målrettede akustikktiltak i små rom, så da er det mer fornuftig å velge høyttalere som har mulighet for justering eller bruke romkorreksjon.

Så i et slikt rom som skissert over ville jeg anbefalt xd200 eller xd400 hos Dynaudio. Eller C1 + minidsp dirac :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    I små rom er det mer fornuftig å gå for noen av de aktive sakene som har justering for bass/diskant eller bruke en eller annen form for eq (minidsp/audiolense/dirac) for å få kontroll på problemfrekvensene. Det er lite sannsynlig at det er noen som er villige til å behandle for mye med målrettede akustikktiltak i små rom, så da er det mer fornuftig å velge høyttalere som har mulighet for justering eller bruke romkorreksjon.

Så i et slikt rom som skissert over ville jeg anbefalt xd200 eller xd400 hos Dynaudio.
    Helt klart et fornuftig utgangspunkt å velge aktive Dynaudio. De har som du nevner mulighet
    for å aktivt tilpasse de rommet. Legger ved bilde av innstillinger bakpå XD200.

Vedlegg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men det er nå engang slik at man gjerne vil ha det utstyret som har høyest potensiale, ikke nødvendigvis det som sannsynligvis har høyest potensiale i et gitt rom. Det er jo i grunnen også fornuftig på en måte, for man kan alltids justere inn rom for å hente ut mer av potensialet i de bedre høyttalerne. Det er jo en artig del av hifi-reisen å prøve å få mest mulig ut av det man har.

Dillet med mekking av akustikktiltak her i går. Fikk laget meg 3 stk akustikkplater av 7cm rockwool flexi-a plater med noe planker og høyttalerstoff fra biltema.
    Dessverre undervurderte jeg hvor mye høyttalerstoff det går pr plate, så fikk ikke laget mer enn 3, men det er ingen tvil om at det ikke skal så mye til for å bedre lyden i en stue.
    Kostet meg ca 700 kr :D

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kjekt å dulle litt med akustikkplater selv vel? Og tydeligvis et hav billigere ;)

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    75
    Har ikke problem at gøre nogle rum justeringer, eftersom rummet er til musik og lidt tv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn