hifiguru skrev:
Herlige bilder Grumpy, første minner litt om en 50-talls sci-fi-film-kulisse.....
Jo takk, det siste forteller ihvertfall langt mer om EiK sin kompromissløse og raskt middelaldrende,
religiøse oppfatning om opptennigsved som lydtweak, mer enn mine prestasjoner ;D
- Forøvrig et satans rom å skyte bilder i til tross for at EiK denne gang hadde hadde tørket bort
mesteparten av støvet fra sist jul.
Bortsett fra nytørket ren lyd, var det nysgjerrigheten på ZYX Artisan Riaa som drev meg ut i regnværet
denne kvelden. Monoblokkene fra VTL snek allikevel til seg størst oppmerksomhet i tillegg til forforsterkeren (VTL 7.5).
Jeg slet med å bære egen VTL ned i stua, men disse bør man helst være fire armer og to rygger på.
Det var ikke mye som minnet en på at disse VTL'ene var bestykket med åtte rør i hver kasse.
Støy, unaturlig varm og tilslørende lyd var helt fraværende. Hele seansen ble preget av en nytende oppmerksomhet
til musikken, samtidig som VTLene på ingen måte gjorde seg bort i rommet - tvert om var de dritlekre.
Med trinnvis påslag av rørene, unngås det berømmelige strømnettsjokket som sørger for
sprutsikringer og
unødvendige turer i mørket, i halvpussa tilstand med stor risiko for "113". Jeg velger å tro at dette kanskje kan være
en årsak til at rørene spiller flere timer i VTLen enn normalen. Sistnevnte er utelukkende basert på en logisk egentenking
ut i fra en annen eiers uttalelse om egenopplevde 5000 timer på rørene. Annen automatikk sørger for
kutt om rør eller
annet skulle feile for å redusere risikoen for annen skade på effekttrinnene. - En betryggende løsning som helt
sikkert finnes i andre effektrinn også. Autobias anser jeg som et stort pluss. Fronten har en pansertykk,
profilert aluminiumsramme. Den virket noe tykkere enn på egen ST150, men det kan vel
måles som alt annet?
Jeg har langt i fra tilstrekkelig nok grunnlag for å uttale meg om VTL 7.5 hever totaliteten hos EiK fremfor Lyraen jeg hørte sist.
Flertallet ville neppe motsette seg utsagnet om at Lyraen er estetisk en divisjon opp visuelt sett. Allikevel var VTL 7.5 better-looking
live
enn det jeg har sett avbildet. Jeg har tidligere uttalt meg om at enkelte av VTLs preer minner meg om min første videospiller i BETA-format.
På det området vil jeg moderere meg litt, men konkluderer fremdeles med at denne låter langt bedre enn hva utseende tiltaler meg.
Bak 7.5ens to bokser (clean-/dirtybox) ligger det både tanker og teorier i konstruksjonen som jeg ikke er videre kjent med fra tidligere.
De skal jeg ikke utdype annet enn et backstage-bilde av cleanboxen:
Ikke rart at ZYX Artisan Riaaen fikk noget mindre oppmerksomhet. Den lille boksen med blå lysdiode,
kan skimtes midt på, helt til høyre. Det er et Riaa-trinn som jeg ser frem til å prøve ut på egen elektronikk.
/...