Ulf-B
Hi-Fi freak
Hm....vanskelig, den der. Hvis disse hundre makne instrumentene ikke er NØYAKTIG likt stemt, vil man kunne få en interferens mellom nesten likt stemte instrumenter som arter seg om en lyd som stiger og avtar med en egen frekvens en mye lavere frekvens enn det instrumentene selv spiller. Jeg har hørt uttrykket moaré brukt om denne effekten selv om moaré egentlig er et fenomen som i utgangspunktet brukes om lysbølger.samlanes skrev:Kan noen svare meg sikkert på om et instrument sin grunntone er feks 40 hz,så tar man 100 make instrumenter og spiller samtidig,kan man da få en lavere tone enn 40hz pga "dominoeffekten".om det spilles i et trehus/kirke.
Jeg sakser et eksempel jeg fant ved å google litt - litt tilfeldig - men sannsynligvis kan man få samme effekt med lydbølger som med lysbølger:
http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_Compact/Powershot_S_series/PowerShot_S1_IS.aspx?faqtcmuri=tcm:85-520402&page=1&type=faq
Hvis man kikker på det siste bildet med et ikke altfor fokusert blikk, vil man lett se at det dannes et grovt bølgemønster av de fine rutene. Tenker vi lyd, kan man forestille seg at det kan oppstå en grov (= lavfrekvent) lyd av to fine (= høyfrekvente) lyder som ikke er helt i takt.
PS! Dette er bare et forsøk på å tenke litt høyt rundt ditt konkrete spørsmål - altså en rent teoretisk betraktning - og ikke et forsøk på å forklare hva man faktisk kan høre eller ikke høre i praksis.