Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    329
    Antall liker
    401
    Bruker du S1 elle S2? (gen1 eller gen2)
    S1 får fortsatt oppdateringer i 2024.
    image.jpg

    Jeg er sannelig ikke sikker. Slik ser den som er ustabil ut under. Jeg sjekka oppdateringer og jeg har kryssa av for automatiske oppdateringer og alle enhetene mine ser ut til å ha samme versjon - altså være oppdaterte.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    650
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1004550
    Jeg er sannelig ikke sikker. Slik ser den som er ustabil ut under. Jeg sjekka oppdateringer og jeg har kryssa av for automatiske oppdateringer og alle enhetene mine ser ut til å ha samme versjon - altså være oppdaterte.
    Sonos generasjon 1 app ser slik ut:
    IMG_1538.png

    Sonos generasjon 2 app, ser slik ut:

    IMG_1539.png
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    650
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere som opplever ustabilitet på Sonos? Jeg har noen Sonos Connect og opplever at lyden fjerne blir borte og kommer igjen. Da går vel gjerne musikksporet videre, så det er Connect som bare er taus i noen sekunder - fem - femten sekunder kanskje.

    Er det bare slik at den er gammel, eller er dette noe som kan fikses?

    hvego
    Jeg har hatt det problemet tidligere. Det jeg gjorde for å løse det, var følgende:
    1. Sette på SonosNet. Hvis jeg brukte WiFi, ble belastningen på nette for stort, og fikk dermed klipping.
    2. Velge kanal 1 på 2,4 Gh båndet, på valgmenyen i sonos appen, således at sonos fikk best signal å sende på.
    3. Gikk inn på WiFi ruteren, og tvang ruteren til å velge kanal 6 eller høyere på 2,4 Gh båndet. Dvs. skru av mulighet for at WiFi-ruteren selv automatisk velger «optimalt nett».
    4. Ha rask nok internett, over 100 mbit. Hvis det er lavere, og flere bruker nettet samtidig, kunne det være nok til at det kom klipping/pauser i lyden på sonos.
    5. Det over løste problemet, ikke hatt problemer etterfølgende med klipping/pauser på lyden etterfølgende.

     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    650
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Aha. App ja, det burde jeg ha skjønt. Jeg har gamle enheter som vel kun er kompatible med den eldste(?). Jeg har altså den med grå logo/navn.
    Den grå appen er generasjon 1. dvs den eldste.

    Den WiFi forsterkeren din, hvilken kanal på 2,4 Gh båndet bruker den?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 1004550
    Jeg er sannelig ikke sikker. Slik ser den som er ustabil ut under. Jeg sjekka oppdateringer og jeg har kryssa av for automatiske oppdateringer og alle enhetene mine ser ut til å ha samme versjon - altså være oppdaterte.
    Den fra 2012 (S1) så da har den mottatt oppdateringer i snart 12 år så det skader nok ikke å ta en factory reset om den er ustabil.

