Jeg så det var noen som lurte på om produsenten egentlig har gjort noe galt, annet enn å gjøre en dårlig jobb. Men jeg kan ikke huske å ha sett vanlig nettkabel i OFC-versjon. Skikkelig OFC-kobber er utviklet for å ikke avgi oksygen. Det har litt dårligere ledeevne enn helt vanlig kobber, og har således ikke noen praktisk nytteverdi i en høyttalerkabel, men om produsenten skryter på seg at det er OFC, da bør det også være det. Så la oss si at produsenten har gitt inntrykk av at en kabel er en ting, mens den i realiteten er noe annet og langt mindre ettertraktet. Om produktet i tillegg er pakket inn på en slik måte at det skal gjøre det vanskelig å avsløre avviket, samt som et forsøk på å fjerne tvilen slik at det ikke blir stilt spørsmål, da blir det utvilsomt i strid med lover for markedsføring. Vi må heller ikke glemme at disse lovene til en stor del inneholder pris som element. Dersom dette er kabler som vanligvis koster 11,90 pr meter, og man må betale 38 000 kr for 12 meter, noe som ellers ville kostet 143kr, og det eneste som egentlig skiller dem fra opprinnelsen er en plaststrømpe, noen krympestrømper og spader til en verdi på 100kr, da må man kunne hevde at kablene utgir seg for å være noe annet enn hva de er. Viktig i den sammenhengen er også at de som selv smelter plast på metalltråder, eller som for den saks skyld surrer dem i ull eller hva det måtte være, etter loven ikke skal vurderes annerledes. Om et identisk produkt kan kjøpes på det generelle markedet for en mikroskopisk brøkdel av prisen, eller om det bare er tilsvarende produkter som kan kjøpes for en mikroskopisk brøkdel av prisen, betyr i seg selv ikke noe. Det som betyr noe er to ting. For det første at man gir inntrykk av at det er et helt annet produkt. Om vi kikker på den aktuelle nettsiden har den en profil som vi aldri vil se i forbindelse med en helt vanlig IEC-kabel som ellers følger med kaffetrakteren. Den andre tingen er at informasjonen man gir skal være tilpasset målgruppen. Så lenge målgruppen er en forbruker skal man ikke strø om seg med informasjon som kan villede forbrukeren dersom dette tjener til at forbrukeren tror han kjøper et annet produkt enn han/hun faktisk gjør. Man har altså lov til å ta 38 millioner om man vil for en kaffetrakterkabel, så lenge man forteller at det er en kaffetrakterkabel, men om man pakker den inn så den ikke synes, og forteller at det er noe helt annet enn en kaffetrakterkabel, og man kan få inntrykk av at DET er grunnen til at den koster 38 millioner, da har man brutt loven så det synger etter. Dette gjelder enten man selv har laget en kaffetrakterkabel eller man har kjøpt en og pakket den pent inn.
Hvordan dette forholder seg ift den enkelte kabelprodusent skal andre få svare for, men jeg føler meg sikker i min sak når jeg sier at det ikke er noen grunn til å hevde at produsenten i denne tråden er noe unikt tilfelle. Det finnes millioner til den som kan systematisk påvise forskjeller. Det finnes blindtester der man ikke har klart å påvise at en kostbar kabel er bedre enn en kleshenger, det finnes en hel haug med forklaringer som kun tjener til å avsløre hvilke komplette sleipe og inkompetente idioter som forsøker å lure tusenlappene av deg, det finnes avsløring på avsløring at man bare har puttet lureri i kablene, det finnes avsløring på avsløring av juksetester, og det finnes sågar vitenskaplige tester der man har klart å systematisk dokumentere de faktorene som går igjen som "forbedringer" i tester der det ikke er en forbedring (der man har lurt lytteren til å tro at man har forbedret ting noe voldsomt, men i realiteten har man ikke endret noe).
Å bevise at høyttalerkabler med samme resistans låter ulikt burde være den enkleste sak i verden å bevise. Metodene er godt beskrevet, det krever ikke mer utstyr enn kabelprodusentene er nødt til å besitte (papir og blyant, et stereoanlegg, musikk, to sett kabler, en stol, et rom en som bytter og en som lytter). Bevisbyrden ligger hos kabelprodusenten. Allikevel virker det som om folk ikke ønsker at det skal skje? Av alle ting innen hifi er dette for meg kanskje det jeg forstår minst av. Jeg kan forstå at man kan ha god råd, og lyst til å legge penger i anlegget, men er ikke større/bedre høyttalere eller forsterkere, eller mer musikk, bedre lyttestol, mer akustikkremedier osv morsommere enn ledning?