På tide å vurdere republikk?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Det norske kongehus er latterlig, og til latter i Europas øvrige kongehus.

Selv later jeg som om jeg er i en republikk. At finnene og islendingene skulle være så mye klokere når det gjaldt!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.594
Merkelig, jeg kommer ikke inn på den nettsiden. Har noen gått fem på her? ;D

R

RL69

Gjest
Helt utrolig!!!

Men det står jo .....ifølge Se og Hør. Så jeg velger å ta det hele med en klype salt (eller fem).

Republikk bør jo vurderes uavhengig av hva disse "royale individene" foretar seg for å tjene noen grunker ekstra.

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Endelig er det en kongelig som gjør seg fortjent til skattepengene våre :-*. Det er jo noe kongelig over å være synsk. :-\ ::)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Hva annet kan man forvente seg av henne da? Hun giftet seg jo med Ari Behn.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.726
Torget vurderinger
2
Kongehuset får jo en helt ny og bedre image når de slår i bordet med synske personer.
Vi trenger dette. Hadde bare noen av de stått fram med evner til healing også nå.
Og tidsreiser. Kanskje det er mye sånt som kongehuset har holdt skjult for oss, undersåttene.

T

theStig

Gjest
Jeg synes at Kongerikets teleportør burde vises fram i full offentlighet. At vi har en slik er helt åpenbart - de færreste tviler vel på at enkelte Se&Hor-profiler er hentet fra andre planeter?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
For min del må Märtha Louise tro på hva hun vil. Men prinsessetittel burde hun ikke lenger ha, siden hun ikke utøver noen funksjon i kongehuset utover å være seg selv. Strengt tatt burde ikke dronningen heller være dronning. Men dette liker jeg dårlig: http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelige/article1902063.ece

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.726
Torget vurderinger
2

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Märtha og hele kongehuset burde selvfølgelig ha pakket sammen for lenge siden, maken til smakløse jettsettere med for mye av våre skattepenger skal du se lenge etter.
Men det som er virkelig skummelt er at 41% av de som svarer i VGs poll tror på engler!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde temaet republikk oppe til vurdering for flere år siden. Jeg fant det formålstjenlig.

Det ser ikke ut til at jeg kommer til å endre syn på saken med det første.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.726
Torget vurderinger
2
Hvem skulle vært president hvis kongehuset abdiserer ?
Ikke kom nå trekkende med Hagen eller denslags.

Noen som har lagt merke til hvor lik kong Harald og Simpson er ?

R

Roysen

Gjest
Jeg har liten tro på at kongehuset har vært innvolvert i beslutningen som er tatt i å gå offentlig ut å påstå noe slikt som prinsessen her gjør. Forøvrig er jeg enig i at republikk burde vært innført. De kongelige er da kun vingeklipt gallionsfigurer som ikke er demokratisk valgt.

Mvh
Roysen

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
Vet om endel mennesker som er mot kongehuset og vil ha republikk.
Når de synes noe er veldig bra bruker de ofte utrykket "Helt Konge";
henger ikke helt på greip.

:p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes det hadde vært helt konge med Harald som president. ;)

K

Khanate

Gjest
På tide å avvikle statskirken?

Det spørsmålet prinsessen bringer på banen er vel heller om hvor vidt vi skal beholde statskirken.
Prinsessen er ikke (på det nåværende tidspunkt) vår kommende regent.
Etter hva jeg begriper er hennes forpliktelser og gjenytelser i samband med tittelen Prinsesse svært begrensede.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Khanate skrev:
Det spørsmålet prinsessen bringer på banen er vel heller om hvor vidt vi skal beholde statskirken.
Statskirken vurderer etter hva jeg har forstått hvorvidt de er tjent med å beholde prinsessen som medlem. Hun står for noe ganske annet enn statskirken i dette. Å gjøre hennes synspunkter til argumenter mot statskirke blir derfor helt feil.

Khanate skrev:
Prinsessen er ikke (på det nåværende tidspunkt) vår kommende regent.
Det er riktig. Dog tydeliggjør dette hvor lite kontroll vi har over hvem som til enhver tid er regent. (Ingen kontroll, for å være presis.) Hadde reglene om arverekkefølge blitt endret før Märta og Håkon ble født, i stedet for etter, så hadde hun vært først i arverekkefølgen.

Dette er hva jeg kaller drittflaks.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det Norske kongehus bringer nytt blod inn i rekkene!
Det Norske kongehus bringer nye tanker inn i hodene!

Leve Kongehuset!!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kanskje en del som kaster stein i glasshus her?? Er det verre å ha kontakt med engler enn å høre ting som i følge ekspertisen beviselig ikke kan høres? Noen som tar skade av dette? Noen som kan vite med sikkerhet at hun ikke har rett i det hun sier? Noen som har en eneste god presidentkandidat de kan dra frem her til lands? Hvem ville dere valgt?

Er enig i at Martha har en noe merkelig smak når det kommer til menn… men at hun skal være noe verre enn de fleste andre her til lands kan jeg ikke se, neppe sprøere heller, vi har vel alle våre små og store særegenheter, kan ikke se at dette var noe å ta så på vei for…

Kongehuset er jo ellers i dag ikke annet enn norgesreklame uten noe makt, våre kongelige er jo ellers ikke blant de som skjemmer seg ut i særlig grad om man ser seg litt om i verden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kongehuset i dag er ikke noe annet enn et hinder for en revisjon av grunnloven.

I dag er det overhode ikke samsvar mellom loven og realitetene når det gjelder maktfordeling.

Vi har gjennom sedvanerett etablert parlamentarisme. Kongen har gjennom samme sedvanerett mistet sin politiske makt.

Grunnloven beskriver noe ganske annet. Grunnlovens tekst gir faktisk fortsatt kongen makt.

Kongehuset er en klamp om foten til de som ønsker at praksis og lov henger sammen.

P.S. Jeg glemte å fortelle at vi har betalt disse familiene meget god lønn for å knulle fettere og kusiner gjennom generasjoner. Innavlen ser dessuten ut til å bære de merkverdigste frukter.

K

Khanate

Gjest

Zomby_Woof skrev:
Khanate skrev:
Statskirken vurderer etter hva jeg har forstått hvorvidt de er tjent med å beholde prinsessen som medlem. Hun står for noe ganske annet enn statskirken i dette. Å gjøre hennes synspunkter til argumenter mot statskirke blir derfor helt feil.
Bare en liten presisering: jeg mener at prinsessen bare belyser en trend i samfunnet. Jeg tror de kaller det nyreligiøsitet i pressen. Folk har en tendens til å tro på helt andre ting enn det som formidles av deres offentlige trosfelleskap statskirken. Folk tenderer å tro på slikt som kirken og vitenskapen, i felles front gjennom flere århundreder, har forsøkt å drive ut av folk. Nemlig folks egne åndelige erfaring og overbevisning.

Om statskirken vurderer å kaste ut prinsessen på bakgrunn av hennes livsanskuelser, så burde de vurdere resten av medlemsmassen og.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Engler er arketyper og hører hjemme i det kollektive ubevisste, slik sett ser jeg ikke hvordan hva hun representerer er noe mer fjerntliggende en kristendommen, tvert imot er det høyest tradisjonelt (og langt fra en ny trend). Men vi har allerede antroposofien og steinerskolen Martha...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
The Atl skrev:
Engler er arketyper og hører hjemme i det kollektive ubevisste, slik sett ser jeg ikke hvordan hva hun representerer er noe mer fjerntliggende en kristendommen, tvert imot er det høyest tradisjonelt (og langt fra en ny trend). Men vi har allerede antroposofien og steinerskolen Martha...
Ja la oss ikke høre mer om slikt tull. (eks steinerskole elev...)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
4
Jøss, mange som kjenner Martha personelig her?
Hvordan vet dere at hun ikke kan ha synske evner.
Janteloven som lever kanskje ;)

A

Atle Kristiansen

Gjest
wotg skrev:
Dårlige minner fra eurytmien? Min erfaring er forøvrig at det som oftest ikke er formen for pedagogikk som ødelegger for steinerskolene, men dårlige pedagoger med for mye makt over undervisningen. Med de rette ressurser vil jeg anta at steinerskolen kan være et langt bedre alternativ enn den tradisjonelle skole.

Alt for mange dårlige lærere i dagens steinerskoler...

G

Gjestemedlem

Gjest
RJEL skrev:
Jøss, mange som kjenner Martha personelig her?
Hvordan vet dere at hun ikke kan ha synske evner.
Janteloven som lever kanskje ;)
Tja kanskje hun nå kan få seg bijobb som oppsporer av bortkomne kattepuser og forlorne gifteringer.

Men dette ligger jo egentlig godt innenfor hennes kompetansefelt. Og skulle broren bikke over er hun et egnet overhode for den norske kirken.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
The Atl skrev:
wotg skrev:
Dårlige minner fra eurytmien? Min erfaring er forøvrig at det som oftest ikke er formen for pedagogikk som ødelegger for steinerskolene, men dårlige pedagoger med for mye makt over undervisningen. Med de rette ressurser vil jeg anta at steinerskolen kan være et langt bedre alternativ enn den tradisjonelle skole.

Alt for mange dårlige lærere i dagens steinerskoler...
Nei det er mere mangel på realisme. Eurytmien var bare meningsløs. Jeg vet ikke om steinerskolen har flere dårlige lærere enn vanlig skole, men jeg kan ihvertfall si med sikkerhet at det er viktigere at du som lærer passer inn i gruppen enn dine faglige kvalifikasjoner.
Ang. selve antroposofien så har den en veldig sterk stilling i steinerskolen - også i forhold til daglige gjøremål. Dette kommer til syne i kreativ alternativmedisin fremfor helsesøster, total mangel på gymnastikk eller gymsal, men gjærne 4 - 5 euyrutmisaler...
Med hovedankepunktet er mange av lærerenes mangel på kontakt med den virkelige verden, det er vel å bra at de ønsker at barn skal være slik Rudolf Steiner fremstiller de, men det er nok heller sjelden. mange av lærerene jeg hadde var synelig frustret, sågar gikk helt i frø av at barn lekte, var høylytte, sloss, mobbet hverandre osv.
De gangene jeg blir spurt om jeg anbefaler steinerskolen svarer jeg med et resolutt nei.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette kan jo bli rett morro etterhvert :D

Prinsesse Märtha Louises evner til å komme i kontakt med englene kan føre til at hun kommer i kontakt med demonene også, mener professor Tormod Engelsviken ved Menighetsfakultet (MF).

http://www.ba.no/nyheter/irix/article2893285.ece

Ride on baby!

G

Gjestemedlem

Gjest
Egentlig synest jeg nå når jeg får tenkt meg litt om at prinsessen er ganske sympatisk når alt kommer til alt.

Øvrighetspersoner og spesielt kongelige og adelige uten innslag av befriende eksentrisiteter er jo bare triste og kjedelige.

Damen storkoser seg sikkert med dette, og da får man bare lene seg tilbake og ikke forstyrre for mye.

Eller som trønderne ville sagt:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
A

Atle Kristiansen

Gjest
wotg skrev:
Med hovedankepunktet er mange av lærerenes mangel på kontakt med den virkelige verden, det er vel å bra at de ønsker at barn skal være slik Rudolf Steiner fremstiller de, men det er nok heller sjelden. mange av lærerene jeg hadde var synelig frustret, sågar gikk helt i frø av at barn lekte, var høylytte, sloss, mobbet hverandre osv.
Nettopp, og som steinerskoleelev så blir man litt for mye i disse sjelers vold.

Det med realisme er relativt, jeg vil påstå det er vel så fraværende i våre offentlige skoler.

Nih.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.726
Torget vurderinger
2
Fru Behn har nok forlest seg på Karl Ove Knausgårds første roman. Mye bra englestoff der.

Dessuten er det vel ikke en familie i dette landet som renner ned statskirkas arrangementer mer enn kongefamilien. Det må jo sette spor og sitte der på en hard trebenk og se på kirkedekorasjoner og høre på svada over det ganske land i mange år.
Sikkert ikke alle som er like flink til å koble fra hjernen som Harald er.

Og gift med en som ser lysfontener på høylys dag kan vel ikke akkurat være noe som gjør ting bedre.

Men prinsessa har forretningssans det er ihvertfall sikkert. At hun kommer til å tjene bra med penger på kursene sine, det er vel hevet over enhver tvil.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.844
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hører vel hjemme i en filmtråd, men spørsmålet MÅ stilles: "Änglar, finns dom?"

Topp Bunn