På besøk hos BurntIsland

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos Burnt_Island

    Takk for tilbakemeldinger O Alex ;) Gradient vs. Maggies. Tror vi er enige. Maggiene gjør flere parametre bedre, men totalt sett foretrekker jeg i mitt rom revolusjonens røst.
    Når det gjelder digitalkilder står det jo som det gjør. Hvor mye skyldes lære preferanser, hvor mye smak, og hvor mye "objektive" lydmessige kvaliteter?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos Burnt_Island

    Åpen baffel bass. OAlex gjør et forsøk

    OALex hadde lyst til å høre vidundrene sine, men hadde ikke noe delefilter liggene å slenge, så han fant ut at han kunne bruke det aktive delefilteret til gradientene mine. (deler på 200 hz)
    Det var forøvrig det eneste av Gradientene som ble brukt i går da jeg fra før av hadde koblet opp et sett JBL 4430 Studio Monitorer. De veier ca 50 kg hver så jeg ville ikke flytte på de.
    Det er altså to Augie 15" i åpen baffel under 200 hz . JBL 2235h 15" i bassrefleks mellom 200 og 1000 hz, og JBL 2425h 1" kompresjonsdriver i 2344a biradialhorn fra 1k og opp til ca 16k hz. Over dette er det ren luft...
    Spiller omtrent hva som helst av musikk , og spiller det jævla bra! En artig kveld/ natt. Har ikke våget å hilse på nabon enda...
     

    Vedlegg

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos Burnt_Island

    Jeg opplever større oppløsning i bassen, ja i hele systemet. Mere sammenheng, selv om jeg ikke savnet noe i forkant.








    og så økte jo waf fra ca 0,004 til svimlende 0, 023!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos Burnt_Island

    B - nå begynner jeg å bli bekymret! ;D
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos Burnt_Island

    atonal skrev:
    Heftig oppsett, Burnt_ :)
    kona kom hjem fra Oslo i kveld, og hadde ikke blitt advart om hva jeg hadde funnet på; enn at et kort blikk og ingen ord kan kommunisere så mye :eek: :eek:
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    På besøk hos Burnt_Island

    Du sov på sofaen i natt, med andre ord? :)

    Kult eksperiment, må rote meg opp til Trondheim i løpet av senhøsten/vinteren og sjekke ut hva dere driver med dere oppe.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    På besøk hos Burnt_Island

    Lurer på hva som hadde skjedd dersom waf fortsatt var 0,004...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos Burnt_Island

    Herlig, herlig!! :D
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    På besøk hos Burnt_Island

    Burnt_Island skrev:
    atonal skrev:
    Heftig oppsett, Burnt_ :)
    kona kom hjem fra Oslo i kveld, og hadde ikke blitt advart om hva jeg hadde funnet på; enn at et kort blikk og ingen ord kan kommunisere så mye :eek: :eek:
    Hahaha, herlige bilder. :)

    mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos Burnt_Island

    Burnt_Island skrev:
    atonal skrev:
    Heftig oppsett, Burnt_ :)
    kona kom hjem fra Oslo i kveld, og hadde ikke blitt advart om hva jeg hadde funnet på; enn at et kort blikk og ingen ord kan kommunisere så mye :eek: :eek:
    Ble hun ikke glad for at du var hjemme og syslet? Alt var stort sett som før. ;)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos Burnt_Island

    Familiefreden er gjenopprettet, og OB bassene har blitt hentet hjem av OALex..
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    På besøk hos Burnt_Island

    Utrolig fine de JBL høytalerne Burnt. Fikk jo lytta litt til dem før Oalex gikk bananas med plankene sine. Flott lyd, spesielt når vi kobla til EC dacen synes jeg.

    Hvordan oppleves overgangen tilbake til kun JBL, uten baffler da? Lydmessig altså :)

    - Slarssen
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos Burnt_Island

    Mister jo noe, baflene gikk jo noen hz dypere, og og kanskje frekvenskgangen ble noe mer lineær når 15" ble delt av på 200 hz, men nå i kveld, etter en lang musikkøkt savner jeg egentlig ingenting.

    Dennne ht må jo være stamfaren til Geddes Summa etc. med cd horn og stor bass/mellomtone. Spiller like engasjerende som Gradient men med mye mere futt og fart. Gradient gikk ogå noen få hz dypere og hadde mer dybde i lydbildet, men det ser ut som jeg kan tune inn litt "holografi" med justeringa i mellomtonen.. JBL 4430 ser ut til å bli et trivelig bekjentskap.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    dpa1.jpg


    Jeg har to 300b SE monoblokker fra DPA på besøk i stua nå. Det virker som de er skapt for mine høyttalere. Lyden som kommer ut av JBL ene mine nå er avhengighetsskapende tror jeg. Blokkene blir bare så vidt lunkne, men fyller stua med vellyd.Det er "hull igjennom" og det mangler ikke noe på flankene heller.
    Jeg må sette på en plate til og fotokvalitet tenker jeg ikke på;)

    dpa3.jpg


    dpajbl.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må nok ha deg et sett med DPA igjen ;)... Hvordan opplever du forskjellen med disse kontra Modwright ?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt klart forskjeller, men jeg må nok lytte og tenke litt før jeg kan beskrive dem.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    11 watt med et 300b rør?
    Syntes det hørtes mye ut jeg, har selv 16-18 watt med mine 300b forsterkere, men da med to rør i hver kanal.
    Men de låter bra skjønner jeg, hcs sine iallefall

    håvard
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Hørte på dette oppsettet med DPA-blokker idag. Lenge siden jeg hørte Modwrightene på JBL 4430, så jeg kan ikke bidra med noen sammenlikning. Lyden var flott og overraskende stram.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    11 watt med et 300b rør?
    Syntes det hørtes mye ut jeg, har selv 16-18 watt med mine 300b forsterkere, men da med to rør i hver kanal.
    Men de låter bra skjønner jeg, hcs sine iallefall

    håvard
    Blokkene ble bestillt av kjøper som tenkte å drive de med type 300B + eller XL rør, altså er det tatt høyde for rør som gir mer effekt. De 300B som står i nå er ganske ordinære Shuguang-rør som nok gjør at forsterkerne ikke leverer mer enn 8-9watt, og bias er justert med tanke på det. Konstruktøren bygger ellers av prinsipp ikke forsterkere som kjører rørene på max effekt.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da forstår jeg Gunzi.
    Uansett fine saker dette, selv stikker jeg til Ungarn om 4 uker.
    Etalon og Sonido er forresten to andre ungarske produsenter folk kanskje burde få øynene opp for. Har selv hørt Etalon, slett ikke værst.

    Håvard
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Må nok ha deg et sett med DPA igjen ;)... Hvordan opplever du forskjellen med disse kontra Modwright ?

    Svaret er at det kommer an på. Når jeg først satte DPA inn i anlegget, hadde jeg en passiv TVC oppkoblet. Da ble forskjellene store. Min første innskytelse var at dette ble mer "hull igjennom" som High Fidelity yndet å kalle det. Etterhvert skjønte jeg likevel at DPA/LMC tvc gav en lyd som var litt "larger than life". Som om alle instrument fikk sin egen følgespot, og litt "technicolor" lyssetting. Jeg hørte også en mild loudness-effekt i bassen. Totalt sett en veldig tiltalende presentasjon, men ikke helt nøytral. Likevel en lyd jeg kunne levd med, da det ble spennende å lytte til musikk. Når Emotikon testet disse monoblokkene snakket han om vinduet som ble borte, og det er slik det høres ut: LMC-Tvc/ DPA 300b gav meg opplevelsen av å komme forførerisk nær musikken.

