På besøk hos Johnnnygrandis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Slik jeg forsto det på den tekniske utvikleren fra Magico fungerte Q5 i best på rom fra 35kvm og oppover, betyr dette at i mindre rom 20-25kvm selv med akustikk remedier vil det bli vanskelig å få til en slik HT ?

Akkurat de 35kvm> ruinerer på en måte drømmen min litt

Mange kjekke hififreaker var der.
    Jada jada men hvorfor har du kuttet meg bort fra bildet da KW... ;D
    1.For at de andre skulle fremstå som litt kjekkere ;D
    2. Du gjemte deg av samme grunn, for å være grei ::)
    En OVKer er så blyg av seg at han gjorde seg usynlig, enten hadde han gått eller så kom han seg ut av bildet før jeg fikk knipset.
    Den andre er den rake motsetningen...........ikke mye blyg og beskjeden den fyren nei ;D

Til Q5 og eventuelt mindre rom, så tror ikke jeg at det vil by på problemer når en i tillegg gjør noe med rommet askustisk sett.
    Men hvorfor da ikke bare gå for Q3 og spare masse penger ( ca. 200K + ?)

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    1.For at de andre skulle fremstå som litt kjekkere
    2. Du gjemte deg av samme grunn, for å være grei
    En OVKer er så blyg av seg at han gjorde seg usynlig, enten hadde han gått eller så kom han seg ut av bildet før jeg fikk knipset.
    Den andre er den rake motsetningen...........ikke mye blyg og beskjeden den fyren nei
    ;D ;D

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.500
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flotte bilder, mye kjekk ungdom og utrolig fine produkter ;)
    Kjekt å lese og mye fint å se :)
    Takker for innblikk grandis!

gismo

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:

gismo
    Ja, så lenge det var jeg som tok bildet ;)

Mvh.KW

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    johnnygrandis skrev:
    Slik jeg forsto det på den tekniske utvikleren fra Magico fungerte Q5 i best på rom fra 35kvm og oppover, betyr dette at i mindre rom 20-25kvm selv med akustikk remedier vil det bli vanskelig å få til en slik HT ?

Akkurat de 35kvm> ruinerer på en måte drømmen min litt ;D
    Drøm videre!
    Hr. Tammam er tydeligvis uenig med sjefen Alon Wolf. I Gøteborg fortalte Alon meg at han ikke så noe problem med å bruke Q5 i mye mindre rom, tom under 20 m2.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.500
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    KW skrev:
    gismo skrev:

gismo
    Ja, så lenge det var jeg som tok bildet ;)

Mvh.KW
    ;D ;D
    Hmmm....flott bilde KW (en av dere får ta æren for det!)

gismo

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gammeln skrev:
    johnnygrandis skrev:

Akkurat de 35kvm> ruinerer på en måte drømmen min litt ;D
    Drøm videre!
    Hr. Tammam er tydeligvis uenig med sjefen Alon Wolf. I Gøteborg fortalte Alon meg at han ikke så noe problem med å bruke Q5 i mye mindre rom, tom under 20 m2.

Mr. Tammam (under forutsetning at det var representanten for Magico her i Oslo) forklarte at det hadde med hvordan driverene var konstruert (den store mellomtonen var visstnok en av grunnene), dette gjorde at det måtte være minimum 2,4 meter ifra elementene til lytteren. Han forklarte også mer i detalj hvordan og hvorfor det var slik uten at jeg klarer å gjengi det med tekst her.
    Uansett er det jo bare for meg å fyre av en mail til Magico for å høre hvordan selskapet stiller seg offisielt til dette da jeg tipper det er flere som har lurt på det samme.
    Det jo Alon som vel bør vite mest om dette men samtidlig vil han nok selge flest HT også, i denne ligaen er det ordentlig surt å skulle gjøre ett bomkjøp da jeg vil tro at pengene er Non-Refundable.

Han forklarte det videre slikt: (fritt fra hukommelsen, rett meg gjerne KW eller Grumphy ;D)

Magico Q1 < under 20Kvm
    Magico Q3 > 20k - 35Kvm
    Magico Q5 35kvm >

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Interessant. Sa han noe om hva som ville gå feil dersom avstanden kom under 2.4 m?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nei desverre men jeg tenkte å sende de en mail da det hadde vært interresant å fått litt innsyn hvordan de stiller seg til hva Mr. Tammam har fortalt.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.173
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Magico Q1 < under 20Kvm
    Magico Q3 > 20k - 35Kvm
    Magico Q5 > 35kvm >
    Ganske korrekt siterer du Yair Tammam på et konkret spørsmål fra salen. For meg høres dette også logisk ut som en guidance. Han nevnte vel Q3 opp til 40 kvm med Q5'en på et overlap fra 35 kvm. ...om jeg husker riktig? ::)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det med minimumsavstander til de forskjellige henger nok sammen med div. delefrekvenser samt at det skal henge best mulig sammen (grunnet avstanden mellom de forskjellige elementene.
    Tenker da på avstanden mellom bassene sett under ett og så mellomtone og så diskant.

Altså vi minmumsavstanden være stigende fra Q 1 og oppover, mener dog å huske at det ikke var snakk om særlig stor forskjell mellom Q3 og Q5, mens en naturlig nok kunne sitte nærmere med stativern Q1.
    Dette ble sikkert ytret som et minimum for maksimalt resultat for at det skal "henge" i sammen.

Han oppga vel kvadratmål som i noen grad overlappet hverandre.
    Tviler sterkt på at Q5 ikke ville kunne fungere tilfredstillene i stua mi 28/30kvm f.eks.

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Eneste jeg lurer på om disse "reglene" også gjaldt selv om rommet var akustikk behandlet...?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    Han oppga vel kvadratmål som i noen grad overlappet hverandre.
    Tviler sterkt på at Q5 ikke ville kunne fungere tilfredstillene i stua mi 28/30kvm.

Mvh.KW
    Hvilke tanker er det du tenker nåda KW ;D

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Men det må da vel være mulig å oppnå 2.4 m avstand i rom som er betydelig mindre enn 35 m2? Er det avstand eller areal som egentlig er det avgjørende her?

Dersom det er avstanden mellom elementene som er årsaken kan det ikke bli så mye mindre minimumsavstand med Q3, det er ikke rare høydeforskjellen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Skal få sendt den mailen ikveld jeg, poster inn her ved svar !

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.173
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Eneste jeg lurer på om disse "reglene" også gjaldt selv om rommet var akustikk behandlet...?
    Målene var generelle guidelines, men har du 10 kvm så glem Q5 og velg Q1 ...var vel budskapet. I realiteten får nok alle nødvendig bistand om lukten av Magico skulle bli for sterk.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.500
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    johnnygrandis skrev:
    Magico Q1 < under 20Kvm = ca pris
    Magico Q3 > 20k - 35Kvm = ca pris
    Magico Q5 35kvm > = ca pris
    Noen som vet og kan fylle inn over her ;)

gismo

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    ssm skrev:
    Magico ene der var råe , tipper kabinettene er stive nok , he he....

Hva er kabinettet laget av i yttermatriale på Magico ?
    Kabinettene er aluminium tvers gjennom.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Alon Wolf:

http://www.stereophile.com/interviews/508int

I built my first aluminum speaker 10 years ago. Aluminum is a far more appropriate material for a box than MDF, which is the worst thing you can use. A box should be both well damped and stiff; MDF is very damped, but it is not very stiff. The box should also have mass. But since MDF is structured of resin and glue, it's not really hard. When you attach a driver to an MDF box, because it's a damped material, the MDF swallows up a lot of the energy the driver is putting out. It stores the energy, which builds up until you hear the box flexing. When you hear a driver in a well-damped aluminum enclosure, you hear things you never heard before, because all the energy is free to come out into the room."

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gammeln skrev:
    ssm skrev:
    Magico ene der var råe , tipper kabinettene er stive nok , he he....

Hva er kabinettet laget av i yttermatriale på Magico ?
    Kabinettene er aluminium tvers gjennom.
    De kjøpte opp en CNC fabrikk nede i California der de produserer alle delene i Q- serien.

Every part is engraved with a part number for quick identification and cataloging.

Vedlegg

goffagutt

Fersking
    Ble medlem
    27.04.2010
    Antall liker
    0
    fantastisk opplegg, Frode som vanlig meget dyktig og fin presentasjon av de ulike aktørene.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    KW skrev:
    Mvh.KW
    Nei, kan du forstå KW. ;) ;) ;) ;) ;)

Blyg
    Kamersky

your pick.

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Alon Wolf:

http://www.stereophile.com/interviews/508int

I built my first aluminum speaker 10 years ago. Aluminum is a far more appropriate material for a box than MDF, which is the worst thing you can use. A box should be both well damped and stiff; MDF is very damped, but it is not very stiff. The box should also have mass. But since MDF is structured of resin and glue, it's not really hard. When you attach a driver to an MDF box, because it's a damped material, the MDF swallows up a lot of the energy the driver is putting out. It stores the energy, which builds up until you hear the box flexing. When you hear a driver in a well-damped aluminum enclosure, you hear things you never heard before, because all the energy is free to come out into the room."
    Han har tydeligvis ikke hørt en BL5 før.
    Helt enig i at det er mystisk hvordan MDF har fått innpass i høyttalerkonstruksjoner, inntil man skjønner at det brukes fordi det er billig å kjøpe og enkelt å skjære til (skåner skjæreblad så de varer lenger). MDF er også mer motstandsdyktig overfor svingninger i fuktighet og temperatur.

En BL5 har tatt tak i den samme utfordringen, men man har vågd påstanden at det er boksen som er problemet, ikke materialet. Det samme ser man at andre produsenter gjør, som Gallo, Gradient med Helsinki, MBL med midt- og topp, osv.

KEFs aluminiumshøyttaler er skapt av aluminium, gjort så stiv som overhodet mulig, og i tillegg "kaotisk" formgitt for å undertrykke enhver resonnansforplantning.

Selve prinsippet, et grunnfast og ikke-resonnerende festemateriale for elementene, er selvsagt viktig. Og skal man ha en boks så er det som gjøres til Q5 klart veien å gå, om enn ikke massemarkedsvennlig.

I BL5-konstruksjonen har man en massiv senterstamme som det er borret kabelleier i; skillediskene er også massive, folk forventer "high-hat" lyd når de knakker på dem, men de er dreid i aluminium og er uten noen resonnans; og de akustiske linsene er også i massivt metall.

Skjørtet består av en spesiell ikke-resonnerende plastkompositt, valgt nettopp fordi den er akustisk død. Det er greptjukt. Så man har gjort alt man kan for å sikre at det eneste som resonnerer er elementene - høyttalerkonstruksjoner som ikke gjør dette, er feilkonstruksjoner. Atkinson er meget bevisst på dette, og sørger for å måle kassenes egenresonnans når han gjør ht-tester, det er mye begredelig som påvises.

KEFs Muon:

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ja de Beolab 5 hadde vært morsomt å fått høre på.

Fremdeles strålende fornøyd med min INT202 der den drar signaler ut av Mac Minien og stabler bitsene i riktig rekkefølge. ;D Forøvrig er responsen god på Moon settet mitt som ligger på brukten men så var det det med de pengene da. Har fått bud på 30K men det blir for langt unna prisantydning. Uansett er det ingen hast da jeg jo egentlig er strålende fornøyd med Moon utstyret som kjent - men så var det det med den Evolution serien da. ;D

Preampen min er inne hos Dahlens elektronikk service for å få byttet Led lyset i forkant da det var håpløst å gjøre dette selv. I den forbindelse for jeg jo prøvd ut Berkeleyen direkte i W-5 noen som ser ut til å fungere veldig bra. Huset har vært fullt av overnattingsgjester så det har blitt lite musikk i det siste. :(

Har stablet om i racket så noen bilder kommer når preampen er tilbake.

Innerst inne i bildet ser dere Weiss INT202`en.

Spiller denne i high rez i øyeblikket.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Takk for det cyber, skyter med ett billig Nikon D40 med standardlinse så det kreves endel etterbehandling for at resultatet skal bli nogenlunde bra.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Da var Moon settet solgt til ny lykkelig eier.

Og jeg har allerede innkjøpt nytt som kommer inn døra senere ikveld, dette blir gøy.
    Så spørs det bare hvordan jeg skal få plass til 80kg forsterker i det lille nette racket mitt ;D ;D

blindlemon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    johnnygrandis skrev:
    Så spørs det bare hvordan jeg skal få plass til 80kg forsterker i det lille nette racket mitt ;D ;D
    80Kg! Hva er det, fortell, fortell!

PS: har handlet litt i dag jeg også: I den andre enden av vektskalaen. 350g veier den og har et navn som har med magnetisme å gjøre ;)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer ;D
    Dette betyr at SkedsmoAudio må samles snart for godkjenning ;D
    Du får lage deg et rack med samme aluprofiler jeg har under akvarie mitt (ca1100kg) :D
    VidarJ

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    8
    Jøss,stooore kasser. spennende!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vidarje skrev:
    Gratulerer ;D
    Dette betyr at SkedsmoAudio må samles snart for godkjenning ;D
    Du får lage deg et rack med samme aluprofiler jeg har under akvarie mitt (ca1100kg) :D
    VidarJ
    Helt svett her nå Vidar, demontere racket gjøre om gjøre ditt gjøre datt !! puuuuhhhhh ÆÆÆ vil ha lyd ;D

Før den kritiske klubben kommer må alt spilles inn,- 100 timer kan du skjønne !!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn