Påstand om bass og musikk.

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
0
Voff skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg føler vi har hatt nær identiske diskusjoner tidligere, men uansett. Det er ikke alle som KUN hører på jazztrioer, men mer viktig, det finnes ikke instrumenter som over hodet ikke har output ved 20Hz. Dette har med impulsers matematiske natur å gjøre.
Det har ingenting med intrumenter å gjøre med mindre du bruker stereoanlegget som PA utstyr. Det dreier seg hva som er på platene, fila, eller CD'ene og her er det et ubestridelig faktum at svært få har noe under 50Hz; null; zero nada. Derfor kan heller ikke anlegget gjengi det, dersom det ikke er defekt eller man hører på romresonanser.

Jada, vi har hatt denne diskusjonene før. Bla nevnte du at stemmer har uendelig dyp bass. Dersom du har det, bør du oppsøke nærmeste freakshow. Du vil bli en verdenssensasjon.... :p
Dette må vel jaggu meg være nær det dummeste jeg har hørt på dette forumet... ???

V

vredensgnag

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg føler vi har hatt nær identiske diskusjoner tidligere, men uansett. Det er ikke alle som KUN hører på jazztrioer, men mer viktig, det finnes ikke instrumenter som over hodet ikke har output ved 20Hz. Dette har med impulsers matematiske natur å gjøre.
Det er jeg enig i - det jeg reagerte på i Kabeldragerns innlegg var at han mente bidraget var "tilsvarende kraftig."
Og selv om mange musikere/produsenter spekulerer i å gi audiofile bass-ståpels, Fagens "Morph the Cat" er vel et spesielt grelt eksempel, så er det ikke mange komponister og utøvere som ligger og ræler nedert i frekvensspennet, så hvilke energier man behøver å ta hensyn til der, for å få en god musikkopplevelse, er verdt å vurdere.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.438
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Må si jeg synes "Transient trådene" er de meste interesante på HFS.
Når det ikke er en gående, er det et savn.
Utrolig hvor mye interesant kunnskap og tanker folk bidrar med. Uenigheter har også gått relativt greit. Stort sett en hyggelig tone i disse trådene.
Ja, dette har blitt en interessant tråd, Øivind!

Snickers anførte det samme som vi har nevnt: At alle frekvenser er til stede i en impuls.
-Det vi nå trenger i denne tråden er bidrag fra noen som kjenner matematikken herom!

Det som denne tråden ikke trenger mer av, er innlegg som dette:
Voff skrev:
Jada, vi har hatt denne diskusjonene før. Bla nevnte du at stemmer har uendelig dyp bass. Dersom du har det, bør du oppsøke nærmeste freakshow. Du vil bli en verdenssensasjon.... :p
Revebæsj

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Snickers-is skrev:
Det er jeg enig i - det jeg reagerte på i Kabeldragerns innlegg var at han mente bidraget var "tilsvarende kraftig."
Du må lære deg å lese og forstå det som står. Jeg skrev: "Tenk deg at denne konsertsalen har en del egenresonanser; en kraftig en på 10 Hz og en tilsvarende kraftig en på 20 Hz. Det vil gi overharmoniske frekvenser som ligger UNDER grunntonene i de impliserte instrumenter". Tilsvarende kraftig betyr her at 20Hz komponenten er like tilstadeværende som 10Hz komponenten.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
(Jepp, vredensgnag bør lære seg å lese og skrive. Og Kabeldrageren burde straks starte kursvirksomhet i nettdebatteknikk.)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Valentino skrev:
O.T: Er det virkelig ventilasjonsanlegget og ikke ambientstøy som blir ekstra tydelig p.g.a. komprimering på den Cowboy Junkies-plata?
Så vidt jeg vet og kan høre er det et aircondition-anlegg som står og durer. Jeg tror ikke den plata er spesielt hardt komprimert. Den ble spilt inn med én mikrofon i 1987, en Calrec Ambisonic, med særdeles beskjedent lydtrykk i opptakslokalet. Når instrumenter fader inn og ut gikk de fysisk nærmere/lengre fra mikrofonen. Mer minimalistisk blir det ikke...

Tone, timbre and ambiance: Three tests, one CD One Minute and thirty-four seconds! The Cowboy Junkies / The Trinity Sessions (RCA 8568-2-R) Track 1: “Mining for Gold.” This classic traditional tune, sung a cappella by Margo Timmons will tell you more about what your system can and can’t do than any other minute and a half of recorded music can. It was recorded using the famed (notorious?) Calrec Ambisonic microphone in the Church of the Holy Trinity in Toronto. What you should hear, what you must hear, is the sense of the church’s physical size and space even before Timmons starts to sing. In the center of the space you should hear Timmons’ earthy, smoldering yet sweet voice at once anchored and yet floating in the center of the soundstage. Can you hear it? If you can you’re already most of the way there. If you can’t, well, “Houston. we have a problem.” Until you can get this most basic test right, your system will be stuck in neutral.
http://audio.ultralinear.net/

Flageborg skrev:
asbjbo skrev:
1.
Tone, timbre and ambiance: Three tests, one CD One Minute and thirty-four seconds! The Cowboy Junkies / The Trinity Sessions (RCA 8568-2-R) Track 1: “Mining for Gold.” This classic traditional tune, sung a cappella by Margo Timmons will tell you more about what your system can and can’t do than any other minute and a half of recorded music can. It was recorded using the famed (notorious?) Calrec Ambisonic microphone in the Church of the Holy Trinity in Toronto. What you should hear, what you must hear, is the sense of the church’s physical size and space even before Timmons starts to sing. In the center of the space you should hear Timmons’ earthy, smoldering yet sweet voice at once anchored and yet floating in the center of the soundstage. Can you hear it? If you can you’re already most of the way there. If you can’t, well, “Houston. we have a problem.”

2.
Until you can get this most basic test right, your system will be stuck in neutral.
Da er det på tide med en solo  ;D

pedal skrev:
Lyngen skrev:
Satte på plata jeg også. Det var det mye bass ja. Mye resonanser?  Opptaket er jo ikke så dårlig det. Stereomik ja, trodde det var mono faktisk. Mye sibilanter og tynn vokal dog.
Tok en kontrollytt nå på HØYT volum. Margo Timmons har en lys stemme, ja. Men på dette opptaket er den innspilt klokkerent og naturlig.
Lyngen skrev:
Ok, jeg trekker meg på "tynt"  ;). Men romling og litt mye betoning på s´er. Spilte bedre uten subb, men selv da romler det til tider. Når musikken får stativhøyttalere til å låte som fulltone så er vel mye.
Takk for gjennomgang og oppklaring, folkens. Uenig med Lyngens konklusjon. Et anlegg skal gjengi det som er på plata, skitt og/eller kanel.

Nå har jeg kontrollyttet, og ja, det er ikke vanskelig å høre at ventilasjonsanlegget går på "Mining for Gold". Men hva skjer med atmosfæren ifm. crossfaden til neste spor "Misguided Angel"?
Det høres for meg ut som at Timmins står på samme sted, men nå med bandet spillende, selvfølgelig. Hun synger omtrent like høyt også.  Det er jo selvflølgelig mulig at de to sporene er normalisert, at jeg lar meg lure. Men ventilasjonsanlegget hører jeg ikke noe til. Gjør dere?

Flageborg, klarer du å vise oss overgangen mellom de to sporene, 0-300Hz?

Edit: Siteringen ble litt krøkkete der. Alt i beste mening.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.962
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ch skrev:
Fra Kinsler et.al*, kap.1.15, "Transients and Fourier Analysis";

"As an example, assume that f(t) represents a single extremely short but strong force such as as striking an oscillator with a hammer or a drumhead with a drumstick. Such impulses can be approximated by the Dirac delta function, defined by delta(t)..."

her følger en del matematikk som skal vise at;

"Thus, all frequencies are equally present in delta(t)"

På norsk; alle frekvenser er tilstede i en impuls. Men merk kvalifikasjonen "approximated".
Om det også inkluderer DC? Tja.. får vel lese litt mer matte...det begynner å bli litt for mange år siden..., eller kanskje noen andre vet?

