På besøk hos BurntIsland

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.393
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos Burnt_Island

Lineært, West-coast, East-coast, 300b/ EL34 style?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Bassen er ikke en overdempet tørr fjert, og ikke noe slagbor i granitt heller. Ei heller noen overfokustering på basstransienter. Bassen er passelig fet, passelig stram, og klinger ut naturlig. Oppfører seg som en mindre kraftig forsterker med hurtighet og høy båndbredde på denne måten, men med makrodynamisk linearitet og kraft i tillegg.

"300b" lyd. Vel, den minner noe i lydsignaturen, da det lille som er av forvrengning er 2.harmonisk, på en måte som kan minne om rør, men det er i tilfelle et svært forvrengningsfatteg rørtrinn...

Jeg synes det er vanskelig å beskrive lydsignaturen av KWA 150 uten å ha noen andre effekttrinn å sammenligne med, eller ha prøvd den i andres oppsett. For meg er den bare riktig med godt balanserte egenskaper.

Jeg snubla forøvrig litt i tekniske data i en post lengre oppe; dette er hva konstruktørene sier om Kimmel/Wright Amplifier- 150:

"It's a single voltage gain stage, zero global feedback design with transformer-coupled true balanced floating inputs and direct-coupling from there into fully differential, pure solid-state circuitry. ModWright Instruments capacitors are used as power supply bypasses in key locations and total power supply capacitance reserves are 216,000uF. Output short circuit protection as well as overload circuit protection operate completely outsid the signal path. Transformer coupling blocks out-of-band noise as well as errant DC from preamp or source. We use the highest-grade Thermal Trak bipolar output devices with auto thermal bias with six pairs per channel, i.e. six transistors per phase. The amp has a hi/lo bias feature for standby or cool operation (low bias); and best sonics and greater heat dissipation (high bias). But even in high bias, it still won't run as hot as pure class A. The amp is bridgeable to mono with a third set of binding posts and a stereo/mono switch. Tests have proven that it delivers 650 watts into a 4-ohm load then. Frequency response is 16Hz to 220kHz, weight is 35 kg and, including feet, dimensions are 46 x 45 x 24cm WxDxH" Stor og tung med andre ord.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

300B spiller bass de...De må bare ha rett høytaler for dette... 8)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

HCS skrev:
    300B spiller bass de...De må bare ha rett høytaler for dette... 8)
    For å teste så drev jeg bass seksjonene på gradient revolution med 300b blokkene dine, både i passiv og senere aktiv utgave. De skjemte seg ikke bort! ;D

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.047

Hei Bernt!

Tror jeg må få be meg selv på besøk hos deg snart. ;)
    Må bare få røsket opp noen hundre tonn med kveite fra bunnen
    her vestom Grønland først. :)

Mvh
    Leif

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Du får fiske deg ferdig først da... velkommen skal du være..

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.393
    Torget vurderinger
    1

Hvis du skulle sammenlikne de Modright'ene dine mot andre transistor-forsterkere, hvilke ville du da pekt mot?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

det er ikke pent å peke.... ;)

jeg vet ærlig talt ikke. Har lyst til å si at den ikke ligner på noen andre, men det gjør den sikkert. jeg har bare ikke hørt de under sammenlignbare forhold... jeg sier ikke dette for å være sær og vanskelig, men jeg liker ikke å si mer enn jeg kan stå inne for.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.393
    Torget vurderinger
    1

I Forsvaret, pekte vi alltid: Retning så! ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.393
    Torget vurderinger
    1

De er vel ikke fete i bassen, akkurat?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

de er ikke fete noe sted, men er ikke slanke heller. virker transparente på meg, bortsett fra at bassen fortsatt ikke er temt helt. magnepan påstår det handler om innspilling, jeg tror jeg skal satse på å jobbe med plassering. jeg mener likevel at de har imponerende bra kvalitet på den bassen de spiller, men gjetter på at det ikke skjer stort under 40hz. skal gjøre en del målinger i helga så får vi se hva disse klarer i mitt rom og oppsett. 2x12" med aktiv deling som jeg bruker til vanlig har nok litt mer å by på ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

Vurderer du å bytte ut Gradientene?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Det vil jeg tro at han ikke gjør. Men han nevnte et potensiellt rom i kjelleren.... :)

Spennende dette B.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94

Nå er det vel ikke mye info under 40Hz på det meste av musikken uansett, så til musikkbruk tror jeg du blir fornøyd

Burnt_Island skrev:
    de er ikke fete noe sted, men er ikke slanke heller. virker transparente på meg, bortsett fra at bassen fortsatt ikke er temt helt. magnepan påstår det handler om innspilling, jeg tror jeg skal satse på å jobbe med plassering. jeg mener likevel at de har imponerende bra kvalitet på den bassen de spiller, men gjetter på at det ikke skjer stort under 40hz. skal gjøre en del målinger i helga så får vi se hva disse klarer i mitt rom og oppsett. 2x12" med aktiv deling som jeg bruker til vanlig har nok litt mer å by på ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

val skrev:
    Nå er det vel ikke mye info under 40Hz på det meste av musikken uansett, så til musikkbruk tror jeg du blir fornøyd
    Nei, om man kun spiller ren listepop/rock, så finnes det ikke så mye under 40hz vil jeg tro.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    911
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5

Ustemte gitarer og mye fuzz befinner seg høyere oppe i frekvensene ja.... ;D

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

emotikon skrev:
    val skrev:
    Nei, om man kun spiller ren listepop/rock, så finnes det ikke så mye under 40hz vil jeg tro.
    min oppfatning er at på innspillinger hvor du hører opptaksrommet (og slike er jeg glad i, da de ofte er av god musikalsk kvalitet) trenger man dypbass av god kvalitet for å høre "luftputa" som musikken er fundamentert på. når dette er på plass gir det meg en opplevelse av ekthet/nærvær.

Jeg skal ikke bytte ut gradientene nå, men...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

Hvor dypt går gradientene?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

BT skrev:
    Hvor dypt går gradientene?
    i mitt forrige rom hadde jeg -3db punkt på 27hz.. (men også ulike forhold på høyre og venstre ht, når det gjelder berg og daler...) i mitt nye rom har jeg ikke fått målt og analysert enda. har sett målinger fra Robert E Greene som viste nokså flat frekvensgang og bass ned på+ tyvetallet

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim

Jeg og Slarssen har vært på besøk :)

Min DAC og effektforsterkeri; Audial AYA II DAC og Lifeforce 55 hhv, ble medbrakt. Jeg vil komme tilbake med inntrykk fra lytteseansen.

Mvh Ola

Vedlegg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Takk for besøket. Det var som vanlig svært hyggelig, og som vanlig fikk jeg innspill på ny musikk. Jeg blir litt bortskjemt av den standarden på besøk dere legger opp til. Jeg burde kanskje ha fått med meg Damien Jurado før, men hadde nå engang ikke det. Medbragt Calvados av høy kvalitet var det også, som stilte min enkle flaske med Blanche i skyggen.

Din AYA dac er den tredje dacen jeg har hatt på besøk i høst. Tidligere har Slarsens RAKKdac vært innom, og et litt for kort besøk av en Buffalo dac før dette igjen. Alle tre har vært forskjellige, omtrent som å bytte pu og riaa samtidig. Alle tre hadde sine kvaliteter. Av digitale kilder i huset for øyeblikket er multispilleren til electrocompaniet. Den har jeg hatt i noen år nå, og er godt fornøyd. Jeg har skaffet meg en squeezebox classic for å streame musikk fra pc. For øyeblikket bruker jeg den innebygde dacen der, den er ikke så ille at jeg kan klage, men alle dacer jeg har hatt i hus slår den ned i støvlene. Jeg ser for meg å lete til jeg finner en dac jeg er minst like fornøyd med som elcomp spilleren, og da satse på en oppo multispiller, squeezebox/NAS, dac for avspilling av digitale musikkfiler.

