@ larkus,dersom du hadde lest innlegget så kan det ikke være sååå vanskelig å se at jeg mener
lydforandringer med nettkabler,etter min erfaring og målinger tilsier at nettkabelens spec. og da især
kapasitansen sammen med nettstøy påvirker lyden.Så nettstøy/kabel kapasitans er en av de viktigste
årsak til forandring.Høy/høyere kapasitans forsterker støyen,og lavere kapasitans reduserer forstekning
av nettstøy,og dette påvirker elektronikken.
Du snakker om kapasitansen i 1 meter med strømkabel. Hva med den totale kapasitansen i ledningsnettet fra sikringsboksen til veggkontakten? For ikke å snakke om kapasitansen i ledningene fra sikringsboksen til trafoen?
Vel,har nå fått egen kurs til anlegget,16A,ultra kort avstand til sikring,under 1m,4mm2.
Byttet fra automatsikring til smeltesikring,for å få ned nettimpedans,slik at bla. også
den høyfrekvente støyen fra komponentene skal få en lettere retur tilbake til fordelingstrafoen
til netteier.Og siden vi snakker om høyfrekvent retur strømmer er det noe som heter skinn effekt
har jeg hørt.Og skinn effekt er noe SB holder på med nesten daglig sier han,med da med frekvenser
opp til 50nd harmoniske,men problemer oppstår allerede ved 5 - 7 harmoniske,250Hz til 350Hz,
som jo er støy strømmer,harmonisk støy.
I streben etter å dempe 23nd ble det utført en del forandringer i nettet..stikkord..kapasitans
https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-3.html
" Vi har riktignok lagt ut 500 m kabel mellom Årtun sentrum og Odden hvilket representerer ca 0.1 microfarad men
dette må ses opp mot totalt ca 1.16 dvs det mindre enn 10%. Det er alt vi kan koble bort uten å ta strømmen fra
noen."
Og for å gi den resonansen ved 23nd harmoniske på hele sentralnettet,sør-vest ? tror jeg det heter nå,
er det beregnet at kapasitansen ligger på "skarve" 0.3 - 0.5 uF,ikke rare greiene altså.
Sannsynlig kilde er en generator i systemet,og de vet hvilke generator(er) som besitter en slik kapasitans.
Barndomslære for de med utdanning,ingen woodoo eller annen magi.
Men nå er det fredag og på tide å åpne vinflasken,en Izadi reserva 2013,og logge av.