    Fordi ut signalet gav meg alt for få trinn på volumkontrollen (høyt og høyere) byttet jeg så ut TVCen med Aesthetix Calypso. Da ble forskjellen mellom DPA og Modwright mindre.
    Tous les matins du monde2.jpg

    På første kutt fra denne skiva, Soundtracket til filmen "Alle årets dager" (som anbefales sterkt), foretrekker jeg faktisk ModWright om jeg blir tvunget til å velge da den gir et knappenålshode mere vekt i fremføringa. Når vi noen låter senere kommer til det første vokalinnslaget er det derimot ingen tvil om at DPA gir den beste fremføringa. Det skjer noe magisk med stemmer, og spesielt damestemmer. Her kommer mellomtonemagien til rørmonoblokkene til sin rett.
    Det kan altså virke som om TVCen forstørret forskjellene, ja nesten karikerte de. Med min aktive pre er det snakk om små nyanser. Likevel om nyanser som går i DPA sin favør i mange av tilfellene. Disse monoblokkene har jeg lyst på! (Men det jeg har er ikke så ille det heller)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    La mine JBL 4430 på rygg her om dagen:

    to.jpg


    Måtte av med basselementet for å løsne festebraketten som var skrudd fast i denne avstiveren:

    fire.jpg


    Her ser vi driver, festebrakett og horn

    fem.jpg
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Det er eldre jbl av fin årgang:

    åtte.jpg


    15"

    sju.jpg


    og 1"

    seks.jpg


    årsaken var at jeg ville bytte fra JBL 2421 til TAD 2001:

    ellve.jpg


    tolv.jpg


    tretten.jpg


    dessverre passet ikke skruene fra JBL med gjengene fra TAD.. (tror Tad bruker M6 mens JBL har "-gjenger) og jeg hadde ingen riktige på lager...den dagen;)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Var det hele bortkastet? Neida, for det første fikk jeg bekreftet hvilken 1" driver som sto i monitorene mine; det kan være snakk om 3 varianter; 2421, 2425 og 2426. Mine er de eldste, med alnicomagneter og aluminium membraner.
    For det andre så vet jeg hva som må til for å gjennomføre TAD forsøket.
    For det tredje så hadde jeg en mulighet til: Når TAD ikke ville -

    fjorten.jpg


    Så kunne kanskje Radian 475 pb gjøre nytten?

    femten.jpg


    Det er en moderne 1" driver som har fått pen omtale.

    seksten.jpg


    Etter å ha fått det hele sammen igjen måtte vi jo sjekke hva som hadde skjedd

    sytten.jpg


    Slarssen var tekniker. OAlex var fotograf. Takk for innsatsen begge to!

    atten.jpg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Målingene viste at Radian fungerte godt sammen med JBL; etter litt justering av L-Pads fikk vi et greit resultat-

    nitten.jpg


    Stua kunne bli seg selv igjen og vi kunne lytte og nyte..

    siste.jpg


    Kaffen hadde vi fortjent!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    får nesten invitere meg selv neste gang jeg feier innom hovedstaden, Nidaros by.

    Jekke en kasse pils og juge litt, slår sjeldent feil det.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Vis vedlegget 139571

    Jeg har to 300b SE monoblokker fra DPA på besøk i stua nå. Det virker som de er skapt for mine høyttalere. Lyden som kommer ut av JBL ene mine nå er avhengighetsskapende tror jeg. Blokkene blir bare så vidt lunkne, men fyller stua med vellyd.Det er "hull igjennom" og det mangler ikke noe på flankene heller.
    Jeg må sette på en plate til og fotokvalitet tenker jeg ikke på;)

    Vis vedlegget 139572

    Vis vedlegget 139573
    Fantastisk lyd i dette anlegget! Håper på å få komme tilbake. Men, musikksamlingen til BurntIsland er det beste med et besøk der!!

    Takk for at jeg fikk komme på besøk!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nydelig! Gjett om jeg gleder meg til å få mine etter å ha sett og lest dette!! Hva slags mikrofon og software er det du benytter for å gjøre målinger?
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt DPA på mine Infinityer, og lyden er fantastisk. Kunne godt tenkt meg en lyttestund der jeg også ja :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn