På tide å vurdere republikk?

Z

Zomby_Woof

Gjest
På tide å avvikle statskirken?

Khanate skrev:
Zomby_Woof skrev:
Khanate skrev:
Det spørsmålet prinsessen bringer på banen er vel heller om hvor vidt vi skal beholde statskirken.
Statskirken vurderer etter hva jeg har forstått hvorvidt de er tjent med å beholde prinsessen som medlem. Hun står for noe ganske annet enn statskirken i dette. Å gjøre hennes synspunkter til argumenter mot statskirke blir derfor helt feil.
Bare en liten presisering: jeg mener at prinsessen bare belyser en trend i samfunnet. Jeg tror de kaller det nyreligiøsitet i pressen. Folk har en tendens til å tro på helt andre ting enn det som formidles av deres offentlige trosfelleskap statskirken. Folk tenderer å tro på slikt som kirken og vitenskapen, i felles front gjennom flere århundreder, har forsøkt å drive ut av folk. Nemlig folks egne åndelige erfaring og overbevisning.

Om statskirken vurderer å kaste ut prinsessen på bakgrunn av hennes livsanskuelser, så burde de vurdere resten av medlemsmassen og.
OK. Da har jeg rett og slett misforstått deg. ;)

K

knutinh

Gjest
Prinsessen burde være et fritt individ som får gjøre akkurat som hun vil på det åndelige plan som alle oss andre.

Det er pressen og de som kjøper/leser Se & Hør, VG og Dagbladet som må ha skylden for at hennes eskapader blir så kringkastet. Hvor mye avisskriverier blir det hvis jeg bekjenner meg til å tro på grønne menn?

-k

P

Parelius

Gjest
knutinh skrev:
Det er pressen og de som kjøper/leser Se & Hør, VG og Dagbladet som må ha skylden for at hennes eskapader blir så kringkastet. Hvor mye avisskriverier blir det hvis jeg bekjenner meg til å tro på grønne menn?
Prins knutinh ville ha blitt en sensasjon i den norske presse…

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Dersom kreftene som ønsker republikk etterhvert får oppfylt
sine våte drømmer, Gud skal vite at til og med kongehuset selv
jobber iherdig med saken, synes jeg allikevel kongehuset skal
få bestå i en eller annen form.
Bedre realityserie finnes nemlig ikke.

Det at Märtha nå har fått fullkontakt med de overjordiske for-
sterker bare mitt inntrykk av at hun innehar engelens rolle blant
det fargerike klientellet som vanker i slottskorridorene.

Den norske kirke, som via visse tjenere har ytret ønske om at
engelen Märtha forlater statskirken, kan umulig ha fordypet seg
i det gamle testamentet. Jeg tror iallefall ikke de er på linje med
Gud når de mener hun bør finne seg et annet trossamfunn.
Det å kaste engler ut av religionens innerste kretser har vel vist
seg, i det ene tilfellet det har skjedd, å få katastrofale følger.
De bør heller ta henne til sitt bryst.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Egentlig synest jeg nå når jeg får tenkt meg litt om at prinsessen er ganske sympatisk når alt kommer til alt.

Øvrighetspersoner og spesielt kongelige og adelige uten innslag av befriende eksentrisiteter er jo bare triste og kjedelige.

Damen storkoser seg sikkert med dette, og da får man bare lene seg tilbake og ikke forstyrre for mye.

Eller som trønderne ville sagt:

Angels and Daemons at Play..

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.457
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Umm, jeg vet da søren om republikk er tingen. Kast et blikk til republikker rundt om i verden, og bli overbevist om at HKHs tro på engler bare er en sjarmerende liten aberrasjon i forhold til presidenter rundt omkring for hvilke ingen andre epiteter passer enn Skvatt gærne og modne for frakk med lange ermer og knyting bak.. Gjenvalgt blir de også. Har vi ikke en kjekk gutt som heter Robert M der nede i Syden?
En kan jo også lure litt på hva som får velgere til å stemme på amerikanske kandidater, men der er kanskje velgerne like vrøvlete som kandidatene...

Bernt K

G

Gjestemedlem

Gjest
Oh nOOes, run for cover ...

- Märtha Louise er en representant fra helvete

- Alle som forkynner et annet evangelie, de er forbannet. De er under forbannelse ... De er ikke av gud, de er i fra helvete, fra avgrunnen, sier Hanvold i TV-programmet på Visjon Norge.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153806

Her er også et skjeldent bilde bilde av Märtha Louises mer ukjente datter Ulla Lillith Behn.

Våkn opp kristenfolk og finn frem høygaflene! Enden er nær!

A

Atle Kristiansen

Gjest
Visjon norge er definitivt norges beste samling degenererte kristene rasister, slik sett overrasker ikke dette stort.

O

OivindJ

Gjest
Stakkars idiot. Dersom han virkelig tror på det han sier da.

..også starter han talen med landets mest brukte løgn da.. ;D

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
The Atl skrev:
Visjon norge er definitivt norges beste samling degenererte kristene rasister, slik sett overrasker ikke dette stort.
Jesus var jo inkluderende og ikke ekskluderende som f.eks. Hanvold. Det står vel også noe om å kaste den første sten i Det Nye Testamentet. Hanvold har vel ikke helt skjønt budskapet. Er det noen som skal ut av Statskirken må det vel være han?

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.051
Sted
Porsgrunn
Tviler vel på at han er medlem i Statskirken. Jobbet sammen med ett par superkristne. Hvor mange ganger jeg måtte høre på at biskop Rosmarie Køhn ville brenne i helvete har jeg ikke tall på ::) Ingen av disse var medlemmer i statskirken, men aktive medlemmer i hver sin frimenighet.

NB! Køhn ville selvfølgelig brenne fordi hun stilte seg positiv til homofile i kirken.

PS! Så en oversikt over hvor mange som tilhørte den dominerende relegionsretningen i hvert land. I Europa lå Nederland sist med 50% og Norge nest sist med 70%. Øverst lå Italia og Spania med 100%.

O

OivindJ

Gjest
quantum_leap skrev:
Jesus var jo inkluderende og ikke ekskluderende som f.eks. Hanvold. Det står vel også noe om å kaste den første sten i Det Nye Testamentet. Hanvold har vel ikke helt skjønt budskapet. Er det noen som skal ut av Statskirken må det vel være han?
Alt disse tullingene ønsker seg er å ha en leder og å slippe å tenke selv. Det er derfor alt annet enn å ofre seg fullstendig betyr å måtte brenne i helvete.

Stakkars mennesker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Trygve Hergnar er litt skeptisk til Prinsessens nye karriære :)

Vil Märtha Louise tjene penger på spåkonevirksomhet, healing eller innføring i hvordan vi skal komme i kontakt med englene, så bør hun gjøre det som en hvilken som helst annen tulling vi kan flire av. Ikke som prinsesse, skriver blant annet Trygve Hegnar om Märtha Louises engleskole på lederplass i dagens Finansavisen.

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=260463&cat=31

Lerderatikkelen:

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=260369&cat=31

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har tittet inn i krystallkulen selv. Og jammen dukket det ikke opp noe interessant der når man fikk fintunet frekvensene.

Prinsessen er litt nedtrykt for tiden etter mediaoppslagene og har konsultert sin bevingede Skybert og kommet frem til at det ikke er så mange veier tilbake nå. Kongehuset er nok noe forlegent, pressen kvesser sine blyanter og de konservative er dypt rysta og vonbrotne. Selv har hun reist til Bloksberg for å gå i tenkeboksen.

Eneste ærbare vei nå er å frasi seg prinsessetittelen?

Det er bare et spørsmål om tid nå.

Jeg tipper innen 3 uker...

Noen som tilbyr gode odds?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
4
Hvis så skulle skje, kan jeg godt overta prinsesse tittelen, selvfølgelig med en moderat apanasje.
Så kunne jeg sitte å drikke vin /øll og høre på musikk hele dagen ;D

V

villov

Gjest
Det finnes mange ignorante mennesker, og det er tristå se at Hegnar gjør seg til en drittsekk i denne saken.

Det som er uheldig er at utrykk som "engler" egentlig er våre avdøde "hjelpere", som flere synske kan se.
"Varme hender" er også et uttrykk for folk med spesielle evner, men her heter det altså "varme solhender"

Det er mye mere mellom himmel og jord..enn noe annet sted.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Kan man ikke se eller måle det så eksisterer det ikke ! :eek:

Høre forskjell på kabler eller å se engler er vel to sider av samme sak ?

Kan man ut fra disse forutsetninger anta at Hegar er kabelskeptiker ? ;D

S

Slubbert

Gjest
villov skrev:
Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder, var det Darwin P. Erlandsen uttalte. Det er én plass hvor det åpenbart er enda mer; i fantasien.

V

villov

Gjest
Slubbert skrev:
villov skrev:
Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder, var det Darwin P. Erlandsen uttalte. Det er én plass hvor det åpenbart er enda mer; i fantasien.
Siterte Fleksnes, jeg da. :)

V

villov

Gjest
Spiralis skrev:

Ja hvorfor sloss når man kan diskutere kabler på HFS? ;D

Vil han ha respekt så skulle Hegnar klart ha spilt skeptikerkortet istedenfor hån og fordømmelse.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:

Akkurat. Det er ekstra morsomt når de som tror på grønne ringer på cd-plater, kabel-overtro, snu på stikk-kontakt-teorien og lignende setter seg til å hånle av andre med et alternativt syn på ting. Da er det i grunn bare å lene seg tilbake å nyte det. ;D

Jeg har aldri hørt forskjell på kabler, har heller ikke sett engler. Men jeg ser ingen grunn til å le av på de som hevder at de har, jeg ler bare av de som kaster stein i glasshus så det singler..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Spiralis skrev:
Absolutt!

Ikke minst er det å selge kabler til 100 kkr og formidle kontakt med engler mot betaling to sider av samme sak.

Det kalles bedrageri.

At dette finnes i rikt monn rundt oss er vel ingen overraskelse. At det skal komme fra kongehuset er litt for drøyt.

K

kathrine

Gjest
Spiralis skrev:

Hei!
Da finns "engler" j f r "litt dyrere kabler"
Vh
S

R

Ronny_D

Gjest
berxter skrev:
Umm, jeg vet da søren om republikk er tingen. Kast et blikk til republikker rundt om i verden, og bli overbevist om at HKHs tro på engler bare er en sjarmerende liten aberrasjon i forhold til presidenter rundt omkring for hvilke ingen andre epiteter passer enn Skvatt gærne og modne for frakk med lange ermer og knyting bak.. Gjenvalgt blir de også. Har vi ikke en kjekk gutt som heter Robert M der nede i Syden?
En kan jo også lure litt på hva som får velgere til å stemme på amerikanske kandidater, men der er kanskje velgerne like vrøvlete som kandidatene...

Bernt K
Kan man vel si... Det er ingenting som tyder på at republikk som så vil endre den politiske kurs. I media har man observert at det ikke bare er velgere som er vrøvlete en gang i blant.

Forbausende er det at en tilsynelatende stor andel av mennesker lar seg "psykotisere" av vrøvl. Flokk er det og flokk blir det. Er det virkelig månen ulven uler til ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.385
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tenk på å skulle velje president kvart 4.år eller så...då vert det billegare med apanasje, trur eg. Og vi har ingen garanti for at ikkje presidenten m.familie startar engleskule, dei også.
Eigentleg må det vere kjekt å drive engleskule, vil eg tru.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Tja, i Finland og på Island klarer de det jo helt fint. I Frankrike sitter presidenten i 7 år, om det er et problem ...

Det norske kongehuset er blitt en parodi på hva man har et kongehus til. De to kongebarna har sørget for det -- og uansett så er jo monarki i dette landet et påfunn.

I 1827 avskaffet man adelen i Norge -- men da landet skulle bli selvstendig gikk befolkningen hen og stemte for kongedømme, hvorpå vi inviterte en dansk prins som var gift med en engelsk prinsesse til å bli konge.

Selvstendig MY ASS! Når jeg forteller dette til utlendinger ler de så de griner.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.385
Sted
Torget vurderinger
0
Soundproof skrev:
Tja, i Finland og på Island klarer de det jo helt fint. I Frankrike sitter presidenten i 7 år, om det er et problem ...

Det norske kongehuset er blitt en parodi på hva man har et kongehus til. De to kongebarna har sørget for det -- og uansett så er jo monarki i dette landet et påfunn.

I 1827 avskaffet man adelen i Norge -- men da landet skulle bli selvstendig gikk befolkningen hen og stemte for kongedømme, hvorpå vi inviterte en dansk prins som var gift med en engelsk prinsesse til å bli konge.

Selvstendig MY ASS! Når jeg forteller dette til utlendinger ler de så de griner.
Sånn reint prinsipielt har du nok eit godt poeng, og eg er einig i at kongerike av guds nåde er noko utdatert. Men stort sett skikkar den vesle familien seg ganske greitt, iallfall samanlikna med andre kongehus. Det einaste eg har imot kongehuset, er at dei er blitt så folkelege. Eigentleg burde dei ikkje blande seg med folket, men funna andre blåbloda å formeire seg saman med. Å ha kongen til svigerfar er nok ikkje for kven som helst....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Noen tror på usynlige engler, andre på en usynlig gud. Hva så?

K

knutinh

Gjest
Englene er jo billige i forhold til kabler eller scientologien. Hvis jeg først skulle velge en overtro for å komme meg igjennom hverdagen så kunne det like gjerne være å høre på Martha fortelle eventyr som å høre på en 20-åring på hifiklubben belære meg i Maxwells ligninger.

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.385
Sted
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Englene er jo billige i forhold til kabler eller scientologien. Hvis jeg først skulle velge en overtro for å komme meg igjennom hverdagen så kunne det like gjerne være å høre på Martha fortelle eventyr som å høre på en 20-åring på hifiklubben belære meg i Maxwells ligninger.

-k
Englane er vel greie nok, men det å betale surrogatsapanasje for å høyre om dei, kan vel vere litt dyrt for nokre av oss....

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.428
Torget vurderinger
2
Kolbergs utblåsing er hysjet ned, men jeg synes dette var riktig godt sagt.

- Kronprinsparet kan ikke gjøre hva de vil. De kan gjøre hva vi vil. - Aftenposten

Det er åpenbart at det ikke ville byttet skole om de var fornøyd med norsk skole, men de får jaggu være så solidariske med sine undersåtter at de lar sine barn utholde den samme skolen som 99% av oss er tvunget til å bruke. Og god engelsk kan man lære som utvekslingsstudent. Det er langt viktigere for prinsessen å vokse opp med hvermansens barns og "norsk/askerbærumsk-bærumsk sosial virkelighet" enn tidlig engelsk!!

Hva går hun glipp av?- Som amerikaner kjenner jeg godt til Oslo International School (OIS). Den er overhodet ikke representativ for det norske samfunnet. Ingrid Alexandra vil ikke lære vanlige norske barn så godt å kjenne

...etter min mening i ferd med å distansere seg fra folket ved å bryte med den norske skolen. Mitt poeng er at vi må være bevisst hva mottoet "Alt for Norge" innebærer og hva det fylles med. "Alt for Norge" bør kanskje endres til "Alt for Meg",

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.763
Sted
Smurfeland
Kolbergs utblåsing er hysjet ned, men jeg synes dette var riktig godt sagt.

- Kronprinsparet kan ikke gjøre hva de vil. De kan gjøre hva vi vil. - Aftenposten

Det er åpenbart at det ikke ville byttet skole om de var fornøyd med norsk skole, men de får jaggu være så solidariske med sine undersåtter at de lar sine barn utholde den samme skolen som 99% av oss er tvunget til å bruke. Og god engelsk kan man lære som utvekslingsstudent. Det er langt viktigere for prinsessen å vokse opp med hvermansens barns og "norsk/askerbærumsk-bærumsk sosial virkelighet" enn tidlig engelsk!!

Hva går hun glipp av?- Som amerikaner kjenner jeg godt til Oslo International School (OIS). Den er overhodet ikke representativ for det norske samfunnet. Ingrid Alexandra vil ikke lære vanlige norske barn så godt å kjenne

...etter min mening i ferd med å distansere seg fra folket ved å bryte med den norske skolen. Mitt poeng er at vi må være bevisst hva mottoet "Alt for Norge" innebærer og hva det fylles med. "Alt for Norge" bør kanskje endres til "Alt for Meg",

Ingen tvil om at de er ferd med å distansere seg fra folket. Men de har heller aldri vært særlig folkelige, annet enn en slags påtatt liksom-folkelighet. De er privilegerte overklassemennesker som omgås makteliten og kultureliten og er stinkende rike med landeiendommer og formuer spredd over hele verden.

At de tar barna sine ut av den offentlige skolen er vel egentlig bare deres måte å komme ut av folkelighets-skapet på.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.995
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm. Det er på en samme tid både veldig norsk og veldig unorsk å holde seg med et kongehus. Rart det der.

Fantastisk å live opp en tråd som hadde forrige innlegg for 7 år siden. Kudos, Balle Clorin!

Topp Bunn