     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    329
    Antall liker
    401
    Dette er skikkelig trivelig: Takk for mye god hjelp, folkens! Nå reiser jeg til fjells og er uten musikken frem til torsdag. Så får vi se om det blir noen lengre lytteseanser med eller uten avbrudd etter det!
    Hvego
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.148
    Antall liker
    1.430
    Apropos apper og generasjoner. Bruker en gen1 connect:amp uten andre Sonos produkter i kjeden. Kan jeg skru opp og ned pluss mute denne ved hjelp av en fjernkontroll eller app på mobilen?
    Steen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Apropos apper og generasjoner. Bruker en gen1 connect:amp uten andre Sonos produkter i kjeden. Kan jeg skru opp og ned pluss mute denne ved hjelp av en fjernkontroll eller app på mobilen?
    Steen
    Er helt basis kontroll som gjørs fra S1 appen. Klikk på høyttaler ikonet på volumkontrollen for å mute.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.148
    Antall liker
    1.430
    Det ser ut som om Connect:amp ikke har Wireless forbindelse til hverken router eller mobil. Det er to ethernet-innganger bak, men jeg ønsker ikke å legge opp kabel fra tredjeetesje til første for dette. Kanskje en Wifi repeater bak sonos'en og en kort ethernet kabel til amp'en?
    Steen
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    650
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som om Connect:amp ikke har Wireless forbindelse til hverken router eller mobil. Det er to ethernet-innganger bak, men jeg ønsker ikke å legge opp kabel fra tredjeetesje til første for dette. Kanskje en Wifi repeater bak sonos'en og en kort ethernet kabel til amp'en?
    Steen
    Så lenge en av Sonos enhetene er koblet kablet til internett, så kan du bruke Sonos-nettet, og har da ikke behov for å koble Sonos til WiFi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.148
    Antall liker
    1.430
    Har kun dette ene Sonos produktet i bruk.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    650
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har kun dette ene Sonos produktet i bruk.
    Hvis du har en Connect Amp, som kan kobles tråløst til nærmeste WiFi-node, så vil alle mobiltelefoner som er koble på samme WiFi nett, få tilgang til Connect Amp.

    Hvis Connect Amp ikke kan få tilgang tråløst til nærmeste WiFi node, ville jeg personlig ha valgt en WiFi MESH, hvor en av WiFI MESH nodene blir plassert ved Connect amp, med kablet forbindelse til fra Wifi MESH node, til Connect amp.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.148
    Antall liker
    1.430
    Hvis du har en Connect Amp, som kan kobles tråløst til nærmeste WiFi-node, så vil alle mobiltelefoner som er koble på samme WiFi nett, få tilgang til Connect Amp.

    Hvis Connect Amp ikke kan få tilgang tråløst til nærmeste WiFi node, ville jeg personlig ha valgt en WiFi MESH, hvor en av WiFI MESH nodene blir plassert ved Connect amp, med kablet forbindelse til fra Wifi MESH node, til Connect amp.
    Det var vel det jeg mente med en wifi-repeater. Strong repeater kan vel gjøre samme nytte for en tiendedel av prisen :giggle:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Det ser ut som om Connect:amp ikke har Wireless forbindelse til hverken router eller mobil. Det er to ethernet-innganger bak, men jeg ønsker ikke å legge opp kabel fra tredjeetesje til første for dette. Kanskje en Wifi repeater bak sonos'en og en kort ethernet kabel til amp'en?
    Steen
    Har du satt opp Sonos før? Enklest å sette opp eldre Sonos med kablet nett. Sett den opp i første eta. sjekk at fungerer med wifi (trekk ut kablen) og test så i 3 etasje.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.148
    Antall liker
    1.430
    Satte den tilbake til fabrikksinnstillinger, koblet den opp med ethernetkabel, sjekket at alt fungerte (det gjorde det), satte den til wireless i innstillinger, plugget ut og satte den på plass uten kabel i etasjen over, og intet virket. Appen fant ingen sonos produkter. 😩.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Satte den tilbake til fabrikksinnstillinger, koblet den opp med ethernetkabel, sjekket at alt fungerte (det gjorde det), satte den til wireless i innstillinger, plugget ut og satte den på plass uten kabel i etasjen over, og intet virket. Appen fant ingen sonos produkter. 😩.
    Sjekket du at den fungerte med wifi før du flyttet den? Den bruker wifi 2 4 ghz så en etasje burde være OK.
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    988
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Hamar
    Jeg har hatt det problemet tidligere. Det jeg gjorde for å løse det, var følgende:
    1. Sette på SonosNet. Hvis jeg brukte WiFi, ble belastningen på nette for stort, og fikk dermed klipping.
    2. Velge kanal 1 på 2,4 Gh båndet, på valgmenyen i sonos appen, således at sonos fikk best signal å sende på.
    3. Gikk inn på WiFi ruteren, og tvang ruteren til å velge kanal 6 eller høyere på 2,4 Gh båndet. Dvs. skru av mulighet for at WiFi-ruteren selv automatisk velger «optimalt nett».
    4. Ha rask nok internett, over 100 mbit. Hvis det er lavere, og flere bruker nettet samtidig, kunne det være nok til at det kom klipping/pauser i lyden på sonos.
    5. Det over løste problemet, ikke hatt problemer etterfølgende med klipping/pauser på lyden etterfølgende.

    Da har jeg forsøkt denne så langt det var mulig, håper det fikser biffen.

    Google mesh lar meg ikke velge kanal, men fant i det minste muligheten for å omstarte hele nettverket i appen - se og lær Sonos.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Trøbbel med Sonos igjen. Den klarer ikke spille låter. Klarer ikke søke en gang.

    Mulig det er noe med Tidal nå?

    IMG_0133.jpeg
     
    Sist redigert:

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    90
    Sted
    Kølis
    Mulig jeg ikke har helt oversikt over Sonos-produkter i kjeden her, men uten kablet nett på en Connect Amp vil den vel ikke fungere trådløst med mindre den kan koble seg opp mot f.eks en Bridge eller en annen Sonos-enhet som kan sende signal / musikk til Amp'en?
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Är det någon fördel att uppgradera till port från en över 10 år gammal connect?
    Används som streamer till dac och med mest Spotify connect och nätradio. Men jag tycker att den blir väldigt varm-något som den blivit länge faktiskt. Funkar brukbart förutom att den tappar ljudet ibland. Är port bättre ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Är det någon fördel att uppgradera till port från en över 10 år gammal connect?
    Används som streamer till dac och med mest Spotify connect och nätradio. Men jag tycker att den blir väldigt varm-något som den blivit länge faktiskt. Funkar brukbart förutom att den tappar ljudet ibland. Är port bättre ?
    Ingen forskjell annet enn at du må bruke Sonos S1 på Connect. Lydkvaliteten er 100% lik.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Interessant. Jeg har ikke prøvd men lurt på hvorfor ikke Trueplay kan brukes på alle slags høyttalere. Her er hvertfall metoden som trolig virker. Det som kan være et issue er at det ligger begrensninger nedover i frekvens der Trueplay korrigerer på de forskjellige Sonos enhetene som støtter Trueplay. Ellers så er en god frekvenskurve som korrigeringene stiller seg inn mot lik uansett høyttaler (eller bør være).

    https://www.reddit.com/r/sonos/comments/mejc16
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    988
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Hamar
    Ingen forskjell annet enn at du må bruke Sonos S1 på Connect. Lydkvaliteten er 100% lik.
    Hvis du finner en connect som er tilstrekkelig ny så vil den funke med S2. Jeg har to stk i systemet.

    Hvis den har play/pause -symbol på fronten/er nyere enn 2017(?) så skal den funke med S2. (Sjekk nøye, jeg er ikke 100% på om jeg husker helt rett her.)

    1719479582777.png
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    988
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Hamar
    Interessant. Jeg har ikke prøvd men lurt på hvorfor ikke Trueplay kan brukes på alle slags høyttalere. Her er hvertfall metoden som trolig virker. Det som kan være et issue er at det ligger begrensninger nedover i frekvens der Trueplay korrigerer på de forskjellige Sonos enhetene som støtter Trueplay. Ellers så er en god frekvenskurve som korrigeringene stiller seg inn mot lik uansett høyttaler (eller bør være).

    https://www.reddit.com/r/sonos/comments/mejc16
    Har sett noen morsomme diy-varianter der folk kobler om sine play1/one slik at de funker som toveis forsterkere på eksterne høyttalere. Kjør trueplay -> enjoy.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    209
    Ser at det har vært merkelig lite aktivitet her siden Sonos slapp den famøse nye appen sin. Halve verden synes å rase mot denne, og fra Sonos side er det mer eller mindre taust. Her er en subjektiv oppsummering:
    Den 7. mai slapp Sonos en oppdatering av sin app for enheter som kjører S2 (system 2). Mange brukere opplevde den som ustabil og rotete, og enda flere reagerte på at funksjoner som de brukte hver dag manglet. Listen er lang, men det viktigste er:

    1) Muligheten til å spille musikkfiler fra lokalt bibliotek (NAS, PC eller Mac) forsvant.
    2) Det var ikke lenger mulig å legge musikk til i en kø.
    4) Muligheten til å nedgradere eldre enheter fra S2 til S1 var borte.
    5) Muligheten til å sette alarmer og innsovingsrutiner forsvant.
    6) Tidligere lagrede spillelister og favoritter manglet.

    I et åpent brev til kundene sine 10. mai lovet Sonos-ledelsen at alarmer, innsovning, spillelister og køer ville komme tilbake på sikt. Samtidig ble det sagt at lokal avspilling ikke er borte, og vil heller ikke bli tatt vekk. Enn så lenge finnes denne muligheten bare i den web-baserte appen, og da bare som en ren liste. Avspilling er mulig, men ikke søk. Dermed må man scrolle seg gjennom hele biblioteket for å finne det man vil spille. Det skal også bemerkes at muligheten for å koble seg til en lokal musikkserver via SMBv1 er borte. Dermed har brukere av eldre Sonos-utstyr som ZP80 og ZP90 mistet muligheten til å avspille lokale filer.
    Svaret tilfredsstilte tydeligvis ikke Sonos-folket, for tsunamien av kritikk og misnøye bare fortsetter i sosiale medier og på Sonos egne supportsider. Sonos selv er som sagt tause nå. Det virker som de venter på at krisen skal gli over mens de (forhåpentligvis) jobber på spreng med å utbedre feilene.
    Hvordan fadesen påvirker salget av Sonos-produkter, er for tidlig å si. Men aksjekursen har i hvert fall gått kraftig nedover. I begynnelsen av mai lå den på 17 dollar, nå ligger den på under 15. Den største nedgangen har likevel skjedd siden den ekstreme oppgangen under corona-tiden. Våren 2021 lå den tett på rundt 40 dollar, mens medianen de siste ti årene har ligget på rundt 20.
    Ifølge en artikkel i finanstidsskriftet Forbes den 9. mai har Sonos gjort nesten alle de klassiske feilene som teknologiselskaper kan gjøre. Du går ikke ut med programvare som ikke er ferdig. Og hvis du skulle være så dum å gjøre det, så må du legge deg flat og tilby brukerne å nedgradere til forrige versjon. Og du må aldri, aldri fjerne essensielle funksjoner du vet kundene dine bruker hver dag, for så å love at de skal komme tilbake en gang i fremtiden.
    Sonos har ikke innrømmet det selv, men mye tyder på at fadesen(e) henger sammen med at de skulle lansere sin Ace hodetelefon den 21. mai. Det er kanskje grunn til å tro at de var rimelig desperate etter å holde den datoen, siden aksjekursen var fallende og eierne utålmodige. Dermed måtte S2-appen raskt tilpasses de nye hodetelefonene. Resultatet ble så å si det verste av begge verdener: En ødelagt app og hodetelefoner som ikke er kompatible med eksisterende Sonos-produkter. Ace er sikkert en god og konkurransedyktig hodetelefon med støykansellering og Bluetooth, men ellers skiller den seg ikke fra konkurrentene. Den kan kobles til Arc og etterhvert Beam lydplanker ia WiFi, men forøvrig er det ikke mulig å høre musikk sømløst fra Sonos-anlegget.
    Så hva nå? Sonos har greit å erte på seg et stort antall av brukerne sine. De har fått masse negativ presseomtale, og sosiale medier koker over av sinne og onde sarkasmer. Det er noe i nærheten av et verstefallscenario for en bedrift. Vi får bare håpe at de kommer på skinner igjen.
    Selv har jeg sluttet å bruke Sonos egen app. Til alt hell fungerer Roon tilnærmet perfekt med alle Sonos-enheter, likegyldig om de er S1 eller S2.
    Til slutt skylder jeg kanskje leserne å gjøre oppmerksom på at jeg i tillegg til å være Sonos-bruker har en mindre aksjepost i selskapet. Det betyr at jeg kanskje ikke er helt uhildet, men jeg har i hvert fall rett til å være dobbel sur...
     
    Sist redigert:

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    90
    Sted
    Kølis
    Jeg har 2 Sonos-nett. Et eldre, som bruker S1-appen, fungerer som tidligere. De øvrige, som bruker S2-appen, fungerer fortsatt med lokale filer fra en Qnap-NAS, men ikke lenger med filer fra en harddisk koblet via usb til ruteren i et lokalt nett.
    Begge fungerer med de samme filene via Plex som egen musikktjeneste.

    Dette er skikkelig uforståelig, idet Sonos vel i en årrekke nærmest bare har vært å koble det til så funker det. Tilogmed den nye appen var krøkkete å få installert, noe jeg ikke har opplevd tidligere.

    De burde også ha lært litt av den misnøyen som Bluesound opplevde med lanseringen av et uferdig produkt med versjon 4 av sin app i fjor høst. Og begge burde prøve å unngå slike fadeser når nyere - og tildels billigere - produkter som Wiim og Eversolo tar deler av markedet fra dem. Kvaliteten på hardwaren fra de nyere konkurrentene er det vel ikke noe å si på, det har vel heller vært noe uferdige apper fra disse som har vært ankepunktene. Men kanskje ikke lenger?
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    650
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Sonos 2 appen, og en SSD-hardisk som er koblet til via usb til ruter. Fungerer fint å spille av wav filer fra SSD hardisk på Sonos, men appen er litt treg, så tar litt tid før Musikkbibliotek symbolet kommer…
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    209
    Jeg har Sonos 2 appen, og en SSD-hardisk som er koblet til via usb til ruter. Fungerer fint å spille av wav filer fra SSD hardisk på Sonos, men appen er litt treg, så tar litt tid før Musikkbibliotek symbolet kommer…
    Ingen tegn til lokalt NAS-bibliotek (Synology) i min S2-app koblet til Play: 1. Men som sagt, det fungerer på et vis via web.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    209
    Microsoft-utvikleren Andy Pennell har skrevet en innsiktsfull teknisk analyse av hva som gikk galt. Om han har rett i sine antagelser, som er basert på mange års erfaring med å kikke Sonos i kortene (han utviklet blant annet Sonos-appen for Windows Phone), snakker vi om en "vi går rett på, samme hva vi støter på"- holdning som ligger farlig nær selvskading.
    Sonos kan ikke uten videre sammenlignes med Bluesound, Wiim, Eversolo andre mindre aktører i markedet. Vi snakker om selve ørnen innen musikkstrømming her. Sonos er installert i over 14 millioner hjem på verdensbasis. Det betyr at selv små endringer i systemet får konsekvenser for et stort antall mennesker. Mennesker som trolig i mindre grad enn konkurrentenes kunder er teknisk kyndige. Om bare 1 prosent opplever at de kommer hjem med et Sonos-produkt som ikke virker rett ut av esken, er det alvorlig for et selskap som dette.
    Sonos har helt siden starten i 2002 har Sonos markert seg som en slags musikkstrømmingens Apple. Det bare virket, uten å kreve kunnskaper om nettverk og trådløs teknologi. De var, for å bruke et forslitt uttrykk fra pressemiljøet på 80-tallet, musikkanlegget for tante Gunda på Tveita. Når Gunda ikke lenger får høre sine kjære Elton John-sanger når hun lager seg morgenkaffe, taper de fort statusen som folkets førstevalg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn