På besøk hos BurntIsland

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Ser noen bruker en supertweeter for UHF, men TD2001 gjør nok biffen uten. Målte dem til å rulle av like etter 16kHz med 2421a og alumembran som våre par har. TD2001 er jo kjent for å være vanvittig bra.

    Hvordan synes du bassen er med FW kontra 300b monoene? Vil tro den er tightere, men kanskje ikke like svulstig, bare basert på det jeg har hørt av rør kontra SS tidligere.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    DPA 300B bør gruse F5 på harmonics, utklingning og luft
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    DPA 300B bør gruse F5 på harmonics, utklingning og luft
    Aleph J skal få spille en stund før jeg feller dommen.. Førsteinntrykket er at det er mer som er likt enn ulikt, men det er som oftest små forskjeller som ender med å bety mye i slike sammenligninger..

    men Aleph J er en single ended transistor ikke sant? og det er vel ikke F5?
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    stemmer
    lytt på utklingning og energi piano, spesielt oppover.
    rominfo
    du har jo gode hf drivere...:cool:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Opplever Aleph J stabil nå. I sammenligning med mine egne DPA 300b blokker med Emission Labs XLS rør i, er det jeg skrev om interstage vs. single end 300b i denne posten det mest nærliggende. Med Aleph som detaljenes mester i dag. Den gir ikke den samme lyttemettheten som interstageblokkene; har spilt på den i 10 timer sammenhengende nå, og får hele tiden lyst til å finne frem flere favorittskiver. De er tett på et fullverdig alternativ til det jeg spiller på daglig.
    Når det er innernier så har det noe med "ser ikke skogen for bare trær" å gjøre; mine dpa gir meg en besnærende helhet, uten at jeg føler jeg savner detaljer, og Aleph har ikke dette. (dessuten får Aleph mine JBL 4430 til å tro de er Maggie 3.7 og det er litt forstyrrende..)
    Sikkert bare vasprat dette, men det er den beste beskrivelsen jeg kan gi her og nå.

    edit: aleph har litt mer opplevd dypbass, men det tror jeg skyldes at den viktige mellombassen ikke har den magien jeg er vant til.. (små nyanser vel og merke..)
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    haha
    Måtte nesten trekke på smilebåndet igjen, jfr. bildet et stykke opp.


    beklager avsporing Burnt
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kan kalles en slags påsporing og.. når skal du til bartebyen neste gang?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    blir nok ikke før utpå vinteren og skoleferie (uke 8 ) tenker jeg. Klaffer sikkert ikke med platemesse dessverre.


    edit: sånn!
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    jeg hater virkelig hvordan sentralen endrer 8 + ) til smilefjes, men det er det eneste jeg kunne tenkt meg å endre på også. alt det andre tullet som foregår her inne kaller jeg personlighet.. ( litt personlighetsforstyrrelse og da..)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    bagateller, men rettet opp nå.

    første dag i vinterferien starter med platemesse på Kulturhuset. Kan være en ide å starte der, før turen går innom hytta par-tre dager med medbragt snurre og nyinnkjøpt bruktvinyl, før turen går videre nordover. Hmmmm har jeg en plan?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg har knekt Aleph J koden nå. Den får ikke høyttalerne mine til å tro de er Maggies slik jeg sa i en tidligere post. Aleph får meg til å tro at jeg lytter til mine AKG-701: Masser av detaljer, høy oppløsning og et frekvensområde som går fra den dypeste dal til den høyeste tinde. Gir ingen lyttetretthet heller. Rett og slett en god forsterker.

    Men, jeg tror LMC er inne på noe i #162 og #166. Opplevelsen av å lytte til en musikalsk begivenhet som oppstår foran deg (Slukets IllusjonsgjenskapingTM) får jeg ikke av denne First Watt konstruksjonen i denne omgang. Opplevelsen av rom og luft er ikke slik jeg er vant til. Jeg er likevel blitt nysgjerrig på hva andre Pass konstruksjoner kan gjøre i anlegget mitt.

    @Leikis: Tusen takk for lånet (så langt), jeg er glad for muligheten til å bli bedre kjent med denne. Var det noen spesiell grunn til at du gikk for akkurat denne konstruksjonen når du skulle reise ut av Holton-land?
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bære hyggelig å låne ut litt utstyr, vet også jeg får en ærlig tilbakemelding på hvordan den låter :)

    Valgte vel å bygge denne forsterkeren fordi det ligger ut en veldig god bygge beskrivelse, xlr var også et krav.
    Den er også omtalt som en meget god konstruksjon, og jeg ville mestre å sette sammen selve forsterker printene.
    Antar også att den kan være lett å omsette til penger ??????
    Ulempen med å bygge sånne lav effekts forsterkere er at jeg blir nysjerig på sånne lette å drive høyttalere :rolleyes:
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke komponenter (motstander og kondiser) bruker du i Alphen din Leikis?
    Jeg bygger en Alph nå (dvs venter på deler) og har brukt en blanding av Takman Carbon og Metal samt Mills 5w 0,47ohms motstander.
    Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for av C1 men Clarety MR vurderes sterkt.
    Vil tro at den har endel å si spes når du kjører balansert.

    Jeg har ikke brukt for annet enn Phono inn så C1 blir neppe super-kritisk siden jeg skal legge sammen minus og jord.

    Per
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvilke komponenter (motstander og kondiser) bruker du i Alphen din Leikis?
    Jeg bygger en Alph nå (dvs venter på deler) og har brukt en blanding av Takman Carbon og Metal samt Mills 5w 0,47ohms motstander.
    Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for av C1 men Clarety MR vurderes sterkt.
    Vil tro at den har endel å si spes når du kjører balansert.

    Jeg har ikke brukt for annet enn Phono inn så C1 blir neppe super-kritisk siden jeg skal legge sammen minus og jord.

    Per
    Jeg har svart i tråden min siden det passer bedre der en her :)

    http://www.hifisentralen.no/forumet...r/34172-leikis-lyd-sitt-svarte-anlegg-44.html
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Emotikon, hvordan er tempen på Aleph J da :)
    Hei og beklager sent svar - dagene raser unna i musikkenes/konsertenes navn her.

    Alpeth J står uvirksom i vinylrommet. Grunn; jeg har da f..ikke xlr-kabler i hus (som er lange nok) Ikke har jeg overganger rca/xlr heller ;)
    Om jeg skaffer xlr-kabel må jeg koble meg utenom den eksterne dacen - den interne i preampen er grei nok, men litt for "snill og pyntelig" for meg. Så sammeligning blir litt rart.
    Hvor kjøpe overganger her i Trheim, nå på Lille Julaften monn tro? :rolleyes:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    325615d1433965458-leikis-lyd-sitt-svarte-anlegg-holton-20l-pa-besa-k.jpg


    Da er besøket over for denne gang. Har hatt leikis sin Holton 20L 20w klasse a forsterker på besøk en uke. En utmerket forsterker som jeg fint kunne levd med istedenfor mine egne 300b. Selv om det føltes litt som å komme hjem igjen å koble opp sitt eget, så er det ikke mye annet enn en følelse som er forandret. Holton var støyfri, hurtig åpen og gjorde alt riktig i mine ører. Blitt nysgjerrig på 50watteren nå..
    Har spilt mere musikk siste uka enn på lenge, og kona har også brukt anlegget aktivt; bedre skussmål kan ikke en låneforsterker få:)
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Takker for att du tok deg tid til en lytt på Holton. Setter pris på ærlige tilbakemeldinger om byggene mine :)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Da er JBL 4430 satt på lager en stund. Et par høyttalere som jeg har lurt på hvordan ville høres ut her hjemme helt siden jeg hørte de for første gang, har overtatt plassen inntil videre. Mye justeringer som skal til for å få de optimale, men de viser frem tilstrekkelig av kvalitetene sine fra starten av til at jeg vet det vil være verdt bryet. At Christoffer Rådlund bildet og det ene vinduet mer eller mindre forsvinner er bagateller som må løses..

    IMG_3824.jpg

    Gunzis Geir Fredriksen konstruksjoner med Manger..
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Veldig lenge siden sist. Anlegget er stort sett det samme. Annen platespiller, arm og pu, men ellers. Grunnen til post er en memo to self. Har tre effektforsterker jeg veksler mellom, har i lang tid spilt på en f5 turbo, men har nå satt inn dpa 6c33c se blokkene igjen. Hver gang jeg gjør det lurer jeg på hvorfor jeg drøyde. Så også i dag. Jeg kommer nærmere musikken hver gang.
    9F230497-DA4F-420A-BE1C-0BCEC11EE97E.jpeg
    0FA10C51-8E8C-4822-B5C7-8079F5246E2D.jpeg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Musikkinteressen har våknet over coronatida, vinyl lyd fikk meg til å engasjere meg i anlegget igjen og. Har noen planer jeg håper på å realisere i løpet av våren.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flott med innlegg her igjen og takk for sist.
    Vi har noe som skal sammenlignes - så tar gjerne en tur innom for litt musikk og kaffe og slikt, igjen.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det er faktisk helt nødvendig å ha flere amper å rokkere i anlegget med, hvordan skal man ellers få definere egenskapene på hver enkelt løsning?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.951
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kommer jeg nærmere musikken med Mig-25 rør kontra f5 turbo? Om vi bruker denne skiva er det lett;
    5B7BBE71-5D69-493A-917E-9DE3D54DE973.jpeg

    Spiritualized sitt mesterverk fra 1997, her i en vinyl me please utgave fra 2020. Det tok omtrent 2 år å spille inn dette og hver eneste låt er lag på lag med instrumenter og vokal.
    Med f5 innkoblet savnet jeg ingenting, alt høres bra ut og den gir en knivsodd mer kontroll i bassen, men når dpa ble koblet inn skjedde det mye. Det virker som om det er bedre plass på scenen. Alt i produksjonen har fått plass og ingen står i veien for hverandre. Alt er klart og tydelig, og besnærende lett og uanstrengt. Det skjer noe som sanses som ‘riktig’ (i mangel på bedre ord).
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Musikktips herfra er alltid verdt å sjekke ut! Spiritualized ankommer hjemmekontoret imorra via Spotify.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn