slowmotion skrev:
Man skal lytte til erfarne fjellfolk, og Tom Danley må vel være en av de aller mest bevandrede innen sub-bass.
Slik jeg tolker det han skriver om forvrenging vil det si at om det for eksempel er et 10 hz signal i musikken, så må du ha enorm headroom nedover, for det første for å i det hele tatt kunne spille høyt nok til å oppfatte dette signalet. (Vet ikke om det er gjort noen undersøkelser for dB-terskelen for å oppfatte lyder under 20 Hz. Har sikkert mye å gjøre med hvordan subene setter gulv osv i sving.) For det andre må du ha enormt headroom for å hindre at forvrengingen fra suben overdøver dypbassen, da det er lavere terskel for å høre lyder opp i frekvens. Selv om suben din klarer å spille 10 hz er det sannsynlig at den introduserer forvrenging ved f eks 20 hz og 30 hz osv som vi oppfatter som høyere enn, og kamuflerer 10 hz signalet, selv om forvrengingen ligger mange dB ned i nivå.
Dette sier noe om hvor mye headroom som må til for å gjengi infrabass der det finnes i programmaterialet, uten å tilføye noe ekstra.
En morsom anekdote for oss hifi-interesserte i så måte er at på noen proaudio-forum har jeg sett at subene fra bl a Danley og BassMaxx har fått pepper fra DJ-miljøet for å ha for lite "trøkk". Forklaringen fra produsentene er ar subene deres mangler den sedvanlige forvrengingen i 80-200 Hz-området som skaper komprimering og en fornemmelse av "trøkk". Folk er ikke vant til uforvrengt bass som "trøkker" bare når inputmaterialet tilsier det. En DJ solgte BassMaxx-subene sine og gikk over til CervinVega og var strålende fornøyd.
Danley har fått pepper fra folk som har testet KUN subene på basstromme, men har klaget fordi de manglet "kick". Problemet er at "kicket" ligger over delefrekvensen for subene, så de som er vant til å høre dette når de tester suber hører forvrenging.