Fint du fortsatt er interessert i Forsman.Kalle Klovn skrev:Takk til både Eik og Grumpy for gode svar på mitt spørsmål! Jeg har ikke "gitt opp" Forsman - bare så det er sagt. Jeg skal definitivt sjekke dem ut mer!
Siden sist har jeg også lest KV sin test i Fidelity, og han peker faktisk litt på det samme som jeg kommenterte (litt dempet grunntone område). Det er mulig at vi faktisk bare snakker om at vi med "bokshøyttalere" venner oss til litt "sminking" av lyden ved at kasseresonanser bidrar til mer volum i dette frekvensområdet.
Det var koblet opp med Pass 60.5 først, også det bra, men magien kom først når de koblet om til VTL blokkene på request fra undertegnede, og ja, det var hos HiFi Consult, de er helsolgt på disse høyttalerene...EiK skrev:Så flott at du likte de..
Forsman og VTL er en veldig god match. Detaljene kommer virkelig frem med den kombinasjonen, og med meget bra dynamik.
Var det hos Hi-fi Consult ? Det er vel den første forhandleren utenfor Norge som har tatt den inn.
Bare hyggelig det vettu, er det gjennomført så er det gjennomført vettuEiK skrev:Takk for det DoMentor.
Jeg så du var interessert i Forsman i en annen tråd. Liker du dipoler, så er de et veldig godt alternativ. Med magnestat-elementer i diskant og mellomtone, så får de også den oppløste og vektløse lyden som elektrostater har. I tillegg til en sømløs overgang til de glimrende dipolbassene fra Seas. På denne siste serien fra Forsman har de brukt mye ressurer på å eliminere problemene med dipol-prinsipet. Og jeg synes de har lykkes veldig bra.
Nå i sommer har jeg jobbet litt med plassering og demping i taket, og resultatet har blitt bedre fokus og en veldig luftig og fri i det øvre frekvensområdet. Dette området overrasket meg mest med denne høyttaleren. Jeg hadde jo Piega som med sitt koaksiale båndelement var meget bra i dette området. Men Forsman hadde bedre dynamik og kropp, og var totalt sett å foretrekke.
Ellers så er det i bassen jeg synes den har sine klare foretrinn i forhold til andre ht. Her har de samarbeidet godt med Seas som har laget elementer med den optimale Q-verdi for høyttalere uten kasse. Dette gir en svært presis og høyoppløst bassgjengivelse. En kamerat av meg som har spilt trommer og orgel i en mannsalder, sa det var de første høyttaleren han hatt hørt som kunne skille og høre at det var to bassintrumenter på opptaket. Alle andre ht han har hørt så virket det som det var et instrument.
Hvis du er i Oslo-området, så er det bare å komme en tur hvis du er interessert i en lytt.
EiK skrev:Da får jeg takke så mye for hyggelig besøk og flotte tilbakemeldinger.
Alltid trivelig å treffe andre med samme interesse.
Det med pinpoint og konturer som du nevner Morten, har nok noe med høyttalerprinsippet å gjøre. Dipoler og magnestatelementer har nok ikke så mye av i forhold til f.eks.Montana jeg hørte hos R.E.S.
En annen ting man diskutere i hvilken grad det er pinpoint på live musikk.
Langt hår hører 60-årskrisa til det.............for de som fortsatt har hår i den gruppa.........R.E.S. skrev:Har Unto kommet i 40-årskrisa? Synes han begynner å bli langhåra. Kanskje han sparer til hestehale ;D
Roy
Hvor mange prosent av skivene våre er liveinnspillinger da?impulse skrev:EiK skrev:Da får jeg takke så mye for hyggelig besøk og flotte tilbakemeldinger.
Alltid trivelig å treffe andre med samme interesse.
Det med pinpoint og konturer som du nevner Morten, har nok noe med høyttalerprinsippet å gjøre. Dipoler og magnestatelementer har nok ikke så mye av i forhold til f.eks.Montana jeg hørte hos R.E.S.
En annen ting man diskutere i hvilken grad det er pinpoint på live musikk.
Dette har du helt rett i, EIK. Pinpointing på den måten noen etterstreber foran anlegget , finnes ikke live på samme måten. Dermed kan man jo si det er en distraksjon.
Døøøhhhh...er`e no gærnt med hestehale også nå ???R.E.S. skrev:Har Unto kommet i 40-årskrisa? Synes han begynner å bli langhåra. Kanskje han sparer til hestehale ;D
Roy