mvh

** Kinsler, Frey, Coppens & Sanders: Fundamentals of acoustics. Third edition. Wiley & Sons 1982.
Matematikken er grei nok. Dirac delta-funksjonen er en impuls med areal 1, positiv amplitude ved t = 0 og amplitude 0 alle andre steder, dvs null varighet. Det er Fourier-transformen (til tidsdomenet) av en funksjon med konstant amplitude 1 (i frekvensdomenet). Altså, en uendelig kort impuls i tidsdomenet inneholder like mye av alle frekvenser, positive, null, negative - you name it. Flytter man impulsen bort fra t = 0 vris fasen, men det er fortsatt like mye energi ved alle frekvenser.

Det er kanskje mer intuitivt å se på den motsatte transformen; at et signal med all energien ved 0 Hz i frekvensdomenet (en delta-funksjon ved f = 0) transformeres til en konstant i tidsdomenet, altså DC med konstant verdi for alle t. Eller at en cosinusfunksjon med en bestemt frekvens a i tidsdomenet transformeres til et par impulser i frekvensdomenet, ved f = +/- a. Derimot får jeg litt hodepine igjen ved å prøve å forstå at to impulser i tidsdomenet ved t = +/- a plutselig blir til en cosinus i frekvensdomenet.

http://research.opt.indiana.edu/Library/FourierBook/ch12.html

Valentino: Min enkle teori er at noen kommanderte at det ventilasjonsanlegget skulle slås av før tapen ble satt i gang igjen.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men hvorfor sang ikke Margo inn sporet en gang til? For at vi skulle ha noe å skrive om?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
(Jepp, vredensgnag bør lære seg å lese og skrive. Og Kabeldrageren burde straks starte kursvirksomhet i nettdebatteknikk.)
(Det er jo viktigere å få med seg innholdet i et innlegg enn å sitere riktig, imho)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.962
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Men hvorfor sang ikke Margo inn sporet en gang til? For at vi skulle ha noe å skrive om?
Nei, si det. Jeg synes det ventilasjonsanlegget er ren og skjær støy, selv om det gir "ambience". Likedan med jordsløyfen i gitarforsterkeren på Ry Cooders siste, og der er det heller ikke noen romklang som formildende omstendighet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Valentino skrev:
Wikipedia har svaret - hvis vi skal tro at alt som er skrevet der er sant:

Contrary to popular myth, the album was not entirely recorded in one day. In the hustle of the first recording session, the band forgot to record "Mining for Gold". Margo and Moore recorded the song a few days later during the Toronto Symphony Orchestra's lunch break.

Spor 1 på CDen - Mining for Gold - er tydeligvis ikke tatt opp samtidig med de øvrige sporene.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Glimrende, Ulf-B!
Høyst plausibelt det der. Og selvfølgelig måtte ventilasjonsanlegget gå i lunchpausen. Man kunne sikkert skjære luften etter symfonikernes morgenøkt. Enten det eller så kom beskjeden om å la anlegget forbli avslått ikke fram til rette vedkommende. (Eller den kom fram til rette vedkommende, men noen så at rette vedkommende hadde "glemt å slå på" og gjorde det for ham. Vi vet hvordan det er...)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.438
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Matematikken er grei nok. Dirac delta-funksjonen er en impuls med areal 1, positiv amplitude ved t = 0 og amplitude 0 alle andre steder, dvs null varighet. Det er Fourier-transformen (til tidsdomenet) av en funksjon med konstant amplitude 1 (i frekvensdomenet). Altså, en uendelig kort impuls i tidsdomenet inneholder like mye av alle frekvenser, positive, null, negative - you name it. Flytter man impulsen bort fra t = 0 vris fasen, men det er fortsatt like mye energi ved alle frekvenser.

Det er kanskje mer intuitivt å se på den motsatte transformen; at et signal med all energien ved 0 Hz i frekvensdomenet (en delta-funksjon ved f = 0) transformeres til en konstant i tidsdomenet, altså DC med konstant verdi for alle t. Eller at en cosinusfunksjon med en bestemt frekvens a i tidsdomenet transformeres til et par impulser i frekvensdomenet, ved f = +/- a. Derimot får jeg litt hodepine igjen ved å prøve å forstå at to impulser i tidsdomenet ved t = +/- a plutselig blir til en cosinus i frekvensdomenet.
Du tok ordene ut av munnen min der, asbjbo!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.962
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
asbjbo skrev:

Du tok ordene ut av munnen min der, asbjbo!
;)

Grafene gjør det kanskje lettere å forstå. Jeg undrer på om det er litt forvirring mellom tids- og frekvensdomenet. DC er konstant i tidsdomenet - enkelt og greit. Det blir til en loddrett strek ved 0 Hz i frekvensdomenet. En sinusbølge i tidsdomenet med en annen frekvens enn 0 Hz blir til en loddrett strek ved en annen frekvens enn 0 Hz i frekvensdomenet. Mer kompliserte bølgeformer er et spektrum av forskjellige frekvenser. En impuls er det motsatte av DC. Den er maksimalt konsentrert i tid, men vektlegger ingen bestemte frekvenser. Det er forsåvidt mulig å si at impulsen også inneholder frekvensen 0 Hz, men det er like lite energi der som ved enhver annen frekvens, f eks 3.1415269 Hz eller 10 GHz.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Voff skrev:
Det har ingenting med intrumenter å gjøre med mindre du bruker stereoanlegget som PA utstyr. Det dreier seg hva som er på platene, fila, eller CD'ene og her er det et ubestridelig faktum at svært få har noe under 50Hz; null; zero nada. Derfor kan heller ikke anlegget gjengi det, dersom det ikke er defekt eller man hører på romresonanser.
Det er åpenbart et høys bestridelig "faktum" siden alt man sjekker avslører en helt annen historie.

Voff skrev:
Det er vel ikke større verdenssensasjon enn at jeg ikke bryter de fysiske lover.

Egentlig synes jeg det virker litt sært å poste et så "ovenfra og ned" innlegg som bare er basert på feil informasjon.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Kabeldragern skrev:
Du må lære deg å lese og forstå det som står. Jeg skrev: "Tenk deg at denne konsertsalen har en del egenresonanser; en kraftig en på 10 Hz og en tilsvarende kraftig en på 20 Hz. Det vil gi overharmoniske frekvenser som ligger UNDER grunntonene i de impliserte instrumenter". Tilsvarende kraftig betyr her at 20Hz komponenten er like tilstadeværende som 10Hz komponenten.
Det er mulig jeg misforstår deg her, men uansett, for det første kalles undertoner for subharmoniske og ikke for overharmoniske. Det kan oppfattes som flisespikkeri, men jeg har et viktig poeng.

Dersom man har resonanser i kosertsalen på hhv 10 og 20Hz så vil ikke disse uten videre trigges av høyere grunntoner. Videre er det svært uvanlig at instrumenter har betydelige subharmoniske komponenter. Dette fordi alle stemte lyder er resultater av fundamentale resonanser, og grunntonen er så godt som alltid både den laveste og den mest fundamentale. Strenginstrumenter (inkl piano) kan i noen tilfeller være hårfine unntak men det gjelder først og fremst dårlig konstruerte sådanne.

Imidlertid, som tidligere nevnt, vil alle instrumenter eksitere noe som likner DC-komponenter ved impulser. Disse kan potensielt trigge disse resonansene, MEN de er på ingen måte harmoniske da de er frekvensspesifikke for rommet.

Dette kan igjen høres ut som flisespikkeri, men det som er interessant er at å gjengi så dype og fullstendig ikkeharmoniske komponenter kan gjøres ikke bare med lite presisjon men også med store mengder harmonisk forvrengning, frekvensdreining osv. Man kan til og med bruke frekvensdoblere for å gjengi bass som dette uten å miste troverdighet. Dette har nemlig ikke noe med instrumentenes egenlyd, tekstur, tonerenhet osv å gjøre.

Det betyr selvsagt ikke at all dypbass er på den måten, men det som omhandler impulser, romresonanser på opptaksstedet osv, altså det som havner utenfor selve instrumentenes tone- og overtoneegenskaper, kan behandles temmelig ukritisk uten at det påvirker oss psykoakustisk.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Flageborg, klarer du å vise oss overgangen mellom de to sporene, 0-300Hz?
Ja, den røde horisontale streken markerer skillet mellom spor #1 og #2 - Mining For Gold & Misguided Angel

Tidsaksen er nedenfra og oppover.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
Ulf-B skrev:
Spor 1 på CDen - Mining for Gold - er tydeligvis ikke tatt opp samtidig med de øvrige sporene.
Legger ved en skisse UTEN en rød tråd på midten, for lettere å vurdere om det er forskjeller i opptakene ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mining for gold er nok skrudd opp litt, ja. Se på bredbåndsstøyen, den er omtrent 6dB høyere.
Det er mye mindre 29Hz på Misguided Angel, men det ligger allikevel et støybelte i området der som er høyere enn på Mining for gold. Men jeg legger mindre merke til det allikevel. Det kan jo ha med bass og trommer å gjøre.
Kan noen spørre vaktmesteren om hvordan det ventilasjonsanlegget er satt opp? ;D

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.438
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Mining for gold er nok skrudd opp litt, ja. Se på bredbåndsstøyen, den er omtrent 6dB høyere.
Det er mye mindre 29Hz på Misguided Angel, men det ligger allikevel et støybelte i området der som er høyere enn på Mining for gold. Men jeg legger mindre merke til det allikevel. Det kan jo ha med bass og trommer å gjøre.
Kan noen spørre vaktmesteren om hvordan det ventilasjonsanlegget er satt opp? ;D
Det kan jo være så enkelt som at Mining For Gold ble innspilt på et litt annet sted i salen, litt nærmere en ventilasjonssjakt.

En annen audio-kuriositet fra denne inspillingen er at den ble gjort på en 48kHz DAT opptaker.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.962
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En ting er at perkusjonslyder (uten en bestemt pitch) har et kontinuerlig spektrum som inneholder alle frekvenser i større eller mindre grad, men noe annet er subharmoniske toner - altså å produsere en definert tone som ligger lavere enn grunntonen på instrumentet. I utgangspunktet er det umulig.

Jeg støtte likevel på noen referanser til en fiolinist som gjør dette. Det ser ut til å være en ganske eksotisk bueteknikk, nærmest betraktet som svartekunst av andre fiolinister, men hun får vitterlig ut toner som ligger inntil en oktav dypere enn åpen streng. Men det låter ikke pent, og av en eller annen grunn funker det bare på G-strengen. http://homepage.mac.com/marikimura/MAIN/subharmonics.html

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.395
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Etter det jeg har lest, så spørs det om jeg ikke skal selge hele hifi-anlegget mitt, den gir jo ikke noe som helst lyd under 40hz..

Hm, litt trist, da jeg liker lyden hos meg meget godt.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pyttsann, HoJ. Du slipper å høre den gudsjammerlig irriterende vifta på Mining for Gold.

Opptaksstedet til Cowboy Junkies:
http://holytrinitytoronto.org/main.php.
Trinity Sessions er ikke den eneste platen de har tatt opp der. Marianne Fathfull spilte inn Blazing Away (live) der. Det finnes sikkert andre også.

Den Hellige Treenighets Kirke i Toronto synes å være av det moderne slaget. Midt i blinken for Deph, tenker jeg.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Kan noen svare meg sikkert på om et instrument sin grunntone er feks 40 hz,så tar man 100 make instrumenter og spiller samtidig,kan man da få en lavere tone enn 40hz pga "dominoeffekten".om det spilles i et trehus/kirke.

Jeg trur da at vegger og tak settes i bevegelser(og lager sin hz utifra sin egen grunntone) med mange nok instrumenter,og et minimumskrav til areal av vegg/tak,tar eg feil?

Jeg mangler nok det meste av kunnskap/iq på dette området,men beholder nok hifien fortsatt.

Jeg foretrekker ja/nei svar, spesielt om jeg har rett.

Men noen linjer er ok sålenge det er noenlunde lettlest!!!!!!

Mvh.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.749
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Voff skrev:
Det er åpenbart et høys bestridelig "faktum" siden alt man sjekker avslører en helt annen historie.

Voff skrev:
Det er vel ikke større verdenssensasjon enn at jeg ikke bryter de fysiske lover.

Egentlig synes jeg det virker litt sært å poste et så "ovenfra og ned" innlegg som bare er basert på feil informasjon.

Å hevde at den menneskelige røst kan gi virkelig dypbass (uendelig dyp bass) eller inneholde slike komponenter er usaklig. Dette er ikke brudd på de fysiske lover med brudd på mennekets fysikk som ikke har organer designet for dypbass.
Dersom anlegget gengir noe som ikke er i programmaterialet, så er det å regne som et forvregningsprodukt. Uansett om hvor mye du bestrider det, så er det bare et fåtall av innspillinger som har noe som helst under 40-50Hz...
Jeg bestrider ikke at dypbassen kan være viktig for de innspillinger som har slik.

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Den Hellige Treenighets Kirke i Toronto synes å være av det moderne slaget. Midt i blinken for Deph, tenker jeg.
Moro å lese om opptaket her (gå frem og tilbake):

http://www.cowboyjunkies.com/albums/trinitysession/index9.html

Kirken måtte være åpen så det var et par som fikk seg en gratis konsert også :). De spilte alså inn første sangen på nytt mens Toronto symfonien satt og spiste sandwichene sine, morsomt.

Nå må jeg spille hele albumet i kveld :). Jeg testet lyden egentlig altfor kjapt, så kanskje kommer det en ny versjon.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Voff, det du skriver tilbakevises av teorier, allment tilgjengelig viten, praktiske tester, målinger, analyse av musikkfiler.

At du må ty til å kalle meg usaklig underbygger din usikkerhet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.749
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Voff, det du skriver tilbakevises av teorier, allment tilgjengelig viten, praktiske tester, målinger, analyse av musikkfiler.

Ingen teorier (hvilke teorier skulle det være?) underbygger at det er dypbass på fleste komersielt tilgjengelige inspillinger av musikk. Dette er ikke gjenstand for teoretiske betraktninger, men praksis. Kun et yderst fåtall har slik informasjon og det er bevist via utallige målinger. Hvis du er i tvil kan du konferere et plateselskap eller en produsent. Jeg har ingen problemer med å innse at det finnes innspillinger med virkelig dyp bass, men de er et unntak. Dette har ingenting med intrumenter å gjøre. Hvor mange innspillinger av Saint-Saens orgelsymfoni har fått med dypbassen til orgelet? Enkelte orgelopptak er jo til og med transportert fra kirka til mastertapen over ei telefonlinje.

Jeg hadde engang et par IMF Reference Standard Professional Monitor Mark IV Improved (puh) som gikk ned til 14Hz og var på størrelse med en telefonkiosk. Dette var en høytaler som for sin tid (fremdeles) hadde svært rett frekvensgang i bassen. Folk flest syntes den hadde lite bass; Rogers LS 3/5a hadde mer bass (stort sett kasseresonanser da). Kun på 10-15 av mine plater dengang gav denne høytaleren noe informasjon i bassen som ikke mindre høytalere klarte å gengi. Til gjengjeld var det ganske så formidabelt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.962
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Uansett om hvor mye du bestrider det, så er det bare et fåtall av innspillinger som har noe som helst under 40-50Hz...
Samtlige av Flageborgs spektrogrammer i denne tråden tilhører tydeligvis dette fåtallet. En av innspillingene ser ut til å være filtrert ved 20 Hz, resten har betydelig signalnivå en god del lavere enn det. Det virker litt nærsynt å hevde slikt midt midt mellom spektrogrammer som viser det motsatte. Vi kan gjerne diskutere om dette er musikalsk relevant informasjon, men det er definitivt "noe" der.

Matematikken tilsier også at jo kortere en lyd er, desto bredere frekvensspekter. Bratte transienter vil ha tilnærmet kontinuerlige spektra. Det gjelder også vokaltransienter som konsonanter og vokale spesialeffekter som de Real Group gir fra seg. Hvis man mater en sånn lyd gjennom en FFT-analysator, vil det, som en matematisk konsekvens av at det er en kort lyd, være "noe" der ved frekvenser som ligger lavere enn grunntonene selv fra den dypeste basso profundo. Men, igjen, om dette er musikalsk relevant for troverdig gjengivelse eller bare en interessant matematisk abstraksjon vet jeg ikke.

Pedal's fjellregler kan være en grei rettesnor. Skråsikkerhet fører lett ut på avveier.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.749
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Voff skrev:
Uansett om hvor mye du bestrider det, så er det bare et fåtall av innspillinger som har noe som helst under 40-50Hz...
Samtlige av Flageborgs spektrogrammer i denne tråden tilhører tydeligvis dette fåtallet. En av innspillingene ser ut til å være filtrert ved 20 Hz, resten har betydelig signalnivå en god del lavere enn det. Det virker litt nærsynt å hevde slikt midt midt mellom spektrogrammer som viser det motsatte. Vi kan gjerne diskutere om dette er musikalsk relevant informasjon, men det er definitivt "noe" der.

Men dette er jo en seleksjon. Det er ingen problem å velge innspillinger som faktisk har slik informasjon, men det er altså de færreste. Denne informasjonen være viktig nok for det musikalske utbyttet; etter min mening blir ikke Saint-Saens orgelsymfoni på Telarc det samme på høytalere som ikke går under 20Hz.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Valentino skrev:
Moro å lese om opptaket her (gå frem og tilbake):

http://www.cowboyjunkies.com/albums/trinitysession/index9.html

Kirken måtte være åpen så det var et par som fikk seg en gratis konsert også  :). De spilte alså inn første sangen på nytt mens Toronto symfonien satt og spiste sandwichene sine, morsomt.

Nå må jeg spille hele albumet i kveld  :). Jeg testet lyden egentlig altfor kjapt, så kanskje kommer det en ny versjon.
Herlig lese, Lyngen. Et herlig bilde i linken under. Walking after midnight, formoder jeg:

http://www.cowboyjunkies.com/albums/trinitysession/photo13a.html

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Forøvrig så er det riktig det Voff hevder at veldig mange instrumenter og vokalopptak blir filtrert og/eller rundet av mellom 40 og 250hz, avhengig av mange forskjellige faktorer og hensyn.

Dette må man ofte gjøre slik at ikke de forskjellige instrumentene blir liggende med mye nivå i de samme områdene, og skaper lydgrøt i det frekvensområdet. Dette er helt standard og man kan finne mange guider om dette med et lite søk.

f.eks: http://www.soundonsound.com/sos/Aug01/articles/usingeq.asp

Nå snakker jeg generelt, om standard nærmikket pop/rock osv, og ikke om opptak av en strykekvartett eller enkeltstående events som krever og blir best uten noen form for filtrering. Men selv en helakustisk jazztrio har ofte godt av litt kutt her og der.........

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
asbjbo skrev:
Matematikken tilsier også at jo kortere en lyd er, desto bredere frekvensspekter. Bratte transienter vil ha tilnærmet kontinuerlige spektra. Det gjelder også vokaltransienter som konsonanter og vokale spesialeffekter som de Real Group gir fra seg. Hvis man mater en sånn lyd gjennom en FFT-analysator, vil det, som en matematisk konsekvens av at det er en kort lyd, være "noe" der ved frekvenser som ligger lavere enn grunntonene selv fra den dypeste basso profundo. Men, igjen, om dette er musikalsk relevant for troverdig gjengivelse eller bare en interessant matematisk abstraksjon vet jeg ikke.
Artig, denne matematikken:

En kontinuerlig sinustone har verken overtoner eller undertoner – her er det bare grunntonen som gjelder.

En jevn strøm av firkantpulser består av grunntonen pluss overtoner – ingen frekvensbegrensninger på disse - men ingen undertoner.

En enkeltstående puls med uendelig amplitude og null utstrekning – har alle frekvenser i seg – helt ned til null frekvens. Denne enkeltstående pulsen kan betraktes som et spesialtilefelle av den jevne strømmen av firkantpulser – hvor avstanden mellom pulsene øker mot uendelig og selve pulsens utstrekning i tid blir stadig mindre og går mot null.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.962
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, hvis jeg har skjønt dette riktig. Det er et helt annet spørsmål hvor matematikken slutter og hørselen (for ikke å si musikken) starter. Evnen til å gjengi firkantpulser helt korrekt gir veldig få hørbare forskjeller over et anlegg hvor du ikke engang kan kjenne gjen bølgeformen visuelt som en firkantpuls. Disse to, for eksempel:

After extensive ABX tests I am now convinced that I cannot hear a difference between the 1st-order Butterworth and 4th-order Linkwitz-Riley time-aligned designs. Although I had heard that filter group delay is inaudible, I was skeptical. Granted, square-waves don't occur in real music, but I am really amazed that such an ugly response isn't audible.
http://www.silcom.com/~aludwig/Crossover_demos.html#Listening

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I denne tråden synes jeg det er på sin plass å nevne at forholdet mellom hørsel/hjerne/følelser ikke fullt ut er vitenskapelig belyst. Til det er denne menneskelige sansen alt for avansert og nærmest umulig å forske på. Vitenskapen vet mye, men langt ifra alt.

Kanskje det er denne "ikke-mulig-å-sette-fingeren-på" problematikken som gjør at vi ikke oppfatter faktiske forhold likt.

Lyd er så mye mere enn teorier og målinger, men en ting mener vitenskapen at den har funnet ut og det er at mennesket lar seg følelsesmessig påvirke lettere og kraftigere av lavfrekvent lyd enn høyfrekvens lyd...

DERFOR er bassen i musikken så viktig.

Edit: I en årrekke levde jeg i et brukbart forhold med et par Lowther fulltonehorn som ikke bidro noe som helst under 40Hz. Problemet slik jeg hørte det var at alle størrelser og avstander i musikken ble feil. Holografien/størrelsen i mellomtone og diskanten var av et format, bassen var av et "forminsket" format. Senere ble Lowtherne byttet ut med Tannoy studiomonitorer som hadde mye bass/sub-bass å bidra med. DA stemte fornemmelsen av størrelsene i alle frekvensbånd, med de samme platene selvsagt!

IMHO, Kabeldragern :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Ulf-B skrev:
asbjbo skrev:
Artig, denne matematikken:

En kontinuerlig sinustone har verken overtoner eller undertoner – her er det bare grunntonen som gjelder.

En jevn strøm av firkantpulser består av grunntonen pluss overtoner – ingen frekvensbegrensninger på disse - men ingen undertoner.

En enkeltstående puls med uendelig amplitude og null utstrekning – har alle frekvenser i seg – helt ned til null frekvens. Denne enkeltstående pulsen kan betraktes som et spesialtilefelle av den jevne strømmen av firkantpulser – hvor avstanden mellom pulsene øker mot uendelig og selve pulsens utstrekning i tid blir stadig mindre og går mot null.
Helt utmerket formulert!

C

Cyber

Gjest
Har du respons godt under 20 hz kan du slenge i den siste skiva til Dido og lytte til sporet "Look no further". Hvis det ikke er info der så vet ikke jeg hva jeg følte av tynge i bunn da jeg hadde andre subber i hus.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Ikke noe vanskelig å finne skiver med masse dypbass, men faktum er at den ofte blir filtrert på på adskillig fler, enn den ikke blir det.

På den andre siden er jeg helt enig med de som hevder at det gir en ekstra dimensjon til musikken, om man vil, hvis man har utstyr til å formidle den godt, helt ned mot 20hz. Det er "et eller annet" der nede som gir helhet.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
asbjbo skrev:
Det gjelder også vokaltransienter som konsonanter og vokale spesialeffekter som de Real Group gir fra seg.
En liten perle..... ;D

Chili Con Carne

LIVE - Kristallen Den Fina

Topp Bunn