Aya minnet meg litt om McIntosh 201/301 cdspillerne i den forstand at den "sminker" lyden litt. Blir litt mer tiltalende enn det er i utgangspunktet. (aya og Mc er dog to ulike sminkører..) Resultatet ble ganske så bra, og spesielt på stemmer. Gav effekten av en liten "festkul" i bassen også hørtes det ut som. Mange plater kledde dette godt, men jeg valgte bort McIntosh, og AYA da jeg ikke vil at all musikk skal høres slik ut. Jeg har forøvrig ikke tenkt i disse baner hjemme hos deg, der høres ting rett og slett bra ut.
    Elcomp har en større grad av kontrast (videometafor) som gjør det lettere å følge med i musikken (samt at jeg er vant til å høre det slik da). Sammenligningen med din dac fikk meg til å lure på om elcomp hadde hatt godt av å justere ned kontrasten en knivsodd, for et mer naturlig lydbilde. Den er muligens litt overdrevet.

Effekt trinnene dine kledde ikke Magnepan 1.7. Fikk litt baderomsakustikk over lyden. Synd at Powerplant premier streiket, slik at vi ikke fikk testet de ut grundigere. (memo to self. Slå av PPP ved komponentbytte neste gang..)

Er det andre som har en dac på luringa så er de hjertelig velkommen!

PS kult foto av deltakerne, med føtter og hode som går i takt med musikken. OAlex er kanskje mest beveget? Hans egen plate? ;)DS

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11

Blir magnepanene stående?

Har scvært gode erfaringer med 1.6 og absinensene er der selv om ikke rommet mitt er der nå.

McLaren

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

De står nå der nå ;) Men Gradientene er enklere å få til i dette rommet, spiller noen hz dypere og er mere stuevennlige i størrelse. I et rom hvor alle andre prioriteringer enn lyd kan settes i bakerste rekke, så virker maggie 1.7 og evt subber veldig tiltalende.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11

Hvor i landet holder du til? Oslo traktene?

McLaren

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Oslo traktene er fine de, men ligger litt avsides til ;) bor i Trondheim.

T

timc

Gjest

Interessant at du har samme oppfatning av Aya Dacen som meg :) Hørte den hos eieren.

Tror vi har likt tunede ører.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

Så utydelig som den trioen i sofaen var må det ha gått med litt alkohol den kvelden...

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

BT skrev:
    Så utydelig som den trioen i sofaen var må det ha gått med litt alkohol den kvelden...
    Calvados gir en veldig oppløst topp ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.393
    Torget vurderinger
    1

Hehe. Sånn som med damer, etter 5-6 øl? ;D

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    911
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5

Kanskje jeg skulle slepe med med dac'en min på besøk en tur. Artig når du nå har relativt ferske inntrykk fra mange konstruksjoner de siste ukene.

Dac'en fra Etoszh er jo ikke noen fyrstikkeske akkurat, rørbestykket både i strømforsyning og i analogutgang, og ingen filter, hverken i analog eller digitalseksjon. Bestykket med 2 stk 1541 dac'er, og låter litt som en god gammel MC pickup...

Innvilges audiens??

T

timc

Gjest

Jeg har en eldre Meridian DAC stående om det er av interesse.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

jeg tar imot begge tilbudene med takk :)

T

timc

Gjest

Kanskje Gunzi og jeg skal ta turen en dag? Så kan vi ha DAC testekveld.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

jeg må ta det opp med min ikke hifi (men musikk) interesserte bedre halvdel. Hun vil nok gjerne gjøre noe annet den dagen. Ellers har mer enn 5000 besøkt denne tråden og det synes jeg er veldig hyggelig. Velkommen tilbake alle sammen :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.393
    Torget vurderinger
    1

timc skrev:
    Jeg har en eldre Meridian DAC stående om det er av interesse.
    566?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim

Det var en hyggelig kveld. Her er noen forsinkede inntrykk.

Magnepan vs Gradient.
    Ut fra min begrensede lytting på disse høyttalerne (og begrensede hukommelse) vil jeg si at Magnepan er mer frempå i mellomtonen, og kanskje avslører mer av elektronikken. Jeg synes imidlertid Gradient har en ganske tiltalende måte å presentere musikken på. Som en søyle av lyd, hvis det gir mening. Men kanskje litt mer tilbakelent.

Squeezebox SB3 innebygd DAC vs Electrocomp vs Audial AYA II.
    Da vi kom ble det spilt på SB3 med innebygd DAC. I motsetning til B_I synes jeg dette var ganske ubehagelig å høre på. Jeg kan ikke huske at Gradientene avslørte kilden i samme grad. Med Elcomp spilleren ble det mye bedre. Denne opplevde jeg som ganske detaljert og nøytral med en viss friskhet oppover i frekvens. AYA II er dog fremdeles min favoritt. Spesiellt på gjengivelse av stemmer, og dens evne til å formidle musikkens poeng. Elcomp gjengav tilsynelatende mer detaljer, men etter å ha spilt et musikkstykke på AYA opplevde jeg Elcomp sin fokus på detaljer som distraherende. Her må det anføres at jeg er vant med AYAens spillestil, og antagelig blind for eventuelle unoter og farging.

Test av LF55 effektrinnene på Magnepan 1.7.
    Interessant, om ikke akkurat morsomt. Lyden fikk, som du nevner, litt baderomsakustikk. Denne klangen minte meg om lyden før jeg bytta ut de medfølgende likeretterdiodene i strømforsyningen. Jeg undres på om strømforsyningen er litt marginalt dimensjonert idag. Ånei, nå må jeg foreta nye inngrep :p

Burnt_Island skrev:
    PS kult foto av deltakerne, med føtter og hode som går i takt med musikken. OAlex er kanskje mest beveget? Hans egen plate? ;)DS
    Det var nok den medbrakte favorittplata av Bettan.

timc skrev:
    Interessant at du har samme oppfatning av Aya Dacen som meg :) Hørte den hos eieren.

Tror vi har likt tunede ører.
    Min kjære AYA har fått mye kritikk, men jeg passer på å lovprise den masse når den er hjemme :) Den er fiksa justert litt etter at du var innom, så jeg tror de største feilene skal være korrigert. Den ville forhåpentlig kommet bedre ut ved en ny vurdering, selv om du kanskje ikke blir noen fan.

Gunzi skrev:
    (...)
    Dac'en fra Etoszh er jo ikke noen fyrstikkeske akkurat, rørbestykket både i strømforsyning og i analogutgang, og ingen filter, hverken i analog eller digitalseksjon. Bestykket med 2 stk 1541 dac'er, og låter litt som en god gammel MC pickup...
    (...)
    Det blir spennende å se utfallet av denne testen. Min AYA har også en 1541 DAC-chip.

Mvh Ola

T

timc

Gjest

OAlex skrev:
    Min kjære AYA har fått mye kritikk, men jeg passer på å lovprise den masse når den er hjemme :) Den er fiksa justert litt etter at du var innom, så jeg tror de største feilene skal være korrigert. Den ville forhåpentlig kommet bedre ut ved en ny vurdering, selv om du kanskje ikke blir noen fan.
    Ja jeg vil annta at de tingene du nevnte på PM vil gjøre positive utslag. Likevel er de slående hvor likt Burnt_Island beskriver den i forhold til mine kommentarer da jeg hørte den. Jeg liker sammenfallende uavhengige observasjoner :) Uansett utfall. Gleder meg til å høre den på nytt. Nå har du etter hva jeg forstår endret mer på oppsettet, så å skille ut hva som har skjedd med DAC er kanskje vanskelig å få til?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn